Lees mijn post nog eens... die vloer was dus niet KAAL - er zaten drie hele dikke lagen lelijke verf op.quote:Op zaterdag 11 december 2010 22:12 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Mensen met een nieuwe houten vloer laten die schrapen en mechanisch verouderen voor die authentieke uitstraling en jij gaat een authentieke vloer schuren?![]()
Kwestie van smaak. Voor de goede orde, hij is een stuk minder glanzend dan dat het op de foto lijkt (reflectie van zonlicht ed). Daarbij is een vloer oliën of in de was zetten, hoe mooi ook, niet mijn hobby. Botenlak blijft minstens 10 jaar goed, zonder er ook maar iets aan te doen, en dat is voor een lui varken als ik wel zo plezierig.quote:Verder vind ik dat je een houten vloer of in de was of in de olie moet zetten. Lak vind ik echt zonde dan lijkt het net alsof er een dun laagje plastic op zit.
Nou ja, ik vind lakken van hout niet zo, maar ja zeker als je olie gebruikt dan is dat nogal onderhoudsgevoelig en netjes bijhouden.quote:Op zaterdag 11 december 2010 22:19 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Lees mijn post nog eens... die vloer was dus niet KAAL - er zaten drie hele dikke lagen lelijke verf op.
En 'nep-oud' vind ik dus gewoon nep. Kwestie van smaak.
[..]
Kwestie van smaak. Voor de goede orde, hij is een stuk minder glanzend dan dat het op de foto lijkt (reflectie van zonlicht ed). Daarbij is een vloer oliën of in de was zetten, hoe mooi ook, niet mijn hobby. Botenlak blijft minstens 10 jaar goed, zonder er ook maar iets aan te doen, en dat is voor een lui varken als ik wel zo plezierig.
Ja, dat is dus het probleem... bovendien is het maar een kleine woonkamer in een heel erg klein huisje, dus 'even het meubilair wegzetten' om onderhoud te plegen is al een heel gedoe, wat ik liever zoveel mogelijk vermijd. Eens in de 10 jaar 'groot onderhoud' (lees: licht schuren en weer een laagje lak) is een betere optie.quote:Op zaterdag 11 december 2010 22:35 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Nou ja, ik vind lakken van hout niet zo, maar ja zeker als je olie gebruikt dan is dat nogal onderhoudsgevoelig en netjes bijhouden.![]()
Helemaal mee eens... geldt eigenlijk voor alle ambachten.quote:Ergens vind ik het jammer dat het leggen en onderhouden van die vloeren toch een ambacht is dat aan het verdwijnen is. Maar ja, zo'n vloer leg je niet neer voor een zacht prijsje maar voor eikharde knaken.![]()
Ja, het is een oud pandje uit de 19e eeuw, en is voordat ik er ging wonen, in gebruik geweest als studentenhuis. Lees: in zeker 30 jaar geen onderhoud gepleegd.quote:Heb je nog veel originele elementen nog in je huis?
1)quote:Op zaterdag 11 december 2010 22:47 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Ja, dat is dus het probleem... bovendien is het maar een kleine woonkamer in een heel erg klein huisje, dus 'even het meubilair wegzetten' om onderhoud te plegen is al een heel gedoe, wat ik liever zoveel mogelijk vermijd. Eens in de 10 jaar 'groot onderhoud' (lees: licht schuren en weer een laagje lak) is een betere optie.
[..]
Helemaal mee eens... geldt eigenlijk voor alle ambachten.
[..]
Ja, het is een oud pandje uit de 19e eeuw, en is voordat ik er ging wonen, in gebruik geweest als studentenhuis. Lees: in zeker 30 jaar geen onderhoud gepleegd.![]()
Voordeel: alle originele elementen zitten er nog in (hardstenen schouwtjes, originele ramen, vloer, etc.), nadeel: het comfort is anno 1950, ongeveer vergelijkbaar met dat van een camping. Geen CV of wat dan ook. Gelukkig stel ik niet zulke hoge eisen aan comfort...
Ja, dat vind ik dus ook juist heel erg mooi.quote:Op zaterdag 11 december 2010 23:34 schreef De_Kardinaal het volgende:
3) Dat schept wel de mogelijkheden het oude met het nieuwe te combineren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |