abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89353971
Mijn vrouw vertelde me dat ze tips had gelezen om bij dit naderende strenge winterweer, alle radiatoren een stukje open te zetten, tegen bevriezing, van de radiatoren en eventueel leidingen.
Ik geloofde daar niets van, omdat je dan volgens mj in huis een temperatuur moet hebben van <0 graden, en bij ons is het boven, waar nooit een verwarming aanstaat, altijd nog wel een graad of 13

Echter na wat googelen, geven verschillende websites (veelal huurverenigingen), hetzelfde advies.

Hoe kan het nu dat je radiatoren binnen kunnen bevriezen ?
Wordt het binnen dan zo koud ? of speelt er wat anders ?

bvd
  dinsdag 30 november 2010 @ 19:31:01 #2
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_89354461
Heb je niet gewoon thermostaatkranen? Hier gaan de kranen bij een graad of 5 vanzelf open.
Zolang het boven de 5 is zou ik me geen zorgen maken, tenzij je op vakantie gaat o.i.d.
censuur :O
pi_89354490
Zeker met dit weer is het het beste al je radiatoren in huis open te zetten,in elk geval een stuk open en zeker niet radiatoren dicht laten. Een radiator in een gewoon geisoleerd huis zal echt niet bevriezen maar voor je ketel welke nu toch echt even moet werken is het beter een volledige doorstroming te hebben. Beter voor de ketel op zich en beter voor je leidingen. Zorg ook dat de druk niet onder de 1,5 bar komt 1 bar is de minimale druk voor de gemiddelde ketel. Tussen de 1,2 tot 2 is prima dus let daar ook even op.
Denk er wel even aan de boel even te ontluchten, dat wil zeggen, die radiatoren welke je anders niet gebruikt. Lucht in de leidingen is een big no-no.
Ooit zei iemand over mij: die geeft haar handen en ziel nog weg aan een ander.
Ik heb ze beiden toch maar gehouden
pi_89354749
Ik heb dit ook vaak gehoord maar zoals TS al aangaf waarom?
de radiator op mijn slaapkamer staat nooit aan, waarom moet ik deze nu ineens open zetten ?
das toch alleen maar energieverlies en ik hoe niet van warme slaapkamers

dus waarom das de grote vraag ???

greetz norro
(__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste bunny into your
(")_(") signature to help him gain world domination
pi_89355029
Dan mag het wel heel koud zijn. Het is bij ons boven zonder verwarming nog steeds 15 graden :)
pi_89355123
Bedankt voor de antwoorden tot nu toe.
Maar idd zoals Norro-tje al aangaf, ik heb nog geen antwoord op de waarom vraag.
Of is het idd zo dat in een geheel geisoleerd huis de radiatoren idd niet kunnen bevriezen

En Lottekoekie, ben je wel zeker over de 1.5 bar ?
Ik heb net een nieuwe ketel (Nefit), en die moest ik bijvullen tot de 2 bar, en wanneer die dan aanslaat, loopt hij wel op tot de 2.3 bar.
Ook mijn vorige ketel (Nefit open systeem), moest ik bijvullen tot de 1.8 bar
pi_89355203
Hier bv zo'n stukje

http://www.debouwvereniging.nl/?act=hl&id=2

Centrale verwarming
Bij vorst kunnen radiatoren bevriezen. Dat gebeurt vooral als de radiator dicht is gedraaid. Zorg er daarom voor dal alle radiatoren -dus ook in de vertrekken waar u de verwarming altijd uit heeft - de radiator een beetje open staat, zodat er een lichte doorstroming van warm water plaatsvindt. Als er strenge vorst wordt verwacht, draai dan de radiatoren helemaal open.
pi_89356286
Heb een Nefit HR Combiline Ecxelent welke elk jaar braaf een onderhoudsbeurt krijgt )al hoeft dat pas 1 keer per twee jaar maar ben overgestapt beneden naar enkel vloerverwarming' en heb net vorige week dus de ondehoudsmonteur over de vloer gehad en die wees me dus op de druk.
Tussen 1,5 tot 2 bar is prima.
Kan even de link niet zo snel vinden maar Nefit geeft dat op de site ook aan.
Daarbij, wij hebben ook de radiatoren boven nooit openstaan maar als het echt stevig gaat vriezen zetten we ze wel open, op advies van de verwarmingsmonteurmeneer.
Dus dat doen we maar braaf, better safe than sorry.
  dinsdag 30 november 2010 @ 20:09:28 #9
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_89356394
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 19:31 schreef Lottekoekkie het volgende:
... maar voor je ketel welke nu toch echt even moet werken is het beter een volledige doorstroming te hebben.
Waar bazeer je deze zottepraat op?

quote:
7s.gif Op dinsdag 30 november 2010 19:46 schreef Xlarge het volgende:
Als er strenge vorst wordt verwacht, draai dan de radiatoren helemaal open.[/i]
Die lui denken duidelijk alleen aan de 1-op-de-10.000 huurders die elk jaar z'n leidingen laat bevriezen, en niet aan de 10.000 huurders die allemaal 100 euro extra aan aardgas uitgeven...
pi_89356611
Is geen zottepraat maar de taal van de Nefitmonteurmeneer, en die heeft dat vorige week nog tegen me gezegd. En die man komt hier al 16 jaar zowel voor de hele oude vorige ketel als voor de nu 10 jaar`oude `nieuwe` nieuwe ketel en heb hem nog nooit op zottepraat kunnen betrappen.
En de energierekeningen zijn er ook naar. Geen gekkigheid ooit meegemaakt.

Vind overigens jouw manier van reageren wat aanmatigend en nogal akelig.

[ Bericht 10% gewijzigd door Lottekoekkie op 30-11-2010 20:20:26 ]
pi_89356829
Ik heb het wel eens meegemaakt met de radiator in de badkamer die onder een op de ventilatiestand staand raam stond bij heel koud weer. :{ Daarna raam dicht gedaan en radiator aangezet en bij ventileren toch maar de radiator een stukje opengezet zodat het bevriezen niet weer kon gebeuren.

[ Bericht 1% gewijzigd door trovey op 30-11-2010 20:28:14 ]
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  dinsdag 30 november 2010 @ 20:43:39 #12
4259 JK
In for a penny, in for a pound
pi_89358041
Ik had van het weekend ook een leuke;

CV ketel staat in een hok waar ook wasmachine en droger in kunnen. Je hebt nog van die oude wasdrogers die hun vocht of warmte kwijt moeten via zo'n dikke slang/buis ipv een condensdroger.

In mijn huis zit een voorbereiding om die dikke slang/buis op aan te sluiten, maar niet in gebruik ivm een condensdroger. Wel komt er ijskoude lucht van buiten met een noodgang het ketelhok in, dus de temperatuur daar was heel erg laag. Die ketel vond dat dus ook niet leuk en wilde dan ook niet stoken omdat er een te groot temperatuurverschil was tussen ketel en de thermostaat beneden. Snel een t-shirt in die buis voor een wasdroger gepropt en ik zit er weer warpmjes bij. :P
pi_89358684
De radiatoren in een verwarmd huis zullen inderdaad niet snel bevriezen.
De leidingen naar die radatoren lopen echter vaak wel door niet verwarmde ruimtes, bijvoorbeeld een afgetimmerd deel onder het dakbeschot, waardoor je het risico loopt dat die bevriezen onder extreme omstandigheden.
Met de radiatorkraan op een "kier" houd je stroming in de leiding met van tijd tot tijd wat warm water en zullen die dus niet bevriezen.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
  dinsdag 30 november 2010 @ 22:06:10 #14
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_89362539
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 20:13 schreef Lottekoekkie het volgende:
Is geen zottepraat maar de taal van de Nefitmonteurmeneer, en die heeft dat vorige week nog tegen me gezegd. En die man komt hier al 16 jaar zowel voor de hele oude vorige ketel als voor de nu 10 jaar`oude `nieuwe` nieuwe ketel en heb hem nog nooit op zottepraat kunnen betrappen.
En de energierekeningen zijn er ook naar. Geen gekkigheid ooit meegemaakt.
Dan heb je OF die man niet goed begrepen, OF hij vertelt onzin. Er is namelijk geen enkele reden dat "eenvoudige doorstroming" voor een ketel "als hij hard moet werken" zou uitmaken: dat maakt alleen uit voor de pomp, en die pomp kan er prima tegen als niet alle radiatoren open staan. Zolang ze maar niet allemaal dicht staan, de meeste huizen hebben geen overdrukventiel.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL dinsdag 30 november 2010 @ 22:09:29 #15
147316 crew  DJMO
#trut
pi_89362752
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 22:06 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Dan heb je OF die man niet goed begrepen, OF hij vertelt onzin. Er is namelijk geen enkele reden dat "eenvoudige doorstroming" voor een ketel "als hij hard moet werken" zou uitmaken: dat maakt alleen uit voor de pomp, en die pomp kan er prima tegen als niet alle radiatoren open staan. Zolang ze maar niet allemaal dicht staan, de meeste huizen hebben geen overdrukventiel.
overdrukventiel .. die zit in dit oude huisje <3 dan weer wel volgens mij. Waar dient zo'n ding nou precies voor?
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_89362958
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 22:06 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Bijna alle installaties hebben een overdrukventiel.
Dat gaat open bij een druk van 3 bar en moet daarna vervangen worden.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_89363071
Ik stook nooit op de bovenverdieping, alle radiatoren staan dus uit.
Mocht het echt koud worden dan gaan de radiatoren vanzelf doorlopen door de thermostaatknoppen die gemonteerd zitten, maar dit is pas bij 5 graden.
Als het zo koud wordt op je kamer heb je andere zorgen lijkt me....
pi_89363933
Remco, doe niet zo agressief man, is toch echt een prof. monteur en ik ben geen blonde teut die niks snapt of uit de neus loopt te pulken dus ga even kaas maken of zo, Die monteur is bepaald niet van gisteren, die doet het al 24 jaar en zeker weten heel wat kundiger dan jij bent. En ik ben zeker geen nitwit.
pi_89364032
ik zie weer een vakmannetje die geen klanten heeft en dus lullig loopt te doen }:|
  dinsdag 30 november 2010 @ 22:31:23 #20
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_89364057
@junkiexp: het overdrukventiel zorgt er voor dat de pomp kan rondpompen als alle radiatoren dicht staan. Dat ventiel gaat daar niet van kapot, jij bedoelt waarschijnlijk een andere.

@blonde nitwit: tsja, dan mag je met argumenten komen waarom het technisch onlogisch klinkende verhaal waar zou zijn.
pi_89364128
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 22:31 schreef RemcoDelft het volgende:
@junkiexp: het overdrukventiel zorgt er voor dat de pomp kan rondpompen als alle radiatoren dicht staan. Dat ventiel gaat daar niet van kapot, jij bedoelt waarschijnlijk een andere.

@blonde nitwit: tsja, dan mag je met argumenten komen waarom het technisch onlogisch klinkende verhaal waar zou zijn.
Ik heb het over de overstort, en dat is wel degelijk een overdrukventiel :

pi_89364159
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 22:31 schreef Lottekoekkie het volgende:
ik zie weer een vakmannetje die geen klanten heeft en dus lullig loopt te doen }:|
:?
pi_89364268
Is dat even fijn dat wij professionele mannen van Nefit en van een onafhankelijke bedrijf daarnaast ook voor het onderhoud over de vloer hebben die er VERSTAND van hebben en wij altijd warm zitten met heel weinig stookkosten.
Zeker een eigen bedrijfje, Remco

Ja sorry hoor, wordt er beetje pissed off van, ben echt geen blonde doos en zeker niet gevoelig voor nare mannetjes
sorry, not my style normaliter maar potterdorie, heb toch echt vaklui in huis gehad hoor
en ben ook niet in een lieve stemming dus

[ Bericht 17% gewijzigd door Lottekoekkie op 30-11-2010 22:41:16 ]
  dinsdag 30 november 2010 @ 22:49:34 #24
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_89365241
Tsja, maar je kan dus geen enkel argument bedenken waarom het waar zou zijn? Het is een beetje in de trant van alle kranen openzetten zodat ze minder hard hoeven te werken namelijk...
  FOK!fotograaf dinsdag 30 november 2010 @ 23:02:04 #25
17893 Forno
pi_89365920
Geen onzin hoor Lottekoekkie. Als alle radiatoren dicht zijn kan de ketel zijn warmte niet kwijt en gaat ie pendelen. Snel achter elkaar aan en uit. Je hoeft echt niet alle radiatoren op te zetten, maar minimaal 1 (in een normale kamer) open laten staan zodat het water kan circuleren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')