Geef daar eens een onderbouwing van? Ik ben namelijk geneigd om het niet eens te zijn met je.quote:Op woensdag 22 december 2010 00:30 schreef Ereinion het volgende:
Oh ja, een tip, lees a.u.b. geen Goodkind. Grotere rommel is nauwelijks voorstelbaar.
Daar zijn wel een waslijst aan redenen voor. De serie is:quote:Op woensdag 22 december 2010 00:54 schreef bas-beest het volgende:
[..]
Geef daar eens een onderbouwing van? Ik ben namelijk geneigd om het niet eens te zijn met je.
Second that.quote:Op woensdag 22 december 2010 21:28 schreef ClintOosthout het volgende:
Ik zie dat je de boeken niet gelezen hebt, maar het standaard praatje gebruikt van Goodkind haters![]()
Ik ben het met je eens dat het soms wat langdradig is en dat het verhaal wellicht in een boek of twee minder ook prima geschreven kon worden. Maar voor de rest raakt je mening kant nog wal.
Tolkien heeft ook 300 pagina's nodig om de haren op Frodo's rechter grote teen te beschrijven.
En op Midkemia worden complte planeten afgeslacht. Dus om Goodkind daar allemaal de schuld van te geven is ook wat vergezocht.
De groene engeltoren is bv. een regelrechte kopie van Gormenghast, en Terry Brooks gebruikt exact dezelfde hoofdpersonen en avonturen in al zijn series alleen met uitzondering van de naam.
Zo kun je overal wel over zeuren, maar je moet gewoon genieten van die boeken
Wat ik dan wel vind is dat Tolkien dit op een goede ' mooie' manier doet. Je hebt het gevoel aan een literatuur boek bezig te zijn. Bij veel fantasy schrijvers heb ik het gevoel een kinderboek te lezen, waar zoveel mogelijk bijvoegelijke naamwoorden instaan om iets te beschrijven.quote:Op woensdag 22 december 2010 21:28 schreef ClintOosthout het volgende:
Ik zie dat je de boeken niet gelezen hebt, maar het standaard praatje gebruikt van Goodkind haters![]()
Ik ben het met je eens dat het soms wat langdradig is en dat het verhaal wellicht in een boek of twee minder ook prima geschreven kon worden. Maar voor de rest raakt je mening kant nog wal.
Tolkien heeft ook 300 pagina's nodig om de haren op Frodo's rechter grote teen te beschrijven.
En op Midkemia worden complte planeten afgeslacht. Dus om Goodkind daar allemaal de schuld van te geven is ook wat vergezocht.
De groene engeltoren is bv. een regelrechte kopie van Gormenghast, en Terry Brooks gebruikt exact dezelfde hoofdpersonen en avonturen in al zijn series alleen met uitzondering van de naam.
Helaas, ik heb de boeken wel gelezen.quote:Op woensdag 22 december 2010 21:28 schreef ClintOosthout het volgende:
lolwhut?quote:Op woensdag 22 december 2010 19:34 schreef Ereinion het volgende:
[..]
Daar zijn wel een waslijst aan redenen voor. De serie is:
- erg slecht geschreven
- de latere delen zijn alleen bedoeld als stroman om niet-kapitalistische handelssystemen en pacifisme aan te vallen, waardoor de tweede helft van de serie als een goedkope Ayn Rand kloon leest (alsof het origineel niet al erg genoeg was), met alle gebruikelijke ingrediënten (eendimensionale karakters die alleen bedoeld zijn om de superioriteit van de hoofdpersoon te bewijzen, tientallen pagina's lange speeches)
- constante herhaling (in praktische elk boek worden Richard en Kalam van elkaar gescheiden, waarna ze 700 pagina's en vele afgehakte hoofden weer bij elkaar zijn)
- hij steelt karakters en verhaallijnen van andere schrijvers (Tolkien, Jordan)
- de boeken zijn extreem gewelddadig. Nu is een behoorlijke dosis geweld niet uitzonderlijk in een fantasy boek, maar de fetisjistische manier waarop het het afhakken van hoofden en het verwijderen van ruggengraten beschreven wordt is walgelijk
- daarnaast is de hoofdpersoon een fascist. Op zich geen probleem, als hij maar niet beschreven werd alsof hij de reïncarnatie is van Christus. Van die moraliteit blijft weinig over als de Richard de hoofden van ongewapende vredesdemonstranten of democratisch verkozen bestuurders afhakt.
En zo kan ik nog wel een paar pagina's doorgaan. Gewoon onvervalste rommel.
Drie hele leuke titels, meteen mijn drie favoriete boekenquote:Op donderdag 23 december 2010 13:04 schreef sneez het volgende:
Een dagje bibliotheken heeft mij opgeleverd:
E Feist, - Magier
Hobb - Leerling en Meester
McIntosh - De Bezieling
Bedankt allemaal! En ik ben benieuwd
Vind ik ook niet. Ik heb vooral de latere boeken met plezier gelezenquote:
Dat vind ik echt zo slecht geschreven. heb wel eens wat pogingen gedaan, ook de latere boeken proberen in te stappen na het zien van de film. Maar wat vind ik die slecht.quote:
ik zou zeggen: de boeken van Bernard Hennen of de boeken van Walter Moers.quote:Op zondag 14 augustus 2011 21:40 schreef Barretje80 het volgende:
ook ik ben op zoek naar een nieuwe fantasy serie..
ik was weg van robin hobb. dus ben nu opzoek naar een boek wat redelijk hetzelfde " wegleest "
welke van de bovengenoemde series leest net zo lekker weg??
alvast bedankt!
Misschien de boeken van Patrick Rothfuss, die heeft wel een beetje een zelfde soort stijl. Probleem is wel dat hij nog maar 2 boeken geschreven heeft.quote:Op zondag 14 augustus 2011 21:40 schreef Barretje80 het volgende:
ook ik ben op zoek naar een nieuwe fantasy serie..
ik was weg van robin hobb. dus ben nu opzoek naar een boek wat redelijk hetzelfde " wegleest "
welke van de bovengenoemde series leest net zo lekker weg??
alvast bedankt!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |