quote:
Het is alweer een half jaar geleden. De grootste overstromingen uit de geschiedenis van Pakistan. Twintig miljoen slachtoffers. En de meerderheid heeft nog steeds geen hulp ontvangen. Waar is al het geld gebleven dat de internationale gemeenschap aan Pakistan beloofde? Het gaat om 1,7 miljard dollar. Nederland zamelde 17 miljoen Euro in. Een deel van dat geld was bestemd voor het gebied rond Sujawal, in de zwaar getroffen provincie Sindh.
Bron Lokale ambtenaren verkochten de hulpgoederen op de markt.
"We hebben boten, visnetten en huizen nodig" Een woordvoerder zei dat het geld was gebruikt voor evacuatie en voedsel. Een burger zegt; "Dit is niet waar. We hebben niets gekregen" Ze zouden geld krijgen op een soort van creditcard die ze konden innen bij een pinautomaat, maar er zijn op het platte land nauwelijks banken, dus laat staan pinautomaten. Er zijn verhalen over mensen die wilden helpen het geld op te halen , maar ze ondertussen leeghaalden en zeiden dat er niets op stond.
Die laatste geloof ik niet helemaal. Denk zelfs dat ze niets gestort hebben gekregen, want de voorlichter beweerde ook dat ze voedsel hebben gekregen en dit spraken die burgers ook tegen.
Je weet dat de mensen hulpgoederen nodig hebben en met geld niet zoveel uitrichten. Waarom geen boten en visnetten, zaden etc als hulpgoederen sturen naar een plek waar ze het nodig hebben.
Ik zag 1 magere oude man zijn oude boot repareren.
Dit vind ik dus enorm erg om te beluisteren en te lezen. Wanneer je als hulporganisatie weet dat er corruptie is onder de leidinggevenden van dat land, waarom begeleid je het dan niet. Ik kan mij nog herinneren dat mijn broer samen met veel anderen hun vakantie opnamen en zelf met hulpgoederen in vrachtwagens naar Iran reden toen dit nodig was (heel veel jaren terug) Dit kan je toch ook doen met hout en goederen zodat ze hun boten opnieuw kunnen herbouwen? Zaad en visnetten zijn toch ook te vervoeren? Of desnoods daar in te kopen van het geld en dan naar de plaats van bestemming rijden?
Ik zie dus dit verhaal die weer haaks staat over het verhaal van een half jaar terug.Net als een woordvoerder beweert dat er hulpgoederen zijn uitgedeeld die blijkbaar nooit bij de burger terecht is gekomen.
quote:
Steken vallen
"De federale overheid laat echter steken vallen. Zij moeten er echt voor zorgen dat bijvoorbeeld boeren zaden krijgen, want die staan te trappelen om weer hun eigen voedsel te kunnen verbouwen. Ook moeten ze zorgen voor materiaal om huizen te kunnen bouwen."
De SHO en Oxfam Novib directeur benadrukt nog eens dat donateurs niet bang hoeven te zijn dat het door hen gedoneerde geld bij de verkeerde mensen terecht komt.
Moe
“Ik word eerlijk gezegd een beetje moe van het verhaal dat we dat niet goed zouden controleren. Bij ieder project, waar ook ter wereld, hebben we een financiële verantwoording die openbaar gemaakt wordt."
Haar bezoek aan het land had mede als doel de werkzaamheden van de partnerorganisaties te controleren. “Maar ook om deze medewerkers, die in de eerste dagen na de ramp 20.000 mensen hebben kunnen redden met boten, een hart onder de riem te steken."
Nu.nl
Ik had wel meer verwacht van o.a NOVIB