Dat zou kunnen, maar dat betekent niet dat zij niet meer in psychische nood (verdriet, teleurstelling, existentiële worsteling) zitten vanwege hun ongewenste kinderloosheid.quote:Op dinsdag 30 november 2010 09:24 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ik gok erop dat mensen het probleem iets minder lang als een onoplosbaar probleem gaan zien, inderdaad.
Misschien vat ik het begrip "recht hebben op" wat anders dan jij bedoeld had. Ik bekijk het vanuit ethisch perspectief: wie bepaalt op basis waarvan waar men recht op heeft? Jij gooit het nu op de praktische/financiële boeg: het geld is er niet/wil ik daar niet aan uitgeven, dus moet IVF uit het basispakket. Ik denk dat het goed is die twee invalshoeken te onderscheiden.quote:Ik zeg dan ook niet dat dat op (vrijwel) alle vlakken ligt. Als je goed hebt gelezen, gaat het mij alleen om de basis. De rest betaal je zelf maar (hetzij zelf, hetzij via een verzekering). We blijven niet op de pof leven.Daar hebben we in het verleden niet van geleerd en doen we nu eigenlijk nog steeds niet.
Dat zou wel de echte marktwerking ten goede komen. Het is natuurlijk absurd dat je in de basisverzekering niet eens onderscheid maakt tussen man en vrouw.quote:Op dinsdag 30 november 2010 10:17 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Alle behandelingen die nu in de basisverzekering onder de loep nemen dan en alles wat alleen maar levensverbeterend is, eruit gooien? Een ziektekostenverzekering blijft natuurlijk toch een solidair iets. Ik betaal ook voor zaken die ik nooit van z'n leven zal gebruiken, sterker nog, niet eens zou kunnen gebruiken als ik het zou willen...
Je hebt al 'recht' op een IVF behandeling omdat je in Nederland woont.quote:Op dinsdag 30 november 2010 11:19 schreef Cantare het volgende:
Misschien vat ik het begrip "recht hebben op" wat anders dan jij bedoeld had. Ik bekijk het vanuit ethisch perspectief: wie bepaalt op basis waarvan waar men recht op heeft? Jij gooit het nu op de praktische/financiële boeg: het geld is er niet/wil ik daar niet aan uitgeven, dus moet IVF uit het basispakket. Ik denk dat het goed is die twee invalshoeken te onderscheiden.
Ik kan me zeker wel vinden in het idee dat de basisverzekering veel uitgekleder zou kunnen en dat men mensen veel meer de eigen keus zou moeten geven wat aanvullend te verzekeren.quote:Op dinsdag 30 november 2010 11:32 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat zou wel de echte marktwerking ten goede komen. Het is natuurlijk absurd dat je in de basisverzekering niet eens onderscheid maakt tussen man en vrouw.
Mwah, ik heb wel die insteek hoor.quote:Op dinsdag 30 november 2010 11:36 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik sluit me echter aan bij Sorbootje: dit topic is ook m.i. niet gemaakt omdat men werkelijk wel eens de invulling van de basis- en aanvullende verzekering wilde aankaarten, maar om aan te schoppen tegen iets wat bij veel mensen gevoelig ligt. En dat maakt de lust tot een gezonde discussie bij mij zo vreselijk klein.
Ja, dat idee heb ik zeker, maar er is een aantal users, waaronder TS, waarbij ik dat idee zeker niet heb.quote:Op dinsdag 30 november 2010 11:39 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Mwah, ik heb wel die insteek hoor.
Ik schaar IVF niet onder levensverbeterend. Fysiotherapie: prima, dan heb je nodig omdat je bijvoorbeeld een zwakke rug hebt en zonder enorme pijn lijdt. IVF is toch een een soort 'luxe' noodgreep om kinderen te krijgen. Het is niet iets dat je nodig hebt omdat je anders niet kunt functioneren. Ik snap dat veel vrouwen die niet op de natuurlijke wijze zwanger kunnen worden het wel als levensverbeterend zien, maar het blijft een extra medische handeling niet noodzakelijk is.quote:Op dinsdag 30 november 2010 10:17 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Alle behandelingen die nu in de basisverzekering onder de loep nemen dan en alles wat alleen maar levensverbeterend is, eruit gooien? Een ziektekostenverzekering blijft natuurlijk toch een solidair iets. Ik betaal ook voor zaken die ik nooit van z'n leven zal gebruiken, sterker nog, niet eens zou kunnen gebruiken als ik het zou willen...
Ik heb het van de week ook al eens in een WGRtopic geroepen, de TS hoeft een gezonde discussie natuurlijk niet in de weg te staan.quote:Op dinsdag 30 november 2010 11:43 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ja, dat idee heb ik zeker, maar er is een aantal users, waaronder TS, waarbij ik dat idee zeker niet heb.
Klopt, maar ook daarvan zitten er nog meer in het basispakket. Persoonlijk lijkt het mij een goede om levensreddende zaken in de basisverzekering te houden en de rest aanvullend. Dan heb je gewoon de keuze...quote:Op dinsdag 30 november 2010 11:43 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Ik schaar IVF niet onder levensverbeterend. Fysiotherapie: prima, dan heb je nodig omdat je bijvoorbeeld een zwakke rug hebt en zonder enorme pijn lijdt. IVF is toch een een soort 'luxe' noodgreep om kinderen te krijgen. Het is niet iets dat je nodig hebt omdat je anders niet kunt functioneren. Ik snap dat veel vrouwen die niet op de natuurlijke wijze zwanger kunnen worden het wel als levensverbeterend zien, maar het blijft een extra medische handeling niet noodzakelijk is.
Ik zou eerder over 'de mogelijkheid' spreken dan over 'het recht'. Als elke Nederlander namelijk recht op IVF zou hebben dan zou geld geen beslissende factor moeten zijn. Je hebt immers ook niet alleen recht op medische behandeling zolang je het zelf kunt betalen.quote:Op dinsdag 30 november 2010 11:33 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je hebt al 'recht' op een IVF behandeling omdat je in Nederland woont.
niet voor kinderen hoorquote:Op dinsdag 30 november 2010 11:53 schreef MikeyMo het volgende:
Fysiotherapie zit al in een aanvullend pakket
Het is toch al een uitgeklede bedoening... Muv hulp bij stoppen met roken, te vaag inderdaad.quote:Op dinsdag 30 november 2010 12:02 schreef Stiemie het volgende:
Dus stoppen met roken komt in het basispakket??? Dat vind ik pas stom. Waarom moet ik meebetalen aan de verslaving van een ander?
Ach zo zijn er altijd dingen die je (hopelijk) nooit hoeft te gebruikenMaar als ik het goed begrijp wil TS dus een superuitgeklede basisverzekering met alleen levensreddende zaken erin en de rest in een aanvullende verzekering?
Ik vraag me ook af of het werkt, het lijkt me een enorm onoverzichtelijk systeem. Het zou me ook niet verbazen als heel veel mensen zich zouden onderverzekeren waardoor er te weinig geld in de verzekeringspot zit om aan iedereen uit te keren.quote:Op dinsdag 30 november 2010 11:58 schreef simmu het volgende:
ik vind het trouwens wel vrij gevaarlijk om mensen al te veel keuze te geven in wat ze in 'hun' pakket willen.
Niet alleen de TS. Ik zou dat ook wel willen. En dan de mogelijkheid om per onderdeel, dus niet per 'module', mijn zorgverplichtingen te verzekeren.quote:Op dinsdag 30 november 2010 12:02 schreef Stiemie het volgende:
Ach zo zijn er altijd dingen die je (hopelijk) nooit hoeft te gebruikenMaar als ik het goed begrijp wil TS dus een superuitgeklede basisverzekering met alleen levensreddende zaken erin en de rest in een aanvullende verzekering?
pijnbestrijding bij kanker is ook kiezen of je van een bepaald product gebruik wenst te maken.quote:Op dinsdag 30 november 2010 12:12 schreef MikeyMo het volgende:
Ik vind van luxe-producten waar je voor kan kiezen, dat die niet in het basispakket thuishoren. Over sommige dingen kun je debatteren; want als een arts fysiotherapie voorschrijft, zou dat dan vergoed moeten worden? Het is een ziektekostenverzekering; een verzekering die er voor zorgt dat je bij ziekte gedekt bent voor de behandeling die je niet vrijwillig ondergaat.
Mensen die IVF zijn niet ziek en kiezen er voor om van een bepaalde dienst gebruik te maken. Hetzelfde valt te zeggen voor plastische chirurgie die puur cosmetisch is en niet het gevolg is van een verminking door een ongeluk oid.
Wat betreft de pil e.d. Die zou ik persoonlijk voor jongeren er in houden. Omdat de maatschappij niet op tienermoedertjes zit te wachten, tenzij ze massaal hun kind afstaan ter adoptie
Stoppen met roken is onzin; als je je het kunt veroorloven om te roken kun je het je ook veroorloven om te stoppen
Je wordt niet onder dwang behandeld hoor, vrijwel elke behandeling is vrijwillig.quote:Op dinsdag 30 november 2010 12:12 schreef MikeyMo het volgende:
Ik vind van luxe-producten waar je voor kan kiezen, dat die niet in het basispakket thuishoren. Over sommige dingen kun je debatteren; want als een arts fysiotherapie voorschrijft, zou dat dan vergoed moeten worden? Het is een ziektekostenverzekering; een verzekering die er voor zorgt dat je bij ziekte gedekt bent voor de behandeling die je niet vrijwillig ondergaat.
En als de pil niet vergoed wordt dan schieten de tienermoeders als paddestoelen uit de grond? Lijkt me een overhaaste conclusie.quote:Mensen die IVF zijn niet ziek en kiezen er voor om van een bepaalde dienst gebruik te maken. Hetzelfde valt te zeggen voor plastische chirurgie die puur cosmetisch is en niet het gevolg is van een verminking door een ongeluk oid.
Wat betreft de pil e.d. Die zou ik persoonlijk voor jongeren er in houden. Omdat de maatschappij niet op tienermoedertjes zit te wachten, tenzij ze massaal hun kind afstaan ter adoptie
Dat ben ik dan weer helemaal met je eens.quote:Stoppen met roken is onzin; als je je het kunt veroorloven om te roken kun je het je ook veroorloven om te stoppen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |