abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 7 december 2010 @ 15:45:06 #101
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_89634954
Je gebruikt de eerste twee regels niet eens. Wat zij doen, is direct invullen van

maar dan op de juiste manier, want


zijn allebei fout.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_89643189
laatmaar.

[ Bericht 73% gewijzigd door Hendroit op 07-12-2010 19:18:59 ]
My dials are pupillated.
pi_89643441
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 19:12 schreef Hendroit het volgende:
Dit zou voor jullie wel heel makkelijk zijn dus niet lachen. Ik zit in 4 havo en ik heb hier de vraag: Los algebraďsch op. Geef de oplossingen in drie decimalen nauwkeurig.
0,5(x-1)^4=12

Nu stond in het antwoordenboek dat je dit kreeg: (V=wortel/machtswortel)
(x-1)^4=24
x-1=4V24 of x-1= -4V24
x=1+4V24 of x=1-4V24
x=3,213 of x=1,213

Nu is mijn vraag, wat gebeurt er met die 0,5 zodat je achter het = 24 krijgt?

Alvast bedankt!
Zowel links als rechts van het '='-teken met 2 vermenigvuldigen ;)
~Si vis amari, ama~
pi_89643480
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 19:17 schreef FedExpress het volgende:

[..]

Zowel links als rechts met 2 vermenigvuldigen ;)
Ja bedankt, had het al uitgevogelt :D
My dials are pupillated.
pi_89643499
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 19:18 schreef Hendroit het volgende:

[..]

Ja bedankt, had het al uitgevogelt :D
hahaha, oke, dat is alleen maar beter ;)
~Si vis amari, ama~
pi_89644047
Als X (over een eindig lichaam) een kromme is van g=1 dan is het aantal divisor klassen van graad 2 gelijk aan het aantal punten van graad 1 op X. Hoe zit het met het aantal divisor klassen van graad 2 bij krommen van hogere geslachten? Is er een ongelijkheid of gelijkheid bekend die dit schat/bepaalt?
pi_89646030
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 19:29 schreef simounadi het volgende:
Als X (over een eindig lichaam) een kromme is van g=1 dan is het aantal divisor klassen van graad 2 gelijk aan het aantal punten van graad 1 op X. Hoe zit het met het aantal divisor klassen van graad 2 bij krommen van hogere geslachten? Is er een ongelijkheid of gelijkheid bekend die dit schat/bepaalt?
Zij kn de graad n uitbreiding van het eindige lichaam k = Fq. Het zou (denk ik) kunnen dat er helemaal geen divisoren van graad 2 op de kromme zitten. In dat geval is het antwoord 0.

Zijn er wel divisoren van graad 2, dan kun je naar de Zeta-functie van de kromme kijken. Dit is een functie Z(t) = L(t) / ((1-t)(1-qt)), met L een polynoom van graag 2g(X) waarin het aantal punten van X over k en uitbreidingen van k gecodeerd zijn. L voldoet aan L(t) = qgt2gL(1/qt), z'n nulpunten hebben absolute waarde 1/wortel(q), heeft nog wel een aantal eigenschappen. L wordt op deze manier vastgelegd door het aantal punten van X(kn) voor n = 1, ..., floor((g+2)/2). Het aantal divisorklassen van gegeven graad, indien niet 0, is L(1). Dit kun je wel gebruiken ook om afschattingen te vinden.
pi_89655062
Voor een scheikunde practicum moet ik een aantal opdrachten maken.
de proefbeschrijving:
-pipetteer 10,00 ml van de oxaalzuuroplossing in de erlenmeyer.
-voeg een scheut (ca. 10 ml) 2 M zwavelzuur toe. Spoel de hals van de erlenmeyer zo nodig na met een (klein) beetje water.
-verwarm de oplossing in een rustige blauwe vlam al zwekende tot hij flink warm is.
-titreer de warme oplossing vervolgens met de kaliumpermanganaatoplossing tot de roze kleur net niet meer verdwijnt.

Ik moet de reactievergelijking geven voor de reagerende stoffen en in dit geval ook de deelreacties.(redoxreacties)

Ik heb nu dit:

Halfreactie oxaalzuur:
H2C2O4 --> 2 CO2 (g) + 2 H+ + 2e- × 5
Halfreactie permanganaat:
MnO4- + 8 H+ + 5e- --> Mn2+ + 4 H20 (l) × 2

Wordt:
Halfreactie oxaalzuur:
5 H2C2O4 --> 10 CO2 (g) + 10 H+ + 10e-
Halfreactie permanganaat:
2MnO4- + 16 H+ + 10e- --> 2Mn2+ + 8 H2O (l) +

Totaalreactie:
5H2C2O4 + 2MnO4- + 16 H+ -> 10 H+ + 2Mn2+ + 8 H2O + 10 CO2 (g)

Kan iemand mij vertellen of ik dit goed heb gedaan?

Een andere vraag die ik niet helemaal snap is:
Welke reactie verloopt als er geen zwavelzuur voor het titreren wordt toegevoegd?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen :)
  dinsdag 7 december 2010 @ 22:37:07 #109
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_89655312
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_89655482
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 22:37 schreef GlowMouse het volgende:
misschien in [Bčta overig] Huiswerk- en vragentopic
Sorry, zit ik weer verkeerd :@
ben nieuw hier namelijk,
pi_89664633
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 15:45 schreef GlowMouse het volgende:
Je gebruikt de eerste twee regels niet eens. Wat zij doen, is direct invullen van
[ afbeelding ]
maar dan op de juiste manier, want
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
zijn allebei fout.
Ok thanks dacht al dat het niet mocht zoals ik het had.


Er wordt gezegd om van de bovenste naar de onderste te komen: "kwadrateren en vermenigvuldigen"... als ik het kwadrateer kom ik op regel 3 uit... maar hoe ga je dan in godsnaam naar de laatste regel...
pi_89665074
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 20:04 schreef thabit het volgende:

[..]

Zij kn de graad n uitbreiding van het eindige lichaam k = Fq. Het zou (denk ik) kunnen dat er helemaal geen divisoren van graad 2 op de kromme zitten. In dat geval is het antwoord 0.

Zijn er wel divisoren van graad 2, dan kun je naar de Zeta-functie van de kromme kijken. Dit is een functie Z(t) = L(t) / ((1-t)(1-qt)), met L een polynoom van graag 2g(X) waarin het aantal punten van X over k en uitbreidingen van k gecodeerd zijn. L voldoet aan L(t) = qgt2gL(1/qt), z'n nulpunten hebben absolute waarde 1/wortel(q), heeft nog wel een aantal eigenschappen. L wordt op deze manier vastgelegd door het aantal punten van X(kn) voor n = 1, ..., floor((g+2)/2). Het aantal divisorklassen van gegeven graad, indien niet 0, is L(1). Dit kun je wel gebruiken ook om afschattingen te vinden.
Er zijn natuurlijk altijd divisoren van elke graad, bedacht ik me net. Het aantal punten in X(kn) is minstens q^n + 1 - 2g*wortel(q^n) (Hasse-Weil), dus voor n>>0 zijn er altijd punten. Voor n>>0 vind je dus altijd effectieve divisoren van graad n, en je kunt dus divisoren van graad n+d en graad n van elkaar aftrekken op een divisor van graad d te vinden.
pi_89702367
Hoe kun je met de GR het toevalsgetal 'genereren'?
Ik snap niet helemaal wat de bedoeling is :P
Als iets niet gaat zoals het moet, moet het zoals het gaat...
  donderdag 9 december 2010 @ 00:02:29 #114
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_89703808
quote:
11s.gif Op woensdag 8 december 2010 23:31 schreef ry4life het volgende:
Hoe kun je met de GR het toevalsgetal 'genereren'?
Ik snap niet helemaal wat de bedoeling is :P
Dat blijkt ja. :P. Een 'toevalsgetal' is (meestal) een willekeurig gekozen getal tussen 0 en 1, waarbij elk getal 'evenveel' kans heeft om gekozen te worden (dat is eigenlijk niet helemaal correct, maar het geeft een beetje een idee). De functie die je daarvoor gebruikt heet over het algemeen iets als 'random' en bevindt zich bij de TI-83 ergens in het Stat-menu (als ik het me goed herinner).
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
pi_89705507

Worstel met deze opgave. De lijn m is gewoon een willekeurige lijn door het punt Q niet op lijn p.

Eerder is het wel gelukt voor het geval dat m loodrecht op p staat (dan cirkel om Q met straal Q-voetpunt m op p)....

[ Bericht 69% gewijzigd door TheLoneGunmen op 09-12-2010 01:14:22 ]
  donderdag 9 december 2010 @ 05:10:38 #116
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_89707145
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 01:03 schreef TheLoneGunmen het volgende:
[ afbeelding ]
Worstel met deze opgave. De lijn m is gewoon een willekeurige lijn door het punt Q niet op lijn p.

Eerder is het wel gelukt voor het geval dat m loodrecht op p staat (dan cirkel om Q met straal Q-voetpunt m op p)....
Schuiven met je geodriehoek? :P. Wat is precies de bedoeling, moet je (alleen) je passer gebruiken oid?
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
  donderdag 9 december 2010 @ 16:32:14 #117
296973 killerbee911
Come fly with me.
pi_89724756
Is er iemand die weet of ik dit (booleaanse algebra) goed vereenvoudigd heb?

2+2=5 met heel erg grote waardes van 2
Blijf Godverdomme van me bier af vuile kuthoer BAM
pi_89731274
a=1, b=0, c=1, d=0 lijkt me een tegenspraak te geven.
  donderdag 9 december 2010 @ 19:20:45 #119
296973 killerbee911
Come fly with me.
pi_89731379
ja ben al achter de fout had het karnaugh diagram ook verkeerd afgelezen :$
2+2=5 met heel erg grote waardes van 2
Blijf Godverdomme van me bier af vuile kuthoer BAM
pi_89732760
Hey mensen,

Ben bezig met wat simpel huiswerk (lineair verbanden) maar ik kom bij een opdracht niet op het juiste antwoord.

Een trein rijdt met een constante snelheid. Om 13.12 is de trein 18,2 km van het station in Houten verwijderd en om 13.17 uur is deze afstand nog 7,2 km. Neem de afstand x van de trein tot het station in Houten in km.

a) druk x uit in de tijd t met t in minuten en t=0 13.00 uur.

standaard formule is dus f(x)=ax+b

Ik had dus

a = delta y/ delta x = (Yb-Ya/Xb-Xa) = (7.2-18.2) / (1317-1312) = -2.2, rc is dus -2.2 .

Dus dan heb je f(x)= -2.2x+b

nou dan zou je in principe gewoon de ''coördinaten'' voor x moeten invullen ik heb dus dit gedaan:

f(x) = -2.2 x + b
7.2 = -2.2 * 1317+ b
7.2 = -2897.4+ b
b = 2904.6

Dus dan heb je uiteindelijk

f(x)= -2.2 x + 2904.6

Alleen dit antwoord klopt niet volgens het antwoordenboekje daar staat namelijk:
f(x)= -2.2 x + 44.6

Wat doe ik fout? Alvast bedankt!
Gonna rise up
Burning black holes in dark memories
Gonna rise up
Turning mistakes into gold
pi_89734380
quote:
Op woensdag 8 december 2010 08:51 schreef Dale. het volgende:

[..]

Ok thanks dacht al dat het niet mocht zoals ik het had.

[ afbeelding ]
Er wordt gezegd om van de bovenste naar de onderste te komen: "kwadrateren en vermenigvuldigen"... als ik het kwadrateer kom ik op regel 3 uit... maar hoe ga je dan in godsnaam naar de laatste regel...
Je doet het fout. Wat je moet aantonen is dat geldt:

(1) 2√i - 1 + 1/√(i+1) ≤ 2√(i+1) - 1

Bij beide leden van deze ongelijkheid 1 optellen geeft:

(2) 2√i + 1/√(i+1) ≤ 2√(i+1)

En beide leden vermenigvuldigen met √(i+1) geeft:

(3) 2√i ∙ √(i+1) + 1 ≤ 2∙(i+1)

En dus:

(4) 2√i ∙ √(i+1) + 1 ≤ 2∙i + 2

Van beide leden 1 aftrekken geeft nu:

(5) 2√i ∙ √(i+1) ≤ 2∙i + 1

Merk op dat beide leden positief zijn. Kwadrateren van beide leden geeft dus:

(6) 4∙i∙(i + 1) ≤ 4∙i2 + 4∙i + 1

Oftewel:

(7) 4∙i2 + 4∙i ≤ 4∙i2 + 4∙i + 1

En dit laatste is uiteraard juist. Door deze herleiding in omgekeerde zin uit te voeren kun je dus de juistheid van (1) aantonen.
pi_89735064
quote:
Op donderdag 9 december 2010 19:49 schreef beatrijs het volgende:
Hey mensen,

Ben bezig met wat simpel huiswerk (lineair verbanden) maar ik kom bij een opdracht niet op het juiste antwoord.

Een trein rijdt met een constante snelheid. Om 13.12 is de trein 18,2 km van het station in Houten verwijderd en om 13.17 uur is deze afstand nog 7,2 km. Neem de afstand x van de trein tot het station in Houten in km.

a) druk x uit in de tijd t met t in minuten en t=0 13.00 uur.

standaard formule is dus f(x)=ax+b

Ik had dus

a = delta y/ delta x = (Yb-Ya/Xb-Xa) = (7.2-18.2) / (1317-1312) = -2.2, rc is dus -2.2 .

Dus dan heb je f(x)= -2.2x+b

nou dan zou je in principe gewoon de ''coördinaten'' voor x moeten invullen ik heb dus dit gedaan:

f(x) = -2.2 x + b
7.2 = -2.2 * 1317+ b
7.2 = -2897.4+ b
b = 2904.6

Dus dan heb je uiteindelijk

f(x)= -2.2 x + 2904.6

Alleen dit antwoord klopt niet volgens het antwoordenboekje daar staat namelijk:
f(x)= -2.2 x + 44.6

Wat doe ik fout? Alvast bedankt!
Je bent op een idiote manier aan het goochelen door een tijdstip 13:17 uur zomaar te veranderen in het getal 1317. Verder had je natuurlijk meteen kunnen bedenken dat de trein om 13:00 uur niet bijna 3000 kilometer (!) van Houten verwijderd kan zijn. Waar zit je met je gedachten ???
pi_89736092
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 20:36 schreef Riparius het volgende:

[..]

Je bent op een idiote manier aan het goochelen door een tijdstip 13:17 uur zomaar te veranderen in het getal 1317. Verder had je natuurlijk meteen kunnen bedenken dat de trein om 13:00 uur niet bijna 3000 kilometer (!) van Houten verwijderd kan zijn. Waar zit je met je gedachten ???
Jezus wat vriendelijker mag ook wel. Verder heb ik vrij weinig aan je ''uitleg'' want ik snap nog steeds niet wat ik fout heb gedaan.
Gonna rise up
Burning black holes in dark memories
Gonna rise up
Turning mistakes into gold
pi_89736347
quote:
Op donderdag 9 december 2010 20:58 schreef beatrijs het volgende:

[..]

Jezus wat vriendelijker mag ook wel. Verder heb ik vrij weinig aan je ''uitleg'' want ik snap nog steeds niet wat ik fout heb gedaan.
Nou, met zúlke fouten heb ik weinig compassie. En dat je nu nog steeds niet inziet dat het tijdstip 13:17 uur en het getal 1317 twee totaal verschillende dingen zijn ... Of denk je soms ook dat er 100 minuten in een uur gaan?
pi_89736454
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 21:05 schreef Riparius het volgende:

[..]

Nou, met zúlke fouten heb ik weinig compassie. En dat je nu nog steeds niet inziet dat het tijdstip 13:17 uur en het getal 1317 twee totaal verschillende dingen zijn ... Of denk je soms ook dat er 100 minuten in een uur gaan?
Wat denk je nou te bereiken? :')
Gonna rise up
Burning black holes in dark memories
Gonna rise up
Turning mistakes into gold
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')