abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89578446
quote:
13s.gif Op maandag 6 december 2010 09:46 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Da's ook een fraaie: openbaarheid van informatie zaait onduidelijkheid.
Dat is in dit geval toch ook enigszins zo?
Aldus.
pi_89578607
quote:
2s.gif Op maandag 6 december 2010 10:03 schreef Z het volgende:

[..]

Dat is in dit geval toch ook enigszins zo?
Dat argument hoor je dan weer zelden als de overheid een shitload aan informatie wil vergaren en de mankracht niet heeft om diezelfde informatie (gedegen) te verwerken. Het verschil is daarentegen dat openbaarheid van informatie een uitgangspunt zou moeten zijn terwijl de overheid bijvoorbeeld in het kader van terrorismebestrijding om een uitzondering op de regel vraagt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_89578644
Is het niet zo dat de Amerikaanse overheid haar eigen verantwoordelijkheid afschuift? Zij hebben toch de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat hun informatie niet uitlekt? Daarin hebben ze gefaald en om dat te vergoeilijken prediken ze nu dat transparantie levens in gevaar brengt (iets wat moeilijk valt aan te tonen, net zoals het moeilijk valt aan te tonen dat geheimhouding levens redt). Vrije pers en onderzoeksjournalistiek zijn waardevolle onderdelen van een vrije samenleving en ik vind het akelig dat sommige mensen zo klakkeloos aannemen dat het noodzakelijk is dat omwille van hun veiligheid informatie van hun moet worden onthouden. Ik vraag me af welke informatie mensen dan wél graag openbaar willen en waarin deze informatie dan verschilt van geheime informatie (en in het verlengde daarvan vraag ik me af op welke gronden de overheid dan denkt in staat te zijn welke informatie geheim moet zijn).
pi_89578737
Zie je hem zo nog voor je als staatssecretaris in het eerste kabinet WG, G.?

pi_89578760
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 10:12 schreef zodiakk het volgende:
Vrije pers en onderzoeksjournalistiek zijn waardevolle onderdelen van een vrije samenleving en ik vind het akelig dat sommige mensen zo klakkeloos aannemen dat het noodzakelijk is dat omwille van hun veiligheid informatie van hun moet worden onthouden.
pi_89578763
quote:
3s.gif Op maandag 6 december 2010 10:10 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dat argument hoor je dan weer zelden als de overheid een shitload aan informatie wil vergaren en de mankracht niet heeft om diezelfde informatie (gedegen) te verwerken. Het verschil is daarentegen dat openbaarheid van informatie een uitgangspunt zou moeten zijn terwijl de overheid bijvoorbeeld in het kader van terrorismebestrijding om een uitzondering op de regel vraagt.
Maar niet alles kan toch openbaar zijn. Dan is er een ander probleem, zoals zzooddiiaakk al zegt, waar trek je dan een scheidslijn. Misstanden moeten niet in een doofpot gestopt worden natuurlijk.
Aldus.
pi_89578820
quote:
2s.gif Op maandag 6 december 2010 10:18 schreef Z het volgende:

[..]

Maar niet alles kan toch openbaar zijn. Dan is er een ander probleem, zoals zzooddiiaakk al zegt, waar trek je dan een scheidslijn. Misstanden moeten niet in een doofpot gestopt worden natuurlijk.
Zodiakk stelt volgens mij juist het tegenovergestelde: het uitgangspunt is openbaarheid van informatie en daar kan een uitzondering op gemaakt worden als de staatsveiligheid op het spel staat. De vraag is daarentegen op welke gronden je zo'n beslissing kunt maken (en of de overheid capabel en integer genoeg is om die beslissing te maken, maar dat vind ik weer een andere discussie).
pi_89578909
Allemachtig wat een schoenen
Graag op anoniem
pi_89578910
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 10:20 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Zodiakk stelt volgens mij juist het tegenovergestelde: het uitgangspunt is openbaarheid van informatie en daar kan een uitzondering op gemaakt worden als de staatsveiligheid op het spel staat. De vraag is daarentegen op welke gronden je zo'n beslissing kunt maken (en of de overheid capabel en integer genoeg is om die beslissing te maken, maar dat vind ik weer een andere discussie).
Ah ja. Daar ben ik mee eens maar ik vind dat de scheidslijn niet hoeft te liggen bij een punt waar de staatsveiligheid in gevaar komt, anders is het toch niet goed mogelijk een beetje normale 'bedrijfsvoering' te hebben?
Aldus.
  maandag 6 december 2010 @ 10:52:49 #110
10526 broer
Nutteloze van de nacht.
pi_89579568
quote:
13s.gif Op maandag 6 december 2010 09:31 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb een bloedhekel aan die bevoogdende "natuurlijk vertelt een overheid de burger niet alles"-houding. Die valt voor mij in dezelfde categorie als "waarom zou de overheid niet alles van je mogen weten als je niks te verbergen hebt?".
Het is leuk dat je die twee even naast elkaar zet en aan elkaar gelijk stelt, maar daarmee is dat nog niet waar, hè? En het is al helemaal niet wat ik zei. Ik zei alleen dat het tamelijk naïef is als je ervan opkijkt dat er zaken in het geheim gebeuren, bekokstoofd worden, 'geregeld' worden. Daarmee zei ik nog niet dat het goed was, dat het zo hoorde of dat je er niet over mag klagen.

Dat er overigens wel iets voor de mogelijkheid tot geheimhouding te zeggen is, betoogt Dalrymple hier. Kan ik het nog niet eens helemaal mee oneens zijn.
pi_89579873
Dit is trouwens een verrassend domme analyse van een intelligent man als Dalrymple:

"The idea behind WikiLeaks is that life should be an open book, that everything that is said and done should be immediately revealed to everybody, that there should be no secret agreements, deeds, or conversations. In the fanatically puritanical view of WikiLeaks, no one and no organization should have anything to hide. It is scarcely worth arguing against such a childish view of life. "
  maandag 6 december 2010 @ 11:33:36 #112
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_89580651
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 11:04 schreef Claudia_x het volgende:
Dit is trouwens een verrassend domme analyse van een intelligent man als Dalrymple:

"[1] The idea behind WikiLeaks is that life should be an open book, that everything that is said and done should be immediately revealed to everybody, that there should be no secret agreements, deeds, or conversations. In the fanatically puritanical view of WikiLeaks, no one and no organization should have anything to hide. [2] It is scarcely worth arguing against such a childish view of life. "
Welk gedeelte vind je dom dan? [1] of [2]?
pi_89580853
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 11:33 schreef Frollo het volgende:

[..]

Welk gedeelte vind je dom dan? [1] of [2]?
Het op één hoop gooien van het publieke (de overheid en haar documenten) en het private (het individu en zijn recht op privacy).
pi_89582029
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 10:12 schreef zodiakk het volgende:
Ik vraag me af welke informatie mensen dan wél graag openbaar willen
Dat de overheid over mij waakt en ik rustig kan gaan slapen
  maandag 6 december 2010 @ 12:18:19 #115
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_89582073
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 11:40 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Het op één hoop gooien van het publieke (de overheid en haar documenten) en het private (het individu en zijn recht op privacy).
Aha. Scherp. :)
pi_89583019
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 11:40 schreef Claudia_x het volgende:

Dit wordt anders steeds vaker gedaan hoor, zeker op het gebied van het recht.
No. I don't drink vodka every day. And it's so close today...
  maandag 6 december 2010 @ 13:10:36 #117
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_89583871
quote:
2s.gif Op maandag 6 december 2010 09:45 schreef Z het volgende:

[..]

Dat had ik er niet echt uitgehaald. Ik dacht dat hij vooral inzet op transparantie.
In zekere zin doet hij dat ook: hij zet de autoriteiten in hun hemd, laat ze halfnaakt dansen voor een joelend publiek. Wikileaks is voor mij een serieuze en doortastende variant van de GeenStijl-journalistiek: tonen wat er getoond kan worden, gewoon omdat het kan, en de duiding ervan overlaten aan andere media.
Deze cable-onthullingen zijn niet minder dan een revolutionaire daad die uiteindelijk maar één doel strekt: het kraken van het autoritaire gezag. Het is burgerlijke woede om alle zoetgevooisde bullshit die door politici en spindoctors over ons wordt uitgestort. Fock de mooiweerpraat, fock het omheengelul, fock de liegebeesterijen. Minstens sinds 9/11 is de wereld verwikkeld in een vuig en hoog spel waar niemand op de begane grond enige vat op heeft maar waarin iedereen is betrokken. Er worden ons wereldwijde oorlogen aangepraat, we worden meegesleept in internationale conflicten, de dreiging van geweld en terreur zou op iedere straathoek aanwezig zijn en ondertussen nemen overheden allerhande maatregelen om die zogenaamde dreiging van geweld en terreur te bedwingen – door steeds dieper in te grijpen in burgerlijke vrijheden en privacy. Het is een strategie van framing en misleidende informatie die voert naar een werkelijkheid vormgegeven naar de wensen van degenen aan de touwtjes.

De +1 van deze tijd is dat de macht over de media niet meer voorbehouden is aan het autoritair gezag. Assange voert een informatieoorlog en hanteert meedogenloos een wapen waarvoor zelfs zijn grootste tegenstanders nog terugdeinzen. Het is alsof ie de Bastille heeft bestormd en de deuren ervan wijd heeft opengezet. Nee, die bestorming maakt de gewone man niet vrij en misschien loopt er nu meer tuig vrij rond dan voorheen. Maar de machthebbers zijn tot op het bot vernederd, die staan als geschoren schapen te rillen in de kou; dáár ging het Assange in eerste instantie om. Een dwaze ridder voor de troepen uit. De rest mogen wij lekker zelf uitzoeken.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  maandag 6 december 2010 @ 13:10:53 #118
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_89583875
Zo. Nu een broodje.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_89583992
Eet smakelijk.
Aldus.
pi_89584012
Ik moet me er iets meer in verdiepen blijkt.
Aldus.
pi_89585064
Ik heb wel sympathie voor Wikileaks hoor, en ze moeten vooral doorgaan met hun site. Maar ik ben er nog helemaal niet aan toe om Assange als een moderne Robin Hood op het schild te hijsen of om er met een kringetje internetlibertariërs omheen te gaan staan rukken. Ik heb bovendien mijn twijfels bij het ongemodereerd op het net gooien van het zogeheten 'verzekeringsbestand, omdat hij daarmee wel degelijk kans loopt om mensen op lokaal niveau in problemen te brengen, waar ze zich niet goed tegen kunnen beschermen. Natuurlijk tamboert de Amerikaanse overheid uit eigenbelang ook op dit punt, maar dat maakt het nog niet een minder urgent probleem. Je moet als journalist - en dat pretendeert Assange te zijn - prudent met informatie omgaan.

En dan is er nog de naieve verwachting dat Wikileaks de wereld transparanter zal maken, terwijl het belangrijkse effect, op het slachtofferen van wat onbelangrijke politieke randfiguren na, zal zijn dat overheden hun data veel beter gaan beveiligen, met dank aan Julian.
pi_89585533
En dan blijkt hij aandelenpaketten te hebben in allerlei belangrijke databeveiligingsbedrijven en is het script rond voor de nieuwe James bond.
Aldus.
pi_89586307
quote:
2s.gif Op maandag 6 december 2010 13:49 schreef Gellius het volgende:
En dan is er nog de naieve verwachting dat Wikileaks de wereld transparanter zal maken, terwijl het belangrijkse effect, op het slachtofferen van wat onbelangrijke politieke randfiguren na, zal zijn dat overheden hun data veel beter gaan beveiligen, met dank aan Julian.
Ik weet niet of het mogelijk is voor overheden om data nóg beter te beveiligen dan nu al het geval is.

En Julian Assange zou inderdaad de ultieme Bond-baddy kunnen zijn.

pi_89586603
Kennelijk was er niets dat soldaat Manning belemmerde om die vertrouwelijke data op een paar cdeetjes te branden, zood.
pi_89587437
quote:
2s.gif Op maandag 6 december 2010 14:29 schreef Gellius het volgende:
Kennelijk was er niets dat soldaat Manning belemmerde om die vertrouwelijke data op een paar cdeetjes te branden, zood.
Je kunt de hele overheid misschien wel gaan dicht timmeren, maar dan kom je bij een vergelijkbaar iets als N-Korea uit
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')