quote:TROS maakte fout bij puntentelling Songfestival.
AMSTERDAM - De TROS heeft zondag een fout gemaakt bij het berekenen van de uitslag van het Nationaal Songfestival.
De 3JS zongen vijf liedjes, waaruit een vakjury en het publiek samen de winnaar zouden bepalen. In de einduitslag werd het oordeel van de jury per ongeluk niet meegeteld.
Gelukkig, voor de TROS, leidt de fout niet tot een ander winnend liedje. Het publiek deelde de voorkeur van de jury. De nummers 3, 4 en 5 stonden wél op de verkeerde plek.
Er zat ook een notaris in de zaal. TROS-woordvoerder Birgit Jansen: 'Het is zijn taak om te kijken of er niet wordt gesjoemeld met de televoting. Deze fout was hem niet opgevallen. Het was een fout van de regie.'
Een pijnlijke fout, zeker omdat de laatste dagen felle kritiek werd geuit op de TROS. Onder anderen Paul de Leeuw en voormalig songfestivalcommentator Cornald Maas waren niet te spreken over de uitzending. Zo werd het winnende liedje aan het eind van het programma weggedraaid en zou de jury een wel heel duidelijke voorkeur voor Je vecht nooit alleen hebben gehad.
Het Nationaal Songfestival verliep in 2010 ook chaotisch. Toen staakten de stemmen en weigerde liedschrijver Pierre Kartner in eerste instantie een knoop door te hakken.
Voor de volledigheid: in de correcte uitslag staat Ga dan niet op plaats 3, Weelderig waardeloos op 4 en Toen ik jou vergat op 5.
Sara Berkeljon
Bron.
Dat is in Nederland ook al herhaaldelijk gebeurd. Bijvoorbeeld met "Shine" van de Toppers, maar deze keer ook met "Je Vecht Nooit Alleen". Toen de 5 fragmenten werden vrijgegeven was dat het eerste fragment, tijdens het NSF ineens het laatste nummer...quote:Op woensdag 2 februari 2011 22:00 schreef Knutknuttsson het volgende:
Het is een publiek geheim dat bijvoorbeeld de Zweedse televisie de stemming probeert te sturen door een, in hun ogen, goed liedje óf als eerste, óf als één van de laatste twee te programmeren. De historie wijst namelijk uit dat de leidjes op die plekken het vaakst doorgaan naar de finale. En ook in dat startveld staan de meest kansrijke nummers als eerste of laatste in de planning. Het heeft dus wel degelijk invloed.
Mooi, laat die Belgen het alvast maar horenquote:driejs
Naast playlist radio 2 in NL nu ook op de playlist van radio 2 in Vlaanderen. En dat op de dag van release! JK
quote:
quote:Songfestival-jurylid Eric van Tijn: Wat een afgang
Eric van Tijn, jurylid van het Nationaal Songfestival, vindt het onprofessioneel dat de TROS zondag een verkeerde uitslag heeft gecommuniceerd tijdens het liedjesfestijn. Hoewel het winnende nummer van de 3JS onveranderd blijft, zijn de nummers drie, vier en vijf door elkaar heen gehaald. Wat een afgang, zeg. Wat is dit toch, jongens?, aldus Van Tijn bij Edwin Evers op Radio 538. Ons blijft ook niets bespaard ieder jaar met het Nationaal Songfestival. Dit kan er ook nog wel bij.
Van Tijn kan zich een erger scenario indenken. Het zou nog erger zijn als het winnende nummer verkeerd was. Dat zou een ramp zijn.
De uitzending van het Nationaal Songfestival wordt hevig bekritiseerd. Het is volksvermaak om het Songfestival af te fikken. Ik wist van tevoren dat mijn kop er ook af ging, als ik daar zou gaan zitten. De hele jury is afgefikt door Paul de Leeuw.
Of hij volgend jaar weer in de jury gaat zitten, weet Van Tijn nog niet. Het hangt van de artiest af. Ik vind de 3JS goede artiesten. Dan vind ik het leuk om me over hun liedjes te buigen. Als het een artiest is waar ik niets aan vind, dan doe ik het niet.
quote:Wilma Nanninga vindt TROS lachertje
Vijf dagen na uitzending geeft ook Wilma Nanninga haar mening over het hevig bekritiseerde Nationaal Songfestival. De baas van pagina Privé vindt de TROS een lachertje. Oh oh oh, wat fout. De TROS vergat bij het Songfestival de stemmen van de jury in de einduitslag. Wat doet de TROS toch allemaal met ons songfestival? Flater stapelt zich op flater. Het liedjesspektakel lijkt door de omroep niet serieus te worden genomen, oordeelt Nanninga vrijdag in De Telegraaf.
Nannina vond de show niet om aan te zien. De gezapige show, die die naam al nauwelijks mocht hebben, leek nog het meest op een TROS muziekfeest met de 3JS in de hoofdrol. Maar het deed die rasmuzikanten geen recht. Yolanthes teksten waren niet om over naar huis te schrijven en de rol van de jury bleef zeer vaag.
De juryleden waren te kritisch, vindt Nanninga. De 3JS moesten het commentaar aanhoren zoals schooljongens naar de hoofdmeester luisteren. Tenenkrommend. En wat moesten ze dan met het jurycommentaar? Nou niks dus, want de TROS deed er zelf ook niks mee.
Het is dat ik thuis op de boerderij in Zeeland geen klompen draag, anders waren ze nu toch echt gebroken.
Ik wilde het net komen postenquote:Op zaterdag 5 februari 2011 19:02 schreef Fred_B het volgende:
De 3J's komen deze week op 5 binnen in de Top100.
sorryquote:Op zaterdag 5 februari 2011 19:15 schreef Greys het volgende:
Oh hou op, ik ben er ook nog niet overheen dat dát hem niet geworden is![]()
Daarom zeg ik dat we het echt van de jury's moeten hebben, de televoters vergeten ons inderdaadquote:Op zaterdag 5 februari 2011 19:20 schreef Fred_B het volgende:
Ik blijf het ook jammer vinden dat Weelderig Waardeloos het niet geworden is. Dat is een nummer dat veel meer de aandacht trekt dan het nummer dat we nu sturen. Ik ben toch bang dat als er 1 of ander Albanees huppelkutje met een dance-nummer na NL komt, iedereen onze inzending direct weer vergeten is.
Ok dit moet dus gewoon in deze versie naar Dusseldorf!quote:Op vrijdag 4 februari 2011 13:52 schreef grazz het volgende:
Akoestische versie,...ik krijg werkelijk kippevel van Jan z'n stem! Prachtig
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |