Nee, ik bedoel niet, ik vind deze film gaver, mooier of stoerder.

Ik bedoel dat Nolan nu 2 briljante films op zijn naam heeft staan, die vlak achter elkaar gemaakt zijn, en 2 verschillende dingen analyseren.

The Dark Knight concentreert zich op sociologie, hij neemt een karakter (The Joker) dat geen enkele waarde hecht aan zijn of andermans leven en test wat er gebeurt als er geen enkele regel meer bestaat, als mensen volkomen afhankelijk worden van hun natuur, en wat voor soort maatschappij dat kan creeeren.

De psychologische tegenhanger is Inception, waar hij juist in extreme mate de motivatie van het karakter uitlegt, en kijkt hoe iemand een persoonlijk geluk zoekt, ongeacht of dat geluk realiteit is voor de mensen om hem heen, en geen enkele waarde hecht aan hoe de maatschappij om zich heen behoort te werken en of hij daar echt onderdeel van is. Hij vindt zijn geluk in zijn eigen kleine wereld.

Misschien is deze paradox van Nolan toeval, maar hij is duidelijk de hersenen en gebruiken van de mensheid aan het onderzoeken via commercieele kunst.

Als ik een vergelijking zou moeten maken, zou ik zeggen dat Inception zijn ideale visie vertegenwoordigt, en The Dark Knight zijn vraagtekens bij de realiteit.

Any thoughts?
Ja laten we maar er op houden dat Inception een grappige film was met een quasi complex verhaal waardoor ze dachten dat het een toffe film zou worden en Dark Knight was gewoon een mega blockboster _O_
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 12:08 schreef Pakspul het volgende:
Ja laten we maar er op houden dat Inception een grappige film was met een quasi complex verhaal waardoor ze dachten dat het een toffe film zou worden en Dark Knight was gewoon een mega blockboster _O_
Mooie inhoudelijke reactie. :{
Ik heb het niet over blockbusters, maar over de gedachte achter 2 fims van 1 van de beste regisseurs van de afgelopen tig jaar. :o
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 12:22 schreef Lamon het volgende:

[..]

Mooie inhoudelijke reactie. :{
Ik heb het niet over blockbusters, maar over de gedachte achter 2 fims van 1 van de beste regisseurs van de afgelopen tig jaar. :o
één film en van de afgelopen jaren na The Matrix :{w
morgen? waarom niet overmorgen
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 12:22 schreef Lamon het volgende:

[..]

Mooie inhoudelijke reactie. :{
Ik heb het niet over blockbusters, maar over de gedachte achter 2 fims van 1 van de beste regisseurs van de afgelopen tig jaar. :o
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 12:22 schreef Lamon het volgende:

[..]

Mooie inhoudelijke reactie. :{
Ik heb het niet over blockbusters, maar over de gedachte achter 2 fims van 1 van de beste regisseurs van de afgelopen tig jaar. :o
Eens met pakspul. Lamon moet nog wat meer films kijken.

Over de gedachte achter de film zou ik het niet bij regisseur zoeken. Die weten het verhaal vaal wel mooi in beelden vast te leggen. Vaak is er een boek of script of wat anders waar de gedachte eerder in is vastgelegd.

Geen idee wat die paradox van nolan is. Maar in mijn ogen behandelen deze film compleet verschillende dingen. Iets over cultuur en sociologie en hoe een samenleving werkt en hoe daar een mooie actie film mee te maken die voor de verandering een tikkie meer smerig wordt en niet zo zwart-wit is. De andere meer naar dromen fantasie en geestestoestanden over hoe geluk te vinden met de drugs van de toekomst, wat eventueel te synchroniseren zou moeten zijn met anderen

Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
iGEM

Banaan
2s.gif Op vrijdag 24 december 2010 12:04 schreef Lamon het volgende:
Ik bedoel dat Nolan nu 2 briljante films op zijn naam heeft staan, die vlak achter elkaar gemaakt zijn, en 2 verschillende dingen analyseren.

Hij heeft er wel meer gemaakt.

Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035

Ik vind het begin van je 'betoogje' wel aardig. Hoewel het nog steeds 2 interpretaties zijn van jou en je dit kunt aanvullen of vervangen met andere interpretaties. Wat bij mij in beide films voorop blijft staan is het moraal en de psyche. En beide op een redelijk complex niveau, vanwege de extra elementen en de steeds terugkerende rode draad.
podjandikkie
Ik heb de Dark Knight nog niet gezien ( :( ik weet het)

Maar ik vond Memento echt nog vele malen beter als Inception, aangezien je het einde van inception echt al van mijlen ver ziet aankomen. Terwijl Memento echt geniaal in elkaar zit.
1s.gif Op zondag 26 december 2010 11:41 schreef tha_one het volgende:
Ik heb de Dark Knight nog niet gezien ( :( ik weet het)

Maar ik vond Memento echt nog vele malen beter als Inception, aangezien je het einde van inception echt al van mijlen ver ziet aankomen. Terwijl Memento echt geniaal in elkaar zit.
Het einde was niet belangrijk, het ging niet om of de tol zou blijven spinnen, Memento was goed maar emotioneel erg afstandelijk, vond ik.
Al heb ik uiteraard die leuke medical files-special edition, Batman begins, Insomnia en The Prestige, maar hij groeit als regisseur.
Dark Knight zuigt.
1s.gif Op zondag 26 december 2010 18:52 schreef Boekenwurm het volgende:
Dark Knight zuigt.
Nee, jij VINDT dat The Dark Knight zuigt en bent in de minderheid. :)
Hold me closer, Tony Danza
Nolan's verhalen zit goed in elkaar, nu zijn personages nog. Die zijn vlak en emotieloos en het lukt 'm niet om ze een ziel mee te geven, zelfs niet bij zijn recentste films waarbij hij truukjes gebruikt door een ander personage tot in de details te laten uitleggen wat nu juist de drijfveren en de trauma's van de protagonisten zijn, omdat hij het anders maar moeilijk overgebracht krijgt. Het enige Nolan-personage dat helemaal aansloeg was de Joker en dat is nu net degene waarover je niets weet, waarbij men niets probeert uit te leggen, het personage dat maar vanalles doet omdat het nu eenmaal cool of "vet" is.

Ik krijg de indruk dat zijn acteurs er ook last mee hebben, je ziet topacteurs als DiCaprio en Bale ook gewoon worstelen om vat te krijgen op hun personages, ook al krijgen ze extreem veel info. Als een personage me al eens weet te beroeren (Cotillard in Inception, Bale in The Prestige), dan krijg ik de indruk dat het meer ondanks Nolan is, niet dankzij Nolan.

Ontopic vind ik het dus moeilijk om films en personages te vergelijken wanneer ik zelf geen zicht krijg op wat ze nu juist willen, ondanks het soms overdreven uitleggerig karakter van de films. Ik hoop dat hij eens een script verfilmt dat hij zelf niet geschreven heeft (of waarin hij geen aandeel had). Alhoewel... Insomnia is waarschijnlijk zijn zwakste tot nu toe, dus ja...

The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.

2s.gif Op zondag 26 december 2010 19:18 schreef SaintOfKillers het volgende:
Nolan's verhalen zit goed in elkaar, nu zijn personages nog. Die zijn vlak en emotieloos en het lukt 'm niet om ze een ziel mee te geven, zelfs niet bij zijn recentste films waarbij hij truukjes gebruikt door een ander personage tot in de details te laten uitleggen wat nu juist de drijfveren en de trauma's van de protagonisten zijn, omdat hij het anders maar moeilijk overgebracht krijgt. Het enige Nolan-personage dat helemaal aansloeg was de Joker en dat is nu net degene waarover je niets weet, waarbij men niets probeert uit te leggen, het personage dat maar vanalles doet omdat het nu eenmaal cool of "vet" is.

Ik krijg de indruk dat zijn acteurs er ook last mee hebben, je ziet topacteurs als DiCaprio en Bale ook gewoon worstelen om vat te krijgen op hun personages, ook al krijgen ze extreem veel info. Als een personage me al eens weet te beroeren (Cotillard in Inception, Bale in The Prestige), dan krijg ik de indruk dat het meer ondanks Nolan is, niet dankzij Nolan.

Ontopic vind ik het dus moeilijk om films en personages te vergelijken wanneer ik zelf geen zicht krijg op wat ze nu juist willen, ondanks het soms overdreven uitleggerig karakter van de films. Ik hoop dat hij eens een script verfilmt dat hij zelf niet geschreven heeft (of waarin hij geen aandeel had). Alhoewel... Insomnia is waarschijnlijk zijn zwakste tot nu toe, dus ja...
Wow, dan moet je Tarantino wel heel erg haten als regisseur, want die naar mijn mening overschatte lutser heeft nog nooit een karakter kunnen uitwerken. :P
Hold me closer, Tony Danza
1s.gif Op zondag 26 december 2010 19:55 schreef Lamon het volgende:

[..]

Wow, dan moet je Tarantino wel heel erg haten als regisseur, want die naar mijn mening overschatte lutser heeft nog nooit een karakter kunnen uitwerken. :P
Nee, want die probeert het ook niet. Liever coole oneliners en oppervlakkig geweld dan personages proberen creëren waarom ik zou moeten geven maar die me niets doen. De ene bereikt zijn doel, de andere niet.

Nolan is wat mij betreft nog steeds "maar" subtop, dan zijn Aronofsky, Anderson en Fincher toch een niveau hoger en ik vermoed ook tijdlozer, Nolan lijkt me een tijdsgebonden hypefiguur, de huidige Nolan toch.

The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.

2s.gif Op zondag 26 december 2010 20:08 schreef SaintOfKillers het volgende:

[..]

Nee, want die probeert het ook niet. Liever coole oneliners en oppervlakkig geweld dan personages proberen creëren waarom ik zou moeten geven maar die me niets doen. De ene bereikt zijn doel, de andere niet.

Nolan is wat mij betreft nog steeds "maar" subtop, dan zijn Aronofsky, Anderson en Fincher toch een niveau hoger.
How opinions differ. :)

Maar goed, jij was ook degene die zei dat Bale niet veel soeps was. :P
Hold me closer, Tony Danza
1s.gif Op zondag 26 december 2010 20:09 schreef Lamon het volgende:
Maar goed, jij was ook degene die zei dat Bale niet veel soeps was. :P
Dat heb ik volgens mij nooit gezegd, alleen dat ik geen fan ben van method actors en dat ik het knapper vind indien een acteur probleemloos uit zijn rol kan stappen (en dus geen 3 maanden ook in privésfeer nog steeds half "in character" zit). Dat ik doen alsof knapper vind dan effectief worden.

The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.

2s.gif Op zondag 26 december 2010 20:08 schreef SaintOfKillers het volgende:

[..]

Nee, want die probeert het ook niet. Liever coole oneliners en oppervlakkig geweld dan personages proberen creëren waarom ik zou moeten geven maar die me niets doen. De ene bereikt zijn doel, de andere niet.

Nolan is wat mij betreft nog steeds "maar" subtop, dan zijn Aronofsky, Anderson en Fincher toch een niveau hoger en ik vermoed ook tijdlozer, Nolan lijkt me een tijdsgebonden hypefiguur, de huidige Nolan toch.
Onzin. Als je Peter Jackson had genoemd was ik het met je eens, maar Nolan heeft bewezen uitstekende films met diepgang te kunnen maken.

1 van de beste regisseur van dit moment. :Y

What is my problem with man, you ask? No. I ask you, what was man's problem with me?

1s.gif Op zondag 26 december 2010 20:09 schreef Lamon het volgende:

[..]

How opinions differ. :)

Maar goed, jij was ook degene die zei dat Bale niet veel soeps was. :P
Het is een goede acteur, maar niet in Batman. Ik moet constant lachen om het stemmetje dat hij opzet.
1s.gif Op maandag 27 december 2010 10:39 schreef Boekenwurm het volgende:

[..]

Het is een goede acteur, maar niet in Batman. Ik moet constant lachen om het stemmetje dat hij opzet.
Oh, ik waardeer Bale ook meer vanwege American Psycho, Rescue Dawn, Empire of the Sun en The Machinist.
cake or death?
hee lamon, leuk he een serieus diepgaander topic openen in fok?
al die inhoudelijke reakties van mensen die open staan voor nieuwe denkwijzes!
;)
Space Cowboy
Vind beide films erg matig

<hr>

1s.gif Op maandag 27 december 2010 22:00 schreef Dawnbreaker het volgende:
Vind beide films erg matig
Right :')

What is my problem with man, you ask? No. I ask you, what was man's problem with me?

steun FOK! en koop via een van deze links
Coolblue Bitvavo