abonnement Unibet Coolblue
pi_95832185
"You can call me Susan if it makes you happy"
  Moderator vrijdag 22 april 2011 @ 13:23:30 #102
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_95848514
Dit topic is nu ook verreekst.
Geef angst en haat een stem
Ranja: "mijn bukgeit begrijpt mj niet. "
pi_96125105
Subtiel en mysterieus (en prachtig!).. mee eens?

pi_96125865
mogen we jou een Bach verbod opleggen :D :')

nee grapje hoor, Bach is fantastisch :P
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_96126270


Hier móet je alle delen van bij elkaar zoeken. Hele concert duurt ruim een half uur en is briljant.
pi_96378846
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 09:17 schreef komrad het volgende:
mogen we jou een Bach verbod opleggen :D :')

Zal niet veel uithalen vrees ik.. Hij is mijn favoriete componist :p

Vandaag zal ik echter niets van mijn favoriete componist posten maar iets van een andere grote componist:


Enjoy :)
pi_96382284
Ik heb niet alles doorgelezen nog, dus vergeef me als deze al gepost waren:

Beethoven - Mass in c

Fauré - Après un rêve

Bach - Cello suite no. 1

Beethoven - Sonata no. 32

Léo Delibes - Lakme - Flower Duet
(dit horen is echt als de hemel even aanraken, met tranen in de ogen)

Voor nu, er komt vast nog wel meer in me op. Zo mooi dit allemaal.
Denn was schwer ist, ist auch schön, gut, groß (Beethoven)
// wandelende paradox //
pi_96420214
Ik luister de afgelopen weken veel naar Bach. Ik ken nog niet zoveel werken van hem, maar wat ik gehoord heb is allemaal heel mooi. Dit zijn op het moment mijn favorieten:

Brandenburgische Concerten
Concert for Oboe and Violin
Matthäus Passion
Johannes Passion

Vooral die laatste twee luister ik veel. Wat een vrede straalt deze muziek uit. :)

Ik ben eigenlijk op zoek naar meer vocale werken van Bach. Ik heb tot nu toe alleen Hohe Messe en Weihnachts Oratorium gevonden. Maar misschien heeft iemand een paar tips voor mij? :)

Oh ja, en nog twee filmpjes:




[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-05-2011 06:09:28 ]
pi_96467681
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 06:07 schreef Gewas het volgende:
Ik luister de afgelopen weken veel naar Bach. Ik ken nog niet zoveel werken van hem, maar wat ik gehoord heb is allemaal heel mooi. Dit zijn op het moment mijn favorieten:

Brandenburgische Concerten
Concert for Oboe and Violin
Matthäus Passion
Johannes Passion

Vooral die laatste twee luister ik veel. Wat een vrede straalt deze muziek uit. :)

Ik ben eigenlijk op zoek naar meer vocale werken van Bach. Ik heb tot nu toe alleen Hohe Messe en Weihnachts Oratorium gevonden. Maar misschien heeft iemand een paar tips voor mij? :)

Oh ja, en nog twee filmpjes:


quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 06:07 schreef Gewas het volgende:
Ik luister de afgelopen weken veel naar Bach. Ik ken nog niet zoveel werken van hem, maar wat ik gehoord heb is allemaal heel mooi. Dit zijn op het moment mijn favorieten:

Brandenburgische Concerten
Concert for Oboe and Violin
Matthäus Passion
Johannes Passion

Vooral die laatste twee luister ik veel. Wat een vrede straalt deze muziek uit. :)

Ik ben eigenlijk op zoek naar meer vocale werken van Bach. Ik heb tot nu toe alleen Hohe Messe en Weihnachts Oratorium gevonden. Maar misschien heeft iemand een paar tips voor mij? :)

Oh ja, en nog twee filmpjes:


Een mede Bach-liefhebber!

Hier een paar prachtwerken:

Prachtig:

Er is nog veel meer natuurlijk maar dit komt nu even in mij op! Ik ben benieuwd naar jouw voorkeur/selectie!
pi_96468274
Regularjoeback,

Ik heb de videos gezien/geluisterd. Op het eerste gehoor vind ik het tweede stuk het mooist (maar ik heb altijd meerdere luisterbeurten nodig voordat ik de muziek begin te begrijpen). Is dat trouwens Ton Koopman die het speelt?

Over Ton Koopman gesproken, ik heb de uitvoering van de Matthaus Passion gedirigeerd door hem. Hele mooie opname. Hier een welke ik heel mooi vind:


Dit vind ik een van de mooiste stukken van de Johannes Passion:


Wat wel jammer is, ik kende de muziek van Bach al veel langer, maar ik heb een keer zo'n slechte uitvoering van de Brandenburgische Concerten gekocht dat ik deze muziek al die tijd links heb laten liggen.

Oh ja, met een beetje geluk komt vandaag een cd binnen met een aantal Vioolconcerten van Bach. Er valt nog veel moois te ontdekken.
pi_96468674
quote:
Goede pianist, Alfred Brendel.

Deze vind ik heel mooi, vooral het stuk vanaf 4.49:


Heel emotioneel vind ik.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 07-05-2011 11:50:38 ]
pi_96535119
Leuk topic trouwens. ^O^

Eens in de paar weken zet ik Wagners opera Parsifal aan, of zoals Wagner het zelf noemde: Bühnenweihfestspiel. Nu luister ik hem weer en elke keer vind ik het weer prachtig.



[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-05-2011 08:28:54 ]
pi_96649116
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 11:32 schreef Gewas het volgende:
Regularjoeback,

Ik heb de videos gezien/geluisterd. Op het eerste gehoor vind ik het tweede stuk het mooist (maar ik heb altijd meerdere luisterbeurten nodig voordat ik de muziek begin te begrijpen). Is dat trouwens Ton Koopman die het speelt?

Over Ton Koopman gesproken, ik heb de uitvoering van de Matthaus Passion gedirigeerd door hem. Hele mooie opname. Hier een welke ik heel mooi vind:


Dit vind ik een van de mooiste stukken van de Johannes Passion:


Wat wel jammer is, ik kende de muziek van Bach al veel langer, maar ik heb een keer zo'n slechte uitvoering van de Brandenburgische Concerten gekocht dat ik deze muziek al die tijd links heb laten liggen.

Oh ja, met een beetje geluk komt vandaag een cd binnen met een aantal Vioolconcerten van Bach. Er valt nog veel moois te ontdekken.
Hey Gewas. Dat is inderdaad Ton Koopman. Jammer dat je de Brandenburg concerten links heb laten liggen. ik neem aan dat je met slechte uitvoering bedoelt dat er teveel vibrato werd gebruikt, de uitvoering te langzaam was en ze in feite een romantische uitvoering gaven van een stuk uit de Barok periode?

Hieronder een paar goede uitvoeringen van de Brandenburg concerti:




Het is zonde om deze stukken (die door sommige mensen worden gezien als het allerbeste wat hij ooit gecomponeerd heeft) door een paar slechte uitvoeringen links te laten liggen!
pi_96662733
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 14:31 schreef regularjoeback het volgende:

[..]

Hey Gewas. Dat is inderdaad Ton Koopman. Jammer dat je de Brandenburg concerten links heb laten liggen. ik neem aan dat je met slechte uitvoering bedoelt dat er teveel vibrato werd gebruikt, de uitvoering te langzaam was en ze in feite een romantische uitvoering gaven van een stuk uit de Barok periode?

Hieronder een paar goede uitvoeringen van de Brandenburg concerti:




Het is zonde om deze stukken (die door sommige mensen worden gezien als het allerbeste wat hij ooit gecomponeerd heeft) door een paar slechte uitvoeringen links te laten liggen!
Dat klinkt inderdaad een stuk beter!

Ik heb er niet zo veel verstand van maar de versie ik gekocht had was waarschijnlijk inderdaad een modernere uitvoering. Ik las ergens dat er moderne instrumenten werden gebruikt. Hoe dan ook, ik vond het niks. Op het moment ben ik aan het zoeken naar een goede uitvoering van de Brandenburgse Concerten.

Die cd met vioolconcerten waar ik het over had is zaterdag binnengekomen. Deze staat er ook op:

pi_96677868
Geen idee of ze al geplaatst zijn, maar mijn bijdrage van twee stukken:

Ten eerste - om een beetje aan te sluiten bij de Bach traditie hier- een transcriptie van Bach, door Busoni. Ikzelf word áltijd geraakt door dit stuk. Het filmpje komt trouwens uit een mooie documentaire over Horowitz.


En als tweede wederom Bach, gespeeld door Jacqueline du Pré toen ze 17 was.

pi_96753977
Wat vinden jullie van Dvorak?

Ik ben helemaal weg van zijn Serenade for Strings.


Van zijn symfonieën vind ik vooral nummer 6, 7 en 8 goed. De 4de vind ik ook best goed. Alleen zijn meest beroemde 9de Symfonie heeft mij (nog) niet weten te pakken.
pi_97125895
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 16:11 schreef Gewas het volgende:
Wat vinden jullie van Dvorak?

Ik ben helemaal weg van zijn Serenade for Strings.


Van zijn symfonieën vind ik vooral nummer 6, 7 en 8 goed. De 4de vind ik ook best goed. Alleen zijn meest beroemde 9de Symfonie heeft mij (nog) niet weten te pakken.
Mooie muziek.

Schubert heeft ook prachtige muziek geschreven:


  dinsdag 24 mei 2011 @ 01:13:18 #120
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
  dinsdag 24 mei 2011 @ 01:40:21 #121
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
  dinsdag 24 mei 2011 @ 07:43:16 #122
128262 horned_reaper
horned_reaper
pi_97282553
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2011 18:43 schreef regularjoeback het volgende:

[..]

Mooie muziek.

Schubert heeft ook prachtige muziek geschreven:


Schubert luister ik ook veel. :) Een van mijn favoriete componisten.

Zijn 8e en 9e symfonie vind ik geweldig. _O_ En wat te denken van de vijfde:


Heeft veel weg van Mozart. :)
pi_97449309
Wat vindt men eigenlijk van Telemann? Vaak wordt geopperd dat zijn muziek niet diepgaand genoeg is of dat het hem ontbrak aan technische vaardigheden die je wel terug vindt bij Bach (maar daar vergelijk je hem ook gelijk met het hoogst haalbare:) ). Hij wordt tevens beticht van het maken van stukken waarvan er dertien in een dozijn kunnen.

Ik kan me daar gedeeltelijk in vinden. Zijn muziek is voor mij 'plezant' maar de adjectieven die ik voor Bach, Mozart of Handel zou gebruiken zou ik niet zo snel voor Georg Philip Telemann gebruiken.

Oordeel zelf:


  maandag 30 mei 2011 @ 12:01:57 #125
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_97490870
Telemann is geniaal.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')