quote:
Op maandag 6 december 2010 19:24 schreef Lemansue het volgende:De uitzendbureau moet zelf zijn verzekering aanspreken . Dat is bij een of andere wet geregeld of dat hebben de verzekeringmaatschappij onderling afgesproken. Heb zelf ook ooit zelf zo iets mee gemaakt bij mijn beneden buren en nooit iets van gemerkt of hebben moeten doorgeven aan mijn verzekering
Het
uitzendbureau zal voor de schade die zij lijden hoogstwaarschijnlijk verzekerd zijn.
Hun verzekeraar zal de schade waarschijnlijk hoger vergoeden dan een uitkering op grond van aansprakelijkheid (nieuwwaarde versus dagwaarde). Het is voor hen dus voordeliger om de eigen verzekering aan te spreken.
Op grond van een bedrijfsregeling zal er (zolang er geen sprake is van opzettelijk veroorzaakte schade) geen verhaal worden gepleegd op particuliere veroorzakers (lees: jullie en de bovenburen).
Wel vraag ik me af hoeveel water er in vredesnaam overstroomd is om door het plafond heen zoveel schade bij de benedenburen te veroorzaken. Dat plafond zelf dat snap ik, maar vloerbedekking én een computer? Maar goed, dat is verder niet van belang als het uitzendbureau gewoon een eigen verzekeraar heeft.
De kosten van de
loodgieter kan de huisbaas inderdaad wel verhalen op de veroorzakers, en zolang niet bekend is of jullie of de bovenburen dat geweest zijn, kan hij een van beide partijen hoofdelijk aansprakelijk stellen. Dat wil zeggen dat hij kan kiezen wie hij aanspreekt, die moet vervolgens de hele schade vergoeden en kan vervolgens een deel weer op de andere betrokken partij verhalen.
Wel moet de huisbaas aantonen dat jullie (dus bovenburen plus jij en je vriendin) de schade hebben veroorzaakt. Als jullie er net inzaten dan is dat voor hem een stuk lastiger dan wanneer je er al een paar jaar woont (immers, als je er net inzit is het aannemelijk dat het (mede) door vorige bewoners is gekomen).
Er werd ook nog iets geroepen over juridische bijstand voor mensen met lage inkomens: dat kan inderdaad in sommige gevallen, maar heeft als je ergens aansprakelijk voor bent weinig zin want zij kunnen hoogstens helpen om aan te tonen als je niet aansprekelijk bent, maar als je aansprakelijk bent zul je evengoed zelf moeten betalen.