Het gaat hierom, we wonen al geruime tijd in het buitenland, ik 10+ jaar en me ouwe ma 5+jaar. Waren altijd prima verzekerd bij OHRA, heb altijd met ze gecommuniceerd over updates, wijzigingen etc. De laatste keer om te vragen of de adreswijziging al was verwerkt. Totdat er eens een (ontzettend onvriendelijke) meneer -doet er niet toe- van de afdeling buitenland zei dat we fraude aan het plegen waren want onterecht verzekerd. Pardon ? Stomverbaasd gelijk hun informatiedesk gebeld met de vraag 'Hoe zit het, zij we allebei wel juist verzekerd etc. ?' Het
antwoord 'Moment wat zijn uw gegevens, ik kijk het even na etc.' en 'Ja hoor u bent allebei verzekerd, alles is in orde' Ik zei 'Maar uw collega... etc.' Antwoord: 'Nee hoor ik begrijp het ook niet, u heb allebei gewoon recht op deze verzekering en uw adres wijziging is verwerkt etc.'
Ik weer met die man gebeld en gevraagd of hij wel zeker wist... etc. maar hij werd nu echt boos en zei 'Dat heb ik u allemaal al uitgelegd, mensen zoals u, parasiet van het systeem' etc. dat soort termen daar kwam hij mee, belachelijk. Ik vroeg heb waarom hij zo onvriendelijk was en waarom ik zijn collega's minder serieus zou moeten nemen dan hem, ik mag er toch vanuit gaan dat OHRA medewerkers de regels kennen.
Weer met de infodesk gebeld en gevraagd hoe het nou met onze verzekering zit, of alles OK is. Antwoord: 'Nou uw moeder is prima verzekerd, maar u niet u moet een ander pakket nemen' Huh?? OK 'Weet u dan zeker dat m'n moeder wel goed is verzekerd ?' 'Ja hoor dat is allemaal prima in orde'. Interssant, zou u dan zo vriendelijk willen zijn en even met uw collega meneer -naam- te praten ? Die denk er namelijk anders over.
Werd vrij snel teruggebeld door volgens mij een managar, en we bleken allebei geen recht te hebben op deze basis verzekering. Altijd begrepen dat een 'briefadres' (officieel adres voor de post maar waar je niet woont) voldoende is om verzekerd te blijven (zoals bijvoorbeeld om daklozen te verzekeren) ook volgens OHRA en diverse andere professionals o.a. maatschappelijk werkers van het AMC. Alle gedoe begon toen diegene die op het adres woonde ging verhuizen, toen ik administratief wilde verhuizen naar gemeente Middelburg kreeg ik te horen dat ik helemaal geen recht had op een briefadres want al te lang in het buitenland, moet minimaal 8 maanden in NL voordat dat weer kan.
Goed het lullige komt nu, ik kreeg een heel kort emailtje van de onvriendelijke man van OHRA over dat we een ander verzekerings pakket bij hun konden nemen, de formulieren kwamen per post. Ik liet ze nog even liggen en 6 weken later heb ik ze teruggestuurt. Helaas, ik had ze binnen 30 dagen moeten terugsturen anders was het aanbod niet meer geldig, jammer genoeg stond dat niet in de email anders had ik daar uiteraard rekening mee gehouden.
Ik begrijp best dat ik zelf van de regels op de hoogte moet zijn, maar mag toch aannemen dat ik de OHRA medewerkers serieus mag nemen en dat niemand beter op de hoogte is dan zij die daar werken en de mensen van informatie voorzien ?
Dus nu allebei onverzekerd, ma -net 81- heeft in het verleden in NL 2x een hersenbloeding gehad, kan nu niet meer lopen en is aardig aan het dementeren. We hebben een prima leven hier, maar als het echt serieus wordt en ik haar naar NL terug moet brengen dan is dat echt een heel gedoe als je niet verzekerd ben. Na aankomst in NL eerst bij kenissen logeren zit er niet in. Zelfs als ma hier naar het ziekenhuis moet hebben we een groot probleem. Ikzelf kan niet zonder verzekering want heb voor een paar honderd euro per maand aan medische materialen nodig de rest van m'n leven, maar heb een voorraadje voor nog een half jaar, dan moet ik dus echt naar NL maar dat kan niet vanwege ma, een hachelijke situatie dus.
Die trouwens veel vaker voorkomt bij expats in niet-verdragslanden, zovaak dat de ambassade er onlangs een seminar over heeft georganiseerd. Een hoop zijn ook door nieuwe buitenland-regels, geheel onterecht ook hun volksverzekering? kwijtgeraakt waar ze jarenlang voor hebben gespaard. Na je 65e krijg je hier geen verzekering meer, verder kun je je niet verzekeren voor aandoeningen die je al hebt, zelfs als je ooit een been hebt gebroken wordt dat automatisch een uitsluiting als het nog eens gebeurt.
Ervaringsdeskundigen die misschien een uitweg weten zijn welkom ! Ik heb hier ooit iets korter over gepost in het 'geldzaken en recht' forum, maar weinig respons, dus wie weet op dit forum.
Een fijne Zondag verder.
[ Bericht 0% gewijzigd door liesje1979 op 12-12-2010 04:21:07 ]
♬ ♫ ♭ ♯ ♪ ♬ ♫ ♭ ♯ ♪
Viva Colombia ♬ ♫ ♭ ♯ ♪ ♬ ♫ ♭ ♯ ♪