Bronquote:Tros: 'Finale songfestival is een feit'
door Richard van de Crommert
De Tros, die de Nederlandse deelname aan het Eurovisie Songfestival op zich heeft genomen, gelooft heilig in in de 3J'S. "De finale is een feit."
De vijf liedjes voor het Nationaal Songfestival zijn klaar. Eén ding is duidelijk. Het wordt voor Nederland volgend jaar geen draaiorgel, geen glitterpakken, geen opsmuk. "Wij zijn niet geschikt voor het rariteitenkabinet die het Songfestival de afgelopen jaren werd", laten de mannen van 3JS weten. Zij reizen volgend jaar mei af naar Düsseldorf af om ons land te vertegenwoordigen.
Deelname wordt serieus genomen. "
Wij gaan voor vorstin en vaderland", zegt zanger Jan Dulles. "We gaan voor de moedige poging in de VOC-geest, maar we blijven dichtbij onszelf. Songfestivalinzendingen werden groter gemaakt dan het liedje. Daar doen wij niet aan mee. Wij zijn ambachtelijke schrijvers, nuchtere Noord-Hollanders."
De vijf liedjes dragen titels als 'De Stroom', 'Je Vecht nooit Alleen', 'Toen Ik Jou Vergat', 'Ga Dan Niet' en 'Weelderig Waardeloos'.
Twee weken lang hebben Jan Dulles, Jaap de Witte en Jaap Kwakman zich teruggetrokken in een huis in de Franse streek Limousin: om Songfestivalliedjes op bestelling te schrijven. "Die stilte daar was belangrijk voor onze creativiteit", vertelt Dulles. Ze kwamen terug met zeven nummers en dat teruggebracht tot vijf liedjes van drie minuten. "Het is niet zo dat de twee minder goede liedjes zijn afgevallen en er vijf overbleven. Liedje nummer zes en zeven waren niet af. We wilden voor in die nummers werken met Ierse muzikanten. Dat lukte niet door ziekte en vakantie."
Stiekem hebben de mannen wel een eigen voorkeur uit de vijf liedjes. "Alles is even sterk, maar we hebben allemaal wel onze eigen smaak", zegt Dulles. "Er zit geen minder lied bij. We hebben wel liedjes waarvan we denken dat het publiek daarvoor zal kiezen, omdat het uptempo is. Maar ik hoop dat ik daar ongelijk in krijg." De mannen houden de mogelijkheid open om van de uiteindelijke Nederlandse inzending een Engelse vertaling te maken.
Over zeven weken kan een vakjury en het tv-kijkende publiek een keus maken welk lied ons land moet vertegenwoordigen. Pas dan krijgt Nederland de vijf liedjes ook pas te horen.
Ik snap in elk geval dat ze veel meer hoop hebben met de 3Js dan vorig jaar hoor.quote:Op woensdag 22 december 2010 12:23 schreef admiraal_anaal het volgende:
![]()
Tja ze moeten wat zeggen om er de moed in te houden
Neequote:
Toen was het niet eens de vraag of ze de finale zouden halen maar of ze überhaupt verder dan de laatste plaats zouden komen.quote:Op woensdag 22 december 2010 12:36 schreef Greys het volgende:
[..]
Ik snap in elk geval dat ze veel meer hoop hebben met de 3Js dan vorig jaar hoor.
Zo gek is dat niet
en wat als het met de 3Js ook niet lukt?quote:Op woensdag 22 december 2010 12:18 schreef Greys het volgende:
Met deze opmerking ben ik wel erg blij:
Eén ding is duidelijk. Het wordt voor Nederland volgend jaar geen draaiorgel, geen glitterpakken, geen opsmuk.
Maar ik had ook niet anders verwacht van de Jees.
Dan hebben we (ik in elk gevalquote:Op woensdag 22 december 2010 14:21 schreef rubje het volgende:
[..]
en wat als het met de 3Js ook niet lukt?![]()
En als RTL nou Nick en Simon zou regelen?quote:Op woensdag 22 december 2010 23:07 schreef Hyundai het volgende:
Sorry, maar zolang het ESF bij de TROS blijft, gaan we nooit naar de finale. Geef het gewoon aan RTL, die kan dat veel beter organiseren met een talentenjacht enzo, zonder alle palingsoaps e.d.
Okay dan!quote:
Eens hoor, die muziek is mij echt 100% meegevallen. Ik luister zelfs wel een die cd...quote:Op woensdag 22 december 2010 23:25 schreef Greys het volgende:
Maar ik vind dit niet erg Trosserig, eerlijk gezegd.
.. of aan Italië die weer zonodig mee moest doen en onze finaleplaats inpiktequote:Op donderdag 23 december 2010 21:10 schreef Tha_Erik het volgende:
En als we niet naar de finale gaan, dan kunnen we altijd nog zeggen dat het niet aan het nummer ligt, maar aan de loting, of aan de andere nummers die er te veel op leken, of waar lekkere wijven in zaten.
You tell 'em!quote:We gaan hoog eindigen, ik voel het!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |