abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_90168402
De afvoer met syphon van de wasmachine maakt borrelgeluiden. Is er een mogelijkheid om dit op te lossen. De afvoer (32 doorsn.) met syphon is aangesloten op de afvoer (ong.50 doorsn.) van de bovenburen, die op z'n beurt rechtstreeks in het riool loopt. De afvoer van de bovenburen dient alleen voor de gootsteen in de keuken. Als de gootsteen van de bovenburen wordt gebruikt gaat het bij mij in de syphon van de wasmachine het ""borrellen en bloepen"" Daarvoor nooit last van gehad. Er wordt op een of andere manier lucht naar mijn syphon geblazenof gezogen. Hoe is dit op te lossen?
  maandag 20 december 2010 @ 11:48:23 #2
247161 ikke043
Skippy, the rain won`t come !
pi_90168941
Klink mij in de oren als een verstopping in de buis tussen jouw aansluiting en de aansluiting van je bovenburen. Als je een goede verstandhouding met je bovenburen hebt ken je navragen of zijn hun syfon willen schoonmaken, waarschijnlijk lost dat het probleem op.

Maar i.v.m. de verstandhouding tussen jou en je buren zou ik eerst m'n eigen syfon schoonmaken. Om zeker te weten dat je hen niet "beschuldigd" van je eigen problemen.
Don't know where to go
But I lock and load
Shoot that sky till the moon explode
Moon explode
pi_90169948
sowieso als er een zwanenhals tussen zit zal je het borrelen vaak wel houden door drukverschillen in de buizen.

Borrelt jouw gootsteen ook als je water door je douche/toilet/whatever gooit?
Gewoon, omdat het kan.
pi_90170308
Het kan nooit kwaad om eens wat ontstopper bij jezelf in het sifon dat borrelt te gooien. Misschien zit de verstopping juist na jouw aansluiting waardoor wat water van de bovenburen bij jou de afvoer inloopt.
pi_90226675
Heb mijn sifon van de wasmach. afvoer gecontroleerd. Volledig schoon. De afvoer van mijn gootsteen die ongeveer 1 meter verder in de rioolbuis uitkomt borrelt niet en veroorzaakt ook geen borrels in de sifon van mijn wasmach. afvoer. Het borrelen wordt vermoedelijk veroorzaakt door het in een keer leeg laten lopen van een volle gootsteen van de bovenburen en daar zal wel niets aan te doen zijn. Denk ik zo.....Of heeft iemand nog een tip. Het blijft behoorlijk irritant.
  dinsdag 21 december 2010 @ 15:23:29 #6
247161 ikke043
Skippy, the rain won`t come !
pi_90236591
Als ze een gootsteen met overloop hebben dan moeten ze hun syfon eens schoonmaken. Een overloop zou dat bloepende geluid tegen moeten gaan.
Don't know where to go
But I lock and load
Shoot that sky till the moon explode
Moon explode
  dinsdag 21 december 2010 @ 16:12:37 #7
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_90239185
Is het niet gewoon een verstopte standbuis? Die hoort voor de ontluchting te zorgen, voor het egaliseren van de drukverschillen. Nu gaat het blijkbaar via je WMA, getuige het gebloep.
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
pi_90250961
De buis is inderdaad een beetje verstopt. Maar ook als het niet verstopt is en veel geregend heeft blijf je dit horen. Een oplossing kan zijn om een duale beluchter/ontluchter te plaatsen:
pi_90339580
Hallo Onverlaatje,
Waar plaats je zo'n duale beluchter/ontluchter. Kan ik die bv plaatsen in de afvoer van de wasmachine, waardoor de luchtbellen niet via de sifon borrelen maar via deze uitvindiing, maar dan zonder geluid. Hoe zit het dan met behalve rioollucht of waterlekkage?
pi_90351164
Je monteert hem sowieso horizontaal als op het plaatje, anders kan er water uit lekken.
En dan ideaal op een plek waar er belucht kan worden zodat er geen vacuum ontstaat zodat het water uit je wasbak sneller weg kan stromen en ontlucht kan worden als er overdruk terug komt vanaf de rioolleiding van je bovenburen. Het werkt het beste vlak voor de horizontale buis richting riool.
Maar ja je moet er ook maar net bij kunnen.
Anders maak je een T stuk aan een horizontale afvoer (onder je wasbak?) + dit ding + een einddop.
Lucht vanuit het riool sinkt een beetje, dus als je het riool ontlucht zou je dat kunnen ruiken, maar ik denk dat het ontluchten van die paar belletjes niet echt uit zal maken, vooral als je keuken ventilatie heeft.
pi_90532027
Dank voor alle raadgevingen. Heb al een idee waar ik de beluchter zal gaan plaatsen. De afvoer loopt bijna horizontaal naar de standpijp toe. Dat is in de kruipruimte. Lijkt mij een ideale plaats.
Alleen de kruipruimte bereiken is wat problematiser. Moet daarvoor wat apparaten verplaatsen en de vloerbedekking omhoog halen. Wordt een klus voor het voorjaar. Nogmaals dank voor meedenken.
pi_90575849
Is de standleiding uberhaüpt wel be/ontlucht? Dwz loopt de afvoer door naar boven via het dak?
Anders heeft zo'n beluchter in de kruipruimte weinig zin aangezien deze voor (stromingsrichting-gezien) het probleem-punt zit. Een afvoer moet altijd lucht aan kunnen zuigen van achter/boven het lozingstoestel of probleem-punt. Het liefst via het dak maar in oudere huizen ontbreekt dat vrij regelmatig. Misschien kun je de situatie van de woonlagen met de riolering even schetsen voor de duidelijkheid?
Live the dream
pi_90578512
Ohjee. Vorig jaar is ijzeren standleiding, die de afvoer van de gootsteen van de bovenburen verzorgd en waar voordat hij het riool ingaat mijn wasmach. afvoer op uitkomt, is toen vervangen door plastic. Volgens mij zit er boven geen beluchter oid. Als het goed begrijp moet er boven een beluchter worden geplaatst. Wat ik mij er nog van herinner heeft de loodgieter toen de plastic standleiding van ong. 40 mm geplaatst en deze boven gesloten van een dop. Ongeveer 20 cm lager gaat dan de afvoer van de bovenburen de standleiding in. Dus ipv die dop moet daar een beluchter worden geplaatst.
pi_90583568
Ik ben geen expert, maar volgens mij hoort een beluchter juist vlak onder het dak te zitten. Tenminste bij rijtjeshuizen zit dat zo.
Ik denk dat die beluchter in je eigen leiding wel zou kunnen helpen, maar ik vrees ook dat je er (soms) stank voor in de plaats krijgt. Het is maar wat je liever wilt. Want het sifon is voor de stank afsluiting. En dan zet je er ineens een beluchter tussen...
pi_90606556
Een beluchter, zoals deze bijvoorbeeld bij de bouwmarkt verkrijgbaar is, hoort in principe niet in een juist functionerende riolering. De riolering hoort altijd buitenshuis be/ontlucht te worden, normaliter door middel van een ontluchtingskap op het dak.
Bij oudere huizen ontbreekt de be/ontluchting regelmatig. In principe kan dit vaak geen kwaad, getuige TS hiervoor ook nooit problemen had. Slimste lijkt me om inderdaad eerst eens een fles ontstopper te kopen en die door de afvoer te gooien en daarna met flink veel heet water door te spoelen. Als dat geen effect heeft kun je bv met een ontstoppingsveer aan de slag.
Live the dream
pi_90623276
Zoals je terecht opmerkt is het een probleem van de laatste tijd. Kennelijk is er via de bovenburen (gootsteen) iets in de standleiding terechtgekomen, waardoor de bloepgeluiden ontstaan. Neem aan dat mijn wasmach. geen verstopping heeft veroorzaakt. Loopt nl goed door. Ongeveer een meter van de plek waar de standleiding in het riool uitkomt, is de aansluiting van mijn gootsteen gesitueerd en deze laatste loopt ook goed door. Ik ga nog maar eens met ontstopper aan de slag. Al lijkt het er steeds meer op dat het probleem zich in de standleiding bevindt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')