quote:za 18 dec 2010, 08:04
Dertig verzekeraars op matje geroepen bij DNB
door NATASJA DE GROOT
AMSTERDAM - Maar liefst dertig verzekeraars moeten de komende maanden tekst en uitleg geven aan De Nederlandsche Bank (DNB) over de lage autopremies die zij hun klanten berekenen.
Ja, lekker prima. Voor niets permie betaald. En het zou mij niets verbazen als de staat dat weer vergoed.quote:Op zaterdag 18 december 2010 14:06 schreef RemcoDelft het volgende:
Wat is het probleem volgens DNB? Als ze failliet gaan, prima toch?
Als je per maand betaald, en dankzij lagere premies 30% per jaar goedkoper uit bent, hoe erg is het dan als je een halve maand premie kwijt bent omdat je verzekering failliet is?quote:Op zaterdag 18 december 2010 14:09 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Ja, lekker prima. Voor niets permie betaald. En het zou mij niets verbazen als de staat dat weer vergoed.
Ja, behalve als je net een claim van 2000,- hebt neergelegd.quote:Op zaterdag 18 december 2010 14:24 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Als je per maand betaald, en dankzij lagere premies 30% per jaar goedkoper uit bent, hoe erg is het dan als je een halve maand premie kwijt bent omdat je verzekering failliet is?
wanneer gaat Achmea failliet??quote:Op zaterdag 18 december 2010 14:24 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Als je per maand betaald, en dankzij lagere premies 30% per jaar goedkoper uit bent, hoe erg is het dan als je een halve maand premie kwijt bent omdat je verzekering failliet is?
Ja maar sinds de overheid een oproep aan de nog resterende banken deed, om niet meer zo scherp te calculeren , zijn de hypotheektarieven ook opeens veel hoger dan in omringende landenquote:Op zaterdag 18 december 2010 14:16 schreef BasEnAad het volgende:
Het lijkt me trouwens een rechtstreeks gevolg van de prijs van autorijden in Nederland. De marktwerking bij de verzekeringen wordt daardoor sterker, de overheid legt immers niks toe en autorijden moeten we toch.
Paint?quote:Op zaterdag 18 december 2010 18:27 schreef tjoptjop het volgende:
Godver, hier is een briljante cartoon van maar kan het niet vinden
Kan niet tekenenquote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 45% gewijzigd door tjoptjop op 18-12-2010 19:50:25 ]
Dan gaan de premies met zekerheid omhoog, en niet zo'n beetje ook.quote:Op maandag 20 december 2010 06:03 schreef michaelmoore het volgende:
Ach, kunnen we niet beter alle verzekeringen nationaliseren, ze zijn al zo nauw verweven met de overheid.
Ja dank zij de overheid hebben we nog maar vier banken waar de overheid een grote stem in heeft en vier zorgverzekeraars met nauwe banden met de overheid.quote:Op maandag 20 december 2010 10:05 schreef Poekieman het volgende:
[..]
Dan gaan de premies met zekerheid omhoog, en niet zo'n beetje ook.
Het punt zal wel zijn dat DNB weet dat veel banken en verzekeraars insolvabel zouden zijn als ze hun assets op marktwaarde moesten waarderen. Een manier om dat op te lossen (?) is het blikje zolang mogelijk verder te schoppen en te hopen dat deze instanties inmiddels weer zoveel winst hebben gemaakt - en / of kapitaal hebben opgehaald dat ze een behoorlijke klap kunnen hebben.
Concurrentie is een rem op winst maken, maar hoe voorkom je dat in een vrije markt... O, wacht, de overheid...
Dit gaat om autoverzekeringenquote:Op dinsdag 21 december 2010 17:37 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ja dank zij de overheid hebben we nog maar vier banken waar de overheid een grote stem in heeft en vier zorgverzekeraars met nauwe banden met de overheid.
kennelijk wil men daar ook orde scheppen / marktwerking makenquote:
Je bedoelt "marktwerking" overheid style?quote:Op dinsdag 21 december 2010 22:54 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
kennelijk wil men daar ook orde scheppen / marktwerking maken
In andere woorden gaat het helemaal niet om het verlies van premie, maar het verlies van de rechten die je hebt om een eventuele claim neer te kunnen leggen. Als jij invalide wordt gereden dan wordt een groot deel van de kosten bij de verzekeraar verhaald. Erg prettig wanneer die verzekeraar niet omvalt bij schades.quote:Een levensverzekeraar, schadeverzekeraar of natura-uitvaartverzekeraar dekt de verplichtingen die voortvloeien uit vorderingen als bedoeld in artikel 3:198, tweede lid, onderdelen b , c en d , derde lid, onderdelen a , b en c , dan wel vierde lid, onderdelen a , b en c , volledig door waarden.
Nou, ik denk dat er nu al heel wat mensen invalide kunnen worden gereden zonder dat dat op de winst drukt hoor.quote:Op woensdag 22 december 2010 00:03 schreef snabbi het volgende:
Ik wil de complottheorien niet te veel in de weg staan, maar is het niet de taak van de DNB om toezicht te houden voor een stabiele financiele sector? Ze hebben bakken met kritiek over zich heen gekregen toen ze niets deden. Nu doen ze haar werk en dan begint men weer te janken. Voor de geïnteresseerde gaat het om Wet financieel toezicht artikel 3:67 lid 3.
[..]
In andere woorden gaat het helemaal niet om het verlies van premie, maar het verlies van de rechten die je hebt om een eventuele claim neer te kunnen leggen. Als jij invalide wordt gereden dan wordt een groot deel van de kosten bij de verzekeraar verhaald. Erg prettig wanneer die verzekeraar niet omvalt bij schades.
Autoverzekeringen is bij veel verzekeraars een verliesgevend product. Het is echter mooi een totaalpakket aan te kunnen bieden. Winst wordt gehaald uit andere producten.quote:Op woensdag 22 december 2010 00:09 schreef JellieVrolijk het volgende:
[..]
Nou, ik denk dat er nu al heel wat mensen invalide kunnen worden gereden zonder dat dat op de winst drukt hoor.
Ach kom nou toch, nagenoeg ieder gezin of alleenstaande heeft een auto. En dan zou de winst behaald moeten worden uit andere producten met een veel kleinere markt? Naai je moeder een oor aan.quote:Op woensdag 22 december 2010 00:12 schreef snabbi het volgende:
[..]
Autoverzekeringen is bij veel verzekeraars een verliesgevend product. Het is echter mooi een totaalpakket aan te kunnen bieden. Winst wordt gehaald uit andere producten.
Het gaat DNB niet om marktwerking, maar om stabiliteit. Winst is niet van belang, alleen kostendekkendheid. Aangezien schadeverzekeringen lastiger zijn te voorspellen is hier al sprake van ander soortig toezicht.
Verkeerd topic?quote:Op woensdag 22 december 2010 00:36 schreef GoudIsEcht het volgende:
Overigens zijn derglijke zaken incidenteel en absoluut geen teken van inflatie. Inflatie kan niet, want kredieten groeien niet. En dan kunnen dingen niet duurder worden. Dus in principe is er niets aan de hand.
Althans... dat is wat ik hier soms lees.
Persoonlijk denk ik dan weer dat het stiekem toch inflatie is.
Sinds wanneer is het volume de bepalende factor of er winst gemaakt wordt? Wel klopt je aanname dat motor in de schadebranche een groot aandeel heeft in de totale schadeverzekeringsmarkt.Het percentage is afhankelijk voor welke definitie je hiervoor hanteert, maar is aanzienlijk.quote:Op woensdag 22 december 2010 00:19 schreef JellieVrolijk het volgende:
[..]
Ach kom nou toch, nagenoeg ieder gezin of alleenstaande heeft een auto. En dan zou de winst behaald moeten worden uit andere producten met een veel kleinere markt? Naai je moeder een oor aan.
De markt drukt die er dus al gewoon uit, niet in een jaar tijd natuurlijk maar ze zullen of mee moeten gaan of ze gaan het afleggen. Maar nee, nu komt vadertje overheid zeggen (lobby van die verzekeraars?) dat niet zij te duur zijn, nee de anderen zijn véél te goedkoop.quote:Op woensdag 22 december 2010 20:26 schreef snabbi het volgende:
Daarnaast hebben veel van de oudere verzekeraars een erg hoog cijfer voor bedrijfskosten en zijn inefficient. Voor de markt zou het wellicht goed zijn wanneer deze verzekeraars niet meer zouden bestaan. Dan zou het algemene prijspijl behoorlijk kunnen zakken.
Nee het gaat er juist om dat de inefficiente verzekeraars hun producten onder de kostprijs in de markt zetten om te kunnen concurreren met de efficiente verzekeraars. Wat DNB doet is zeggen dat deze inefficiente verzekeraar een hogere prijs moet voeren (kostendekkend). Het gevolg hiervan is dat mensen wellicht uit eigen beweging naar de goedkopere overstappen en de inefficiente verzekeraar vanzelf van de markt verdwijnt.quote:Op woensdag 22 december 2010 20:43 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
De markt drukt die er dus al gewoon uit, niet in een jaar tijd natuurlijk maar ze zullen of mee moeten gaan of ze gaan het afleggen. Maar nee, nu komt vadertje overheid zeggen (lobby van die verzekeraars?) dat niet zij te duur zijn, nee de anderen zijn véél te goedkoop.
Uiteindelijk leggen ze het vanzelf af, of ze compenseren met andere producten, maar dat is hun goed recht imho. Ze hebben nu een prikkel om efficienter te wordenquote:Op woensdag 22 december 2010 20:52 schreef snabbi het volgende:
[..]
Nee het gaat er juist om dat de inefficiente verzekeraars hun producten onder de kostprijs in de markt zetten om te kunnen concurreren met de efficiente verzekeraars. Wat DNB doet is zeggen dat deze inefficiente verzekeraar een hogere prijs moet voeren (kostendekkend). Het gevolg hiervan is dat mensen wellicht uit eigen beweging naar de goedkopere overstappen en de inefficiente verzekeraar vanzelf van de markt verdwijnt.
In andere woorden de DNB zegt niet, je hebt een minimumprijs van x en niemand mag daar onder. Wel zeggen zij: indien jij deze kosten maakt, mag jij niet onder prijs y aanbieden.
Misschien doet die verzekeraar dat om klanten te behouden voor de zorgverzekering of opstalverzekering, dat moet hij toch zelf weten?quote:Op woensdag 22 december 2010 20:52 schreef snabbi het volgende:
[..]
Nee het gaat er juist om dat de inefficiënte verzekeraars hun producten onder de kostprijs in de markt zetten om te kunnen concurreren met de efficiënte verzekeraars. Wat DNB doet is zeggen dat deze inefficiënte verzekeraar een hogere prijs moet voeren (kostendekkend). Het gevolg hiervan is dat mensen wellicht uit eigen beweging naar de goedkopere overstappen en de inefficiënte verzekeraar vanzelf van de markt verdwijnt.
In andere woorden de DNB zegt niet, je hebt een minimumprijs van x en niemand mag daar onder. Wel zeggen zij: indien jij deze kosten maakt, mag jij niet onder prijs y aanbieden.
Op financiele instellingen geldt extra toezicht. Voor levensverzekeraars is dit scherper dan voor schadeverzekeraars. Voor levensverzekeraars (en pensioenfondsen) is dit zo omdat je jaren lang betaalt voor een product wat je nog niet hebt. Ken jij enig ander product waar je eerst 40 jaar betaalt, om dan pas af te nemen? Overheid geeft aan dat zij moet borgen dat jij dan ook nog na 40 jaar dat product kan krijgen.quote:Op woensdag 22 december 2010 20:44 schreef michaelmoore het volgende:
Verzekeraars doen aan herverzekeren, om hun risico te spreiden.
Ik begrijp dit verhaal niet
Gaat de overheid ook garages beschermen tegen tegenvallers door hogere rekeningen te eisen en de zelfstandigen?
quote:Op woensdag 22 december 2010 20:54 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Uiteindelijk leggen ze het vanzelf af, of ze compenseren met andere producten, maar dat is hun goed recht imho. Ze hebben nu een prikkel om efficienter te worden
Dat is inderdaad precies wat ze doen. Alleen volgens de wet mag dat niet. Wat hier precies de motivering voor is weet ik niet zeker. Het zal vast iets te maken hebben met het oprichten van een NV met allerlei rommel en die failliet laten gaan, terwijl al het goede spul blijft voort bestaan. Een andere reden kan zijn dat zij wil voorkomen dat de grote verzekeraars de nieuwe om zeep kunnen helpen, terwijl de nieuwe verzekeraars juist lagere kosten hebben dan die oude.quote:Op woensdag 22 december 2010 20:55 schreef michaelmoore het volgende:
Misschien doet die verzekeraar dat om klanten te behouden voor de zorgverzekering of opstalverzekering, dat moet hij toch zelf weten?
Herverzekering is een manier voor een verzekeraar om aan risicobeheersing te doen. Men is juist heel erg bezig om dit soort risicobeheersing te promoten door de verplichte reserves die een verzekeraar moet aanhouden met goed risicobeheer te verlagen.quote:Op woensdag 22 december 2010 20:55 schreef michaelmoore het volgende:
Daarnaast doet iedere verzekeraar aan herverzekeren, waarom wil de overheid zich steeds meer met de prijsvorming van de commercie bemoeien ?
Ben ik ook wel benieuwd naar aangezien dat in veel business' namelijk een normale gang van zaken is.quote:Op woensdag 22 december 2010 21:05 schreef snabbi het volgende:
[..]
[..]
Dat is inderdaad precies wat ze doen. Alleen volgens de wet mag dat niet. Wat hier precies de motivering voor is weet ik niet zeker.
Tja daar zitten ze ook, en formeel gezien zijn ze daar ook strenger. Het toezicht hierop heeft in mijn ogen dan ook gefaald, maar de werkelijke oorzaak van de ellende moet meer bij de overheid gezocht worden. Daar is ook een mooi topic over.quote:Op woensdag 22 december 2010 21:16 schreef michaelmoore het volgende:
Waarom is de overheid niet aanwezig om de pensioenbeleggingen van particulieren te beschermen, dat lijkt me veel zinvoller, of is de overheid druk om diverse kartels te beschermen
De eerste verzekeraar die werkelijk faalt bij het uitkeren van schades kan de andere pakketten reisverzekeringen, opstal, begrafenis en zorgverzekeringen ook wel vergetenquote:Op woensdag 22 december 2010 22:14 schreef snabbi het volgende:
[..]
Tja daar zitten ze ook, en formeel gezien zijn ze daar ook strenger. Het toezicht hierop heeft in mijn ogen dan ook gefaald, maar de werkelijke oorzaak van de ellende moet meer bij de overheid gezocht worden. Daar is ook een mooi topic over.
Uiteindelijk denk ik overigens dat dit allemaal met een sisser afloopt. De verzekeraars schuiven iets met kosten, komen met fantastische trend analyses, prognoses etc. En uiteindelijk blijft alles bij wat het was.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |