abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89637393
Geen havo meer zonder wiskunde

quote:
DEN HAAG (ANP) - In de toekomst kan het niet meer zo zijn dat havo-scholieren geen eindexamen doen in wiskunde.

Dat heeft minister Marja van Bijsterveldt (Onderwijs) dinsdag gezegd tijdens het vragenuurtje in de Tweede Kamer.

Tijdens dat debat werden haar vragen gesteld over het Actieplan Beter Presteren, dat de bewindsvrouw dinsdagochtend presenteerde.

Om Nederland niet meer terrein te laten verliezen op kennisgebied, wil de minister dat voortaan alle havo-leerlingen examen doen in wiskunde. Op dit moment kent de havo vier zogenoemde profielen, waarvan één zonder wiskunde (Cultuur en Maatschappij). Die vier profielen worden teruggebracht tot twee en in die beide profielen moet volgens de minister wiskunde zitten.
Bron: www.nu.nl

--------

Goede ontwikkeling wat mij betreft. Wiskunde is voor (nagenoeg) alle opleidingen een goede basis.
Wat vinden we er van? Ook dat het dus blijkbaar nu NIET verplicht is? Schandelijk vind ik 't!

[ Bericht 2% gewijzigd door motorbloempje op 07-12-2010 16:52:34 ]
Ja doei.
  dinsdag 7 december 2010 @ 16:46:46 #2
72256 wise
Echoes - KL/B/
pi_89637461
quote:
4s.gif Op dinsdag 7 december 2010 16:44 schreef motorbloempje het volgende:
Geen havo meer zonder wiskunde

[..]

Bron: www.nu.nl

--------

Goede ontwikkeling wat mij betreft. Wiskunde is voor (nagenoeg) alle opleidingen een goede basis.
Wat vinden we er van?
goede ontwikkeling :)
I had a splitting headache.From which the future's made.
† Ryan Dunn (June 11, 1977 – June 20, 2011)
It's funny. All you have to do is say something nobody understands and they'll do practically anything you want them to.
VIVA LA ASSANGE¡
pi_89637663
Jezus kon dat dan :r ?
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_89637725
ja, mij verbaast het ook 'lichtelijk'... :X
Ja doei.
pi_89639529
Gaat men nu weer terug naar de keuze economie vs natuurkunde? Althans zo was dat toen ik examen deed. Wiskunde A was verplicht en de mensen die voor natuurkunde kozen deden daar dan vaak wiskunde B bij. De rest deed economie.
  dinsdag 7 december 2010 @ 17:38:25 #6
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_89639538
jups met een havo profiel cultuur en maatschappij kun je wiskunde na het 4de jaar laten vallen... vraag mij niet wrm het kan...
maar als jij wiskunde niet nodig hebt voor je vervolgopleiding en er ontzettend slecht in bent, wrm zou je dan vrijwillig wiskunde doen als eindexamenvak?
en ik vind wiskunde net zo voor je algemene ontwikkeling als geschiedenis, filosofie en biologie, maarja dat is ook niet voor iedereen verplicht.
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
  dinsdag 7 december 2010 @ 17:39:31 #7
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_89639570
Ik wist wel dat wiskunde in het begin van de Tweede Fase geen examenvak was (als je het profiel C&M deed kon je het voor het CE al afronden), maar ik dacht dat dat inmiddels wel het geval was. Verbazingwekkend dus!
Niet meer actief op Fok!
pi_89640067
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 17:38 schreef ieniminimuis het volgende:
wiskunde net zo voor je algemene ontwikkeling als geschiedenis, filosofie en biologie, maarja dat is ook niet voor iedereen verplicht.
Ik vind het veel meer waarde toevoegen voor de algemene ontwikkeling, dan vakken als geschiedenis, filosofie en aarderijkskunde etc.
Tijdens het leven heb je vrij weinig aan het feit dat Columbus een boot tochtje heeft gemaakt, daarentegen heb je met wiskunde dagelijks te maken.
  Donald Duck held dinsdag 7 december 2010 @ 17:54:57 #9
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_89640116
Cultuur & Maatschappij klinkt echt nogal als een volkomen kansloze richting
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_89643839
Terrecht, belachelijk dat het zover heeft kunnen komen. Als iemand wiskunde wat minder makkelijk begrijpt moet je investeren in onderwijs, niet wiskunde schrappen.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_89644200
quote:
Om Nederland niet meer terrein te laten verliezen op kennisgebied, wil de minister dat voortaan alle havo-leerlingen examen doen in wiskunde. Op dit moment kent de havo vier zogenoemde profielen, waarvan één zonder wiskunde (Cultuur en Maatschappij). Die vier profielen worden teruggebracht tot twee en in die beide profielen moet volgens de minister wiskunde zitten.
Ik neem aan EM+CM en NG+NT. Dan valt het me nog reuze mee dat het nieuwe M-profiel meer gaat lijken op EM dan op CM. Misschien gaat het nieuwe N-profiel dan ook meer lijken op NT dan op NG.
pi_89646967
Ja maar dan is de vraag wat voor examen dat wordt. Toen ik havo deed, deed ik A1 ( :') ik weet) maar dat rondde je idd gewoon eerder af, dat kon omdat er niet zoveel studielast voor stond. Je kon het dus makkelijk in 1 jaar proppen. Ik vraag me af wat de toevoeging van een examen hieraan gaat veranderen.
Het niveau is niet hoog, dat schiet niet opeens omhoog door een examen toe te voegen.

Ik heb eigenlijk niet echt vertrouwen in deze verandering, want welke verandering in het onderwijs vol goede bedoelingen heeft het onderwijs nou echt verbeterd?
know'm sayin?
word? word.
pi_89647141
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 17:54 schreef __Saviour__ het volgende:
Cultuur & Maatschappij klinkt echt nogal als een volkomen kansloze richting
Valt mee, als je er wat mee wil gaan doen; geschiedenis, aardrijkskunde, Duits, Frans zijn een goede basis voor aardig wat studies.
pi_89647233
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 20:23 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Valt mee, als je er wat mee wil gaan doen; geschiedenis, aardrijkskunde, Duits, Frans zijn een goede basis voor aardig wat studies.
Noem eens een cursus waar CM een betere vooropleiding voor biedt dan NT?
pi_89647373
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 20:25 schreef twaalf het volgende:

[..]

Noem eens een cursus waar CM een betere vooropleiding voor biedt dan NT?
Cursus? Oh wacht, we hebben het over de HAVO en daarna HBO.

Je weet dat een NT'er waarschijnlijk geen van de vakken die ik opnoemde volgt? Misschien Duits I, maar daar houdt het wel op.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 07-12-2010 20:27:50 ]
pi_89647417
^O^ Heerlijk ^O^
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_89647786
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 20:27 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Je weet dat een NT'er waarschijnlijk geen van de vakken die ik opnoemde volgt? Misschien Duits I, maar daar houdt het wel op.
Ja dat weet ik. Ik denk namelijk dat op ieder niveau exacte vakken minstens evenveel bijdragen als cultuurvakken. En er zijn natuurlijk ook cursussen waarbij je geen wiskunde of natuurkunde nodig hebt. Maar daar heb je ook geen aardrijkskunde voor nodig. Baten exacte vakken niet, dan schaden ze tenminste niet. Als je kijkt naar de cultuurvakken zie je dat die ruimte opslokken van exacte vakken. Dat kan wel schadelijk zijn.
pi_89647962
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 20:34 schreef twaalf het volgende:

[..]

Ja dat weet ik. Ik denk namelijk dat op ieder niveau exacte vakken minstens evenveel bijdragen als cultuurvakken. En er zijn natuurlijk ook cursussen waarbij je geen wiskunde of natuurkunde nodig hebt. Maar daar heb je ook geen aardrijkskunde voor nodig. Baten exacte vakken niet, dan schaden ze tenminste niet. Als je kijkt naar de cultuurvakken zie je dat die ruimte opslokken van exacte vakken. Dat kan wel schadelijk zijn.
Dat is dus afhankelijk van je vervolgopleiding. Als een VWO'er geschiedenis, geologie of Frans of een andere taal gaat studeren heb je dus weinig aan de exacte vakken en veel aan de alfa- en gammavakken.

Wiskunde en een basiskennis natuur- en scheikunde hoort iedereen mee te krijgen, maar het nut van vijf of zes jaar natuurkunde zie ik niet in voor iemand die een heel andere richting op gaat.
pi_89648609
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 december 2010 20:38 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Dat is dus afhankelijk van je vervolgopleiding. Als een VWO'er geschiedenis, geologie of Frans of een andere taal gaat studeren heb je dus weinig aan de exacte vakken en veel aan de alfa- en gammavakken.
Wat heb je dan precies aan alfa- en gammavakken? Juist op het WO heb je veel meer aan de denkwijze die je leert bij bètavakken. Bètavakken op het VWO zijn écht voorbereidend wetenschappelijk. Alfa- en gammavakken zijn dat duidelijk niet.
  dinsdag 7 december 2010 @ 20:54:12 #20
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_89648865
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 20:49 schreef twaalf het volgende:

[..]

Wat heb je dan precies aan alfa- en gammavakken? Juist op het WO heb je veel meer aan de denkwijze die je leert bij bètavakken. Bètavakken op het VWO zijn écht voorbereidend wetenschappelijk. Alfa- en gammavakken zijn dat duidelijk niet.
Blaat. Krijgen we de alfa-bètadiscussie weer. Ik heb zelf geen VWO gedaan, maar nu ik zelf lesgeef aan VWO zie ik wel dat het vak Nederlands op het VWO een heel aardige basis is voor een studie Nederlandse taal en cultuur.
Niet meer actief op Fok!
pi_89649245
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 20:54 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Blaat. Krijgen we de alfa-bètadiscussie weer. Ik heb zelf geen VWO gedaan, maar nu ik zelf lesgeef aan VWO zie ik wel dat het vak Nederlands op het VWO een heel aardige basis is voor een studie Nederlandse taal en cultuur.
Dat is een groot verschil. Nederlands is verplicht op alle niveau's. Dus als organisator van een studie Nederlandse taal en cultuur mag ik voortbouwen op wat studenten al weten van Nederlands. Kijk naar de kiesbare alfa- en gamma-vakken: is voor een studie geografie aardrijkskunde beter dan natuurkunde? is voor een studie geschiedenis vwo-geschiedenis beter dan natuurkunde? En kijk dan niet alleen naar inhoud, maar ook naar vaardigheden.
  dinsdag 7 december 2010 @ 21:00:54 #22
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_89649284
Zelf heb ik het profiel EM met biologie 1,2 en scheikunde 1 gedaan op het VWO. En voor mijn latere studiekeuze ben ik zeer blij geweest met dit vakkenpakket. Op dit moment studeer ik Bos en natuurbeheer aan Wageningen universiteit een gamma opleiding met een goede basis van beta vakken.
Scheikunde en biologie hebben mij geholpen met het exacte deel binnen mijn opleiding. Maar dankzij vakken zoals aardrijkskunde en geschiedenis zie ik verbanden en heeft mij dit ook een basis in denken gegeven op het gebied van maatschappelijke problemen die ik bij mede studenten met een NG profiel niet vaak zie.
Met beta vakken leer je basis kennis die je nodig kunt hebben voor later, terwijl de zogenaamde alpha vakken op vo toch wel voor bepaalde vaardigheden zorgen. Geschiedenis helpt bijvoorbeeld bij het beargumenteren van antwoorden.
Dus beiden soorten vakken zijn van groot belang!
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
pi_89649925
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 21:00 schreef ieniminimuis het volgende:
Scheikunde en biologie hebben mij geholpen met het exacte deel binnen mijn opleiding. Maar dankzij vakken zoals aardrijkskunde en geschiedenis zie ik verbanden en heeft mij dit ook een basis in denken gegeven op het gebied van maatschappelijke problemen die ik bij mede studenten met een NG profiel niet vaak zie.
Het lijkt me dat dat meer aan je medestudenten ligt dan aan de vakken. Als je geen verbanden kunt leggen hoor je niet in wetenschappelijk onderwijs thuis. Idem met beargumentatie.
pi_89652886
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 21:10 schreef twaalf het volgende:

[..]

Het lijkt me dat dat meer aan je medestudenten ligt dan aan de vakken. Als je geen verbanden kunt leggen hoor je niet in wetenschappelijk onderwijs thuis. Idem met beargumentatie.
Jahoor, dan ligt het opeens aan de studenten :') Dan is het dus ook nutteloos om iedereen beta op te leggen.

Ik ben niet anti beta ofzo, vind het nu zelfs jammer dat ik zo weinig wiskunde heb gehad. Nu ik steeds meer de beta kant van mijn gamma studie op wil. Ik zag er vroeger het nut totaal niet van in, ik had geen idee wat ik er later mee zou kunnen. Sowieso had ik geen idee wat ik wilde, maar iets waarvoor je wis-,schei- of natuurkunde voor nodig zou hebben, absoluut niet (dacht ik). En vele met mij.

Een groot deel daarvan doen nu ook studies waarvoor ze echt geen hogere wiskunde nodig hebben. En moet je het diegene nou opdringen? Of stel je gewoon een basisniveau vast voor iedereen, en een verdieping voor degene die er interesse in hebben? Dat laatste lijkt me nuttiger.

Ik werk wel eens samen met iemand die wiskunde B heeft gedaan, en die is bepaald niet beter in de rekenvakken dan ik. Het is ook wel een kwestie van bijhouden denk ik, en als dat toch niet gebeurt, heb je er al een stuk minder aan. Dan kun je die tijd m.i. beter steken in een basis waar iemand zijn hele leven nog op voort kan bouwen, zoals geschiedenis voor een journalist of aardrijkskunde voor de beleidsmedewerker.
know'm sayin?
word? word.
pi_89653679
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 21:00 schreef twaalf het volgende:

[..]

is voor een studie geschiedenis vwo-geschiedenis beter dan natuurkunde? En kijk dan niet alleen naar inhoud, maar ook naar vaardigheden.
Ja. Als je niet kan bedenken waarom heb je zitten te slapen tijdens je lessen geschiedenis.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')