Hier op m'n werk is het bijna altijd onder de 30%. Echt niet fijn.quote:Op donderdag 2 december 2010 13:20 schreef OldAmsterdam het volgende:
In mijn kamer is de luchtvochtigheid erg laag de laatste tijd. De waarden zitten zo rond de 25 tot 30 procent. Niet echt aangenaam om langdurig in te leven. Ik krijg dan last van een droge huid, droge keel, neus dicht en droge ogen.
Mijn kamer is redelijk geïsoleerd, de ramen zijn dubbel glas en er zit een roostertje in wat ik altijd open laat staan voor frisse lucht. Als verwarming heb ik een gaskachel met afvoerpijp. Maar deze haalt dus wel de zuurstof uit de lucht (vandaar het roostertje wat ik open laat).
Op internet natuurlijk al gezocht naar oplossingen. Ik heb nu een bak water op de kachel staan, dat verdampt vrij langzaam. Verder laat ik nu de waterkoker regelmatig en lang doorkoken. Daarbij gaan de nodige glazen water in damp op. Op die manier kan ik een luchtvochtigheid van rond de 42 procent realiseren. Wat nog steeds laag is maar wel een stuk aangenamer. Volgens mij is een luchtvochtigheid van 50 tot 60 procent normaal voor binnen. Maar een nadeel is dat deze waterkoker 1200 watt verstookt. Dat is op zich best veel als ik deze verdeelt over de dag zo'n 2 uur aan heb staan
Een alternatief is natuurlijk een luchtbevochtiger kopen. Deze zijn algauw rond de 100 euro. En dan zou ik denk ik een ultrasone koud water vernevelaar nemen. Deze verstookt iets van 40 watt en is effectiever dan een waterkoker.
Zijn er nog meer alternatieven? En hebben meer mensen last van te droge lucht in huis?
Dit doe ik ook altijd. Ik heb als ik dat gedaan heb geen last meer van een droge lucht...quote:Op donderdag 2 december 2010 13:20 schreef OldAmsterdam het volgende:
Op internet natuurlijk al gezocht naar oplossingen. Ik heb nu een bak water op de kachel staan, dat verdampt vrij langzaam.
Omdat dat absoluut 100% niets uithaald.quote:Op donderdag 2 december 2010 13:23 schreef Lienekien het volgende:
Waarom niet gewoon ouderwets van die dingen aan je radiatoren hangen waar je water in doet?
wat te denken door alle ramen open te zetten tegen elkaar zodat het even goed doorlucht en ventileert?quote:Op donderdag 2 december 2010 13:20 schreef OldAmsterdam het volgende:
[knip]
Zijn er nog meer alternatieven? En hebben meer mensen last van te droge lucht in huis?
Dat werkt alleen wanneer de buitenlucht vochtig is, maar zoals nu in de wintermaanden is de buitenlucht heel droog.quote:Op donderdag 2 december 2010 13:57 schreef rubje het volgende:
[..]
wat te denken door alle ramen open te zetten tegen elkaar zodat het even goed doorlucht en ventileert?![]()
Die buitenlucht is vooral koud. Als je hem binnen weer opwarmt wordt de relatieve luchtvochtigheid lager (warme lucht kan meer vocht bevatten).quote:Op donderdag 2 december 2010 14:04 schreef OldAmsterdam het volgende:
[..]
Dat werkt alleen wanneer de buitenlucht vochtig is, maar zoals nu in de wintermaanden is de buitenlucht heel droog.
Idd, ik heb er 4 in de woonkamer en 2 in de slaapkamer. Werkt perfectquote:Op donderdag 2 december 2010 13:23 schreef Lienekien het volgende:
Waarom niet gewoon ouderwets van die dingen aan je radiatoren hangen waar je water in doet?
Doe ik ook, wat lager centrifugeren zodat de was er wat natter er uit komt. Spaart een droger uit, de ruimte wordt vochtiger en je bespaart stroom op het centrifugerenquote:Op donderdag 2 december 2010 18:36 schreef Cerbie het volgende:
Zelfde probleem hier. Lekker ironisch omdat we afgelopen zomer met meerdere vochtvreters aan de slag moesten
Een vol wasrek in de kamer laten drogen wil ook wel helpen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |