Volgens mij ook, en dat is best een flink percentage geloof ik.quote:Op woensdag 8 december 2010 12:15 schreef CoolGuy het volgende:
Dit is vragen om problemen. Dat moet je niet willen. Je kunt beter leren hoe je met geld om moet gaan want als je nu snel even geld nodig hebt, en je kunt het volgende week al afbetalen dan zou ik gewoon wachten tot volgende week, wnat dan hoef je niet rood te staan.
Volgens mij betaal je ook rente over het bedrag dat je rood staat.
Ja natuurlijk, je KUNT wel rood staan als je dat wil, maar voor die 'service' moet je uiteraard wel betalenquote:Op woensdag 8 december 2010 12:15 schreef Id_do_her het volgende:
[..]
Volgens mij ook, en dat is best een flink percentage geloof ik.
Nee, bijna alle banken hanteren hetzelfde systeem en dat is om zowel jou als hun zelf te beschermen.quote:Op woensdag 8 december 2010 12:05 schreef 12345r het volgende:
Ik ben vorige maand 18 geworden en heb laatst mijn Eurostyle rekening van Abn Amro naar een Privé rekening om moeten laten zetten.
Nou werd mij verteld dat ik pas in het rood kan staan als ik minimaal ¤1000,- per maand verdien.
Dit verdien ik nog niet en ik kan dus nog niet in het rood staan...
Ik hoorde van vrienden dat hun wel gewoon in het rood kunnen staan, verschilt dit per bank?
Ik heb nou bijvoorbeeld even snel wat geld nodig wat ik volgende week al weer kan afbetalen, dan is dat ''in het rood staan'' wel handig...
QFT. Ik schrik wel eens als mensen om me heen zeggen dat ze geld HEBBEN want ze kunnen rood staanquote:Op woensdag 8 december 2010 12:14 schreef Id_do_her het volgende:
In het rood staan is voor de instabielen. Niet aan beginnen en geen geld uitgeven wat je niet hebt. Ik kan niet in het rood staan en ik heb er nooit problemen mee gehad. Je leert goed met geld omgaan.
Heerlijk dat vermogen tot nuancering.quote:Op woensdag 8 december 2010 12:14 schreef Id_do_her het volgende:
In het rood staan is voor de instabielen. Niet aan beginnen en geen geld uitgeven wat je niet hebt. Ik kan niet in het rood staan en ik heb er nooit problemen mee gehad. Je leert goed met geld omgaan.
Die rente inderdaad, dan kost datgene wat je met 'rood' geld koopt uiteindelijk ook nog meer eigenlijk omdat je die rente erbovenop gooit.quote:Op woensdag 8 december 2010 13:46 schreef Cat_Tank het volgende:
[..]
QFT. Ik schrik wel eens als mensen om me heen zeggen dat ze geld HEBBEN want ze kunnen rood staan![]()
![]()
Dat is geld dat je niet hebt dat je uitgeeft en dat gat opvullen is soms moeilijker dan je denkt. Beter begin je er niet aan en leen je in noodgevallen geld van je familie of vrienden. Die vragen ook geen 7 % (of meer
) rente.
Is dit sarcasme?quote:Op woensdag 8 december 2010 14:20 schreef Errrwin het volgende:
[..]
Heerlijk dat vermogen tot nuancering.
Ah ok, je moet soms op je hoede zijn hier op FoK!quote:
Woon je nog bij je mammie?quote:Op woensdag 8 december 2010 12:14 schreef Id_do_her het volgende:
Nee, ik heb veel gewerkt en gespaard toen ik dat wel deed. Erg handig als je dan het huis uit gaat.quote:
Wel onhandig. Zou zorgen dat je altijd een buffer achter de hand hebt voor onverwachte kosten. Kunnen eten is altijd wel fijnquote:Op woensdag 8 december 2010 14:57 schreef rub3n het volgende:
Nou, ik heb redelijk vaak dat ik 0 heb op mijn rekening, maar nog wel een bord spaghetti wil.
Dus dan ga ik naar de winkel, en sta dan een aantal euro in het rood, de volgende dag komt mijn loon erbij en is er niks aan de hand...
Ben je dan ook een "instabiel"?
Oh begrijp me niet verkeerd, ik heb ook tijden gekent dat ik geen geld meer had en er even zware onrust heerste. Met instabiel doelde ik meer op mensen die niet op de hoogte zijn van de gevolgen die in het rood staan kan hebben en het zomaar doen terwijl het eigenlijk niet nodig is.quote:Op woensdag 8 december 2010 14:57 schreef rub3n het volgende:
Nou, ik heb redelijk vaak dat ik 0 heb op mijn rekening, maar nog wel een bord spaghetti wil.
Dus dan ga ik naar de winkel, en sta dan een aantal euro in het rood, de volgende dag komt mijn loon erbij en is er niks aan de hand...
Ben je dan ook een "instabiel"?
Dat kun je op de site van ING instellen volgens mij, ik dacht dat 1000 euro het maximum is.quote:Op woensdag 8 december 2010 15:06 schreef richardrahl het volgende:
je kan toch ook een limiet van 500 euro nemen bij roodstaan? Althans bij de postbank wel.
Ik zie het probleem niet zo, je kan beter bij de bank lenen dan bij een postorderbedrijf of ander bedrijf met hoge rentes.
Rood kunnen staan is handig, maar ik zou niet meer rood gaan staan dan dat er elke maand aan inkomsten zijn.
ik heb zelfs gehad dat ik bij het openen van een ing rekening automatisch gelijk rood kon staan, moest toen zelfs bellen om dat te laten opheffen. Volgens mij doen ze dat tegenwoordig echter niet meer automatisch. En op die rekening werd geen loon gestort, was gewoon een gezamenlijke rekening waar we de automatische incasso's van wilden laten afboeken.quote:Op woensdag 8 december 2010 15:08 schreef Id_do_her het volgende:
Dat kun je op de site van ING instellen volgens mij, ik dacht dat 1000 euro het maximum is.
Volgens mij is dat wel zo ja, ik heb mijn rekening sinds mijn geboorte of zo en ik heb nooit rood kunnen staan.quote:Op woensdag 8 december 2010 15:11 schreef richardrahl het volgende:
[..]
ik heb zelfs gehad dat ik bij het openen van een ing rekening automatisch gelijk rood kon staan, moest toen zelfs bellen om dat te laten opheffen. Volgens mij doen ze dat tegenwoordig echter niet meer automatisch. En op die rekening werd geen loon gestort, was gewoon een gezamenlijke rekening waar we de automatische incasso's van wilden laten afboeken.
Bij het openen van nieuwe rekeningen voor mijn kinderen kan ik trouwens niet rood staan, maar dat komt misschien omdat ze onder de 18 zijn.
Verder zou ik gewoon met de bank bellen en informeren. Ze gaan denk ik niet moeilijk doen over 1000 euro rood staan zolang er inkomen is.
quote:Op woensdag 8 december 2010 12:06 schreef ditiseenusername het volgende:
Niet aan beginnen.. hier begint de ellende..
als het echt moet vraag even wat geld aan vrienden/familie
Doen alsof geld vragen bij vrienden/ouders minder ellende oplevert dan bij een bank is een beetje raar.quote:
Een tip: je leeft maar 1x en soms is het beter om iets nu te doen dan later nadat je gespaard hebt. Ik heb ook rood gestaan als jonge knul maar heb er nooit "ellende" van gekregen en nu spaar ik elke maand genoeg zonder dat ik mijn leefpatroon hoef aan te passen.quote:Op woensdag 8 december 2010 20:24 schreef fotostarter het volgende:
Een tip: Als je een dubbeltje hebt om iets te kopen, kijk dan niet wat er voor een kwartje te koop is.
Maar als je stelselmatig rood staat (en er dus meer geld uitgaat dan er binnenkomt) doe je iets niet goed.quote:Op woensdag 8 december 2010 20:47 schreef Fokski het volgende:
Een tip: je leeft maar 1x en soms is het beter om iets nu te doen dan later nadat je gespaard hebt. Ik heb ook rood gestaan als jonge knul maar heb er nooit "ellende" van gekregen en nu spaar ik elke maand genoeg zonder dat ik mijn leefpatroon hoef aan te passen.
Voor een arbeider is 20K niets, daar heb je tegenwoordig niet eens meer een auto voor (boodschappenwagentjes buiten beschouwing gelaten).quote:Op donderdag 9 december 2010 18:09 schreef pussywillow het volgende:
Ja maar hé, dit is FokWaar iedereen minstens "20k" op zijn spaarrekening heeft staan.
Zorg eerst maar eens dat je je financiën op orde hebt voordat je aan vrienden begint.quote:Op woensdag 8 december 2010 12:05 schreef 12345r het volgende:
Ik hoorde van vrienden dat hun wel gewoon in het rood kunnen staan, verschilt dit per bank?
20k niks? dat is bijna een jaarsalaris voor mensen met een minimuminkomen en een fors bedrag om te sparen als je daar net boven zit. Ik weet niet welk enorm inkomen jij hebt en hoeveel spaargeld jij wel niet hebt maar ik vind het persoonlijk best veel geldquote:Op donderdag 9 december 2010 19:21 schreef Microtubuli het volgende:
[..]
Voor een arbeider is 20K niets, daar heb je tegenwoordig niet eens meer een auto voor (boodschappenwagentjes buiten beschouwing gelaten).
Ik heb ook gewoon een modaal inkomen en spaar daar +/- 15k per jaar mee, woon nog wel thuis dus hoef geen huur/eten etc te betalen.quote:Op vrijdag 10 december 2010 15:40 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
20k niks? dat is bijna een jaarsalaris voor mensen met een minimuminkomen en een fors bedrag om te sparen als je daar net boven zit. Ik weet niet welk enorm inkomen jij hebt en hoeveel spaargeld jij wel niet hebt maar ik vind het persoonlijk best veel geld
Dan is sparen ook niet zo moeilijk. Alleen de huur hier is al ongeveer de helft van wat jij spaart. Dan moet ik nog eten kopen, gas, water elektra betalen, zorgverzekering, noem maar op.quote:Op vrijdag 10 december 2010 17:45 schreef Microtubuli het volgende:
[..]
Ik heb ook gewoon een modaal inkomen en spaar daar +/- 15k per jaar mee, woon nog wel thuis dus hoef geen huur/eten etc te betalen.
Zorgverzekering betaal ik ook maar de rest niet, ik zou een dief van m'n eigen portemonnee zijn om nu in een huurhuis te gaan wonen (wat in feite geld weggooien is), dan spaar ik liever wat jaren door zodat ik een echt huis kan kopen. En dat ik me tot die tijd vrijwel niet met huishouden/koken etc hoef bezig te houden is mooi meegenomen.quote:Op vrijdag 10 december 2010 17:48 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Dan is sparen ook niet zo moeilijk. Alleen de huur hier is al ongeveer de helft van wat jij spaart. Dan moet ik nog eten kopen, gas, water elektra betalen, zorgverzekering, noem maar op.
Of juist niet omdat ik dan al een flinke spaarrekening heb opgebouwd, en daarnaast kan ik goed met geld omgaan.quote:Op vrijdag 10 december 2010 18:53 schreef twiFight het volgende:
Ach, gezien zijn leeftijd weet hij uberhaupt niet wat op jezelf wonen kost. Die gaat het rauw op zijn dak krijgen als hij zijn eigen huis koopt
Ik hoop het voor je maar het verschil van totaal nietsfinancieel bijdragen aan een huishouden en ineens een huishouding draaien waarbij je alles moet ophoesten zou je behoorlijk tegen kunnen vallen....het zou wellicht een heel goed idee zijn als je je ouders kostgeld gaat betalen, leer je dat je niet alles op je spaarrekening kunt zetten.quote:Op vrijdag 10 december 2010 19:22 schreef Microtubuli het volgende:
[..]
Of juist niet omdat ik dan al een flinke spaarrekening heb opgebouwd, en daarnaast kan ik goed met geld omgaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |