En je laatste opmerking geeft het precies weer waarom ik denk dat je als bestuurder je gewoon moet aanpassen. Dat is meer dan voldoende en dan heb je ook geen winterbanden nodig in Nederland. De hoeveelheden sneeuw zijn hier niet zodanig dat je helemaal niet meer weg kan komen vanuit stilstand. Zeker niet met het strooibeleid in Nederland. Elders in Europa kan dat zeker anders zijn. Ik heb familie in Duitsland wonen en daar is het erg bergachtig en zei moeten verplicht winterbanden om. Maar als ze de besneeuwde berg op moeten dan werken de winterbanden ook niet. Rest alleen nog sneeuwkettingen.quote:Op zondag 12 december 2010 15:38 schreef JF_ het volgende:
[..]
Ik ben met je eens dat veel automobilisten zich niet goed aanpassen, maar jij trekt 't gelijk extreem - automobilisten met zomerbanden rijden ineens supervoorzichtig, en automobilisten op winterbanden passen zich totaal niet aan.
Maar als winterrijders zich totaal niet aanpassen, denk je dan echt dat ze dat wel zouden doen op zomerbanden? En als ze toch net zo hard doorblazen, dat ze dan op winterbanden toch niet net ietsje minder onveilig bezig zijn? Een deel van de chauffeurs past zich sowieso niet aan aan de omstandigheden, onafhankelijk van waar ze op rijden - en zo zijn we weer terug bij het begin: het gevaar zit niet onder de auto, maar achter het stuur.
Met jouw auto maakt dat niet uit nee. Met mijn auto kom ik niet de parkeerplaats af met de afgelopen sneeuwval als ik geen winterbanden had. En genoeg andere RWD auto's hier in de straat op zomerbanden met hetzelfde probleem.quote:Op zondag 12 december 2010 15:51 schreef fioooon het volgende:
[..]
De hoeveelheden sneeuw zijn hier niet zodanig dat je helemaal niet meer weg kan komen vanuit stilstand.
Dat dacht men ook ten aanzien van de gordelplicht... Nu zou je heel vreemd opkijken als iemand voor stelt om het over te laten aan de bestuurder of hij wel of niet de gordel wenst te dragen.quote:Op zondag 12 december 2010 16:11 schreef OEM het volgende:
En een winterbandenplicht is idd een beetje overdreven hier in NL.
Wat een vergelijking....quote:Op zondag 12 december 2010 17:27 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat dacht men ook ten aanzien van de gordelplicht... Nu zou je heel vreemd opkijken als iemand voor stelt om het over te laten aan de bestuurder of hij wel of niet de gordel wenst te dragen.
Kortom: over 20 jaar kan niemand zich voorstellen dat je op zomerbanden in de winter rijdt.
Van die gordel heb ik nog niet eens 0,005% van de dagen voordeel, dus je komt met een vrij makkelijk onderuit te halen argument.quote:Op zondag 12 december 2010 17:40 schreef -moppie- het volgende:
Wat een vergelijking....
Ik weet zeker van niet. Je kan iemand niet iets verplichten als je ergens maar 5% van de dagen voordeel van hebt.
Dat je 1 a 2 meter eerder stil staat als het kouder is dan 7 graden is geen rede om winterbanden te verplichten. Dus er blijft maar 5% over....quote:Op zondag 12 december 2010 17:50 schreef DS4 het volgende:
[..]
Van die gordel heb ik nog niet eens 0,005% van de dagen voordeel, dus je komt met een vrij makkelijk onderuit te halen argument.
In de wintermaanden gaat het overigens om 30% van de dagen, zoals bleek uit mijn eerdere overzicht van sneeuwdagen in NL.
Oh, dat zal er zeer zeker aan komen als dit soort winters normaal gaan worden, dat ben ik met je eensquote:Op zondag 12 december 2010 17:27 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat dacht men ook ten aanzien van de gordelplicht... Nu zou je heel vreemd opkijken als iemand voor stelt om het over te laten aan de bestuurder of hij wel of niet de gordel wenst te dragen.
Kortom: over 20 jaar kan niemand zich voorstellen dat je op zomerbanden in de winter rijdt.
Jij denkt echt dat het maar 30% van de dagen in NL kouder is dat 7 gr in de wintermaanden?quote:Op zondag 12 december 2010 17:52 schreef -moppie- het volgende:
Dat je 1 a 2 meter eerder stil staat als het kouder is dan 7 graden is geen rede om winterbanden te verplichten. Dus er blijft maar 5% over....
Jij denkt echt dat er 100 dagen per jaar sneeuw ligt in Nederland?quote:Op zondag 12 december 2010 17:58 schreef DS4 het volgende:
[..]
Jij denkt echt dat het maar 30% van de dagen in NL kouder is dat 7 gr in de wintermaanden?
Het ging om sneeuwdagen.
Jij denkt dat er 11 wintermaanden zijn in NL?quote:Op zondag 12 december 2010 17:59 schreef -moppie- het volgende:
Jij denkt echt dat er 100 dagen per jaar sneeuw ligt in Nederland?
Op die statistieken moet je je ook niet blind op staren. De definitie van een sneeuwdag is iets in de trant van: "als er ergens in NL een vlokje sneeuw gezien wordt". Dus dat varieert van sneeuwstormen tot een verdwaalde papiersnipper.quote:Op zondag 12 december 2010 17:50 schreef DS4 het volgende:
[..]
In de wintermaanden gaat het overigens om 30% van de dagen, zoals bleek uit mijn eerdere overzicht van sneeuwdagen in NL.
O wintermaanden dan heb ik het mis.quote:Op zondag 12 december 2010 18:00 schreef DS4 het volgende:
[..]
Jij denkt dat er 11 wintermaanden zijn in NL?
Het hoeft niet te sneeuwen om glad te zijn. Ook dat weet je hopelijk.quote:Op zondag 12 december 2010 18:02 schreef OEM het volgende:
Op die statistieken moet je je ook niet blind op staren. De definitie van een sneeuwdag is iets in de trant van: "als er ergens in NL een vlokje sneeuw gezien wordt". Dus dat varieert van sneeuwstormen tot een verdwaalde papiersnipper.
(30% van de wintermaanden klinkt alsof het een volle maand sneeuwt).
Wat jij en ik denken is niet relevant. Ik heb het opgezocht en de link tref je in dit draadje aan.quote:Op zondag 12 december 2010 18:07 schreef -moppie- het volgende:
Maar dan nog is het gekkenwerk om winterbanden te verplichten als het 27 dagen per jaar nodig is. Daarbij denk ik niet dat het zoveel dagen zijn. Ik heb er overigens alleen last van als het net gesneeuwd heeft. Dus ik schat een dag of 8 per jaar.
dit gaat in duitsland dan weer niet op, winterbanden moeten het sneeuwvlok logo hebben en miminaal 4 mm profielquote:Op zondag 12 december 2010 19:39 schreef Spamblik het volgende:
Als het verplicht is zoek ik wel een paar banden met M+S codering van een jaartje of 15 oud... Winterbanden zijn altijd veiliger toch?
Dat mierenneuken om die winterbanden iedere winter; er zijn zat mensen die met zulk slechte "zomerbanden" rijden... dat ze beter hier eerst nieuwe bandjes op kunnen leggen.
Als jij echt met 15 jaar oude banden wil gaan rijden ben je je rijbewijs niet waard.quote:Op zondag 12 december 2010 19:39 schreef Spamblik het volgende:
Als het verplicht is zoek ik wel een paar banden met M+S codering van een jaartje of 15 oud... Winterbanden zijn altijd veiliger toch?![]()
Dus omdat er mensen zijn die ook met slechte banden rijden is het geen goede regel?quote:Dat mierenneuken om die winterbanden iedere winter; er zijn zat mensen die met zulk slechte "zomerbanden" rijden... dat ze beter hier eerst nieuwe bandjes op kunnen leggen.
Over die verplichting hebben ze het al jaren.... nu is het weer winter dus weer tijd voor een krantenkop " Winterbanden wellicht ook in NL verplicht ".quote:Op zondag 12 december 2010 18:08 schreef DS4 het volgende:
Hoe dan ook: ik denk dat de verplichting aanstaande is. Steeds meer mensen gaan over en dan is de wettelijke verplichting ook snel daar. Als een overgrote meerderheid winterbanden heeft, dan wordt het immers ook lastiger voor mensen met zomerbanden om zich veilig in het verkeer te begeven.
Deze man heeft er voor doorgeleerd. En als mensen een andere mening hebben dan jij, hebben ze er geen verstand van? Jij bent me er 1 zeg. Je hebt wel auto's met ESP, ABS enz maar je leeft alleen nog in het verleden qua omgangsnormen.quote:Op zondag 12 december 2010 23:35 schreef DS4 het volgende:
Een psycholoog heeft geen verstand van banden, zo blijkt overduidelijk. Die paar dagen gladheid klopt niet (zie mijn bron eerder genoemd) en dat we vooral last hebben van aquaplaning is de grootste onzin.
Maar je bent niet de enige op de wereld. Dat jij er geen last van hebt betekend niet dat ook heel Nederland er last van heeft. Rijden we hier in Nederland allemaal met Porsches?quote:Ik heb daar eigenlijk nooit last van. In Duitsland af en toen als het heel hard regent en ik 150-160 rijdt komt het nog wel eens voor (en ik heb hele brede sloffen die juist heel gevoelig daarvoor zijn). Zelfs op semi-slicks heb ik in NL geen last van aquaplaning. En dat is zo gek niet: zoab is ideaal tegen aquaplaning.
Ja auto's zijn ook even wat groter en steviger geworden de afgelopen jaren he. De Golf uit 1978 is net zo groot als nu de Lupo. En dan is de Lupo nu nog veel steviger. En aan veiligheidsontwikkelingen heb je altijd voordeel. Zowel in de zomer als in de winter. Maar met winterbanden die maar een fractie van het jaar iets beter grip geven is echt te verwaarlozen. En afgelopen weekend met +9 graden waren de winterbanden rijders weer de mensen met minder grip.quote:Zijn "alles wat veiliger lijkt maakt dat mensen onveiliger gaan rijden" wordt onderuit gehaald door de feiten. Al die veiligheidstoevoegingen hebben het verkeer daadwerkelijk veiliger gemaakt. Ten opzichte van 40 jaar terug hebben we nog maar 20% van de verkeersdoden, terwijl we veel meer kilometers rijden...
Die helpen zeker! Maar dan ook zomer en winter. Dat zijn pas nuttige veiligheidsmaatregelen voor je auto!!!quote:Hoezo helpen die veiligheidstoevoegingen dan niet? ESP en aanverwante zaken hebben alleen al aantoonbaar een daling van 30% veroorzaakt en ook toen had je van die malloten die riepen dat mensen met ESP veel onveiliger gingen rijden!
Het prijsverschil in banden zit em vooral in het merk en waar je de banden koopt. Bij de dealer zijn ze over het algemeen veel duurder dan als je langs Kwikfit gaat. En de mensen met een leaseauto gaan natuurlijk niet langs kwikfit als ze hun Porsche Cayenne op winterbanden willen zetten.quote:Overigens ook idioot: 3.500 euro voor een set winterbanden? Op een Muricielago zijn dat soort bedragen mogelijk, maar mijn auto (bepaald geen goedkope maat) zit je nog niet op 1.000 euro (als je niet bij de duurste leverancier shopt). Dus een onzinnige opmerking die aan geeft welke conclusie men wel leuk vindt.
Mwuaa... dacht het niet.quote:Kortom: dom stukje wat eenvoudig onderuit te halen valt.
'nuff said..quote:Op maandag 13 december 2010 05:43 schreef fioooon het volgende:
[..]
Deze man heeft er voor doorgeleerd. En als mensen een andere mening hebben dan jij, hebben ze er geen verstand van? Jij bent me er 1 zeg. Je hebt wel auto's met ESP, ABS enz maar je leeft alleen nog in het verleden qua omgangsnormen.
Nou wil het toeval dat mijn moeder ook psychologe is en zij kan zich niets herinneren van het keuzevak (laat staan het verplichte vak) bandentechnologie.quote:
Nee, als mensen aantoonbaar onjuistheden verkondigen. Lees jij mijn posts niet, of begrijp je simpele taal niet zo goed?quote:En als mensen een andere mening hebben dan jij, hebben ze er geen verstand van?
Dat zal het zijn... Wat heeft dit overigens met omgangsVormen te maken?quote:Jij bent me er 1 zeg. Je hebt wel auto's met ESP, ABS enz maar je leeft alleen nog in het verleden qua omgangsnormen.
Ik rij niet alleen met Porsches. En het ontgaat jou misschien, maar ik gaf er bij aan dat mijn auto in theorie zeer gevoelig is voor aquaplaning, want brede sloffen. Hoe breder de band, hoe gevoeliger voor aquaplaning.quote:Maar je bent niet de enige op de wereld. Dat jij er geen last van hebt betekend niet dat ook heel Nederland er last van heeft. Rijden we hier in Nederland allemaal met Porsches?
En dat versterkt het veiligheidsgevoel. Geloof mij dat als je in een Mini Cooper S uit 1970 140 km/u rijdt dat veel sneller aan voelt dan in een 2010 Cooper S met 180 km/u.quote:Ja auto's zijn ook even wat groter en steviger geworden de afgelopen jaren he. De Golf uit 1978 is net zo groot als nu de Lupo. En dan is de Lupo nu nog veel steviger.
Niet iets beter, maar veel beter op 30% van de winterse dagen.quote:En aan veiligheidsontwikkelingen heb je altijd voordeel. Zowel in de zomer als in de winter. Maar met winterbanden die maar een fractie van het jaar iets beter grip geven is echt te verwaarlozen.
Iets minder ja. Factor 22 verschil!!!quote:En afgelopen weekend met +9 graden waren de winterbanden rijders weer de mensen met minder grip.
De juiste band monteren op het juiste moment helpt ook in de zomer en winter.quote:Die helpen zeker! Maar dan ook zomer en winter. Dat zijn pas nuttige veiligheidsmaatregelen voor je auto!!!
Geloof mij, ik ken de prijzen van de Porsche dealer. De tijd dat die heel veel meer geld vroeg voor banden dan de bandenboer is al heel lang voorbij.quote:Het prijsverschil in banden zit em vooral in het merk en waar je de banden koopt. Bij de dealer zijn ze over het algemeen veel duurder dan als je langs Kwikfit gaat. En de mensen met een leaseauto gaan natuurlijk niet langs kwikfit als ze hun Porsche Cayenne op winterbanden willen zetten.
Toch valt op dat jij niet echt op de inhoudelijke stukken in ging.quote:Mwuaa... dacht het niet.
Ik weet bijna zeker dat iemand die aan autosport doet veel meer leert over banden, grip, enz. dan dat je bij de studie psychologie aan bandenkennis op doet.quote:
Jow! Kalm! Adem in, adem uit!quote:Op maandag 13 december 2010 11:19 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik weet bijna zeker dat iemand die aan autosport doet veel meer leert over banden, grip, enz. dan dat je bij de studie psychologie aan bandenkennis op doet.
Je zou eens een gemiddelde psychologiestudent(e) moeten vragen wat ze nou precies van banden weet... Misschien dat dan een lampje gaat branden.
En nogmaals: ik onderbouw waarom ik het onzin vindt. Zeg eens eerlijk: heb jij wel eens last van aquaplaning? Heb jij daar echt vaak last van?
Wie o wie? Wie kan werkelijk zeggen dat hij er vaak last van heeft? Want daar ben ik benieuwd naar hoe het kan dat ik in de stromende regen met semi-slicks met slechts 1,5 mm restprofiel op 30cm brede banden over de snelweg rijdt met 140 km/u zonder problemen als dit een groot en vaak voorkomend probleem is.
Dat wil ik dan wel eens weten.
Dat haal ik er niet uit, maar goed.quote:Op maandag 13 december 2010 11:26 schreef Bartholomeus het volgende:
Hij bedoelde volgens mij alleen maar aan te geven dat hij het verhaal van Fiooon na de term 'doorgeleerd' al niet meer interessant vond
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |