FOK!forum / School, Studie en Onderwijs / HAVO4 en zijn fouten.
Thelastone_zondag 12 december 2010 @ 04:25
Goeie morgen,
al een hele tijd wil ik wat stress van mij afgooien. Ik heb heel veel problemen met de aanpak op havo.
Nu zit ik in Havo 4, ik heb goede punten (1 onvoldoende, en dat is mijn wensvak die ik ga laten vallen) en qua gedrag ben ik redelijk oke aangezien ik er nooit uit ben gezet en een leraar nooit heeft geklaagd over mijn gedrag.
Nu spreek ik met mijn fouten wel een beetje richting mijn school aan, omdat niet elke school precies dezelfde aanbod en aanpak heeft(wat ook al een fout is).

Nou, laat ik dus maar beginnen met mijn 1e klacht erover.
Je moet al in het 3e tot 4e kwartaal van het jaar HAVO3 kiezen, wat al veel te vroeg is omdat je op 15 jarige leeftijd vaak niet eens weet wat je interessant vindt. (Tenminste bij mij en veel vrienden zo)

De profielen, je kan kiezen uit 4 richtingen:
- Economie en Maatschappij (Economie, wiskunde a/b & geschiedenis verplicht)
- Cultuur en Maatschappij (Economie, geschiedenis & een taal)
- Natuur & Techniek (Scheikunde, Natuurkunde & Wiskunde B)
- Natuur & Gezondheid (Scheikunde, Wiskunde & Biologie)

Je kijkt en ziet 4 profielen, en denkt, 1 is wel goed genoeg voor mij. Maar merkt al gauw dat die profielen raar zijn opgesteld. Wil je de economische richting op, dan is geschiedenis(???) verplicht. Ik snap niet wat economie met geschiedenis heeft te maken, hoewel ik geschiedenis zelf wel interessant vind, is het gewoon een vak dat niet essentieel is voor de economie, tenzij je over de economie in de geschiedenis leert maar dat leer je amper. Dan zie je Cultuur en Maatschappij, waarbij je wiskunde kan laten vallen, wat een pluspunt is. Zo kunnen de mensen die bijv. goed zijn in talen maar niet in wiskunde dat kiezen. Natuur&Techniek en Natuur&Gezondheid heb ik niet veel over te zeggen omdat ik de profielen niet heb bestudeerd.

Nu is dus mijn 1e probleem mijn eigen profiel. Ik heb E&M gekozen met de volgende vakken:
Frans,M&O & Spaans(Wensvak, ga ik laten vallen). Engels,Nederlands etc. kan je niet uit kiezen en heel NL heeft het. Daarbij heb ik wiskunde A gekozen.
Mijn probleem is dus nu dat ik nog steeds van vakken wil veranderen.
Mijn school heeft me heel erg slecht ingelicht over hoe de vakken precies werken. Ik wil Frans laten vallen maar dat kan niet aangezien de helft van het jaar al voorbij is en ik dus 2 toetsweken heb gemist wil ik een andere vak kiezen. Waarom zijn de vakkenpakketten eigenlijk zo slecht bij elkaar samengesteld?
Is het niet beter als we de gemeenschappelijke vakken (Engels,Nederlands,Maatschappijleer en Gym) verplicht stellen met 2 extra vakken erbij en daarna de keuze zelf laten aan de leerlingen?
Dat zou bijvoorbeeld mij al een hoop extra inzet, motivatie en tijd besparen.

Zo zou ik bijvoorbeeld Wiskunde A, Economie, M&O, Geschiedenis en wiskunde C kiezen. Allemaal Economisch/Wiskundige kanten op, en dat wil ik dan ook. Maar nee, ik moest dus tussen Maatschappijwetenschappen, Frans, Duits & Aardrijskunde kiezen en kreeg daarbij maar 1 wensvak (Spaans, puur uit interesse, zie nu adat ik er slecht in ben en laat het ook vallen).

Nu ben ik dus heel veel tijd kwijt aan Frans, terwijl ik toch niet in het Frans zaken ga doen aangezien ik niks met de franse taal te maken wil hebben. Overigens denk ik dat alles in de toekomst met Engels zal plaatsvinden en frans etc. nog maar weinig voorkomt in de formele sector. Waarom frans en niet de andere vakken gekozen? Omdat ik in frans beter be ndan aardrijskunde, duits etc. Dus natuurlijk kies ik mijn beste alternatief.
Nu wil ik hier niet al te veel over kwijt maar ik wil dus gewoon zeggen dat de profielen heel erg kut in elkaar zijn gestemd en dat we beter de leerlingen zelf kunnen laten kiezen, zodat we ook daadwerkelijk doen wat we willen, en niet doen waar we uit kunnen kiezen!

Mijn 2e probleem is een aantal vakken die op poep slaan.
Dingen zoals CKV en HACO.
HACO = een vak waarbij je eigenlijk niets doet. Onze lerares doet er dus echt NIKS voor. ze laat ons meestal na 20 minuten al weg gaan, maar het is dus een vak die je '' helpt voor een keuze naar het hbo '' (Wat het dus eigenlijk helemaal niet doet)
CKV = http://nl.wikipedia.org/wiki/Culturele_en_kunstzinnige_vorming

Wat een nutteloze vakken. Je hebt het helemaal nergens voor nodig. Zo moeten wij dus voor CKV naar de film en musea, terwijl ik helemaal niks daarmee wil gaan doen later. Allemaal tijdverspilling dus. En bovendien, je leert er amper wat bij. Hooguit hoe een schilderij heet ofzo. Deze vakken kosten allemaal geld en bovendien kosten ze ook nog eens TIJD. Zo heb ik CKV 2 uur per week en HACO 1 uur, dus als ik deze nutteloze vakken niet had, had ik 3 uur minder per week, 3 uur meer tijd om iets voor mijzelf te doen of meer te leren bijv. Maar nee, de overheid wil natuurlijk dat leerlingen zo min mogelijk hun best doen.

Ik kan me geen reden bedenken waarom deze vakken iets kunnen opleveren.

Mijn 3e klacht is het afwezig zijn bij een toetsweek of SO.
Wanneer je dus afwezig bent, krijg je een 1. Ben je afgemeld, dan mag je hem inhalen als je inhaaltoets, ben je niet afgemeld, dan heb je peg en heb je een 1 gehaald.
En dus als je een S.O mist, die als 1/3 van een toets meetelt, heb je een keuze als je een toets inhaalt. Of je haalt je S.O in die een laag gewicht heeft, dan haal je misschien een hoge punt, of je haalt je toets in maar hebt dan wel een 1 voor dat SO.
En bovendien heb je in ALLE toetsen samen, voor 2 toetsweken maar EEN herkansing.
Dit is echt heel erg belachelijk. Waarom zo'n verschil met de andere jaren? Mensen die blijven zitten omdat ze een 1 hebben gekregen hebben dus gewoon lekker peg, terwijl als ze die 1 niet hadden gewoon wel over konden, dus wel het niveau hadden van HAVO van 2 jaar geleden, maar nu opeens niet meer...?

Wat de leerlingen 2 jaar geleden hebben gedaan betekent toch niet dat wij het ook doen? Zo heb ik een 1 gekregen voor Spaans en sta daarom nu een 3.5, Ik laat het wel vallen ja, maar toch. Een 1 krijgen zal toch wel indirect je benadelen.

Ik weet dat het geen zin heeft dat ik dit allemaal schrijf maar het voelt veel fijner nu ik het heb getypt. En misschien deelt iemand hier dezelfde gedachten met mij. Ja, ik heb het gevoel dat ik HAVO4 haal, maar dat kan zo veel makkelijker. En bovendien besparen we nog meer geld die we kunnen investeren in andere punten van het onderwijs.

En waarom ik het niet in klaagbaak heb geschreven? Omdat ik daar een paar topics heb gekeken en heb gezien dat het daar volzit van onzin, en ik het gevoel heb hier nog wel wat serieuze reacties zal krijgen.
MVG
Lo-Fizondag 12 december 2010 @ 04:29
quote:
en een leraar nooit heeft geklaagd over mijn gedrag.
Snoepzak.jpg
Thelastone_zondag 12 december 2010 @ 04:31
3 problemen.

Probleem 1: De profielen zijn veel te willekeurig. Als leerlingen wat meer mochten beslissen ipv kiezen wat het dichtst bij hun komt zouden veel meer mensen die havo aankunnen ook echt havo doen.
Probleem 2: Nutteloze vakken zoals CKV en HACO. Vakken waar je niets aan hebt, amper iets van leert. Je verdoet je tijd ermee die je liever kan stoppen in bijv. andere vakken of in je hobbies.
Probleem 3: De herkansingen. Als je een toets mist met afmelding, krijg je een 1 maar moet je wel je eenmalige herkansing inleveren. Mis je hem en meld je niet af, dan heb je geen herkansing. Een herkansing krijg je maar per 2 toetsperiodes. Vroeger was dit veel soepeler, maar wij zijn gestraft omdat leerlingen VORIG jaar massaal toetsen gingen missen omdat ze dachten dat ze het altijd wel konden inhalen


MVG
Teslyndzondag 12 december 2010 @ 08:17
Samenvatting: 3 problemen.

Probleem 1: De profielen zijn veel te willekeurig. Als leerlingen wat meer mochten beslissen ipv kiezen wat het dichtst bij hun komt zouden veel meer mensen die havo aankunnen ook echt havo doen.
Probleem 2: Nutteloze vakken zoals CKV en HACO. Vakken waar je niets aan hebt, amper iets van leert. Je verdoet je tijd ermee die je liever kan stoppen in bijv. andere vakken of in je hobbies.
Probleem 3: De herkansingen. Als je een toets mist met afmelding, krijg je een 1 maar moet je wel je eenmalige herkansing inleveren. Mis je hem en meld je niet af, dan heb je geen herkansing. Een herkansing krijg je maar per 2 toetsperiodes. Vroeger was dit veel soepeler, maar wij zijn gestraft omdat leerlingen VORIG jaar massaal toetsen gingen missen omdat ze dachten dat ze het altijd wel konden inhalen


Je vergat je grootste probleem te noemen: jezelf.
Je zegt doodleuk, dat je gedrag ok is, omdat je leraar nooit over je geklaagd heeft. Nee, dat is geen overtuigend argument. Je gedrag is goed, al je je goed gedraagt. Even jezelf checken af en toe en wel met een kritische blik.

Je houding is in elk geval niet goed. Want:
- Hoe komt het, dat je onvoldoende staat voor je wensvak?
- Hoe komt het, dat je niet ziet dat frans een steunvak is voor spaans?
- Hoe komt het, dat je de relatie tussen geschiedenis en economie niet ziet?
- Hoe komt het, dat je zit te zeiken over de vakken van algemene kennis & inzicht "omdat je er later niets mee doet"
- Je dreint over herkansingen die extra's zijn. Wees blij dát er in bijzondere gevallen nog herkansingen zijn. Ga niet zeuren dat alles je in de schoot geworpen moet worden. Zo zou ik bijna verwachten dat je gewoon een handvol mooie cijfers in de schoot geworpen zou willen hebben.

Met die profielen heb je gelijk. Het is indertijd een dramatisch foute beslissing geweest om ze in te voeren en met een beetje geluk gaan ze er nu weer uit.

Maar je moet dus óók leren om te aanvaarden dat gemaakte keuzes zo hun consequenties hebben. Kijk zelf maar hoe het met je wensvak loopt. Dus met een volledig vrije vakkenkeus was je er mogelijk ook niet gekomen. Als je passief gaat zitten zoutzakken (films, musea), verpest je het gewoon zelf. Elk vak is bedoeld om je taaie grijze massa in beweging te krijgen, om je in diepte en breedte te ontwikkelen. Ga gewoon verder met dat frans, doe daar moeite voor, zoals je voor alle vakken moeite gaat doen. Dan zien het schoolleven en je toekomst er opeens heel anders uit, omdat je dan verbanden en mérites ziet. Dan ben je op weg naar de volwassenheid. Of wil je op je dertigste nog steeds een dreinend, ontevreden jochie zijn?
BrandXzondag 12 december 2010 @ 08:26
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 08:17 schreef Teslynd het volgende:
-knip-
Je zegt helemaal wat ik dacht! _O_

Een wil ik nog benadrukken: TS, je zet jezelf niet bijster intelligent weg als je de relatie tussen economie en geschiedenis niet ziet ;). Ga een naar een (goede) leraar economie of geschiedenis toe en vraag het hun eens.
AgitoMzondag 12 december 2010 @ 08:37
Heb zelf ook HAVO gedaan, en ook vakken gehad als ANW (Algemene Natuur Wetenschappen) en CKV. Vond het in die tijd ook maar redelijk overbodig, om dezelfde reden die jij aangeeft (ik ben niet van plan er iets werk gerelateerd mee te doen).

ANW is bedoelt om mensen die geen exacte vakken hebben iets exacts mee te geven. CKV is bedoelt voor mensen die exacte vakken doen, iets cultureels mee te geven.

Nu ik zelf in Azie woon, en hier onderwijs volg, zie ik het nut er van in. Nederlands onderwijs is sterk gericht op algemene ontwikkeling. Onderwijs in Azie is dat niet. Studenten hier worden erg gepusht te presenteren in Engels, Wiskunde en andere wetenschappelijke vakken. Cultuur en kunst wordt veel afgeraden door ouders "Want daar wordt je nooit rijk mee".

Wat valt mij op? Ik ken mensen met een PhD die volledig wereldvreemd zijn. Geen kennis van politiek (maatschapijleer), kunt en cultuur (CKV) en zelfs soms geen idee van simpele natuurkundige dingen (ANW). Het land waar ik woon is erg multi raciaal en multi cultureel, maar het gros van de bevolking is alleen bekend met hun eigen geloof, desondanks dat varierend tussen de 15% en 50% van hun medelanders een ander geloof aanhangt (Gelukkig heb ik Godsdienst gehad op de HAVO).

Krijg je situaties waarin je je collega een "prettig suikerfeest" wenst, maar eigenlijk totaal geen idee hebt wat ze vieren. Behalve dat je collega zich niet meer uithongert vanaf die dag.

En ja, die kijken in hun vrije tijd (zoals mijn vriendin) Taiwanese of Hong Kong pulp drama's (met een niveau lager dan GTST), naast programma's als Idols. Nooit maatschapij kritische films als "A Clockwork Orange", "Trainspotting", "Battle Royale" en "Starship Troopers" (begrijpen ze simpelweg niet).

Als klap op die vuurpijl komt het wel eens voor dat mijn vriendin en haar collega's iets op het nieuws zien van belang, en mijn vriendin het verzoek krijgt "Kun je aan je vriend om uitleg vragen, die kan van wel uitleggen hoe het precies zit".

Algemene ontwikkeling is het nuttigste dat je mee kan krijgen op de middelbare school, misschien nog wel belangrijker dan vak inhoudelijke kennis, waar het HBO meer op gericht is.
Ryonzondag 12 december 2010 @ 11:26
quote:
Nu ben ik dus heel veel tijd kwijt aan Frans, terwijl ik toch niet in het Frans zaken ga doen aangezien ik niks met de franse taal te maken wil hebben.
Ongelooflijke puber dat je bent! ;) Toen ik zestien was kraamde ik ook dergelijke onzin uit, boos dat ik die stomme woordjes moest leren zonder dat ik er iets mee wilde gaan doen.

Maar zoals Agitom ook al zei is de HAVO helemaal niet bedoeld om je alleen maar vakinhoudelijke kennis en vaardigheden aan te leren (zou ook raar zijn.. je geeft zelf aan dat als je 15/16 jarige eigenlijk nog te weinig weet om iets te kiezen). Je krijgt juist een algemene basis mee waar je tijdens je studie verder op ingaat. Dat betekent ook dat je CKV, KCV, Frans, ANW en al die andere meuk moet doen. Nu even kut, maar zo lastig is het allemaal ook weer niet en als je 20 bent en tijdens college met allemaal knurften zit ben je blij dat jij wel van goed onderwijs hebt mogen genieten.
SH.zondag 12 december 2010 @ 13:26
Heel verhaal, amper gelezen. Toch even dit stuk eruit gehaald:

quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 04:25 schreef Thelastone_ het volgende:
Wil je de economische richting op, dan is geschiedenis(???) verplicht. Ik snap niet wat economie met geschiedenis heeft te maken, hoewel ik geschiedenis zelf wel interessant vind, is het gewoon een vak dat niet essentieel is voor de economie, tenzij je over de economie in de geschiedenis leert maar dat leer je amper.
Je profiel heet dan ook geen "Economie", maar "Economie & Maatschappij".
Thelastone_zondag 12 december 2010 @ 15:02
quote:
Je vergat je grootste probleem te noemen: jezelf.
Je zegt doodleuk, dat je gedrag ok is, omdat je leraar nooit over je geklaagd heeft. Nee, dat is geen overtuigend argument. Je gedrag is goed, al je je goed gedraagt. Even jezelf checken af en toe en wel met een kritische blik.
Ik vind mijn eigen gedrag ook goed. Ik maak huiswerk, ben amper te laat, spijbelde eerst, maar nu niet meer, heb heel erg goede punten.

Je houding is in elk geval niet goed. Want:
quote:
- Hoe komt het, dat je onvoldoende staat voor je wensvak?
Omdat ik er niet goed in ben. Ik vond Spaans leuk om het eens te spreken etc, kijken hoe het zit met Spaans. En bovendien, omdat ik een 1 heb gehaald. En weet je waarom ik een 1 heb gehaald? Omdat ik werd aangereden in de tijd dat de toets werd gemaakt. Alsof ik ervoor kies om door een auto geramd te worden.
quote:
- Hoe komt het, dat je niet ziet dat frans een steunvak is voor spaans?
Ik weet dat het wel een steunvak is. Maar kijk, ik deed Spaans voor interesse, ik wist sowieso dat ik het niet zou redden.
quote:
- Hoe komt het, dat je de relatie tussen geschiedenis en economie niet ziet?
Ik zie wel dat bijv. de 2e wereldoorlog heel erg de economie heeft veranderd etc. Maar daar heb ik het ook niet over bij geschiedenis. Wij krijgen als we het over de 2e wereldoorlog hebben, meer te weten over wie de wereldlijke leiders waren, welke wapens ze gebruikten en hoe en waar de gevechten plaatsvonden.
quote:
- Hoe komt het, dat je zit te zeiken over de vakken van algemene kennis & inzicht "omdat je er later niets mee doet"
Snap deze vraag niet echt. Over welke vakken heb je het nou precies?
quote:
- Je dreint over herkansingen die extra's zijn. Wees blij dát er in bijzondere gevallen nog herkansingen zijn. Ga niet zeuren dat alles je in de schoot geworpen moet worden. Zo zou ik bijna verwachten dat je gewoon een handvol mooie cijfers in de schoot geworpen zou willen hebben.
Volgens mij wist jij niet dat 2 jaar geleden iedereen elke gemiste toets mocht inhalen, per toetsweek? Dus als hij alle toetsen had gemist, mocht hij ze gewoon inhalen. Als hij 3 toetsen had gemist, ook. En nu mag je maar 1 toets per 2 toetsperioden inhalen. En dit alleen omdat ze 2 jaar geleden heel veel afwezig waren, terwijl het de jaren voorheen niet zo was. Dus ze baseren op 1 jaar hoe het in de toekomst eruit gaat zien..

quote:
Maar je moet dus óók leren om te aanvaarden dat gemaakte keuzes zo hun consequenties hebben. Kijk zelf maar hoe het met je wensvak loopt. Dus met een volledig vrije vakkenkeus was je er mogelijk ook niet gekomen. Als je passief gaat zitten zoutzakken (films, musea), verpest je het gewoon zelf. Elk vak is bedoeld om je taaie grijze massa in beweging te krijgen, om je in diepte en breedte te ontwikkelen. Ga gewoon verder met dat frans, doe daar moeite voor, zoals je voor alle vakken moeite gaat doen. Dan zien het schoolleven en je toekomst er opeens heel anders uit, omdat je dan verbanden en mérites ziet. Dan ben je op weg naar de volwassenheid. Of wil je op je dertigste nog steeds een dreinend, ontevreden jochie zijn?
Volgens mij begrijp jij een wensvak niet. Een wensvak is een vak waar je wel op kan slagen maar niet op kan zakken. Of je nou alleen voldoendes haalt of alleen onvoldoendes, zakken zal je sowieso niet op je wensvak. En begrijp me niet verkeerd, ik vind Frans echt een leuke taal, bijna net zo leuk als Engels. Maar het probleem is dus dat ik beter wiskunde C heb kunnen doen, omdat dat mij veel meer oplevert dan frans zou doen...


quote:
Heb zelf ook HAVO gedaan, en ook vakken gehad als ANW (Algemene Natuur Wetenschappen) en CKV. Vond het in die tijd ook maar redelijk overbodig, om dezelfde reden die jij aangeeft (ik ben niet van plan er iets werk gerelateerd mee te doen).

ANW is bedoelt om mensen die geen exacte vakken hebben iets exacts mee te geven. CKV is bedoelt voor mensen die exacte vakken doen, iets cultureels mee te geven.

Nu ik zelf in Azie woon, en hier onderwijs volg, zie ik het nut er van in. Nederlands onderwijs is sterk gericht op algemene ontwikkeling. Onderwijs in Azie is dat niet. Studenten hier worden erg gepusht te presenteren in Engels, Wiskunde en andere wetenschappelijke vakken. Cultuur en kunst wordt veel afgeraden door ouders "Want daar wordt je nooit rijk mee".

Wat valt mij op? Ik ken mensen met een PhD die volledig wereldvreemd zijn. Geen kennis van politiek (maatschapijleer), kunt en cultuur (CKV) en zelfs soms geen idee van simpele natuurkundige dingen (ANW). Het land waar ik woon is erg multi raciaal en multi cultureel, maar het gros van de bevolking is alleen bekend met hun eigen geloof, desondanks dat varierend tussen de 15% en 50% van hun medelanders een ander geloof aanhangt (Gelukkig heb ik Godsdienst gehad op de HAVO).

Krijg je situaties waarin je je collega een "prettig suikerfeest" wenst, maar eigenlijk totaal geen idee hebt wat ze vieren. Behalve dat je collega zich niet meer uithongert vanaf die dag.

En ja, die kijken in hun vrije tijd (zoals mijn vriendin) Taiwanese of Hong Kong pulp drama's (met een niveau lager dan GTST), naast programma's als Idols. Nooit maatschapij kritische films als "A Clockwork Orange", "Trainspotting", "Battle Royale" en "Starship Troopers" (begrijpen ze simpelweg niet).

Als klap op die vuurpijl komt het wel eens voor dat mijn vriendin en haar collega's iets op het nieuws zien van belang, en mijn vriendin het verzoek krijgt "Kun je aan je vriend om uitleg vragen, die kan van wel uitleggen hoe het precies zit".

Algemene ontwikkeling is het nuttigste dat je mee kan krijgen op de middelbare school, misschien nog wel belangrijker dan vak inhoudelijke kennis, waar het HBO meer op gericht is.
Over ANW wil ik het niet hebben omdat ik het zelf niet doe. Maar kijk, je snapt niet dat ik helemaal niks met kunst te maken wil hebben. Kunst draagt mij niets bij, ik heb nooit het nut van kunst niet gezien. Daarbij heb ik het dan niet eens over de nut. Weet je wat wij doen voor CKV? Een opdracht van ons was foto's van verschillende deuren maken en daar een collage mee maken. Niet EEN leerling had een onvoldoende, waarom denk je? Omdat het een opdracht is die iedereen wel kan. We leren echt domme dingen. Zo moest ik een presentatie maken over een vijver in Versaille. Ik snap daar WEER de nut helemaal niks van in.


quote:
Ongelooflijke puber dat je bent! ;) Toen ik zestien was kraamde ik ook dergelijke onzin uit, boos dat ik die stomme woordjes moest leren zonder dat ik er iets mee wilde gaan doen.
Ik hou er juist van om woordjes te leren omdat ik er altijd goed op scoor.

quote:
Maar zoals Agitom ook al zei is de HAVO helemaal niet bedoeld om je alleen maar vakinhoudelijke kennis en vaardigheden aan te leren (zou ook raar zijn.. je geeft zelf aan dat als je 15/16 jarige eigenlijk nog te weinig weet om iets te kiezen). Je krijgt juist een algemene basis mee waar je tijdens je studie verder op ingaat. Dat betekent ook dat je CKV, KCV, Frans, ANW en al die andere meuk moet doen. Nu even kut, maar zo lastig is het allemaal ook weer niet en als je 20 bent en tijdens college met allemaal knurften zit ben je blij dat jij wel van goed onderwijs hebt mogen genieten.
Een algemene basis? Wat krijg je mee bij CKV en HACO? hoe je een collage moet maken? Wooow.... nooit eerder geweten. En je hebt idd gelijk over Frans, daar kan je nog baat bij hebben als je bijv. in canada bent of in frankrijk, maar ANW wil ik niet over praten omdat ik niet weet wat het inhoudt aangezien ik het niet doe.

quote:
Je profiel heet dan ook geen "Economie", maar "Economie & Maatschappij".
Ik neem aan dat je begrijpt dat E&M de meest economische richting aangaat van HAVO?
MVG
themolezondag 12 december 2010 @ 15:13
CKV dwingt je om iets cultureels te doen, dat kan vaak geen kwaad bij sommige mensen. Vind je het niks dan doe je er de rest van je leven niks meer mee, vind je het wel iets kan je na school naar andere culturele evenementen. Kan voor sommige mensen helemaal geen kwaad.
algebra010zondag 12 december 2010 @ 15:17
In het 4e jaar een richting moeten kiezen is inderdaad belachelijk, het gemiddelde kind is daar op die leeftijd nog helemaal niet mee bezig. Er wordt tevens weinig aan gedaan om de oriëntatie van kinderen hierop te stimuleren.
AgitoMzondag 12 december 2010 @ 15:18
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 15:02 schreef Thelastone_ het volgende:
Over ANW wil ik het niet hebben omdat ik het zelf niet doe. Maar kijk, je snapt niet dat ik helemaal niks met kunst te maken wil hebben. Kunst draagt mij niets bij, ik heb nooit het nut van kunst niet gezien. Daarbij heb ik het dan niet eens over de nut. Weet je wat wij doen voor CKV? Een opdracht van ons was foto's van verschillende deuren maken en daar een collage mee maken. Niet EEN leerling had een onvoldoende, waarom denk je? Omdat het een opdracht is die iedereen wel kan. We leren echt domme dingen. Zo moest ik een presentatie maken over een vijver in Versaille. Ik snap daar WEER de nut helemaal niks van in.
Het gaat er niet om dat je leert een collage te maken. Het gaat er ook niet om dat je foto's maakt van verschillende deuren. Ze proberen je een vaardigheid en bewustzijn aan te leren m.b.t. het bekijken van kunst en architectuur.

Ik weet niet wat je in de toekomst wil gaan doen, maar gezien je economie noemde, wil je wellicht iets zakelijks gaan doen. Je ontkomt er in de toekomst niet aan dat je in aanraking komt met kunst en cultuur. Misschien dat je ooit zaken moet doen met een client die kunst verzamelaar is, of die zijn kantoor op een speciale manier heeft ingericht. Je moet misschien bedrijfsfuncties bijwonen die naar een theater voorstelling gaan. Misschien krijg je te maken met mensen uit het buitenland met totaal andere culturele normen. Het is dan erg makkelijk als je tenminste nog de indruk kan geven ergens iets van af te weten, zodat je in ieder geval wat "small talk" kan voeren.

Dat zijn de beroepen waar je vroeg of laat met een HBO in terecht komt. Als je alleen een bureau baan wilt waarbij je met niemand iets te maken hebt, dan heb je aan je MAVO en MBO genoeg.

O ja, en het nut van kunst:
Door kunst ziet niet ieder gebouw hetzelfde er uit.
Door kunst zijn niet alle TV Programma's van een dom niveau.
Door kunst zijn websites niet alleen functioneel.
Thelastone_zondag 12 december 2010 @ 15:23
quote:
Het gaat er niet om dat je leert een collage te maken. Het gaat er ook niet om dat je foto's maakt van verschillende deuren. Ze proberen je een vaardigheid en bewustzijn aan te leren m.b.t. het bekijken van kunst en architectuur.

Ik weet niet wat je in de toekomst wil gaan doen, maar gezien je economie noemde, wil je wellicht iets zakelijks gaan doen. Je ontkomt er in de toekomst niet aan dat je in aanraking komt met kunst en cultuur. Misschien dat je ooit zaken moet doen met een client die kunst verzamelaar is, of die zijn kantoor op een speciale manier heeft ingericht. Je moet misschien bedrijfsfuncties bijwonen die naar een theater voorstelling gaan. Misschien krijg je te maken met mensen uit het buitenland met totaal andere culturele normen. Het is dan erg makkelijk als je tenminste nog de indruk kan geven ergens iets van af te weten, zodat je in ieder geval wat "small talk" kan voeren.

Dat zijn de beroepen waar je vroeg of laat met een HBO in terecht komt. Als je alleen een bureau baan wilt waarbij je met niemand iets te maken hebt, dan heb je aan je MAVO en MBO genoeg.
Wat jij noemt is iets anders dan CKV. Wat jij noemt is culturen onderzoeken, kijken hoe culturen werken in andere landen etc. Dat is op zich leuk EN interessant. Wat wij doen is onzin en dom.
SH.zondag 12 december 2010 @ 15:42
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 15:02 schreef Thelastone_ het volgende:
Ik neem aan dat je begrijpt dat E&M de meest economische richting aangaat van HAVO?
Klopt, maar het gaat niet alleen de economische kant op. Ook de maatschappelijke. Vandaar de naam E&M. Bij het maatschappelijke gedeelte hoort geschiedenis. Geen idee hoe ik dit logischer kan brengen... Kijk, er staat een M in je profiel, dus je krijgt geschiedenis. Heeft niks met die E te maken. Zo dan? :)
#ANONIEMzondag 12 december 2010 @ 15:46
Net zoals N&T
De meeste mensen daar zijn goed in bčta vakken en bagger in alpha vakken. En dan moet je toch nog Frans of Duits kiezen op het VWO, hoe erg wil je het voor die mensen verzieken :{
Thelastone_zondag 12 december 2010 @ 15:50
quote:
Klopt, maar het gaat niet alleen de economische kant op. Ook de maatschappelijke. Vandaar de naam E&M. Bij het maatschappelijke gedeelte hoort geschiedenis. Geen idee hoe ik dit logischer kan brengen... Kijk, er staat een M in je profiel, dus je krijgt geschiedenis. Heeft niks met die E te maken. Zo dan? :)
Ik weet dat je dit bedoelt, maar het is meer gericht op economie dan op op maatschappij, snapje?
themolezondag 12 december 2010 @ 15:51
quote:
12s.gif Op zondag 12 december 2010 15:46 schreef Rivalo het volgende:
Net zoals N&T
De meeste mensen daar zijn goed in bčta vakken en bagger in alpha vakken. En dan moet je toch nog Frans of Duits kiezen op het VWO, hoe erg wil je het voor die mensen verzieken :{
Valt mee. De meesten moeten wel wat moeite doen, maar halen uiteindelijk de vakken wel.
Daangraphicsmaandag 13 december 2010 @ 20:47
Ik zit zelf ook in Havo4 en vind t maar belachelijk maar die slimme mensen hebben er vast wel over nagedacht, overigens de relatie tussen geschiedenis en economie moet je toch wel snappen.

Ik zou zeggen accepteer het, haal je diploma en ga doen wat je leuk vind ;)
broodjeeimetuimaandag 13 december 2010 @ 23:04
Hoe schrijft men ''pech''.
Heroinjunkmaandag 13 december 2010 @ 23:11
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 15:50 schreef Thelastone_ het volgende:

[..]

Ik weet dat je dit bedoelt, maar het is meer gericht op economie dan op op maatschappij, snapje?
Nee. :')
JWH_dinsdag 14 december 2010 @ 10:23
De reden dat je nu maar 1 herkansing mag maken is omdat jouw school waarschijnlijk aan de landelijke norm moet voldoen daarop. In mijn omgeving/regio is het al sinds jaar en dag zo dat je maar 1 herkansing mag doen per toetsweek. En wat betreft het andere gemelk over de vakken, later ben je dankbaar ervoor. De argumenten die je nu aanhaalt zijn wat mij betreft erg kortzichtig, maar geloof me, als je ouder bent begrijp je het allemaal heur. Je wil toch niet dat iedereen het maar in zijn schootje geworpen krijgt en vervolgens eenheidsworst wordt? Die zijn er al genoeg.
Seamdinsdag 14 december 2010 @ 12:47
Wat een belachelijk kortzichtige visie zeg, maar van iemand die net Havo haalt, had ik misschien ook niet meer moeten verwachten.
Algemene kennis is van belang voor verruiming van de geest. Kunst hoort daar zeker bij. Basale taal en wetenschappelijke kennis net zo zeer.
Fantastiquedinsdag 14 december 2010 @ 12:50
Ik vond ook alle profielen kut. Heb daarom nooit m'n HAVO gehaald en ben een paar jaar later toch gaan studeren. Werkt ook prima!
Seamdinsdag 14 december 2010 @ 12:54
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 12:50 schreef Fantastique het volgende:
Ik vond ook alle profielen kut. Heb daarom nooit m'n HAVO gehaald en ben een paar jaar later toch gaan studeren. Werkt ook prima!
:D
IfYouSeeKaydinsdag 14 december 2010 @ 16:58
Ik ben na het behalen van mijn vmbo-tl diploma doorgestroomd naar het havo en ik merk dat het havo van slechte kwaliteit is. De aandacht wordt veel te veel gevestigd op nu en niet op de toekomst van een leerling. Het is dan ook geen wonder dat mijn medeleerlingen verkeerde profielen hebben gekozen en nog niet weten welke studie zij willen doen...
_Lokidinsdag 14 december 2010 @ 18:07
Dat gedoe met profielen vind ik ook nogal vreemd.
Ik was 15 toen ik op HAVO een profiel moest kiezen, met nog geen idee wat ik wilde worden. Gelukkig heb ik het goede profiel gekozen. Maar kom je er in de 5e achter dat je verpleegkunde wilt doen en heb je e&m gekozen, dan ben je de sjaak want dan wordt je niet toegelaten omdat je het verkeerde profiel hebt.

Edit: oké geen verpleegkunde, kan zo even geen opleiding bedenken waar het wel is. Maar, het is er.
Teslynddinsdag 14 december 2010 @ 21:02
Dat is een grote fout, door die profielen, dat je zó jong moet kiezen dat je meestal miskiest. Maar die fout zat er al ingebakken toen de havo maar 6 eindexamenvakken bleek te hebben en vwo 7. Je had al gauw een paar vakken te weinig, als je op je 16e voor een bepaald beroep wilde gaan. Daarom wordt al sinds de invoering van de Mammoetwet geroepen om terugkeer naar de tijd ervoor. En met een beetje geluk komen nu de goede elementen van vroeger weer terug.
johnybhwoensdag 15 december 2010 @ 22:49
Geschiedenis is een vak waarin je leert hoe de mensheid zich heeft ontwikkeld, wat er allemaal is gebeurd op de planeet waar je nu rondloopt. Al die kennis kun je gebruiken om dingen te relativeren en te interpreteren.

De industriële revolutie, oorlog, de crisis van '29, er zijn zoveel relatief recente gebeurtenissen die te maken hebben met economie.. en die je helpen economie te begrijpen.

Verder is E&M niet een profiel waar alleen economie naar voren komt, maar ook maatschappij. Maatschappij, economie, geschiedenis. Ik vind het eerlijk gezegd volkomen logisch..

Aan iedereen die klaagt: hoe dan? tot havo 5 gewoon maar wat algemene stof behandelen? Ik denk dat veel mensen daar geen zin in hebben. Als je economie leuk vind, en je haat biologie is het toch fijn dat je kan kiezen?
twaalfdonderdag 16 december 2010 @ 00:35
Op havo-niveau kan ik nog best begrijpen dat de profielen CM en EM bestaan. De vakken die daarbij horen zijn vast leuke cursussen voor wie er zin in heeft. En het is ook leuk als de vervolgcursus bij het HBO daarop aan kan sluiten. En tja, een beetje culturele vorming is ook tot op zekere hoogte nuttig, want van een havist hoef je niet te verwachten dat 'ie uit zichzelf nog iets aan verdieping gaat zoeken.

Wat betreft het vwo-niveau zit het natuurlijk anders. Vwo moet voorbereiden op wetenschappelijk onderwijs. Gezien het analytische karakter van de wetenschap is er maar één profiel dat voor kan bereiden op wetenschap. Dat is het analytischste profiel van de vier: NT of zo je wilt NG.

1) Combineer dat met het feit dat je op je 15e nog niet weet welke richting je precies op wilt en je hebt de ideale oplossing: op vwo iedereen verplicht aan de NT. Dan kun je na afloop alle kanten op én je hebt de beste onderbouwing voor wetenschappelijke analyse.

2) Op havo kun je de leerlingen op zijn minst altijd aanraden om NT te gaan doen. Dat voorkomt nare situaties zoals de TS die had. In iedere profieleninformatiegids vind je een gelijkwaardige benadering van alle profielen: als je later een cursus economie wilt doen, ga je EM doen; als je later een cursus ICT wilt doen, ga je NT doen. Zo werkt het natuurlijk in de praktijk niet, maar de opstellers van die brochures zijn te wereldvreemd om dat te weten. Ook decanen gebruiken vaak deze benadering.

3) Om ook CM en EM op havo een niveau te geven dat vergelijkbaar is met het NT op havo, kun je de CM/EM-profielen een niveau doorschuiven: op havo doe je wat nu vwo-niveau is. Dan raak je misschien ook van het begrip 'pretpakket' af.
Yrealdonderdag 16 december 2010 @ 12:16
De reden dat die profielen er uberhaupt zijn, is omdat je anders wel heel makkelijk je diploma kon halen. Mijn moeder heeft vwo gedaan met :

Nederlands
engels
Frans
Duits
Teken
Handarbeid
Geschiedenis

Beetje woordjes leren, knutselen en een paar jaartallen kennen oO<
Yrealdonderdag 16 december 2010 @ 12:17
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 00:35 schreef twaalf het volgende:
Op havo-niveau kan ik nog best begrijpen dat de profielen CM en EM bestaan. De vakken die daarbij horen zijn vast leuke cursussen voor wie er zin in heeft. En het is ook leuk als de vervolgcursus bij het HBO daarop aan kan sluiten. En tja, een beetje culturele vorming is ook tot op zekere hoogte nuttig, want van een havist hoef je niet te verwachten dat 'ie uit zichzelf nog iets aan verdieping gaat zoeken.

Wat betreft het vwo-niveau zit het natuurlijk anders. Vwo moet voorbereiden op wetenschappelijk onderwijs. Gezien het analytische karakter van de wetenschap is er maar één profiel dat voor kan bereiden op wetenschap. Dat is het analytischste profiel van de vier: NT of zo je wilt NG.

1) Combineer dat met het feit dat je op je 15e nog niet weet welke richting je precies op wilt en je hebt de ideale oplossing: op vwo iedereen verplicht aan de NT. Dan kun je na afloop alle kanten op én je hebt de beste onderbouwing voor wetenschappelijke analyse.

2) Op havo kun je de leerlingen op zijn minst altijd aanraden om NT te gaan doen. Dat voorkomt nare situaties zoals de TS die had. In iedere profieleninformatiegids vind je een gelijkwaardige benadering van alle profielen: als je later een cursus economie wilt doen, ga je EM doen; als je later een cursus ICT wilt doen, ga je NT doen. Zo werkt het natuurlijk in de praktijk niet, maar de opstellers van die brochures zijn te wereldvreemd om dat te weten. Ook decanen gebruiken vaak deze benadering.

3) Om ook CM en EM op havo een niveau te geven dat vergelijkbaar is met het NT op havo, kun je de CM/EM-profielen een niveau doorschuiven: op havo doe je wat nu vwo-niveau is. Dan raak je misschien ook van het begrip 'pretpakket' af.
*cough* elitaire *cough*
BasementDwellervrijdag 17 december 2010 @ 00:36
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 12:16 schreef Yreal het volgende:
De reden dat die profielen er uberhaupt zijn, is omdat je anders wel heel makkelijk je diploma kon halen. Mijn moeder heeft vwo gedaan met :

Nederlands
engels
Frans
Duits
Teken
Handarbeid
Geschiedenis

Beetje woordjes leren, knutselen en een paar jaartallen kennen oO<
Hoe is dit makkelijker dan C&M? :P
Flori1991vrijdag 17 december 2010 @ 20:25
Kom over 5 jaar maar terug, als je geen ''huilie'' meer bent en je jezelf volwassen kunt gedragen.
#ANONIEMvrijdag 17 december 2010 @ 22:29
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 12:16 schreef Yreal het volgende:
De reden dat die profielen er uberhaupt zijn, is omdat je anders wel heel makkelijk je diploma kon halen. Mijn moeder heeft vwo gedaan met :

Nederlands
engels
Frans
Duits
Teken
Handarbeid
Geschiedenis

Beetje woordjes leren, knutselen en een paar jaartallen kennen oO<
Teken :')