Dat is niet nutteloos, want dan vallen de slechtere studenten gewoon af.quote:Op dinsdag 7 december 2010 21:59 schreef alors het volgende:
[..]
Jahoor, dan ligt het opeens aan de studentenDan is het dus ook nutteloos om iedereen beta op te leggen.
Is ook goed. Dus voor iedereen is er een basisniveau (HAVO), en als je een wetenschappelijke instelling hebt, analytisch naar zaken wilt kijken, een abstractieniveau wilt ontwikkelen, kun je denken aan een VWO-opleiding met analytische vakken en daarna een WO-opleiding over het hele spectrum.quote:Op dinsdag 7 december 2010 21:59 schreef alors het volgende:
Ik ben niet anti beta ofzo, vind het nu zelfs jammer dat ik zo weinig wiskunde heb gehad. Nu ik steeds meer de beta kant van mijn gamma studie op wil. Ik zag er vroeger het nut totaal niet van in, ik had geen idee wat ik er later mee zou kunnen. Sowieso had ik geen idee wat ik wilde, maar iets waarvoor je wis-,schei- of natuurkunde voor nodig zou hebben, absoluut niet (dacht ik). En vele met mij.
Een groot deel daarvan doen nu ook studies waarvoor ze echt geen hogere wiskunde nodig hebben. En moet je het diegene nou opdringen? Of stel je gewoon een basisniveau vast voor iedereen, en een verdieping voor degene die er interesse in hebben? Dat laatste lijkt me nuttiger.
Je kunt de vaardigheden bij wiskunde zowel impliciet als expliciet gebruiken. In het dagelijks leven doet natuurlijk niemand iets met wat je hebt geleerd bij wiskunde, noch met wat je hebt geleerd bij een alfa-vak. Maar bij wiskunde leer je niet alleen wiskunde, je leert ook problemen oplossen, logisch nadenken, verbanden zien. En dan bedoel ik niet van die flutverbanden bij alfa-vakken zoals 'als een gebied vruchtbaar is, is er een grotere bevolking' e.d. In dat opzicht heb je veel meer aan wiskunde.quote:Op dinsdag 7 december 2010 21:59 schreef alors het volgende:
Ik werk wel eens samen met iemand die wiskunde B heeft gedaan, en die is bepaald niet beter in de rekenvakken dan ik. Het is ook wel een kwestie van bijhouden denk ik, en als dat toch niet gebeurt, heb je er al een stuk minder aan. Dan kun je die tijd m.i. beter steken in een basis waar iemand zijn hele leven nog op voort kan bouwen, zoals geschiedenis voor een journalist of aardrijkskunde voor de beleidsmedewerker.
Hierin ga ik met je mee. Er zijn bíjna geen studies waar je niet in mag als je geen CM hebt gedaan.quote:Op dinsdag 7 december 2010 20:25 schreef twaalf het volgende:
[..]
Noem eens een cursus waar CM een betere vooropleiding voor biedt dan NT?
Uiteraard heb ik dat gedaan. Maar goed, geschiedenis is geen vereiste voor de studie geschiedenis, dus wordt alles van het vwo tijdens de studie herhaald. En blijkbaar was al dat jaartallen-geleer dus toch zinloos.quote:Op dinsdag 7 december 2010 22:11 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Ja. Als je niet kan bedenken waarom heb je zitten te slapen tijdens je lessen geschiedenis.
Je hebt dus inderdaad niet opgelet, aangezien jaartallen niet van groot belang zijn voor een studie geschiedenis. Je hebt meer aan analytisch vermogen, beheersing van de Nederlandse taal, het doorzien van verbanden tussen bepaalde gebeurtenissen etc.quote:Op dinsdag 7 december 2010 22:16 schreef twaalf het volgende:
[..]
Uiteraard heb ik dat gedaan. Maar goed, geschiedenis is geen vereiste voor de studie geschiedenis, dus wordt alles van het vwo tijdens de studie herhaald. En blijkbaar was al dat jaartallen-geleer dus toch zinloos.
Wiskunde in je pakket is wat anders dan wiskunde als examenvak!quote:Op dinsdag 7 december 2010 22:12 schreef Renesite het volgende:
Toen ik VMBO deed en twijfelde of ik naar de Havo wilde werd mij op het hart gedrukt dat ik sowieso wiskunde in mijn pakket MOEST. Dus het verbaasde mij ook lichtelijk
Je zegt het zelf: voor een studie geschiedenis heb je analytisch vermogen nodig. Bij welk van de vakken op de middelbare school wordt analytisch vermogen het sterkst getraind? Lijkt mij dat dat de bètavakken zijn. Natuurlijk, voor geschiedenis op VWO heb je ook een vorm van analytisch vermogen nodig. Maar vergeleken bij wiskunde en natuurkunde stelt dat niets voor.quote:Op dinsdag 7 december 2010 22:20 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Je hebt dus inderdaad niet opgelet, aangezien jaartallen niet van groot belang zijn voor een studie geschiedenis. Je hebt meer aan analytisch vermogen, beheersing van de Nederlandse taal, het doorzien van verbanden tussen bepaalde gebeurtenissen etc.
Die lullige spotprenten die je moest uitleggen tijdens proefwerken zaten er niet voor niets in.
Wat? Zie jij maar eens geologie te volgen zonder bèta achtergrond.quote:Op dinsdag 7 december 2010 20:38 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Dat is dus afhankelijk van je vervolgopleiding. Als een VWO'er geschiedenis, geologie of Frans of een andere taal gaat studeren heb je dus weinig aan de exacte vakken en veel aan de alfa- en gammavakken.
Met alle respect, maar het aantal nuttige studies waar helemaal geen wiskunde in voorkomt zijn maar op één hand te tellen. Je moet van het hoogste niveau, wat later de intellectuele elite van het land wordt, toch wel kunnen verwachten dat ze een basiskennis wiskunde bezitten.quote:Op donderdag 23 december 2010 19:55 schreef IrCute het volgende:
Ik vind het belachelijk, voor veel studies heb je echt geen wiskunde nodig en dit betekent alleen maar dat veel meer mensen naar het VMBO moeten, omdat ze erg slecht in wiskunde zijn.
Mijn broer heeft destijds nog VWO zonder wiskunde gedaan en hij is cum laude aan de universiteit afgestudeerd. Als hij examen had moeten doen in wiskunde had hij zijn VWO diploma waarschijnlijk nooit gehaald.
We hebben het hier wel over HAVO en niet VWO, bij VWO vind ik het nog wel begrijpelijk.quote:Op donderdag 23 december 2010 20:23 schreef netflanders het volgende:
[..]
Met alle respect, maar het aantal nuttige studies waar helemaal geen wiskunde in voorkomt zijn maar op één hand te tellen. Je moet van het hoogste niveau, wat later de intellectuele elite van het land wordt, toch wel kunnen verwachten dat ze een basiskennis wiskunde bezitten.
Voor het HBO geldt dit al helemaal. Deze mensen moeten een vak toepassen, en media, communicatie, sociaal/pedagogisch/culturele hatseflats en kunststudenten op HBO hebben we ondertussen wel genoeg. Dit is niet zomaar mijn mening, maar ook die van de regering. De nuttige HBO studies waar de maatschappij letterlijk om schreeuwt vereisen allemaal een minimum aan wiskundekennis.quote:Op donderdag 23 december 2010 20:33 schreef IrCute het volgende:
[..]
We hebben het hier wel over HAVO en niet VWO, bij VWO vind ik het nog wel begrijpelijk.
Ik denk dat dit uiteindelijk ook meer geld gaat kosten; al die mensen die geen HAVO kunnen gaan doen, omdat ze slecht zijn in wiskunde gaan dan naar het vmbo, dan naar mbo en dan naar hbo, omdat ze hbo-niveau wel gewoon aankunnen.
Hoe doeltreffend kan je het failliet van de kenniseconomie schetsen. Chapeau! Is dit nou waar we zijn beland? Studies zonder enige analytische vaardigheden?quote:Op donderdag 23 december 2010 19:55 schreef IrCute het volgende:
Ik vind het belachelijk, voor veel studies heb je echt geen wiskunde nodig en dit betekent alleen maar dat veel meer mensen naar het VMBO moeten, omdat ze erg slecht in wiskunde zijn.
Mijn broer heeft destijds nog VWO zonder wiskunde gedaan en hij is cum laude aan de universiteit afgestudeerd. Als hij examen had moeten doen in wiskunde had hij zijn VWO diploma waarschijnlijk nooit gehaald.
Niet als daar ook de eisen omhoog gegooid worden. Dat studeren zonder drempel moet eens afgelopen zijn.quote:Op donderdag 23 december 2010 20:33 schreef IrCute het volgende:
[..]
We hebben het hier wel over HAVO en niet VWO, bij VWO vind ik het nog wel begrijpelijk.
Ik denk dat dit uiteindelijk ook meer geld gaat kosten; al die mensen die geen HAVO kunnen gaan doen, omdat ze slecht zijn in wiskunde gaan dan naar het vmbo, dan naar mbo en dan naar hbo, omdat ze hbo-niveau wel gewoon aankunnen.
Wiskunde leer je niet alleen om als stuk gereedschap toe te passen. Het is het vak wat je analytisch leert denken. Wiskunde louter als gereedschap zien wat je bij een volgende studie nodig hebt is een groot misverstand.quote:Op donderdag 23 december 2010 19:55 schreef IrCute het volgende:
Jawel hoor, dan had hij gewoon een onvoldoende op wiskunde gehaald of meer tijd in zijn wiskunde moeten steken.quote:Mijn broer heeft destijds nog VWO zonder wiskunde gedaan en hij is cum laude aan de universiteit afgestudeerd. Als hij examen had moeten doen in wiskunde had hij zijn VWO diploma waarschijnlijk nooit gehaald.
Zeker waar. Het is ook belachelijk dat mensen die goed zijn in bètarichtingen in de brugklas van het vwo gehaald worden omdat ze niet goed zijn in de alfarichting.quote:Op vrijdag 24 december 2010 17:20 schreef Haushofer het volgende:
Ik denk dat als Nederland zich meer als "kenniseconomie" wil profileren en haar onderwijs wil opkrikken een belangrijke stap zou zijn om sowieso meer wiskunde te geven op het middelbaar onderwijs en die grafische rekenmachine een veel kleinere rol toe te dichten.
Absoluut. Overigens mag je in het hoger onderwijs meestal de GR niet gebruiken.quote:Op vrijdag 24 december 2010 17:20 schreef Haushofer het volgende:
Ik denk dat als Nederland zich meer als "kenniseconomie" wil profileren en haar onderwijs wil opkrikken een belangrijke stap zou zijn om sowieso meer wiskunde te geven op het middelbaar onderwijs en die grafische rekenmachine een veel kleinere rol toe te dichten.
Bij geschiedenis analyseer je op een heel andere manier. Taalkunde is een veel belangrijker onderdeel. Wiskunde is er eigenlijk iets te absoluut voor: geschiedenis houdt zich niet aan regeltjes.quote:Op dinsdag 7 december 2010 22:24 schreef twaalf het volgende:
[..]
Je zegt het zelf: voor een studie geschiedenis heb je analytisch vermogen nodig. Bij welk van de vakken op de middelbare school wordt analytisch vermogen het sterkst getraind? Lijkt mij dat dat de bètavakken zijn. Natuurlijk, voor geschiedenis op VWO heb je ook een vorm van analytisch vermogen nodig. Maar vergeleken bij wiskunde en natuurkunde stelt dat niets voor.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |