Nou heb ik op verschillende atletiek pagina's gekeken! Is er hier misschien iemand die een duidelijkere site weet dan www.knau.nl of www.atletiek.nl
Deze heb ik niks aan!
Misschien heeft iemand iets meer en duidelijkere informatie. Ik moet weten wat de technieken inhouden!
BVD
Als pupil leer je een techniek dmv. overstappen, de schaarsprong. Na de aanloop spring je met het been aan de mat-kant zo hoog mogelijk opgetild, met dit been stap je over de lat en vervolgens trek je je andere been bij. Hiermee haal je hooguit 1.15 geloof ik.
De meest gebruikte is de fosbury flop.
Na de aanloop (in bocht) spring je omhoog en draai je met de rug naar de mat toe. Vervolgens krom je je rug waardoor je over de lat gaat en op het moment dat je kont over de lat is, trek je je hoofd naar je borst en als automatisch gaan je benen ook omhoog.
Hoogspringen
Bij het hoogspringen moeten de atleten over een lat springen die op de twee staanders ligt. Als de lat er af valt is de poging van een atleet ongeldig. Na elke geslaagde sprong gaat de lat enkele centimeters omhoog. Als de deelnemer op een hoogt drie keer de de lat er af gooit tijdens de sprong is hij uitgeschakeld. Wie het langst overblijft is de winnaar. Beginners springen meestal met de zogenaamde schaarsprong. De benen wippen dan over de lat als een schaar die open en dicht gaat. Gevorderde atleten sprongen vroeger vaak rollend over de lat. We noemen dat een buikrol. Tegenwoordig springen de atleten ruggelings over de lat. Dit noemen de flop of Fosbery-flop genoemd naar de atleet die de techniek voor het eerst gebruikte. Achter de lat ligt en dikke mat die ervoor zorgt dat de atleet zich niet bezeert bij het neerkomen. Het wereldrecord bij het hoogspringen is nu ongeveer 2 ½ meter. Vergelijk dat maar eens met een deur bijvoorbeeld maar dan nog wat hoger want die is meestal zon 2,20 meter.
quote:Et was er maar één hoor
Op dinsdag 04 juni 2002 10:37 schreef PizzaGuy het volgende:
bedankt jongens zo weet ik weer voldoende en kan ik dit onderdeel inleveren op school en dan is die verrekte leraar ook weer blij! Thnx
en als-t-ie naar je bronnen vraagt, mag je zeggen dat je een Jeugd Atletiek Leider voor hoog- ver- hinkstap- en polstokhoog- springen hebt ondervraagd
quote:Ok jij in het speciaal een bedanktje! Ik zal jou berichtje als bron eronder opgeven, goed?
Op dinsdag 04 juni 2002 10:38 schreef SanderThomas het volgende:[..]
Et was er maar één hoor
en als-t-ie naar je bronnen vraagt, mag je zeggen dat je een Jeugd Atletiek Leider voor hoog- ver- hinkstap- en polstokhoog- springen hebt ondervraagd
quote:Dit is niet helemaal juist.
Op dinsdag 04 juni 2002 10:29 schreef SanderThomas het volgende:
Je hebt twee toegestane technieken.Als pupil leer je een techniek dmv. overstappen, de schaarsprong. <knip>
De meest gebruikte is de fosbury flop.
<knip>
quote:Deze techniek stond al genoemd in mijn tweede stukje als buikrol. Deze techniek wordt inmiddels niet meer gebruikt en is volgens mij niet eens meer toegestaan...
Op dinsdag 04 juni 2002 10:42 schreef Drs.Tikkertje het volgende:
Dit is niet helemaal juist.
Behalve de "schaar" of schotse sprong en de fosburry flop is er ook nog de straddle. De straddle was de meest gebruikte techniek voor de opkomst van de flop.
Bij de straddle loop je onder een kleine hoek aan op de lat. Met je afzetbeen aan de kant van de lat(in tegenstelling tot de flop). Vervolgens zwaai je het andere been over de lat en rol je als het ware over de lat heen.
quote:k Hou je niet tegen
Op dinsdag 04 juni 2002 10:41 schreef PizzaGuy het volgende:[..]
Ok jij in het speciaal een bedanktje! Ik zal jou berichtje als bron eronder opgeven, goed?
De straddle of buikrol is volgens mij wel toegestaan.
Volgens het wedstrijdregelement van de knau (versie uit '95):
- de afzet dient met 1 voet te geschieden
- als de deelnemer met enig deel van het lichaam de grond of de mat raakt, tussen of buiten het denkbeeldige vlak tussen de staanders, zonder eerst de lat te hebben gepasseerd, telt dit als een foutsprong.
- afvallen van de lat na aanraking door de springer betekent een foutsprong.
er staat verder niets over de te gebruiken techniek.
dat de straddle (bijna) niet meer gebruikt wordt is doordat de flop gewoon makkelijker is.
quote:Ah, ok. Ik wist het niet zeker. Maar je leert ze de schotse sprong of de fosbury flop doorgaans... Is makkelijker en met beter resultaat. De schotse sprong is vooral ideaal voor jonge pupillen die pas kort meedoen.
Op dinsdag 04 juni 2002 10:58 schreef Drs.Tikkertje het volgende:
De straddle of buikrol is volgens mij wel toegestaan.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |