abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89365192
En deel 2 in het topic over de veranderingen in het hoger onderwijs.

quote:
De nieuwe regels voor studenten die te lang over hun studie doen gaan al volgend studiejaar in en gelden voor iedereen die ingeschreven staat. Dus ook voor studenten die nu al vertraging hebben opgelopen. Dat blijkt uit een interne beleidsnotitie van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (OCW) waarin de NOS inzage heeft gehad.

Uit de notitie van 11 november blijkt dat elke student één jaar langer mag doen over een studie dan de looptijd die er voor staat. Voor elk jaar dat volgt moet de student 3000 euro extra betalen. Dat ene jaar mag maar een keer worden gebruikt, en geldt dus niet meer als studenten bijvoorbeeld na een bachelor nog een master gaan doen.

Opbrengst
Het gaat in totaal om 80.000 langstudeerders. Het ministerie wil met deze maatregelen in vier jaar tijd dat aantal met een kwart verlagen. Er is ook al uitgerekend welke opbrengst verwacht wordt. In 2012 zou de maatregel 180 miljoen euro moeten opleveren, daarna neemt dat bedrag af tot 140 miljoen euro per jaar.

Naast de 3000 euro extra die studenten moeten betalen, komt er ook een efficiencykorting voor onderwijsinstellingen. Dat houdt in dat voor elke student die te lang over de opleiding doet, de instelling 3000 euro wordt gekort op haar budget. Dat zou in 2012 190 miljoen euro moeten opleveren.

Bachelor
Uit het document blijkt dat de langstudeerders vooral op bacheloropleidingen op het hbo en de universiteit zitten. Uitgesplitst naar studierichting blijkt dat vooral masterstudenten rechten, economie en taal en cultuur langer over hun studie doen.

Het ministerie van OCW wil niet reageren op de uitgelekte stukken.
http://headlines.nos.nl/forum.php/list_messages/22564

Edit 9 december 2010
quote:
http://www.trajectum.hu.nl/nieuws/11630
Nog even geduld. De staatssecretaris van hoger onderwijs wil 'luie' studenten en 'lakse' onderwijsinstellingen stevig aanpakken, maar hoe hij dat wil doen? Enkele vragen en antwoorden.

The devil is in the details en pas na de kerstvakantie komt het wetsvoorstel. Maar de grote lijn is duidelijk: wie te lang over zijn opleiding doet, gaat met ingang van volgend studiejaar drieduizend euro extra collegegeld betalen: bijna 4700 euro in totaal. Bovendien krijgen hun hogescholen en universiteiten per trage student een strafkorting van nog eens drieduizend euro.

Hoeveel vertraging mag ik oplopen?
Studenten mogen in totaal één jaar vertraging oplopen tijdens hun bachelor- en masteropleiding. Aanvankelijk was er nog enige verwarring of ze misschien zowel in hun bacheloropleiding als in hun masteropleiding een jaar zouden mogen uitlopen. Maar dat feest gaat niet door.

Wat kost straks mijn master, als ik te lang over mijn bachelor doe?
Wie in zijn bachelorfase meer dan een jaar vertraging oploopt, moet jaarlijks drieduizend euro extra collegegeld gaan betalen. Maar afgestudeerde bachelors beginnen met een schone lei aan hun masteropleiding tot ze in de knoop raken met hun scriptie en opnieuw uitlopen. Dan krijgen ze geen respijt meer en betalen ze meteen de hoofdprijs.

En mijn OV-studentenkaart?
Trage studenten verliezen hun OV-jaarkaart. Maar dat deel van de regeling gaat pas op 1 januari 2012 in.

Gaat de regeling ook voor mij gelden?
Jazeker. Ook de huidige studenten moeten het hoge tarief gaan betalen, als ze meer dan een jaar vertraging oplopen. En als ze nu al in de blessuretijd zitten, moeten ze zorgen dat ze vóór september 2011 zijn afgestudeerd. Er zal vast iemand zijn die de regeling voor zittende studenten bij de rechter gaat aanvechten, maar staatssecretaris Halbe Zijlstra denkt dat de regering in haar recht staat.

Of ben ik misschien een uitzondering?
Dit is politiek een moeilijke kwestie, want elke uitzondering kost geld. Er zijn natuurlijk altijd hardheidsclausules voor studenten die worden getroffen door rampspoed. Ook gehandicapte studenten zullen wel op enige coulance kunnen rekenen, als ze door hun functiebeperking werkelijk langer over hun opleiding doen. Ze krijgen om die reden nu immers ook langer studiefinanciering.

Maar hoe zit het met bestuurders van studentenverenigingen? En met studenten die in de universiteitsraad zitten? In de oorspronkelijke CDA-plannen kunnen die op weinig mededogen rekenen. De huidige minister Marja van Bijsterveldt zei in de aanloop naar de verkiezingen dat één jaar uitloop voldoende is voor bestuurlijke activiteiten. En trouwens ook voor buitenlandervaring en stages.

Meer ruimte lijkt er te zijn voor studenten van bèta- en techniekopleidingen. Al jaren wordt er geroepen dat Nederland meer bètas nodig heeft. Er is zelfs een platform voor opgericht. De VVD heeft laten doorschemeren dat de langstudeerdersregeling er niet toe mag leiden dat studiekiezers de zware bèta- en techniekopleidingen mijden.

En als ik nu overstap van de ene naar de andere instelling?
Voor studenten maakt dit geen verschil, maar voor universiteiten en hogescholen wel. Dit is juridisch een lastig probleem voor het ministerie. Stel dat iemand een jaar vertraging oploopt in zijn bacheloropleiding aan de Universiteit Utrecht en daarna een masteropleiding aan de Vrije Universiteit gaat volgen. Krijgt de VU dan de strafkorting voor deze treuzelaar om de oren, zodra hij ook maar een weekje uitloopt in zijn masteropleiding? Dat kan natuurlijk niet, want deze universiteit had helemaal geen schuld aan diens lage tempo in de bacheloropleiding.

Waar blijft mijn geld?
Tot 2015 wil het ministerie met deze maatregel tegen de langstudeerders 370 miljoen euro bezuinigen. Volgens Halbe Zijlstra wordt dat geld weer in het hoger onderwijs geïnvesteerd. Daarom vindt hij het onzin dat de universiteiten spreken van de 'grootste bezuiniging sinds de jaren tachtig'.

Mogen universiteiten en hogescholen hun strafkorting op mij verhalen?
De HBO-raad heeft voorgesteld om de strafkorting aan studenten door te berekenen. Maar daarvoor hebben ze toestemming van de overheid nodig. In het parlement kregen de hogescholen de handen niet op elkaar, dus dat voorstel zal het waarschijnlijk niet halen..

[ Bericht 53% gewijzigd door Rene op 09-12-2010 22:18:04 ]
  Moderator dinsdag 30 november 2010 @ 22:53:50 #2
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_89365467
Concreet: 4 naar > 3 jaar gaat niet meer door? Alleen 3000 euro boete?
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  dinsdag 30 november 2010 @ 22:55:03 #3
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89365530
Voor 180 miljoen euro een groot deel van de studenten naaien. Nederland. w/
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_89365586
Maar welke weg moet deze wet nog afleggen?

Door de 2e kamer, en dan door de 1e kamer?

Of is het allemaal al besloten en zijn we de klos?
  dinsdag 30 november 2010 @ 22:56:14 #5
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_89365590
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 22:55 schreef ethiraseth het volgende:
Voor 180 miljoen euro een groot deel van de studenten naaien. Nederland. w/
Terwijl er zat andere dingen zijn waar veel meer geld mee binnengehaald kan worden. Ik heb het dan over miljarden.

Drugs legaliseren bijvoorbeeld.

Punt blijft, prioriteiten stellen is een beetje moeilijke materie voor de meneren.
This isn't even my final form.
pi_89365635
Zijn ze helemaal van de pot gerukt? :N kan mij niet voorstellen dat het maar om 80.000 studenten gaat.
█▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
TryAndResistClicking. Trollspray.
  dinsdag 30 november 2010 @ 22:57:35 #7
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89365676
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 22:56 schreef von_Preussen het volgende:
Maar welke weg moet deze wet nog afleggen?

Door de 2e kamer, en dan door de 1e kamer?

Of is het allemaal al besloten en zijn we de klos?
Door 2e en 1e kamer nog ja. Maar het lijkt er tot nu toe op alsof alleen de SP echt tegen is in de Tweede Kamer. Zelfs D66 zit alleen wat te neuzelen over beta-studies.

quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 22:56 schreef CantFazeMe het volgende:
Zijn ze helemaal van de pot gerukt? :N kan mij niet voorstellen dat het maar om 80.000 studenten gaat.
Als we even 80.000 studenten aannemen is het ook meteen voor 240 miljoen aan boetes voor universiteiten.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_89366586
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 22:53 schreef Renesite het volgende:
Concreet: 4 naar > 3 jaar gaat niet meer door? Alleen 3000 euro boete?
En en. It's all about the money.
Op maandag 5 september 2016 23:16 schreef -Deluzion- het volgende:
En ik antwoord liever niet op Fascination. aka Alex Vause.
pi_89366881
De TT klopt niet helemaal, de boete geldt niet voor de stufi maar voor het collegegeld. Er komt dus geen 3000 euro per jaar "gewoon" bij je studieschuld op, het komt rechtstreeks bij de periodieke afschrijving van je collegegeld.

Walgelijk plan echt. :r
pi_89367315
Ik vind dit echt onzin. Alsof een langstudeerder zoveel meer geld kost. Een eerstejaars kost 6x zoveel omdat die begeleiding, en veel colleges nodig hebben. Een langstudeerder op masterniveau zal hooguit een paar colleges per week hebben.

Dan liever de benzine 2 cent duurder.
  † In Memoriam † dinsdag 30 november 2010 @ 23:37:28 #11
230491 Zith
pls tip
pi_89367739
Dingen die me echt storen:

-Boete voor universiteiten
-Het per direct voor de huidige studenten laten gelden
-Ook WO'ers krijgen geen stufi voor hun MSc(?)

Dat gezegd hebbende doe ik sowieso al mijn 2jarige master zonder stufi of ondersteuning ouders, ben in oct 2011 klaar dus zo veel last heb ik er niet van hopelijk.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  woensdag 1 december 2010 @ 00:02:49 #12
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89368832
Mag dit uberhaupt wel per direct voor huidige studenten worden ingevoerd? Mag toch hopen dat er enige wettelijke bescherming tegen dit soort willekeurigheid is?
pi_89372268
Lekker mogen we wel 130 km per uur rijden op snelwegen waardoor de overheid miljoenen aan boetes misloopt. Maar als het om de toekomst gaat van een generatie is het goed om te bezuinigen.
pi_89372837
wat ik wel echt heel jammer zou vinden is als 'we' morgen het WK bid winnen voor 2018...

daar mag blijkbaar wel een boel geld heen.. naar voetbal..

geloof me, als het land financieel gezond was zou ik 't ook wel grappig vinden, WK hier in Nederland.. maar nu?
Ja doei.
pi_89372860
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 07:49 schreef motorbloempje het volgende:
wat ik wel echt heel jammer zou vinden is als 'we' morgen het WK bid winnen voor 2018...

daar mag blijkbaar wel een boel geld heen.. naar voetbal..

geloof me, als het land financieel gezond was zou ik 't ook wel grappig vinden, WK hier in Nederland.. maar nu?
Al helemaal als de FIFA leden
- Vrijgesteld worden van de ARBO wet
- Een gereserveerde baan op de snelwegen krijgen ( :') ja echt waar)
- Vrijgesteld worden van de werktijdenwet
- Vrijgesteld worden van het betalen van de belasting.

Dat gaat ons een hoop geld kosten.

Maak nou gewoon die benzine 2 cent duurder. Maar nee, we hebben een rechts kabinet :')
pi_89373272
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 00:02 schreef ethiraseth het volgende:
Mag dit uberhaupt wel per direct voor huidige studenten worden ingevoerd? Mag toch hopen dat er enige wettelijke bescherming tegen dit soort willekeurigheid is?
Dat dus.
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
  woensdag 1 december 2010 @ 09:09:58 #17
221561 dennishk
D_MONKEY_BALLER
pi_89373927
Wat ook wel leuk is is dat ik laatst nog een filmpje van Rutte van rond de verkiezingen tegenkwam, waar hij pretendeerde niet te gaan bezuinigen op het onderwijs, maar extra te investeren. Er is in de tussentijd niks veranderd in het economische beeld van Nederland dus als VVD stemmer mag ik me dus rijkelijk genaaid voelen.
pi_89375910
quote:
Wat ook wel leuk is is dat ik laatst nog een filmpje van Rutte van rond de verkiezingen tegenkwam, waar hij pretendeerde niet te gaan bezuinigen op het onderwijs, maar extra te investeren. Er is in de tussentijd niks veranderd in het economische beeld van Nederland dus als VVD stemmer mag ik me dus rijkelijk genaaid voelen.
Serieus....als je dat niet zag aankomen.......
VVD stem je niet als je investeringen in het onderwijs wil.
pi_89376141
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 09:09 schreef dennishk het volgende:
Klopt toch wat hij zegt?
Extra investeren in onderwijs door middel van deze maatregelen.
  woensdag 1 december 2010 @ 12:15:01 #20
221561 dennishk
D_MONKEY_BALLER
pi_89379649
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 10:29 schreef xibalba het volgende:
Serieus....als je dat niet zag aankomen.......
VVD stem je niet als je investeringen in het onderwijs wil.
Ja inderdaad iedereen zag deze plannen aankomen, vandaar dat er allerlei lofzangen uitgeroepen werden over Rutte voor de student door studentenorganisaties, zoek zelf maar even.

quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 10:36 schreef Granaatappel het volgende:

[..]

Klopt toch wat hij zegt?
Ja extra "investeren" in het onderwijs met behulp van boetes en kortingen voor studenten, kortom er treedt een verschuiving op van financiering van de student naar het onderwijs.

Overigens worden universiteiten met langstudeerders beboet, vervolgens laten universiteiten makkelijker studenten afstuderen door vereenvoudiging van tentamens, met als gevolg een daling van het niveau van de studentenpopulatie. (Maar gelukkig worden de collegezaal wel uitgerust met lederen stoelen en een IMAX scherm)
  woensdag 1 december 2010 @ 12:45:58 #21
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89380975
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 10:36 schreef Granaatappel het volgende:

[..]

Klopt toch wat hij zegt?
Schuiven met geld is niet extra investeren. Tenzij je zo iemand bent die ook gelooft dat we 3000 extra agenten krijgen omdat ze nu niet ontslagen worden.
pi_89392957
Ik snap het probleem niet zo. Zo wordt studeren tenminste weer voor de elite en niet voor de pauperkinderen van PVV-stemmers Henk & Ingrid.
pi_89393487
http://www.nrc.nl/binnenl(...)idisch_niet_houdbaar

Rotterdam, 1 dec. Het kabinetsplan om al ingeschreven studenten vanaf volgend collegejaar te beboeten als zij meer dan een jaar studievertraging hebben opgelopen, is in strijd met het rechtszekerheidsbeginsel. Dat zegt Roelof de Wijkerslooth, voorzitter van het college van bestuur van de Radboud Universiteit Nijmegen.
pi_89393623
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 17:21 schreef Nielsch het volgende:
Ik snap het probleem niet zo. Zo wordt studeren tenminste weer voor de elite en niet voor de pauperkinderen van PVV-stemmers Henk & Ingrid.
Weet je wat nu het erge is?

Rijkdom is geen voorrecht van de elite meer, er zijn tegenwoordig een heleboel "kapitaalkrachtige paupers".
pi_89393720
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 17:34 schreef LedZep het volgende:
http://www.nrc.nl/binnenl(...)idisch_niet_houdbaar

Rotterdam, 1 dec. Het kabinetsplan om al ingeschreven studenten vanaf volgend collegejaar te beboeten als zij meer dan een jaar studievertraging hebben opgelopen, is in strijd met het rechtszekerheidsbeginsel. Dat zegt Roelof de Wijkerslooth, voorzitter van het college van bestuur van de Radboud Universiteit Nijmegen.
Boeiend, voorzitters van colleges van bestuur moeten zich bezig houden met de uni, niet met de wet. Dat is voor kamerleden! Begrepen! Mooi zo, op naar de volgende rechtse hobby: het WK 2018
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')