abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_112085949
Op dit moment hebben de meeste pensioenfondsen een model waarbij je van je brutoloon de AOW franchise moet aftrekken om op het bedrag uit te komen waarover de pensioenafdracht wordt berekend. Dit percentage is bij veel fondsen 1,75 of 2%.

Dino wijst naar een uitzondering. Wanneer je veel oude werknemers hebt is de mogelijkheid voor het repareren van een pensioengat klein, doordat de tijd waarop je een rendement kunt halen klein is. Dan ga je naar extreme situaties toe.
* edit, oh eindloon is sowieso een bitch. Je weet niet wat iemand zijn eindloon is, dus zit je sowieso op het einde met enorme extra kosten

overigens weet ik niet of je middelloon ook inflatie gecorrigeerd is. Daarom was het een versimpelde weergave :P
pi_112086034
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 13:19 schreef snabbi het volgende:
Op dit moment hebben de meeste pensioenfondsen een model waarbij je van je brutoloon de AOW franchise moet aftrekken om op het bedrag uit te komen waarover de pensioenafdracht wordt berekend. Dit percentage is bij veel fondsen 1,75 of 2%.

Dino wijst naar een uitzondering. Wanneer je veel oude werknemers hebt is de mogelijkheid voor het repareren van een pensioengat klein, doordat de tijd waarop je een rendement kunt halen klein is. Dan ga je naar extreme situaties toe.
* edit, oh eindloon is sowieso een bitch. Je weet niet wat iemand zijn eindloon is, dus zit je sowieso op het einde met enorme extra kosten

overigens weet ik niet of je middelloon ook inflatie gecorrigeerd is. Daarom was het een versimpelde weergave :P
Toont je model niet juist aan dat een percentage van 1,75%/2% (zelfs over het hele salaris zonder rekening te houden met franchises etc) al te laag is om zelfs maar middelloon (niet inflatie gecorrigeerd) te dekken?

/edit 25% is extreem inderdaad, maar vergis je niet om de molensteen die veel werkgevers met gunstige (historische) pensioenvoorwaarden om de nek hebben liggen.
Goeie handel voor ZZP'ers trouwens, want die zijn vaak met een dubbel tarief opeens niet zo veel duurder dan vaste krachten ;)
pi_112086109
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 13:22 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Toont je model niet juist aan dat een percentage van 1,75%/2% (zelfs over het hele salaris zonder rekening te houden met franchises etc) al te laag is om zelfs maar middelloon (niet inflatie gecorrigeerd) te dekken?

/edit 25% is extreem inderdaad, maar vergis je niet om de molensteen die veel werkgevers met gunstige (historische) pensioenvoorwaarden om de nek hebben liggen.
Ja, ik had me gebaseerd oa op deze site http://www.pensioenpower.(...)pensioen%20opgebouwd

Ik zie het meer gebeuren. Hoe die pensioenfondsen precies het eea hebben afgedekt weet ik niet exact. Vergeet niet dat we uit een tijd komen waarin gedacht werd dat 8% rendement heel normaal was (of zelfs laag voor een pensioenfonds). Alle kosten die het fonds heeft heb ik natuurlijk ook niet meegenomen in deze berekening.
pi_112087461
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 13:22 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Goeie handel voor ZZP'ers trouwens, want die zijn vaak met een dubbel tarief opeens niet zo veel duurder dan vaste krachten ;)
Ik zit in zo'n mooie cao en pensioenfonds eraan vast. :')

quote:
Volgens mijn loonstrookje wordt op mijn brutoloon van 3386, 296 pensioen permie ingehouden en de werkgever stort dan ook nog eens 296 per maand in die slecht gerepareerde bijna bodemloze put.
pi_112087798
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 14:03 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik zit in zo'n mooie cao en pensioenfonds eraan vast. :')

[..]

Volgens mijn loonstrookje wordt op mijn brutoloon van 3386, 296 pensioen permie ingehouden en de werkgever stort dan ook nog eens 296 per maand in die slecht gerepareerde bijna bodemloze put.
Kun je dan niet als ZZP'er oid gaan werken? Werkgever blij, en jij blij? Althans bij verder gelijkblijvende omstandigheden ;)

Ben je de lasten van een cao en aanverwanten kwijt (maar natuurlijk ook de lusten)
  zondag 27 mei 2012 @ 22:58:25 #106
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_112106754
dit is bekend, ik ga er dan ook vanuit dat de overheid die miljarden na de verkiezingen weer terug gaat storten in de pensioenpot van het ABP.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_112108659
Leuk man daar is mijn pensioen ook in onder gebracht. Vroeg of laat gaan ze erop afgerekend worden.
pi_112108963
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 23:28 schreef Bombshell het volgende:
Leuk man daar is mijn pensioen ook in onder gebracht. Vroeg of laat gaan ze erop afgerekend worden.
Wie zijn "ze"?
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_112109018
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 23:33 schreef miro86 het volgende:

[..]

Wie zijn "ze"?
Politicie
  maandag 28 mei 2012 @ 00:43:20 #110
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_112112506
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 22:58 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
dit is bekend, ik ga er dan ook vanuit dat de overheid die miljarden na de verkiezingen weer terug gaat storten in de pensioenpot van het ABP.
Begin eerst maar eens met dat kwartje van minister Kok.
pi_112113073
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 13:25 schreef snabbi het volgende:

[..]

Ja, ik had me gebaseerd oa op deze site http://www.pensioenpower.(...)pensioen%20opgebouwd

Ik zie het meer gebeuren. Hoe die pensioenfondsen precies het eea hebben afgedekt weet ik niet exact. Vergeet niet dat we uit een tijd komen waarin gedacht werd dat 8% rendement heel normaal was (of zelfs laag voor een pensioenfonds). Alle kosten die het fonds heeft heb ik natuurlijk ook niet meegenomen in deze berekening.
Die 1.75% of 2% is niet het % pensioenpremie, maar het opbouw%, dat is iets heel anders dus.

Met een eindloonsysteem wordt (werd) je geacht 70% van het eindloon op te bouwen in 40 jaar (25 .. 65), daar komt die 1.75% opbouw vandaan. Met een middelloonsysteem mag je 2% per jaar als opbouw% gebruiken.

Met een actuariele berekening wordt vanuit het pensioengevend salaris, de franchise, de rekenrente en het opbouw% de premie bepaald, rekening houdend met sterfte/overlevingskansen.

Die premie is voor 'normale' waarden van bovengenoemde parameters altijd een stuk hoger dan die 1.75% of 2% van het pensioengevend salaris.
Goud kan je niet bijdrukken
pi_112114762
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2012 00:56 schreef Poekieman het volgende:

[..]

Die 1.75% of 2% is niet het % pensioenpremie, maar het opbouw%, dat is iets heel anders dus.

Met een eindloonsysteem wordt (werd) je geacht 70% van het eindloon op te bouwen in 40 jaar (25 .. 65), daar komt die 1.75% opbouw vandaan. Met een middelloonsysteem mag je 2% per jaar als opbouw% gebruiken.

Met een actuariele berekening wordt vanuit het pensioengevend salaris, de franchise, de rekenrente en het opbouw% de premie bepaald, rekening houdend met sterfte/overlevingskansen.

Die premie is voor 'normale' waarden van bovengenoemde parameters altijd een stuk hoger dan die 1.75% of 2% van het pensioengevend salaris.
Ok prima. Het model was vooral bedoeld om inzicht te geven in de effecten die langleven en rendement hebben op dit hele verhaal. Dat niet alle parameters juist zijn, dat was ook nooit mijn bedoeling. Ik denk dat mensen het zat zijn om container begrippen te horen en geen idee wat voor effect doorwerken tot 67 bijvoorbeeld heeft. Ook al zijn niet alle variabelen realistisch, dan nog kan men zien wat gevolgen zijn van kleine veranderingen in dit soort elementen.

Daarom is het ook maar een versimpelde weergave van de werkelijkheid. In werkelijkheid is er ook geen sprake van een echte individuele opbouw. Ook sterftekansen zorgen voor opbouw in de pot die collectief wordt beheerst. Dat soort elementen zitten er ook niet in verwerkt.

[ Bericht 3% gewijzigd door snabbi op 29-05-2012 22:25:00 ]
  donderdag 19 juli 2012 @ 13:52:11 #113
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_114412372
- doe maar in het Feedback topic -

[ Bericht 49% gewijzigd door Kaas- op 20-07-2012 17:55:35 ]
  donderdag 19 juli 2012 @ 14:00:23 #114
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_114412777
Kamp noemt situatie pensioenen zorgelijk

Minister Henk Kamp (Sociale Zaken) noemt donderdag de situatie bij pensioenfondsen zorgelijk. Maar hij wijst erop dat de stand van de pensioenbuffers eind dit jaar bepalend is en dat hij in september nog met een pakket aan maatregelen komt om het stelsel van sparen voor de oude dag te verbeteren.

Over de maatregelen wordt nog overlegd met de pensioensector, toezichthouder De Nederlandsche Bank (DNB) en werkgevers- en werknemersorganisaties. Er wordt bij Kamp vooral aangedrongen op een andere rekenmethode van de rente, waarmee wordt beoordeeld in hoeverre vermogens van fondsen voldoende zijn om aan de verplichtingen voor de korte en lange termijn te voldoen.

Onnodig arm rekenen
De angst bestaat dat pensioenfondsen zich nu onnodig arm rekenen door de lage rekenrente. Daarom wordt nu bijvoorbeeld bekeken of zij voor hun vermogen dezelfde rekenmethode mogen hanteren als verzekeraars. Deze zou meer rekening houden met ontwikkelingen op lange termijn. Zeker bij fondsen met veel jonge deelnemers kan dit de dekkingsgraad tot wel 6 of 7 procentpunt verbeteren.

Maatregelen niet genoeg
De maatregelen van Kamp in september zullen voor veel van de ruim 100 fondsen die al gewaarschuwd hebben voor pijnlijke ingrepen, niet genoeg zijn om kortingen op pensioenen te voorkomen. Hoogstens worden al aangekondigde ingrepen verzacht.

Wilders
PVV-leider Geert Wilders noemt het onbegrijpelijk dat het „kabinet miljarden geeft aan Zuid-Europese landen, maar onze eigen pensioenen worden gekort”. Hij vraagt Kamp om „eens daadkracht” te tonen en met maatregelen te komen; vooral omdat al jaren wordt gesproken over het oplossen van problemen van pensioenfondsen met schokken op financiële markten, de dalende rekenrente, vergrijzing en toenemende levensverwachting.

http://www.telegraaf.nl/o(...)nen_zorgelijk__.html

Het enige wat zorgelijk zou moeten zijn is de positie van diegene die destijds 30 miljard hebben gejat uit het ABP })
pi_114424941
quote:
6s.gif Op donderdag 19 juli 2012 14:00 schreef ikweethetookniet het volgende:
Kamp noemt situatie pensioenen zorgelijk

Het enige wat zorgelijk zou moeten zijn is de positie van diegene die destijds 30 miljard hebben gejat uit het ABP })
En natuurlijk ook diegene die daarvoor teveel loon hebben ontvangen.
pi_114425168
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2012 18:26 schreef rsfxrs020 het volgende:

[..]

En natuurlijk ook diegene die daarvoor teveel loon hebben ontvangen.
Alle ambtenaren dus :)
  donderdag 19 juli 2012 @ 20:58:06 #117
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_114432255
Dat pensioenstelsel van ons hinkt op twee gedachten. Van de ene kant wordt mensen een "onvoorwaardelijk" loongerelateerd pensioen beloofd, maar van de andere kant wordt er beknibbeld op de garanties die nodig zijn om die belofte waar te maken, want het mag natuurlijk ook weer niet teveel kosten. Gegeven het feit dat de Nederlandse wet alleen kapitaaldekking eist als garantie voor opgebouwde pensioenaanspraken zijn de buffereisen voor pensioenfondsen een lachertje. Een levensverzekeraar moet ongeveer twee keer zoveel kapitaal aanhouden als een pensioenfonds voor dezelfde verplichting. En dan blijkt dat onvoorwaardelijke pensioen, waarvan je door vakbonden en werkgevers altijd is verteld dat het een verzekering was, toch een soort beleggingsrekening te zijn. Zeg maar, een ABC-spaarplan... :N

Het wordt tijd dat politiek, sociale partners en pensioenfondsen eens een heldere keuze maken over wat ze belangrijker vinden: de verzekeringsgedachte achter het pensioen (en regel het dan zo in dat je die zekerheid ook echt kunt bieden, desnoods met aanvullende zekerheden vooraf bovenop kapitaaldekking, zodat er niet zoals nu achteraf met de rekening geleurd wordt), of de vermogensgedachte (en stap dan ook over op een individueel stelsel en schaf die achterlijke verplichtstelling af).

[ Bericht 1% gewijzigd door Lurf op 19-07-2012 21:08:46 ]
Never explain, never apologize.
  donderdag 19 juli 2012 @ 22:16:54 #118
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_114436572
http://nos.nl/dossier/142(...)-staat-van-uw-fonds/

Er staan 100 pensioenfondsen op vermeld met hun dekkings% :P
En als je op de play knop drukt zie je ze allemaal door het ijs zakken :D
pi_114437924
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juli 2012 22:16 schreef ikweethetookniet het volgende:
http://nos.nl/dossier/142(...)-staat-van-uw-fonds/

Er staan 100 pensioenfondsen op vermeld met hun dekkings% :P
En als je op de play knop drukt zie je ze allemaal door het ijs zakken :D
Er zijn er genoeg die bovendrijven hoor. Een aantal van de grotere hebben problemen en dat raakt in verhouding ook veel mensen. Het geldt echter niet voor allemaal.
  vrijdag 20 juli 2012 @ 00:39:28 #120
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_114444847
Uw pensioen gekort… Wat betekent dat?

Een aantal pensioenfondsen kondigt aan de pensioenuitkeringen te verlagen. Hoeveel scheelt u dat per maand in uw portemonnee? Met de Nibud Pensioenkortingsberekenaar ziet u hoeveel uw totale pensioen lager zal worden.

Een korting van bijvoorbeeld 5% op een pensioen, betekent niet dat uw totale pensioeninkomen ook 5% lager wordt. Want naast uw aanvullend pensioen, ontvangt u ook nog AOW. Vul hieronder enkele persoonlijke gegevens in en u ziet direct hoeveel procent u er netto op achteruit gaat

http://www.nibud.nl/inkom(...)tingsberekenaar.html

^O^ handig
  zondag 23 december 2012 @ 17:20:33 #121
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_120676947
Lubbers: 'Terugstorten geld van pensioenfondsen naar werkgevers was fout'

Het is fout geweest om in de jaren 80 en 90 geld vanuit de pensioenfondsen terug te storten naar de werkgevers. Dat erkende oud-premier Ruud Lubbers vanmiddag in het tv-programma Buitenhof.

'Daar loop ik niet voor weg', aldus Lubbers, die stelde dat het 'ook fout' is geweest dat de pensioenfondsen niet zijn gemoderniseerd. Hij sprak van een ereschuld om nu alsnog aan de slag te gaan. Lubbers: 'Laten we nu geen spelletje zwartepieten over het verleden. We moeten volop aan de slag.'

Tussen 1985 en 2005 stortten vijf pensioenfondsen netto 1 miljard euro terug naar de werkgevers. Er was in die tijd sprake van een overschot in de pensioenpot, maar de terugstorting was toch in strijd met de wettelijke regels. 'Wij hebben dat wel goed gevonden', zei Lubbers.

Vertrouwen herstellen
Volgens de oud-premier is het nu van belang om het vertrouwen te herstellen, zodat Nederland uit de economische crisis kan komen. Daarvoor moet niet alleen het pensioenstelsel op de schop, maar moet ook meer worden ingezet op vergroening van de economie. Lubbers ziet overal om zich heen groene initiatieven, maar vindt dat Den Haag het laat liggen. 'Stom", concludeerde hij.

VVD-prominent Hans Wiegel zal bij Buitenhof ook aan de tafel. Hij vindt eveneens dat het vertrouwen moet worden hersteld, omdat iedereen nu de hand op de knip houdt. Of vergroening de beste oplossing is, wist hij niet. Hij stelde het zelf verschrikkelijk te vinden om overal windmolens te zien opduiken.

Volgens Wiegel lossen veel problemen zich vanzelf op als de economie over een tijdje weer wat aantrekt. Voorwaarde is dan wel dat maatregelen worden genomen om het vertrouwen van mensen in de economie weer te laten toenemen.

Lubbers ging in het interview ook in op zijn rol als informateur voor het kabinet-Rutte I. Toen de oud-premier adviseerde om niet verder te praten met de PVV, maar een coalitie met GroenLinks, D66 en ChristenUnie te onderzoeken, werd dat door de CDA-top geweigerd. Dat gebeurde nadat Lubbers' vertrouwelingen Ernst Hirsch Ballin en Ab Klink waren afgehaakt.

Lubbers stelt dat de toenmalige CDA-leider Maxime Verhagen de onderhandeling met de PVV wilde doorzetten. Zelfs nadat een aanzienlijk aantal mensen had gewaarschuwd dat zo'n samenwerking weleens spaak zou kunnen lopen, zette Verhagen door, aldus Lubbers. Hij zei verder niet te veel terug te willen blikken en zich vooral te willen richten op het aanpakken van de problemen van nu.

http://www.ad.nl/ad/nl/11(...)evers-was-fout.dhtml

:|W Komt hij nu pas achter :|W
  zondag 23 december 2012 @ 17:28:51 #122
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_120677370
Ik ben benieuwd wanneer de werkgevers (incl de overheid die het ABP heeft leeggeroofd) deze gelden weer gaan terugstorten in de pensioenfondsen. Ik snap niet dat dit niet een onderwerp is dat besproken wordt in den Haag.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_120677548
quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2012 17:28 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Ik ben benieuwd wanneer de werkgevers (incl de overheid die het ABP heeft leeggeroofd) deze gelden weer gaan terugstorten in de pensioenfondsen. Ik snap niet dat dit niet een onderwerp is dat besproken wordt in den Haag.
Ik ben benieuwd wanneer de werknemers de daardoor in ruil bedongen loonsverhogingen met bijbhorende cao goodies met terugwerkende kracht terugstorten.

Ik denk dat je daarmee je antwoord hebt :)
  zondag 23 december 2012 @ 17:42:55 #124
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_120677982
quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2012 17:32 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd wanneer de werknemers de daardoor in ruil bedongen loonsverhogingen met bijbhorende cao goodies met terugwerkende kracht terugstorten.

Ik denk dat je daarmee je antwoord hebt :)
door de belastingverhogingen en wetswijziginging zoals de WUL gaan mensen er per januari tot 10% op achteruit, lijkt me al een aardig offer. Die miljarden van de ABP kunnen rechtstreeks uit de zorgbegroting betaald worden. al die CAO goodies van destijds zijn overigens allang weer afgepakt in de CAO's die daarna kwamen. Arbeidsvoorwaarden zijn vaak enorm slecht geworden in vergelijking met jaren terug (zie bv de postbodes)

[ Bericht 4% gewijzigd door BloodhoundFromHell op 23-12-2012 18:03:15 ]
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zondag 23 december 2012 @ 17:59:55 #125
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_120678753
Ik vraag me af hoe de min van fin destijds Gerrit Zalm nu nog bankdirecteur kan zijn ;)
De grootste roof allertijden en dan niet in de bak en of schavot en kaalgeplukt nee een bankdirecteur met een salaris van 600.000,00¤

Gerrit Zalm :r oprotten en snel een beetje })
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')