Dat wordt in die kringen beschouwd als kapitaalsvernietigingquote:Op dinsdag 21 december 2010 11:23 schreef LXIV het volgende:
Het is nog steeds heel goed te doen om rendabel te bouwen bij -veel- lagere prijzen. Al zouden de prijzen met 30% omlaag gaan, dan kan dit nog steeds.
Alleen moeten de grondprijzen dan ook verlaagd worden. Gemeenten hebben deze voortdurend verhoogd om "marktconform" te blijven, met andere woorden: ervoor te zorgen dat niet alle winst als gevolg van stijgende prijzen in de zakken van de bouwers verdween.
Het wordt tijd dat ze deze nu ook "marktconform' gaan verlagen. Als deze van bijv. 500 euro/m2 naar 250 euro/m2 gaan, dan wordt een huis met een kavel van 500m2 al weer 125.000 euro goedkoper! (BTW nog niet meegerekend!)
Er zal wel gekozen worden voor de optie kleinere kavels om de prijs te drukken bij gelijkblijvende opbrengsten per m2quote:Op dinsdag 21 december 2010 11:35 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Dat wordt in die kringen beschouwd als kapitaalsvernietiging
Er staat hier gewoon enorm veel leeg, zowel koop als huur. De afgelopen jaren heeft men eigenlijk alleen maar gebouwd voor doorstromers, door de 'boom' kon je daarom gewoon de hoofdprijs vragen voor de afgeleefde woningen van deze doorstromers. Wat je nu ziet is dat deze huizen die veelal leegstaan omdat de mensen nog voor de crisis waren doorgestroomd aan de straatstenen niet kwijt te raken zijn. In nieuwbouwprojecten zie je dat huizen tot 160k redelijk goed verkopen, daarboven is het een drama voor de projectontwikkelaars. Probleem is dat veel 'starters' nu tussen half afgebouwde en leegstaande huizen wonen, want er zijn geen kopers voor deze woningen. Wat je binnenkort zal zien is dat mensen die nog even geduld hebben deze huizen gewoon kunnen kopen voor dezelfde prijzen als de 'starters' die dachten dat ze er snel bij moesten zijn.quote:Op dinsdag 21 december 2010 11:24 schreef Bayswater het volgende:
In Flevoland is de daling veruit het ergst, 3,7 % daling tov een jaar eerder. Zit je tenminste wel in de goede provincie Xeno.
Nog kleiner? Is dat mogelijk danquote:Op dinsdag 21 december 2010 11:36 schreef LXIV het volgende:
Er zal wel gekozen worden voor de optie kleinere kavels om de prijs te drukken bij gelijkblijvende opbrengsten per m2
Dat is de officiële daling. In werkelijkheid (dus over de breedte van de hele markt) is het sowieso meer, zeker 10%. Dan nog de reguliere inflatie over die periode meegerekend, is toch ook 6% en we zitten al op ruim 15%.quote:
Relatief, dan moet er wel net een huurwoning beschikbaar zijn binnen je budget en op de plek die je dan wilt. Dus je hebt net zo'n onzekerheid.quote:Op dinsdag 21 december 2010 01:56 schreef de_ier het volgende:
[..]
Ligt er aan, je koopt op het verkeerde moment en je woont voor de rest van je leven in hetzelfde huis een te hoge hypotheek af te lossen.
Als je was gaan huren had je dan ten minstens af en toe kunnen verhuizen.
Verhuiskosten kan je ook beter in een verfraaing van je huis stekenquote:Op dinsdag 21 december 2010 12:13 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Relatief, dan moet er wel net een huurwoning beschikbaar zijn binnen je budget en op de plek die je dan wilt. Dus je hebt net zo'n onzekerheid.
Als ik nu een achtbaanontwerper was, zou ik de baan eerst een klein beetje laten afdalen, dan weer omhoog laten gaan, en net als de mensen denken "poeh poeh heh heh dat was het dan" dan zou ik hun adrenalinelevels pownen door hem daarna heel snel heel diep in het ravijn te laten afdalen: 2011 dusquote:Op dinsdag 21 december 2010 12:18 schreef Bayswater het volgende:
Interessantste deel van het bericht:
Gaan we dat nu elk jaar roepen?quote:Op dinsdag 21 december 2010 12:23 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Als ik nu een achtbaanontwerper was, zou ik de baan eerst een klein beetje laten afdalen, dan weer omhoog laten gaan, en net als de mensen denken "poeh poeh heh heh dat was het dan" dan zou ik hun adrenalinelevels pownen door hem daarna heel snel heel diep in het ravijn te laten afdalen: 2011 dus
quote:
Ik vertel al vanaf 2008 dat de prijzen gaan kelderen. Het hele jaar door. En het verveelt nooit, want ik krijg van de feiten steeds wat ik van mijn vrouw nooit krijg: gelijk.quote:Op dinsdag 21 december 2010 12:25 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Gaan we dat nu elk jaar roepen?
Soort nieuwjaarswens....
Welkom terug, trouwens! :-)quote:Op dinsdag 21 december 2010 12:00 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Geef eens een berekening van je bewering?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |