abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89937302
Betreft: nieuwbouwwoning met houten (mdf) spouwblad.

Om u een idee te geven, zie onderstaande afbeelding:

Dit zijn leidingen voor de keuken die "standaard" uit de muur zouden zijn gekomen, maar die i.v.m. keukenopstelling aan de voorzijde moesten zitten. Voorzijde is in dit geval het binnenblad van de spouwmuur, materiaal is mdf.

Prima, zo in de keuken.

Maar, in de badkamer moet ook e.e.a. aan leidingen verplaatst worden. Eigenlijk moeten de leidingen voor een badkraan de muur (dus houten spouwblad) in, zodat deze er boven het bad uitkomen en de installatie van een "gewone" badkraan mogelijk is. I.v.m. beperkte ruimte is het geen optie om deze tegen het spouwblad aan te maken, zoals in de keuken.

Iemand hier ervaring mee? Dat het mogelijk is lijkt me evident, maar of het verstandig is... geen idee. Waar dien ik rekening mee te houden? Advies gaarne.
pi_89950082
Alles kan, maar zitten de wanden er al in, of moeten ze nog gemaakt worden?

Als het er al in zit, ben je op slopershoogte. Dan moet je de wand openhalen, de leidingen aanleggen, de isolatie, folie en verdere schade herstellen en dan weer een nieuwe afwerking (gipsplaat, multiplex) aanbrengen.

Is het niet mogelijk gewoon een voorzetwandje maken waar je de leidingen wegwerkt.
pi_89951209
even voor de goede orde, jij hebt mdf in de badkamer?

MDF+Badkamer=Ellende

Maar misschien begrijp ik t verkeerd.....
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_89955404
Dit soort binnenspouwbladen zijn best gebruikelijk in de nieuwbouw, ik heb precies dezelde. Het is volgens mij niet echt MDF, maar wel hout in elk geval. En nee, hout in de badkamer hoeft geen ellende te zijn, je gaat het als het goed is netjes afwerken met iets waterdichts (zoals tegels).

Ik heb in precies dezelfde situatie gezeten. Ik vond het in de muur brengen nogal tricky. Ten eerste moet je alles verdomd goed herstellen om geen problemen te krijgen met isolatie, vocht/damp, folie etc. Daarnaast verlies je de garantie van de aannemer op dat stuk muur, wat eventueel gevolgen kan hebben bij schade. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen een soort voorzendwandje van WR gipsplaten te maken waarin de leidingen voor de badkraan zitten.
pi_89969806
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 13:27 schreef JSS het volgende:
Dit soort binnenspouwbladen zijn best gebruikelijk in de nieuwbouw, ik heb precies dezelde. Het is volgens mij niet echt MDF, maar wel hout in elk geval. En nee, hout in de badkamer hoeft geen ellende te zijn, je gaat het als het goed is netjes afwerken met iets waterdichts (zoals tegels).

Ik heb in precies dezelfde situatie gezeten. Ik vond het in de muur brengen nogal tricky. Ten eerste moet je alles verdomd goed herstellen om geen problemen te krijgen met isolatie, vocht/damp, folie etc. Daarnaast verlies je de garantie van de aannemer op dat stuk muur, wat eventueel gevolgen kan hebben bij schade. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen een soort voorzendwandje van WR gipsplaten te maken waarin de leidingen voor de badkraan zitten.
Klinkt als een goed idee, maar ik moet i.v.m. ruimtegebrek echt zo min mogelijk "op" de muur maken. Ik heb 1.40m om een bad (tussen de 70 en 80 cm) en een wandcloset te bevestigen, dus wil het ruimteverlies door voorzetwandjes e.d. tot een minimum beperken.
pi_89971355
geen composiet hout in de badkamer of in vochtige ruimtes, ook niet in de kelder ! Wat er wel ik kan is watervast verlijmd multiplex (dat is pepurrrrr-duur).
Wat ook kan is moisture proofed gipsplaat. Ook gewone gipsplaat is ok, den dan bij voorkeur met een antivocht coat behandeld. Tegels op gipsplaat gaat heel goed.
Gipsplaat is goedkoop, je kan het zagen en spijkeren of (beter) schroeven.
Ik zou de dikste maat nemen, 2 cm of zo. Leidingen kan je erin leggen :s)
pi_89971658
quote:
4s.gif Op woensdag 15 december 2010 19:21 schreef Beauregard het volgende:

[..]

Klinkt als een goed idee, maar ik moet i.v.m. ruimtegebrek echt zo min mogelijk "op" de muur maken. Ik heb 1.40m om een bad (tussen de 70 en 80 cm) en een wandcloset te bevestigen, dus wil het ruimteverlies door voorzetwandjes e.d. tot een minimum beperken.
60 cm is plenty voor een wand closet, ik heb ze gezien van 53 cm :Y)
pi_89988188
quote:
4s.gif Op woensdag 15 december 2010 19:21 schreef Beauregard het volgende:

[..]

Dan moet je het bestaande wandje slopen en het hier in maken.
pi_89989880
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 19:57 schreef quirigua het volgende:
geen composiet hout in de badkamer of in vochtige ruimtes, ook niet in de kelder ! Wat er wel ik kan is watervast verlijmd multiplex (dat is pepurrrrr-duur).
Het is dat er veel sneeuw op m'n (platte)dak ligt anders had ik even een foto geplaatst hoe goed dat watervast verlijmd multiplex is :{
Het dak ligt er nu 8 jaar en 5 jaar geleden heeft een onoplettende vrachtwagen chauffeur een lekkage veroorzaakt (die meteen is gerepareerd) Maar de platen waren al vochtig geworden en het dat is zo'n 15 cm doorgezakt tussen de balken :(

Geen multiplex gebruiken dus in vochtige ruimtes.
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.
pi_89990085
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 09:51 schreef ClintOosthout het volgende:

[..]

Het is dat er veel sneeuw op m'n (platte)dak ligt anders had ik even een foto geplaatst hoe goed dat watervast verlijmd multiplex is :{
Het dak ligt er nu 8 jaar en 5 jaar geleden heeft een onoplettende vrachtwagen chauffeur een lekkage veroorzaakt (die meteen is gerepareerd) Maar de platen waren al vochtig geworden en het dat is zo'n 15 cm doorgezakt tussen de balken :(

Geen multiplex gebruiken dus in vochtige ruimtes.
Dan zal het wel geen watervast multiplex zijn, maar gewoon underlayment
pi_89993724
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 10:00 schreef Gurb het volgende:

[..]

Dan zal het wel geen watervast multiplex zijn, maar gewoon underlayment
Underlayment is voor zo/n hutje alleen geschikt als het rigoreus beschermd is tegen inwateren. Het kost 1/5 tot 1/10 minder dan WVM, daarom zit het erin.
Watervast verlijmd multiplex wordt zelfs voor bouw van zeilboten gebruikt : Bruynzeel deed dat. Maar ook door bouwers in Frankrijk, Engeland, Amerika en in de tropen.
pi_89999348
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 12:05 schreef quirigua het volgende:

[..]

Underlayment is voor zo/n hutje alleen geschikt als het rigoreus beschermd is tegen inwateren. Het kost 1/5 tot 1/10 minder dan WVM, daarom zit het erin.
Watervast verlijmd multiplex wordt zelfs voor bouw van zeilboten gebruikt : Bruynzeel deed dat. Maar ook door bouwers in Frankrijk, Engeland, Amerika en in de tropen.
Watervast verlijmd wil nog niks zeggen hoor, je kunt namelijk ook watervast verlijmd underlayment kopen. Dan is het niet de lijm die niet tegen vocht kan, maar de fineerlagen zelf.

Maar dat is niet de discussie hier. TS wil een oplossing voor zijn leidingen.
pi_90007784
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 14:39 schreef Gurb het volgende:

[..]

Watervast verlijmd wil nog niks zeggen hoor, je kunt namelijk ook watervast verlijmd underlayment kopen. Dan is het niet de lijm die niet tegen vocht kan, maar de fineerlagen zelf.

Maar dat is niet de discussie hier. TS wil een oplossing voor zijn leidingen.
OK, zeg dan : marine multiplex ; en ga naar de bank voor een lening, want dat spul kost wat o|O
De oplossing is dus VW gipsplaat.
pi_90008799
Denk dat de oplossing een badkraan wordt die op de badrand te monteren is. Kan erg mooi zijn.

Problem solved. :~
pi_90011921
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 19:57 schreef quirigua het volgende:
geen composiet hout in de badkamer of in vochtige ruimtes, ook niet in de kelder !
Zeg dat maar tegen aannemers. Mijn huis is door BAM gebouwd (prima overigens), maar daar zitten precies dezelfde houten binnenspouwbladen in, ook in de badkamert. Lijkt mij niet dat zo'n grote aannemer dat risico neemt, toch :?
pi_90012023
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 19:28 schreef JSS het volgende:

[..]

Zeg dat maar tegen aannemers. Mijn huis is door BAM gebouwd (prima overigens), maar daar zitten precies dezelfde houten binnenspouwbladen in, ook in de badkamert. Lijkt mij niet dat zo'n grote aannemer dat risico neemt, toch :?
BAM? Deze ook.
pi_90034520
Je hebt verschillende soorten OSB, spaanplaat en mdf die vochtbestendig zijn verlijmd, dus prima te gebruiken in de badkamer.

En sowieso:
De waterbestendige laag in de badkamer is je tegels, niet de achterconstructie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')