Ik vraag mij af in hoeverre dit hier van toepassing is. De situatie is precies hetzelfde, afgezien van dat werknemer Z geen bepaalde tijd contracten ooit heeft gehad, maar gelijk een contract voor onbepaalde tijd.quote:De uitspraak heeft consequenties voor de vraag of er na de doorstart sprake is van een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde dan wel voor bepaalde tijd. In de praktijk worden na een doorstart na faillissement vaak arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd aangeboden aan werknemers. Personeel dat van ‘buiten’ de gefailleerde onderneming wordt aangenomen, kan nog steeds een arbeidsoverkomst voor bepaalde tijd worden aangeboden. Personeel dat voorheen werkzaam was bij de gefailleerde onderneming, niet (meer) per definitie.
In de casus die aan de uitspraak ten grondslag lag was het volgende aan de hand. Een werknemer had een aantal maal een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd gehad. Zijn werkgever failleerde vervolgens. De curator in het faillissement zegde de laatste arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd rechtsgeldig op. Drie weken later bleek de gefailleerde onderneming een doorstart te kunnen maken. De werknemer werd door de doorstartende onderneming een arbeidsovereenkomst voor, opnieuw, bepaalde tijd aangeboden. Hij bekleedde zowel voor als na faillissement dezelfde functie, in dezelfde winkel, met alleen een andere naam erop. Die overeenkomst werd nog éénmaal, voor bepaalde tijd, verlengd. Daarna stelde de doorstarter dat de overeenkomst, die volgens haar voor bepaalde tijd was, van rechtswege afliep. De werknemer was het daar niet mee eens: volgens hem was er sprake van een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. De Hoge Raad gaf hem, uiteindelijk, gelijk.
quote:Ketenbepaling ook van toepassing bij doorstart na faillissement
In het Boekenvoordeel-arrest heeft de Hoge Raad bepaald dat de doorstartende onderneming na faillissement dient te worden aangemerkt als opvolgend werkgever van de failliet verklaarde onderneming. De ketenbepaling voor bepaalde tijd contracten is bij een doorstart na faillissement derhalve onverkort van toepassing.
Onder welke voorwaarden wordt de overname gedaan? Wordt alles overgenomen, alleen de goodwill, de boedel etc?quote:Op maandag 29 november 2010 15:38 schreef Qwea het volgende:
Casus ;
Bedrijf X gaat failliet. Het bedrijf maakt een doorstart en wordt overgenomen door bedrijf Y. Alles blijft in principe hetzelfde. Alleen ipv X techniek gaat het bedrijf nu Y techniek heten.
Afhankelijk van het antwoordt hierboven kan zelfs het ontslaan al niet, tenzij toestemming van het CWI of een kantonrechter.quote:Werknemers worden allemaal ontslagen, en sommigen worden opnieuw aangenomen. Nu komt het ; Sommige werknemers krijgen een contract voor bepaalde tijd, anderen voor onbepaalde tijd.
Als de werkplek, functie etc gelijk blijft zou ik zeggen dat er sprake is van opvolgend werkgeverschap op een doorzetting van het huidige dienstverband. Een contract voor bepaalde tijd is dan automatisch een contract voor onbepaalde tijd in deze casus.quote:Nu heeft werknemer Z 44 jaar bij bedrijf X gewerkt. Werknemer Z heeft vanaf dag 1 gelijk een vast contract gekregen. Nooit een contract voor bepaalde tijd. Nu is werknemer Z opnieuw "aangenomen" bij bedrijf Y, alleen wil bedrijf Y geen vast contract verstrekken. Reden hiervoor hebben ze niet. Ze geven wel aan dat ze hem 3 x willen verlengen, en daarna een vast contract willen geven.... maar zwart op wit willen ze dit niet bevestigen.
Nu las ik het volgende ;
[..]
Ik vraag mij af in hoeverre dit hier van toepassing is. De situatie is precies hetzelfde, afgezien van dat werknemer Z geen bepaalde tijd contracten ooit heeft gehad, maar gelijk een contract voor onbepaalde tijd.
Ik vraag mij dan ook af, of bedrijf Y niet verplicht is om een contract voor onbepaalde tijd te verstrekken. Overigens zit er totale willekeur in, want werknemer Z is 60 jaar en krijgt dus nu in ene een contract voor bepaalde tijd, waarin staat dat hij 1 nov 2011 met vervroegd pensioen gaat (terwijl hij dit niet wil) en werknemer A is ook 60 jaar, werkt er ook 44 jaar (oke 44 jaar en 1 maand. Maand langer dan werknemer Z) en krijgt wel een contract voor onbepaalde tijd.
Iemand die hier iets over kan zeggen?
Bij mijn weten wordt alles overgenomen. Boedel e.d. De curator heeft iedereen ontslagen, waarna een paar dagen later is overeengekomen dat bedrijf Y bedrijf X zou overnemen. Met sommige werknemers. Waaronder werknemer Z.quote:Op maandag 29 november 2010 16:16 schreef sanger het volgende:
[..]
Onder welke voorwaarden wordt de overname gedaan? Wordt alles overgenomen, alleen de goodwill, de boedel etc?
[..]
Afhankelijk van het antwoordt hierboven kan zelfs het ontslaan al niet, tenzij toestemming van het CWI of een kantonrechter.
[..]
Als de werkplek, functie etc gelijk blijft zou ik zeggen dat er sprake is van opvolgend werkgeverschap op een doorzetting van het huidige dienstverband. Een contract voor bepaalde tijd is dan automatisch een contract voor onbepaalde tijd in deze casus.
Er is tegen werknemer Z gezegd dat hij mee kon (mondeling dus). En dat hij een contract voor onbepaalde tijd zou krijgen (ook mondeling dus). Feitelijk blijkt dit dus niet zo te zijn. Hij kan nog steeds mee... alleen ze willen hem geen contract voor onbepaalde tijd doen, zoals hij die 44 jaar lang wel bij bedrijf X heeft gehad.quote:Op maandag 29 november 2010 15:56 schreef slakkehuis het volgende:
Lastige materie, maar feitelijk is er in beide zaken sprake de ketenbepaling, de werknemer mag dus niet een contract voor bepaalde tijd krijgen omdat hij er al langer dan 36 maanden achtereen werkt.
Het enige alternatief voor de doorstarter is dan die persoon niet mee te nemen in de doorstart, zodat vaak alsnog wel akkoord wordt gegaan met een tijdelijk contract.
Edit:
link
[..]
Dat lijkt mij juist geheel onlogisch, omdat er dus wel mensen zijn die een onbepaalde tijds contract hebben gekregen. Werknemer A bijvoorbeeld.quote:Op maandag 29 november 2010 16:22 schreef Maanvis het volgende:
klinkt als een bedrijf dat uiteindelijk toch wel weer gesloten gaat worden. bijv. nog een jaar produceren en dan sluiten. daarom nemen ze nu geen mensen aan voor onbepaalde tijd, maar voor bepaalde tijd.
bij mijn weten vervalt dat dan ja.quote:Op maandag 29 november 2010 16:24 schreef Qwea het volgende:
Vraag die ik mezelf nu even afvraag ; als werknemer Z niet akkoord gaat met het contract voor bepaalde tijd... en besloten wordt om werknemer dan niet mee te nemen in de doorstart... vervalt dan het recht op ww? Geloof het wel toch?
Dat dacht ik dus ook al. Omdat je in den beginsel verplicht bent om werk te accepteren.quote:Op maandag 29 november 2010 16:28 schreef Maanvis het volgende:
[..]
bij mijn weten vervalt dat dan ja.
Jep, dan ben je verwijtbaar werkloosquote:Op maandag 29 november 2010 16:30 schreef Qwea het volgende:
[..]
Dat dacht ik dus ook al. Omdat je in den beginsel verplicht bent om werk te accepteren.
quote:Met "opvolgend werkgeverschap" wordt de wettelijke regel bedoeld waarbij elkaar opvolgende tijdelijke arbeidscontracten bij verschillende werkgevers bij elkaar worden opgeteld om te berekenen wanneer een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd ontstaat. U zult het zich herinneren: maximaal drie contracten in maximaal drie jaar, daarna wordt de overeenkomst automatisch een overeenkomst voor onbepaalde tijd. Dat geldt bij één werkgever, maar ook bij opvolgende werkgevers. Van "opvolgend werkgever" spreekt men als de verschillende werkgevers ten aanzien van de verrichte arbeid redelijkerwijs als elkaars opvolgers moeten worden gezien.
Er is nóg een regel over tijdelijke arbeidsovereenkomsten, en dat is de regel dat als een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde duur wordt opgevolgd door een arbeidsovereenkomst voor bepaalde duur, die laatste toch niet automatisch eindigt, tenzij de arbeidsovereenkomst voor onbepaalde duur is geëindigd door geldige opzegging of door ontbinding door de kantonrechter.
Geldige opzegging door de werkgever kan in de regel alleen met een ontslagvergunning. Die is echter niet nodig in een faillissement; de curator kan zonder die vergunning opzeggen. En daar doet zich dus een probleem voor: als er een doorstart komt, is het doorstartende bedrijf dan een opvolgend werkgever van het failliete bedrijf? En dus: kan het doorstartende bedrijf een tijdelijke arbeidsovereenkomst sluiten met werknemers die in het failliete bedrijf een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd hadden, of aan hun maximumtermijn voor de bepaalde tijd zaten?
Op het eerste gezicht zou je zeggen: ja. Als een dienstverband geldig wordt opgezegd - en opzegging door de curator is dus geldig - dan kan daarna weer een arbeidsovereenkomst voor bepaalde duur worden gesloten. Dat staat met zoveel woorden in de wet, dus waarom zou dat anders zijn als daar een faillissement van de werkgever doorheen loopt?
Toch is de rechtspraak inmiddels anders. Al in 2006 oordeelde de Hoge Raad dat de drie-en-drieperiode gewoon doorloopt als daar een faillissement tussendoor komt, en de de werknemers in dat faillissement geldig zijn opgezegd om na een doorstart weer te worden aangenomen. Opmerkelijk aan die uitspraak is dat de Hoge Raad zich beperkte tot een uitleg over die drie-en-drieperiode. De vraag hoe de verhouding lag met die andere regel (te weten: na geldige opzegging kun je gewoon weer een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd sluiten) liet de Hoge Raad onbesproken.
De kantonrechter te Amersfoort deed dat recent wél, in een zaak waarin een werknemer die veertien jaar in dienst van een bedrijf was geweest na faillissement van dat bedrijf weer in dienst werd genomen, maar voor bepaalde tijd. Na afloop van die periode werd het contract niet verlengd, en de werknemer vocht dat aan.
De werkgever beriep zich op de regel over de geldige opzegging - op zich terecht. De rechter stelde echter dat de regel over de drie-en-drie periode voorrang had boven de regel van de voortzetting voor bepaalde tijd na opzegging. De rechter overwoog dat de arbeidsovereenkomst met het failliete bedrijf moest worden opgeteld bij de overeenkomst na de doorstart, waardoor de drie en drie-eis natuurlijk direct werd overschreden. Het dienstverband liep dus door. Dat dienstverband werd overigens in dezelfde uitspraak om geheel andere redenen ontbonden, maar dat is hier minder van belang.
Faillissement betekent het einde van een rechtspersoon, en dus - zou je zeggen - van het bedrijf. Dat betekent dus echter niet dat bij een doorstart alle tellers weer op nul staan. Aan een doorstart zitten dus meer juridische consequenties zitten dan je op het eerste gezicht zou denken!
Bron: http://www.wieringa-advocaten.nl/nlblawg.php?id=1449
In geval van TS is het dan dus het beste om het contract voor bepaalde tijd 'onder protest' te accepteren? En met zwaar geschut te gaan komen als dat tijdelijke contract door de nieuwe wg wordt opgezegd.quote:
Dan rest mij de vraag, indien jouw vraag positief wordt beantwoord ; Kan dat onder protest? ik redeneerde immers, dat ook al ben je het er niet mee eens, je toch hebt getekend terwijl je duidelijk wist wat je tekende.quote:Op maandag 29 november 2010 16:45 schreef Essebes het volgende:
[..]
In geval van TS is het dan dus het beste om het contract voor bepaalde tijd 'onder protest' te accepteren? En met zwaar geschut te gaan komen als dat tijdelijke contract door de nieuwe wg wordt opgezegd.
Dat kan, door middel van een brief bij de te retourneren arbeidsovereenkomst.quote:Op maandag 29 november 2010 16:54 schreef Qwea het volgende:
[..]
Dan rest mij de vraag, indien jouw vraag positief wordt beantwoord ; Kan dat onder protest? ik redeneerde immers, dat ook al ben je het er niet mee eens, je toch hebt getekend terwijl je duidelijk wist wat je tekende.
En moet er in die brief nog iets specifieks staan? Afgezien van het feit dat je protest aantekend, waarom en op welke gronden?quote:Op maandag 29 november 2010 17:45 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Dat kan, door middel van een brief bij de te retourneren arbeidsovereenkomst.
Euhhh misschien dat Sjeen je beter kan helpen daarmeequote:Op maandag 29 november 2010 17:48 schreef Qwea het volgende:
[..]
En moet er in die brief nog iets specifieks staan? Afgezien van het feit dat je protest aantekend, waarom en op welke gronden?
*netjes op Sjeen wachtquote:Op maandag 29 november 2010 17:49 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Euhhh misschien dat Sjeen je beter kan helpen daarmee
Ik ben degene die die brieven krijgt niet degene die die brieven schrijft
Nope, geen rechtsbijstandverzekering. Wel lid van fnv bondgenoten, die ook zeggen dat dit niet de gang van zaken is waarop het moet. Maar ja, hequote:Op dinsdag 30 november 2010 09:14 schreef Sjeen het volgende:
Ik ben niet zo geweldig in brieven
Persoonlijk zou ik de arbeidsovereenkomst tekenen, aan het werk gaan en in het komende jaar alles uit zoeken. Als je nu niet accoord gaat, dan ben je sowieso de verliezer, want dan heb je geen baan. Door dit tekenen stel je je ww veilig en heb je een jaar speling.
Is er een rechtsbijstandverzekering?
Jammer van de rechtsbijstand, maar goed, FNV zou ook die service moeten verlenen als ik mij niet vergis. Dus doorvragen bij die luiquote:Op dinsdag 30 november 2010 09:15 schreef Qwea het volgende:
[..]
Nope, geen rechtsbijstandverzekering. Wel lid van fnv bondgenoten, die ook zeggen dat dit niet de gang van zaken is waarop het moet. Maar ja, heDoor rood fietsen mag ook niet, doen we ook
Hmm die zouden inderdaad wel wat meer moeten kunnen doen.quote:Op dinsdag 30 november 2010 09:15 schreef Qwea het volgende:
[..]
Nope, geen rechtsbijstandverzekering. Wel lid van fnv bondgenoten, die ook zeggen dat dit niet de gang van zaken is waarop het moet. Maar ja, heDoor rood fietsen mag ook niet, doen we ook
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |