Want elk jaar zie je weer hetzelfde gebeuren: er wordt nooit op tijd gestrooid, er zijn zoutwagens te weinig, er is zout tekort of de chauffeurs zitten nog aan hun sjarel te snokken. Elk jaar is er weer gezeik op de wegen als het sneeuwt. Ook al is er al lang van tevoren een waarschuwing gegeven dat het zal gaan sneeuwen.
Van vanmorgen af is het al aan het sneeuwen. Toch zie je dat de zoutwagens pas laat in de middag er op uit zijn getrokken, als de avondspits al lang en breed op gang is gekomen en half Nederland al in de file staat.. Preventief strooien ho maar, ze beginnen pas op het moment dat strooien eigenlijk geen zin meer heeft omdat a) de sneeuw tot dik ijs is vastgereden door langzaam rijdend verkeer en b) zout strooien niet werkt in de file.
En een beetje anticiperen op wat er staat te gebeuren is Rijkswaterstaat kennelijk, na al die jaren, nog steeds niet gegeven. De file voor zijn, ho maar. We wachten gewoon tot half Nederland in de auto stapt en beginnen dan pas te strooien. Omdat dat dan toch niet werkt hebben we een perfect excuus voor de belachelijk drukke wegen bij de eerste gladheid.
Nu wil ik niet zeggen dat de Nederlandse automobilist de meest briljante sneeuwrijder van het noordelijk halfrond is, verre van dat. Maar als er fatsoenlijk gestrooid wordt beperk je de ellende op de wegen toch wel in aanzienlijke mate, dacht ik zo.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.