abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89837181
Hmmm... ik kom er net achter dat ik de soep van gisteren een dag (ong. 24 uur) buiten de koelkast heb staan. Ingrediënten:

- groentebouillonblokjes (2)
- kokosmelk
- garnalen gebakken en daarna in de soep gekookt
- courgette
- wortels

Is het nog safe om de soep te eten? Garnalen zomaar buiten de koelkast zullen sowieso snel bederven. Maar hoe zit het met garnalen die in een 'beschermende omgeving' liggen als zoute bouillon?

Heb geen zin om er ziek van te worden, maar de soep was wel heel lekker :D ...
pi_89837333
Als het nog lekker is gewoon opeten. Mensen kunnen ook nergens meer tegen.
Noodles
pi_89837377
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 16:35 schreef ikhouvannoodles het volgende:
Als het nog lekker is gewoon opeten. Mensen kunnen ook nergens meer tegen.
Oh, ik ben ook niet flauw hoor ;) Maar van vis kun je écht goed ziek worden, vandaar ;)
pi_89837408
hoe ruikt de soep?
pi_89837423
Proef een beetje, ruik eraan. Zo moeilijk lijkt me dat niet.
Hoe moeten wij weten of de soep die op jouw aanrecht staat nog te eten is...
pi_89837549
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 16:38 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:
Ok, mods, sluit het maar weer. Stelletje chagrijnige no-lifes hier.
idd gewoon ruiken of proeven, zodra hij zurig ruikt kun je hem beter weg mieteren :)
Gewoon, omdat het kan.
pi_89837643
Als ik iets niet vertrouw laat ik het altijd proeven door de kat, niet om te kijken of ie dood neervalt, maar omdat die beesten een veel beter reukvermogen hebben en het echt niet eten als iets bedorven is.
pi_89837751
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 16:44 schreef HerrHenk het volgende:
Als ik iets niet vertrouw laat ik het altijd proeven door de kat, niet om te kijken of ie dood neervalt, maar omdat die beesten een veel beter reukvermogen hebben en het echt niet eten als iets bedorven is.
Mijn kat lust helaas sowieso geen garnalen :D ... die is niet al te betrouwbaar.

Ik wil vooral weten of het feit dat die garnalen in de soep liggen, meer bescherming tegen bacteriegroei betekent. Omdat bouillon nogal zout is. Gewone garnalen (dus 'losse' garnalen) bederven sowieso al heel snel buiten de koelkast.
pi_89838022
Als het bedorven is, proef je het. Van een hapje bouillon word je niet ziek (zeker als je het nu toch niet ruikt). Als de soep nog steeds lekker is, kan je het eten. Rottende vis proef je te goed.
  zondag 12 december 2010 @ 17:21:53 #10
258339 Dartanion
Dictum, factum
pi_89839006
Als je de soep weer aan de kook brengt dan doodt je bijna alle bacterieen die er eventueel in zitten. Dus neemt de kans op voedselinfectie dusdanig af dat je het wel kan eten.

Ook voedselvergifitiging loop je niet zoveel kans op omdat de meeste bacterieen tijdens het bereiden van de soep al gedoodt zijn en daarna maar 24uur hebben vermenigvuldigd :-)

Eetsmakelijk!
:-)
pi_89839187
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 17:21 schreef Dartanion het volgende:
Als je de soep weer aan de kook brengt dan doodt je bijna alle bacterieen die er eventueel in zitten. Dus neemt de kans op voedselinfectie dusdanig af dat je het wel kan eten.

Ook voedselvergifitiging loop je niet zoveel kans op omdat de meeste bacterieen tijdens het bereiden van de soep al gedoodt zijn en daarna maar 24uur hebben vermenigvuldigd :-)

Eetsmakelijk!
THANKS! :)
pi_89844655
quote:
2s.gif Op zondag 12 december 2010 16:30 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:
Hmmm... ik kom er net achter dat ik de soep van gisteren een dag (ong. 24 uur) buiten de koelkast heb staan. Ingrediënten:

- groentebouillonblokjes (2)
- kokosmelk
- garnalen gebakken en daarna in de soep gekookt
- courgette
- wortels

Is het nog safe om de soep te eten? Garnalen zomaar buiten de koelkast zullen sowieso snel bederven. Maar hoe zit het met garnalen die in een 'beschermende omgeving' liggen als zoute bouillon?

Heb geen zin om er ziek van te worden, maar de soep was wel heel lekker :D ...
Als de garnalen gaar waren en onderin de pan met soep liggen zou ik niet weten waarom het slecht zou worden. Verwarm de soep gewoon nog eens goed voor je hem opeet. Hier ga je iig echt niet ziek van worden.
Eet smakelijk. ^O^

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-12-2010 19:57:42 ]
pi_89850167
Dit topic is zonder Tsarla ----> CUL
Juin uit Eigen Tuin!
pi_89850230
ik persoonlijk zou het niet eten
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  zondag 12 december 2010 @ 21:46:07 #15
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_89850676
Ik ook niet. Ik ben geen mietje qua dingen eten die over de datum zijn of zo, maar met garnalen ben ik niet zo dapper. Uhuh, ik zou het niet eten.

Daarbij: opgewarmde gare garnalen vin'k toch al niet lekker.
  zondag 12 december 2010 @ 22:26:22 #16
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_89853121
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 17:21 schreef Dartanion het volgende:

Eetsmakelijk!
Wat je zegt is niet helemaal waar. Er is een verschil tussen een voedselvergiftiging en een voedselinfectie. Een voedselinfectie wordt veroorzaakt door bacterieën, die dood je door bijv. verhitting. Maar bacterieën scheiden ook zogenaamde toxinen af, deze kunnen een voedselvergiftiging veroorzaken. Als deze al teveel zijn gevormd kun je er ook na verhitting ziek van worden. (deze gaan niet dood/kapot door verhitting)

Anders zou het betekenen dat je een bedorven stuk vlees even in de pan gooit en het weer zou kunnen eten ;)
pi_89886883
Wat Spees_eend zegt ja. Ik zou het gewoon weggooien. Ik heb eerder dit jaar nog een nasty voedselvergiftiging gehad, kan het je echt niet aanraden :N
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')