Klinkt goed! Ik ben ook pas begonnen met de behandeling van Nijmegen via PsyQ. Ik volg een online behandeling. Ik merk inderdaad ook dat ik met de positieve houding enorm veel energie bespaar. Fijn om te horen dat het bij jou ook de goede kant op gaat! Ik zeg op moeilijke momenten ook gewoon tegen mezelf: nu is het even moeilijk, maar het is nu eenmaal zo, ik accepteer het. Ik ben met de behandeling bezig en werk aan herstel. Het gaat de goede kant opquote:Op dinsdag 13 januari 2015 16:07 schreef MaJo het volgende:
Ik ben nu bezig met de behandeling van Nijmegen, uitgevoerd door PsyQ en ik merk toch echt al kleine verschillen. Ik dacht veel negatiever over mijn lichaam en mijn ziekte dan ik dacht. De focus ligt nu wat meer op het positieve en dat helpt best wel. Negatieve energie is zo zonde als je alle energie kunt gebruiken. Ook doe ik bijna geen middagtukkies meer, iets dat ik me echt niet kon voorstellen maanden geledenIk ben er nog lang niet maar ik ben al wel op de goede weg
Voor het hele artikel, klik op de link. Toch wel een belangrijke vondst van internationaal hoog aangeschreven wetenschappers.quote:Researchers at the Center for Infection and Immunity at Columbia University’s Mailman School of Public Health identified distinct immune changes in patients diagnosed with chronic fatigue syndrome, known medically as myalgic encephalomyelitis (ME/CFS).
Volgens mij waren ze nog niet met behandelingen bezig, hooguit met het vinden van bloodmarkers. Ik denk ook dat de M.E. groep heel divers is, en bij CVS zitten er nog weer tal van andere ziektebeelden bij. M'n huidige arts schrijft ook voor iedereen apart een behandelplan, waar ie behoorlijk succes mee behaald. Nog geen 100%-scores, maar volgens een survey in Noorwegen zo'n 75%.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 15:23 schreef starla het volgende:
Precies, dat is mijn punt. Iemand met gewrichtspijn obv jicht behandel je anders dan iemand met gewrichtspijn obv reumatoïde artritis. Vandaar dat ik nogal skeptisch ben als ze zeggen: 'deze ontdekking kan impliceren dat we moeten behandelen met zus en zo'.
Precies. Het is niet de vraag óf de grote doorbraak er komt, maar wannéér. In tegenstelling tot veel andere artsen ben ik ervan overtuigd dat het zeker wel een somatisch substraat heeft, alleen nog eentje die we anno 2015 niet goed kunnen vinden. Bij irritable bowel syndrome en Sudeckse dystrofie of complex regioneel pijnsyndroom wordt ook vaak aan psychische zaken gedacht, maar ook bij deze aandoeningen is er hoogstwaarschijnlijk een somatisch substraat die we nog gewoon niet weten te vinden. Met name bij die laatste zie je gewoon een arm of been compleet veranderen: extra haargroei, het dikker of dunner worden van de spieren, roodheid, soms nagels die eraf vallen.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 18:23 schreef Solstice1 het volgende:
Belangrijk is in ieder geval dat er meer onderzoek komt.
Het zal ook van de fondsen afhangen, op dat gebied hoor je helaas ook verhalen die je de haren ten berge doen rijzen. Maar d'r lijkt een nieuwe lichting wetenschappers zich voor de problematiek te hebben geïnteresseerd. Wetenschappers met contacten. Dat is op zich prima nieuws. Ik ben benieuwd hoe we over 10 jaar tegen dit alles aankijken. Het kon wel eens snel gaan.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 18:30 schreef starla het volgende:
[..]
Precies. Het is niet de vraag óf de grote doorbraak er komt, maar wannéér. In tegenstelling tot veel andere artsen ben ik ervan overtuigd dat het zeker wel een somatisch substraat heeft, alleen nog eentje die we anno 2015 niet goed kunnen vinden. Bij irritable bowel syndrome en Sudeckse dystrofie of complex regioneel pijnsyndroom wordt ook vaak aan psychische zaken gedacht, maar ook bij deze aandoeningen is er hoogstwaarschijnlijk een somatisch substraat die we nog gewoon niet weten te vinden. Met name bij die laatste zie je gewoon een arm of been compleet veranderen: extra haargroei, het dikker of dunner worden van de spieren, roodheid, soms nagels die eraf vallen.
Dat zit echt niet tussen je oren
Hmm zeker interessant. Mijn klachten zijn lang niet zo heftig als daar beschreven, maar wel ontstaan na een EBV infectie. Of het nu wel of niet op mij van toepassing is, het is mooi om te zien dat er mensen mee bezig zijn.quote:Op maandag 28 september 2015 12:04 schreef C.D.M. het volgende:
http://www.volkskrant.nl/(...)ign=shared%20content
Dit artikel vond ik ook wel interessant om te lezen. Vooral het stukje over twee oncologen uit Noorwegen vond ik persoonlijk interessant.
Bovendien zijn er 2 partijen gerenommeerde wetenschappers aan enorme studies begonnen die in potentie heel ver zouden kunnen komen in het verklaren van de ziekte:quote:The Agency for Healthcare Research and Quality's (AHRQ) mission is to produce evidence to make health care safer, higher quality, more accessible, equitable, and affordable, and to work within the U.S. Department of Health and Human Services and with other partners to make sure that the evidence is understood and used.
Zeker interessant, maar helaas zegt zo'n onderzoek niets totdat het door een tweede onderzoek bevestigt is. Het zal nog jaren duren voordat je voor zo'n test naar de huisarts kan helaas.quote:Op dinsdag 30 augustus 2016 14:18 schreef Solstice1 het volgende:
http://www.dailymail.co.u(...)ale-signs-blood.html
First of: Good use of criteria, patients from all over USA, a good mix of men and women.
Secondly: Metabolic abnormalities were consistent regardless of trigger
Third: There were LOADS of metabolic abnormalities, and they were opposite of what you se in metabolic syndrome and cell danger response (hypermetabolic states)
Fourth: They concluded that ME is a hypometabolic state, with a profile similar to the medically recognised survival state of "dauer", which occurs when humans experience extreme circumstances where it may die if it not change its metabolism. E.g. in extremely cold conditions, or in states of extreme hunger. ME could in other words be a evolutionary conserved hypometabolic state remniscent of this, that for some reason occurs in response to other triggers together with genetic predispositions.
Fifth: Only 25 % of the abnormalities were needed to diagnose ME/CFS, the other 75 % were individual and could potentially be used for personalized medicine.
Sixth: ME could based on these abnormalities be diagnosed with 90 % certainty.
http://www.pnas.org/content/early/2016/08/24/1607571113.long
Heb even niet de energie om dingen te vertalen. Maar het lijkt een enorme doorbraak in het onderzoek naar M.E. deze studie.
Er zijn geloof ik 3 andere wetenschappers die hetzelfde vinden op het moment. Fluge/Mella van Haukeland. Ron Davis van Stanford, Ian Lipkin van Columbia en Maureen Hanson meen ik ook.quote:Op woensdag 18 januari 2017 15:06 schreef Bigs het volgende:
[..]
Zeker interessant, maar helaas zegt zo'n onderzoek niets totdat het door een tweede onderzoek bevestigt is. Het zal nog jaren duren voordat je voor zo'n test naar de huisarts kan helaas.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |