abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 14 december 2010 @ 11:24:59 #1
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_89911058
http://www.technologyreview.com/blog/arxiv/26132/?p1=Blogs

quote:
Astronomers Find First Evidence Of Other Universes

Our cosmos was "bruised" in collisions with other universes. Now astronomers have found the first evidence of these impacts in the cosmic microwave background

There's something exciting afoot in the world of cosmology. Last month, Roger Penrose at the University of Oxford and Vahe Gurzadyan at Yerevan State University in Armenia announced that they had found patterns of concentric circles in the cosmic microwave background, the echo of the Big Bang.

This, they say, is exactly what you'd expect if the universe were eternally cyclical. By that, they mean that each cycle ends with a big bang that starts the next cycle. In this model, the universe is a kind of cosmic Russian Doll, with all previous universes contained within the current one.

That's an extraordinary discovery: evidence of something that occurred before the (conventional) Big Bang.

Today, another group says they've found something else in the echo of the Big Bang. These guys start with a different model of the universe called eternal inflation. In this way of thinking, the universe we see is merely a bubble in a much larger cosmos. This cosmos is filled with other bubbles, all of which are other universes where the laws of physics may be dramatically different to ours.

These bubbles probably had a violent past, jostling together and leaving "cosmic bruises" where they touched. If so, these bruises ought to be visible today in the cosmic microwave background.

Now Stephen Feeney at University College London and a few pals say they've found tentative evidence of this bruising in the form of circular patterns in cosmic microwave background. In fact, they've found four bruises, implying that our universe must have smashed into other bubbles at least four times in the past.

Again, this is an extraordinary result: the first evidence of universes beyond our own.

So, what to make of these discoveries. First, these effects could easily be a trick of the eye. As Feeney and co acknowledge: "it is rather easy to fifind all sorts of statistically unlikely properties in a large dataset like the CMB." That's for sure!

There are precautions statisticians can take to guard against this, which both Feeney and Penrose bring to bear in various ways.

But these are unlikely to settle the argument. In the last few weeks, several groups have confirmed Pernose's finding while others have found no evidence for it. Expect a similar pattern for Feeney's result.

The only way to settle this will be to confirm or refute the findings with better data. As luck would have it, new data is forthcoming thanks to the Planck spacecraft that is currently peering into the cosmic microwave background with more resolution and greater sensitivity than ever.

Cosmologists should have a decent data set to play with in a couple of years or so. When they get it, these circles should either spring into clear view or disappear into noise (rather like the mysterious Mars face that appeared in pictures of the red planet taken by Viking 1 and then disappeared in the higher resolution shots from the Mars Global Surveyor).

Planck should settle the matter; or, with any luck, introduce an even better mystery. In the meantime, there's going to be some fascinating discussion about this data and what it implies about the nature of the Universe. We'll be watching.
Nou ja, dan moeten we dus een andere term verzinnen want 'universum' dekt de lading dan niet meer :)
zzz
  dinsdag 14 december 2010 @ 11:30:34 #2
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_89911270
wat dacht je van (de ook al bestaande) term "multiversum"?
Siamo Tutti Antifascisti!
pi_89912358
Met een linkje van het arXiv artikel. Erg interessant, maar ik wacht de reacties nog even af :)

Ik moest wel gelijk denken aan een discussie die in F&L wel es voorbij komt met betrekking tot Augustinus zijn mijmeringen over ruimte en tijd in zijn Confessiones en "hoe treffend dat overeenkomt met de huidige oerknalinzichten" volgens sommige mensen. :P

Persoonlijk neig ik ook naar een "eeuwig" universum. Het grootste obstakel wat je hiermee denk ik moet verklaren is waarom het vroege universum dan in zo'n lage entropietoestand terecht is gekomen.
pi_89912631
Ik snap alleen nog niet hoe ze die cirkels hebben gevonden. Er zal wel iets meer achter zitten dan een simpel connect-the-dots.
Extremistisch gematigd.
  dinsdag 14 december 2010 @ 12:15:53 #5
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_89912684
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 12:04 schreef Haushofer het volgende:
Persoonlijk neig ik ook naar een "eeuwig" universum. Het grootste obstakel wat je hiermee denk ik moet verklaren is waarom het vroege universum dan in zo'n lage entropietoestand terecht is gekomen.
Da's juist het makkelijkste van het hele verhaal, dat kwam door de reptilians :)
zzz
  dinsdag 14 december 2010 @ 13:39:54 #6
328436 Verrekijker
De blik op oneindig
pi_89915416
Er zijn ook andere mogelijke verklaringen. Mogelijk heeft ons heelal een andere vorm dan tot nu toe gedacht.
pi_89916035
Waar baseer je die uitspraak op? :)
Extremistisch gematigd.
  dinsdag 14 december 2010 @ 14:03:48 #8
328436 Verrekijker
De blik op oneindig
pi_89916452
@p8
Op eerdere metingen waaruit afwijkingen in alfa optraden, odner meer.
Verder: dit diffractiepatroon doet denken aan een Einsteinring of ander ttype zwaartekrachtslens. d,w,z,. sferische verstoringen in ruimtetijd.
  dinsdag 14 december 2010 @ 14:12:35 #10
328436 Verrekijker
De blik op oneindig
pi_89916974
De formules in die link zijn voor mij te moeilijk, blijkbaar ben jij er meer in thuis.
Kun je uitleggen hoe dit werkt en hoe dit "jouw" alternatief ondersteunt?
Extremistisch gematigd.
  dinsdag 14 december 2010 @ 14:24:28 #12
328436 Verrekijker
De blik op oneindig
pi_89917319
@p8
Alfa bepaalt de sterkte van de elektromagnetische kracht.

Volgens de bestaande bigbang-theorieën was/is de uitzetting van het heelal een scalair proces (anders geformuleerd: had geen bepaalde richting). Consequentie hiervan is dat natuurwetten (w.o. die die de sterkte van de elektromagnetische kracht beschrijft) overal gelijk zijn.
Dit wordt ontkracht met de variantie van alfa.

Hiermee kan het heelal plekken hebben waar de uitzetting sneller of juist langzamer verliep danwel (op dit laatste wijst de roodverschuiving) een bepaalde richting op beweegt. Ook dit kan utieraard die enorme ringen verklaren. Wel valt voorzover ik dat na kan gaan de ring niet samen met de plek waar alfa-aberraties optreden.
pi_89917615
Bedankt :)
Ik zal me verder stilhouden en hoop dat het topic verder voor mij te volgen is.
Extremistisch gematigd.
  dinsdag 14 december 2010 @ 14:39:23 #14
328436 Verrekijker
De blik op oneindig
pi_89917971
Waarom stilhouden? Als je iets niet snapt, vraag het dan gerust
:)
pi_89919985
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 14:24 schreef Verrekijker het volgende:
Volgens de bestaande bigbang-theorieën was/is de uitzetting van het heelal een scalair proces (anders geformuleerd: had geen bepaalde richting). Consequentie hiervan is dat natuurwetten (w.o. die die de sterkte van de elektromagnetische kracht beschrijft) overal gelijk zijn.
Ik weet niet precies wat je hiermee bedoelt, maar volgens mij haal je dingen door elkaar. Je kunt prima koppelingscontantes via wat jij "scalaire processen" noemt veranderen; kijk maar eens naar Brans-Dicke theorie, waarin Newton's gravitatieconstante G als een scalair veld wordt opgevat.

Daarnaast bekijken kosmologen naast scalaire perturbaties ook tensorperturbaties, dus wat je precies met dikgedrukte bedoelt is me ook niet duidelijk :) Dat is volgens mij ook 1 van de zaken die de Planck-satelliet gaat onderzoeken, aangezien er volgens mij vanuit WMAP geen concrete aanwijzing is voor deze tensorperturbaties. (zie bv hier)
  dinsdag 14 december 2010 @ 15:29:30 #16
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_89920040
Ik weet niet wie Stargate Universe kijkt maar daar zit nu net zo'n structuur in als het deel rechtsonder van dat plaatje.
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  dinsdag 14 december 2010 @ 15:52:59 #17
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_89921071
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 15:29 schreef Nembrionic het volgende:
Ik weet niet wie Stargate Universe kijkt maar daar zit nu net zo'n structuur in als het deel rechtsonder van dat plaatje.
Ik kijk het, maar die structuur zat er al ;) Dat was min of meer 'verwacht' destijds, toen WMAP werd gelanceerd. Dat is een indicatie van wat later de eerste sterrenstelsels zouden worden. Grappig genoeg gaat stargate nu wel over iets vergelijkbaars als hier, namelijk een onderliggende 'vingerafdruk' van een ander proces. Helaas in dit geval geen indicatie van een hoger wezen :P
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
  dinsdag 14 december 2010 @ 17:36:38 #18
328436 Verrekijker
De blik op oneindig
pi_89925067
@haushofer
Constante of scalair veld met op elke (x,y,z,t) dezelfde waarde is natuurlijk lood om oud ijzer.
Dat er in de kosmische achtergrondstraling geen aanwijzingen zijn te vinden voor tensorperturbaties is reeds door Penrose recent ontkracht met die ontdekking van die ringen met afwijkende variantie, die geïnterpreteerd KUNNEN worden als afwijkingen in expansiesnelheid.
pi_89925473
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 17:36 schreef Verrekijker het volgende:
@haushofer
Constante of scalair veld met op elke (x,y,z,t) dezelfde waarde is natuurlijk lood om oud ijzer.
?

quote:
Dat er in de kosmische achtergrondstraling geen aanwijzingen zijn te vinden voor tensorperturbaties is reeds door Penrose recent ontkracht met die ontdekking van die ringen met afwijkende variantie, die geïnterpreteerd KUNNEN worden als afwijkingen in expansiesnelheid.
Met alle respect: Penrose is geen kosmoloog :) Wat hij verder over die tensorperturbaties heeft geschreven zou ik dan ook niet weten en moeten opzoeken.
  dinsdag 14 december 2010 @ 20:01:08 #20
328436 Verrekijker
De blik op oneindig
pi_89931069
@Haushofer
Al was Penrose de melkboer, hij heeft op valide wijze aangetoond dat er zich in de kosmische achtergrondstraling ringvormige structuren bevinden. Ik zal je het zoeken besparen: http://arxiv.org/ftp/arxiv/papers/1011/1011.3706.pdf
pi_89943741
Als je het gaat lezen Haushofer, ben ik benieuwd wat je er van vindt :)
Extremistisch gematigd.
  woensdag 15 december 2010 @ 06:44:55 #22
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_89946590
quote:
19s.gif Op dinsdag 14 december 2010 15:52 schreef kingmob het volgende:

[..]

Ik kijk het, maar die structuur zat er al ;) Dat was min of meer 'verwacht' destijds, toen WMAP werd gelanceerd. Dat is een indicatie van wat later de eerste sterrenstelsels zouden worden. Grappig genoeg gaat stargate nu wel over iets vergelijkbaars als hier, namelijk een onderliggende 'vingerafdruk' van een ander proces. Helaas in dit geval geen indicatie van een hoger wezen :P
Ik had het over die onderliggende "vingerafdruk" ;)
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  woensdag 15 december 2010 @ 11:24:26 #23
98593 KlappernootatWork
Tot mijn strot in het genot..
pi_89951222
het zou best wel eens mogelijk kunnen zijn.

nu is mijn vraag:

wat zit er tussen die universums?
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
  woensdag 15 december 2010 @ 20:31:58 #24
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_89975613
Tot nu toe zijn er nog nooit gravitatiegolven aangetoond met de gevoelige instrumenten die daarvoor speciaal gebouwd zijn.
Zou dit de eerste aanwijzing kunnen zijn voor het bestaan er van?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')