abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 30 november 2010 @ 18:53:27 #1
104871 remlof
Europees federalist
pi_89352773
Al een tijdje aan de gang op Politiek24. Ik viel er net middenin bij het betoog van Fritsma van de PVV. Dat was zoals je kan verwachten van de PVV, maar het viel mij (en de oppositie) op dat ze Leers niet aan keiharde targets willen houden (zoals Wilders die eerder zei dat het aantal niet-westerse immigranten met 50% omlaag moet). Fritsma volstaat met "substantieel", zoals in het gedoogakkoord staat.

Daarna kwam Tofik Dibi van GroenLinks, die wel een aantal goeie vragen had en Leers om de oren sloeg met zijn eigen citaten van voordat ie minister was waarin hij de PVV ongeveer tot op het bot toe afbrandde.

In ieder geval best een leuk debat, zometeen de antwoorden van Leers.
  dinsdag 30 november 2010 @ 18:55:39 #2
104871 remlof
Europees federalist
pi_89352877
Ow, de antwoorden komen pas morgenvroeg -O-
pi_89356333
quote:
11s.gif Op dinsdag 30 november 2010 18:55 schreef remlof het volgende:
Ow, de antwoorden komen pas morgenvroeg -O-
Maar op nu.nl staat al dat de meerderheid van de kamer mensen die illegale asielzoekers opvangen niet strafbaar willen stellen. Arts, burger of andere hulpverleners.
Benieuwd naar de antwoorden morgenochtend.
  dinsdag 30 november 2010 @ 20:16:44 #4
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_89356751
Wie zijn er voor dan? Alleen VVD en PVV?
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_89358115
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 20:08 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Maar op nu.nl staat al dat de meerderheid van de kamer mensen die illegale asielzoekers opvangen niet strafbaar willen stellen. Arts, burger of andere hulpverleners.
Dat vind ik positief. Als iemand illegaal is, moet hij of zij het land uit wat mij betreft. Echter, dat is een taak van de overheid. Niet-overheidsinstellingen moeten gewoon hulp mogen bieden als ze dat willen.
  dinsdag 30 november 2010 @ 20:46:26 #6
104871 remlof
Europees federalist
pi_89358173
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 20:16 schreef phpmystyle het volgende:
Wie zijn er voor dan? Alleen VVD en PVV?
Het zou wel eens alleen de PVV kunnen zijn.
pi_89358212
In het regeerakkoord staat nog wel dat hulpbiedende instanties ook straf kunnen krijgen. Nu kan het CDA natuurlijk heel tof doen naar haar achterban in de zin van: "kijk eens wat wij er toch nog uit hebben gesleept". Terwijl dit 1-2'tje natuurlijk allang was afgesproken met de VVD. Wat mij betreft blijft het CDA een misselijkmakende kutpartij die al z'n principes verkoopt om maar op het pluche te kunnen plakken.
  dinsdag 30 november 2010 @ 20:47:15 #8
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_89358216
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 november 2010 20:46 schreef remlof het volgende:

[..]

Het zou wel eens alleen de PVV kunnen zijn.
Vreemd dat het wel in het regeerakkoord staat dan.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_89358252
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 20:47 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Nee joh, nu kan het CDA net doen alsof ze toch nog een hart heeft. Dit soort dingen worden allemaal van tevoren afgesproken.
  dinsdag 30 november 2010 @ 20:48:00 #10
104871 remlof
Europees federalist
pi_89358257
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 20:47 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Quote die paragraaf eens hier?
pi_89358288
quote:
11s.gif Op dinsdag 30 november 2010 20:48 schreef remlof het volgende:

[..]

Het klopt wel hoor.
  dinsdag 30 november 2010 @ 20:49:16 #12
104871 remlof
Europees federalist
pi_89358326
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 20:48 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Het klopt wel hoor.
Vast wel, maar ik wil de precieze tekst zien.
  dinsdag 30 november 2010 @ 20:50:48 #13
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_89358398
quote:
11s.gif Op dinsdag 30 november 2010 20:48 schreef remlof het volgende:

[..]

Dat vindt een meerderheid in de Tweede Kamer, bleek dinsdag tijdens een debat met minister Gerd Leers voor Immigratie en Asiel over zijn begroting.

Het kabinet van VVD en CDA heeft in het regeerakkoord opgenomen dat illegaliteit strafbaar wordt. Zo kunnen criminelen en illegalen die overlast veroorzaken beter het land uitgezet

Van nu.nl
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_89358476
Leers is een triest geval van principes overboord zetten om op het pluche te kleven. Wat een zielig hoopje Limburgse stront is dat zeg.

Niet dat ik tegen het uitzetten van illegalen ben, maar zo'n figuur op zo'n post vind ik dus ongeloofwaardig.

[ Bericht 30% gewijzigd door #ANONIEM op 30-11-2010 20:53:06 ]
  dinsdag 30 november 2010 @ 20:52:51 #15
104871 remlof
Europees federalist
pi_89358509
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 20:50 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Dat vindt een meerderheid in de Tweede Kamer, bleek dinsdag tijdens een debat met minister Gerd Leers voor Immigratie en Asiel over zijn begroting.

Het kabinet van VVD en CDA heeft in het regeerakkoord opgenomen dat illegaliteit strafbaar wordt. Zo kunnen criminelen en illegalen die overlast veroorzaken beter het land uitgezet

Van nu.nl
Daar staat niet bij dat mensen/organisaties die illegalen hulp bieden ook strafbaar zijn.
pi_89358540
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 november 2010 20:52 schreef remlof het volgende:

[..]

Daar staat niet bij dat mensen/organisaties die illegalen hulp bieden ook strafbaar zijn.
Anders zoek je het lekker zelf even op...
pi_89358664
quote:
Ombuiging, beheersing en vermindering van de immigratie zijn geboden en urgent gelet op de maatschappelijke problematiek. Verwezenlijking hiervan behoort tot de primaire doelstellingen van het te voeren kabinetsbeleid.
quote:
Het terugkeer- en uitzetbeleid wordt aangescherpt. Illegaal verblijf
wordt strafbaar.
Uitzetting van strafrechtelijk veroordeelde vreemdelingen vindt eerder en vaker plaats. Tegen
mensensmokkel wordt hard opgetreden.
dit alles op pagina 21 van het regeerakkoord. Dit zijn dus punten waar VVD en CDA achter staan en die door de PVV worden ondersteund. Het is natuurlijk duidelijk dat dit met name van VVD en PVV afkomst. CDA heeft echter ook zijn handtekening gezet en zijn er derhalve aan gehouden.
  dinsdag 30 november 2010 @ 21:01:35 #18
104871 remlof
Europees federalist
pi_89358952
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 20:53 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Anders zoek je het lekker zelf even op...
Gedaan, heb alleen de pdf van het gedoogakkoord nog, daar staat in:

pagina 4:
Het terugkeer- en uitzetbeleid wordt aangescherpt. Illegaal verblijf wordt strafbaar.

pagina 6:
Om in bredere zin de migratie van kansarme migranten te beperken, de integratie te
bevorderen en fraude en misbruik te bestrijden, worden onder meer vergunningseisen
aangescherpt, het terugkeerbeleid geīntensiveerd en illegaliteit aangepakt.

pagina 7:
Illegaliteit in de zin van een onrechtmatig verblijf van vreemdelingen in Nederland, vormt een
belangrijk probleem. Deze illegaliteit gaat vaak gepaard met diverse vormen van overlast en
criminaliteit, waaronder mensensmokkel, en met een verblijf in mensonterende
omstandigheden. Dit tast ook het draagvlak voor het asiel- en migratiebeleid aan en heeft een
negatief effect op het integratieproces.
* Het kabinet zal inzetten op strafbaarstelling van illegaliteit en de handhaving hiervan
vooral richten op criminele en overlastgevende personen met het oogmerk deze zo
snel mogelijk het land uit te zetten.

pagina 8:
* Grensoverschrijdende criminaliteit die in Nederland plaatsvindt door in andere landen
verblijvende vreemdelingen, illegalen en mensensmokkelaars, wordt harder
aangepakt, onder meer door mobiele grenscontroles van de Koninklijke
Marechaussee.
* De aanvraag voor een verblijfsvergunning wordt afgewezen indien de aanvrager
illegaal in Nederland verblijft of heeft verbleven tenzij medische gronden zich
hiertegen verzetten of de aanvrager behoort tot de categorie alleenstaande
minderjarige vreemdelingen of getuigen-aangevers van mensenhandel.

Er staat dus nergens dat het hulp bieden aan illegalen ook strafbaar wordt gesteld. En ik kan me niet voorstellen dat dat dan wel in het regeerakkoord staat omdat de PVV het daar zondermeer mee eens zou zijn.
pi_89359112
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 20:08 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Even uit mijn eigen archief:

quote:
Artikel 197a van het Wetboek van Strafrecht bepaalt reeds dat het uit winstbejag behulpzaam zijn bij het zich verschaffen van verblijf in Nederland, strafbaar is. Hieronder valt ook het uit winstbejag
verschaffen van onderdak aan illegalen.

Artikel 9 van de Huisvestingswet verhindert dat aan onrechtmatig in Nederland verblijvende
vreemdelingen een huisvestingsvergunning wordt verleend. Daar waar in de gemeentelijke
huisvestingsverordening een huisvestingsvergunning verplicht is gesteld, is het in gebruik nemen of
in gebruik geven van een woning zonder vergunning een overtreding, die strafbaar kan worden
gesteld op basis van de Huisvestingswet, artikel 84, tweede lid.
Artikel 108 Vw 2000 bepaalt dat degene (Nederlander of vreemdeling) die te kwader trouw aan
illegaal verblijf medewerking verleent, strafbaar is.
Het huisvesten van illegale is dus reeds strafrechtelijk te vervolgen. Geen idee hoe vaak dat gebeurt. Het is mij wel bekend dat er in Amsterdam is afgesproken om niet op illegale 'jacht' te gaan. Er worden bijvoorbeeld geen controle's bij de metro in de Bijlmer gehouden om paspoorten te controleren. Reken er maar op dat dit succes heeft.

Realiseer je goed dat illegale buiten de samenleving staan en vaak slachtoffer zijn van mensenhandeleren, huisjesmelkers en werkgevers die mensen uit buiten.

Het is m.i dus zaak om vooral duidelijk te zijn en de regels die je met elkaar hebt afgesproken, ook handhaafd. Daarmee voorkom je situaties van mensen die al tien jaar illegaal in Nederland verblijven en kinderen hebben die hier zijn geboren en al jaren op school zitten maar dus geen paspoort hebben. Zulke zaken zijn simpel als je ze direct opspoort en uitzet. Na tien jaar wordt het echter een triest verhaal. Dat soort dingen kun je voorkomen door niet te gedogen maar helder en duidelijk het beleid te handhaven.
  dinsdag 30 november 2010 @ 21:05:45 #20
173736 sunny16947
het kan altijd erger
pi_89359143
Had je het debat misschien ff beter moeten volgen.

Het hulp bieden aan illigalen strafbaar stellen, met uitzondering van kerken en instellingen.

Het strafbaar stellen is vooral bedoeld voor die mensen die misbruik maken van illigalen, zoals huisjesmelkers, prostitutie etc.
host mailgroepen http://www.seniorweb.nl
Snooker is top!!!
  dinsdag 30 november 2010 @ 21:13:35 #21
104871 remlof
Europees federalist
pi_89359601
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 21:05 schreef sunny16947 het volgende:
Had je het debat misschien ff beter moeten volgen.

Het hulp bieden aan illigalen strafbaar stellen, met uitzondering van kerken en instellingen.

Het strafbaar stellen is vooral bedoeld voor die mensen die misbruik maken van illigalen, zoals huisjesmelkers, prostitutie etc.
Hulp bieden uit winstbejag wordt wel strafbaar dus. Prima, krijgen we straks kerken die maandenlang belegerd worden door de politie omdat ze vol zitten met illegalen.
pi_89359676
quote:
Er staat dus nergens dat het hulp bieden aan illegalen ook strafbaar wordt gesteld. En ik kan me niet voorstellen dat dat dan wel in het regeerakkoord staat omdat de PVV het daar zondermeer mee eens zou zijn.
Dat staat ook nergens.

Het is alleen wel zo dat illegale huisvesten reeds strafbaar is.

Illegale kunnen geen zorgverzekering afsluiten maar worden wel geholpen voor de meeste dingen.
Daarvoor bestaat een speciale regeling (vraag me even niet welke)

Het tewerkstellen van illegale kan de werkgever een boete opleveren van ¤18.500.

Illegale kunnen dus officieel niet werken, wonen, zorg krijgen.

Kinderen wordt wel onderwijs gegeven voor zover ik weet. Dat zorgt dus voor schrijnende situaties omdat je op een gegeven ogenblik kinderen hebt die volledig Nederlands spreken. Ze kunnen dus geen stufi krijgen, werk vinden. En dan komen de problemen. Het is dus zaak om de problemen die je hebt niet voor je uit te schuiven maar op te pakken.
pi_89359722
Is dat debat nog terug te kijken trouwens?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')