Dit wordt 'm:
1. Arcade Fire - The Suburbs
Wat een band, na Funeral en Neon Bible komen ze met deze onovertreffelijke plaat. Het is wel even wennen als je eerst Funeral en Neon Bible luistert, maar ik ben er vanovertuigd dat ze het bijna niet beter hadden kunnen doen. Gewaagd ook, om ietsjemeer richting pop te gaan. Er staan een heleboel zeer goede nummer tussen. Op Rock Werchter gezien, verassend goede show, hopelijk volgend jaar HMH ofzoiets. Ook worden ze al gecoverd door bijvoorbeeld Di-rect en John Legend & The Roots. Dit laat zien hoe groot Arcade Fire al is.
Cover van Di-rect
originele is natuurlijk beter maar die kent iedereen waarschijnlijk wel al.
2. The National - High Violet
Het was lastig om de plekken 1 en 2 te kiezen maar Arcade Fire vond ik net wat meer hebben dan The National, maar dan ook echt maar een beetje meer. Op High Violet staan talloze goede songs. Ik ben echt verslaafd aan de nieuwe sound. Mooiste nummers kan ik niet echt opnoemen, ze zijn allemaal goed. Gelukkig ga ik ze in februari in De Oosterpoort zien.
3. Balthazar - Applause
Zeer aanstekelijke nummers. Wel simpel maar het is zodanig goed gemixt etc. dat dat niet uitmaakt. Hippe band, op lowlands live gezien, leuke band die nog veel kan groeien. Leuke dingen op de CD, bijvoorbeeld een 'bedoeld' foutje in het nummer Morning. Verder zijn, The Boatman, Fifteen Floors, Hunger at the Door en Blood Like Wine zeer leuke nummers.
4. The Black Keys - Brothers
Geweldig dat bluesrock weer een beetje terug is. Een wat minder rau en wat poppier album van de broers maar deze doet zeker niet onder voor de vorige albums. 1 show van ze gezien dit jaar en dat was erg tof. Tighten Up, Next Girl en Everlasting Light zijn m'n favoriete nummers.
5. Kings of Leon- Come Around Sundown
Lekker album, ondanks de vele negatieve reacties van de 'fans' vind ik het wel een geslaagde plaat, de singles worden alleen iets teveel gehyped (Radioactive). Back Down South vind ik het mooiste nummer. daarna komen The End en Mi Amigo.
6. Delphic - Acolyte
Eindelijk wordt er goede muziek gemaakt met gitaren en synthesizers! Geweldige band, ook live erg energiek en lekker experimenteel.
7. Interpol - Interpol
Andere sound van de band deze keer. Beetje wennen maar er zitten een aantal leuke nummers tussen: Succes, Summer Well en Barricade. Toch blijft Turn on the bright lights niet te overtreffen.
8. Blood Red Shoes - Fire Like this
Helden, en dat met twee man! met een man en een vrouw!
9. Deadmau5 - 4x4=12Onze housemouse is weer terug, alleen al om zijn reputatie krijgt ie van mij direct al een 9e plaats. Het album is nog niet zolang uit dus kan nog niet super beoordeeld worden.
10. Jack Parow- Jack Parow
Baas! Originaliteit van de hoogste klasse, hier was niemand anders ter wereld op te komen om het te verzinnen.
11. The Chemical Brothers- FurtherDeze electro shizzle mag natuurlijk niet ontbreken, alles sluit zo goed op elkaar aan, wat een beats!
12. Yeasayer - Odd Blood
Op Rock Werchter gezien, muziek zit sterk in elkaar, op het podium kun je goed zien dat ze het naar hun zin hebben en ja voor de sound zul je toch even moeten luisteren.
13. Gorillaz- Plastic Beach
Al bekend van hun oudere nummers maar nu in een nieuwer jasje. Toffe beats, bijv. RhineStone Eyes.
14. Tim Knol - Tim Knol
Doet het uitermate goed, goede combinatie van akoestische en elektrische gitaren, ook op lowlands gezien, mag Nederland trots op zijn. Tevens mijn enige Nederlandse artiest in dit lijstje.
15. The Drums- The Drums
Aanstekelijke songs op een album, net als bij Balthazar. Wat minder maar nog wel goed.