abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89160509
Beste Foto-Fok!kers.

het einde van het jaar zit er, in mijn gevoel, weer met rasse schreden aan te komen.
Dit jaar ga ik voor het eerst een nieuw jaar in, in het bezit van een digitale compact camera.
(Niet een super-dure, een Samsung ES15, maar ik ben er heel erg blij mee.)

Bij de overgang naar het nieuwe jaar (en helaas vaak al ver daar voor) hebben we (als het weer meezit) weer prachtig zier-vuurwerk in de lucht. Dit jaar wil ik mijn kans grijpen en een poging wagen om wat mooie vuurwerk fotos te maken.
(Lekker rommelen en testen met diverse instellingen etc.)

Nu heb ik de volgende vraag:
In hoe verre kan het kwaad om dit te doen? En dan bedoel ik of het schadelijk is voor je digitale sensor. Ik weet, het is elektronica en heel wat anders dan een oog (waarin je na-ijlen of bij een zonsverduistering zelfs blijvende schade kunt oplopen), maar ik vraag het me toch gewoon af.

Als het écht een domme vraag is, hierbij vast mijn excuses. (Maar dan heb ik in ieder geval wel weer iets geleerd.)

Alvast bedankt voor je serieuze reactie.

Imzadi.
Het verschil tussen theorie en praktijk is in de praktijk vaak groter dan in theorie.
  donderdag 25 november 2010 @ 23:24:45 #2
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_89160576
Ik weet dat laser schadelijk kan zijn. Vuurwerk mogelijk ook (zeker die heel helder witte dingen (op de grond)). Dingen in de lucht zullen toch niet veel kwaad kunnen denk ik zo.
pi_89161230
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 23:24 schreef PiRANiA het volgende:
Ik weet dat laser schadelijk kan zijn. Vuurwerk mogelijk ook (zeker die heel helder witte dingen (op de grond)). Dingen in de lucht zullen toch niet veel kwaad kunnen denk ik zo.
Het zal wat mij betreft inderdaad vooral/alleen gaan om zaken die zich in de lucht afspelen.
Ik zag een paar hele mooie foto's langskomen in de topics die ik voor het openen van deze heb bekeken. Droom er van om ook zoiets moois vast te leggen, maar ben echt als de dood voor schade aan m'n beeldsensor....
Het verschil tussen theorie en praktijk is in de praktijk vaak groter dan in theorie.
pi_89161759
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 23:24 schreef PiRANiA het volgende:
Als je naar een beetje fatsoenlijke show gaat dan is er feller licht in de lucht.. Nog nooit ergenst last van gehad, op wat overbelichting na dan :')
pi_89161943
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 23:48 schreef Timmos het volgende:

[..]

Als je naar een beetje fatsoenlijke show gaat dan is er feller licht in de lucht.. Nog nooit ergenst last van gehad, op wat overbelichting na dan :')
Ik zal niet naar een show gaan. Verblijf dit jaar in Haarlem en heb geen idee hoe goed/veel het vuurwerk hier zal zijn. Hoe dan ook vast wel een en ander vast te leggen en een beetje te experimenteren. Als het (op z'n minst) maar niet regent of sneeuwt.
pi_89161949
Niet doen. Een fotocamera kan immers niet tegen licht.
pi_89162025
quote:
13s.gif Op donderdag 25 november 2010 23:52 schreef Thomass het volgende:
Niet doen. Een fotocamera kan immers niet tegen licht.
Daarom wilde ik het ook in het donker gaan fotograferen :O
Maar bedankt voor je reactie in ieder geval!
pi_89162044
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 23:52 schreef Imzadi het volgende:

[..]

Ik zal niet naar een show gaan. Verblijf dit jaar in Haarlem en heb geen idee hoe goed/veel het vuurwerk hier zal zijn. Hoe dan ook vast wel een en ander vast te leggen en een beetje te experimenteren. Als het (op z'n minst) maar niet regent of sneeuwt.
Probeer een hoog punt te zoeken in Haarlem en maak vanaf daar foto's met statief :)
pi_89162117
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 23:52 schreef Imzadi het volgende:

[..]

Verblijf dit jaar in Haarlem en heb geen idee hoe goed/veel het vuurwerk hier zal zijn.
Zelfde als elke andere stad lijkt me :P

Wel genoeg om foto's van te nemen denk ik, en zolang je foto's in de lucht neemt kan het vast geen kwaad. Alleen van die enorm felle witte dingen die op de grond staan zou ik vermijden, maar die dingen zijn ook al schadelijk voor je oog.
pi_89162145
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 23:54 schreef Timmos het volgende:

[..]

Probeer een hoog punt te zoeken in Haarlem en maak vanaf daar foto's met statief :)
Hmmm, ik ben bevriend met de opzichter hier op de bouw.
Misschien dat ik wel op de nieuwe flat terecht mag... Zal eens vragen.
Goed idee. Bedankt!
pi_89162149
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 23:54 schreef Timmos het volgende:

[..]

Als je écht hoog wilt, volgens mij is elk jaar de Sint Bavo hier open met oud & nieuw.
pi_89162166
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 23:56 schreef Imzadi het volgende:

[..]

Hmmm, ik ben bevriend met de opzichter hier op de bouw.
Misschien dat ik wel op de nieuwe flat terecht mag... Zal eens vragen.
Goed idee. Bedankt!
Welke flat? :P Dat gedoe bij het Marsmanplein? Da's toch nog lang niet af?
pi_89162209
quote:
14s.gif Op donderdag 25 november 2010 23:56 schreef RacerDKB het volgende:

[..]

Als je écht hoog wilt, volgens mij is elk jaar de Sint Bavo hier open met oud & nieuw.
Ik mag helaas niet weg van de bouw, die nacht. (Ben bewaker op nieuwbouw projecten.)
pi_89162348
quote:
11s.gif Op donderdag 25 november 2010 23:57 schreef RacerDKB het volgende:

[..]

Welke flat? :P Dat gedoe bij het Marsmanplein? Da's toch nog lang niet af?
Er zijn meerdere nieuwbouw-projecten in Haarlem. Ik zit nieuwjaarsnacht op een andere plek in Haarlem. (Uit privacy oogpunt zal ik niet verder in details treden, sorry.) Ik heb trouwens ook altijd de sleutels van de bouwlift, dus af of niet, ik kan het dak op.
pi_89162422
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 00:01 schreef Imzadi het volgende:

[..]

Er zijn meerdere nieuwbouw-projecten in Haarlem. Ik zit nieuwjaarsnacht op een andere plek in Haarlem. (Uit privacy oogpunt zal ik niet verder in details treden, sorry.) Ik heb trouwens ook altijd de sleutels van de bouwlift, dus af of niet, ik kan het dak op.
Ah oké, snap het. Was gewoon nieuwsgierig omdat ik er zelf woon :P Wel balen dat je moet werken op 31/12.

Vanaf nu maar weer ontopic :7
pi_89162558
quote:
10s.gif Op vrijdag 26 november 2010 00:02 schreef RacerDKB het volgende:

[..]

Ah oké, snap het. Was gewoon nieuwsgierig omdat ik er zelf woon :P Wel balen dat je moet werken op 31/12.

Vanaf nu maar weer ontopic :7
Goed plan, weer on-topic.
Gelukkig nog geen negatieve reacties in ieder geval over schade aan de beeldsensor.
  vrijdag 26 november 2010 @ 00:15:29 #17
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_89162972
Komt wel goed met die sensor hoor. Misschien als je met een 1200 F1.0 ( :') ) vol een lichtflits vast probeert te leggen.. maar als je ogen er tegen kunnen kan die sensor het meestal ook wel.
Huilen dan.
pi_89163139
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 november 2010 00:15 schreef Isdatzo het volgende:
Komt wel goed met die sensor hoor. Misschien als je met een 1200 F1.0 ( :') ) vol een lichtflits vast probeert te leggen.. maar als je ogen er tegen kunnen kan die sensor het meestal ook wel.
1200 F1.0 zegt mijn niets (ben amateur), maar lach voor de zekerheid even mee :)
Ik denk dat ik het gewoon ga proberen, tenzij er toch nog negatieve ervaringen op mijn vraag worden geantwoord. Ik zal het resultaat dan ook even laten zien in het daarvoor bestemde forum. (Kwam al een centraal topic tegen, maar dat ligt al bij een jaar stil. Zal vast wel een nieuwe voor in de plaats komen?)

In ieder geval allemaal bedankt voor de reacties tot nu toe.
Mocht er nog iets toe te voegen zijn, hoor ik het natuurlijk graag.
(Nu eerst even een rondje lopen.)
pi_89163632
Ik heb nog nooit gehoord van een camera die kapot is gegaan door vuurwerk fotograferen.
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_89163926
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 00:37 schreef zquing het volgende:
Ik heb nog nooit gehoord van een camera die kapot is gegaan door vuurwerk fotograferen.
Misschien moet ik mezelf gewoon eens gaan verdiepen in de manier waarop door een beeldsensor licht wordt omgezet in beeld/weerstand/elektriciteit/oid.
Bedankt voor je input in ieder geval!
  vrijdag 3 december 2010 @ 00:41:45 #21
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_89459463
Het enige waar je bang voor moet zijn is laser. Ik heb met oud en nieuw de nodige vuurwerkfoto's gemaakt, geen centje pijn. Voorbeeld:

Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_89468545
Ik sta elk jaar buiten met de camera om foto's te maken. Daar beleef ik meer plezier aan dan het afsteken van die rommel.

Je moet je vooral zorgen maken om eventuele regen en andere troep. Dat licht is geen enkel probleem. Zoals meerdere keren hierboven aangegeven, alleen laserlicht en direct de camera op de zon richten moet je een beetje voorzichtig mee zijn.
  FOK!fotograaf vrijdag 3 december 2010 @ 16:38:12 #23
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_89481713
Volgens mij is geen enkele lichtflits feller dan de zon en die komt ook af en toe op de foto. :)
Geen probleem dus.
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  vrijdag 3 december 2010 @ 17:19:26 #24
24533 ACT-F
pi_89483574
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 16:38 schreef Xilantof het volgende:
Volgens mij is geen enkele lichtflits feller dan de zon en die komt ook af en toe op de foto. :)
Geen probleem dus.
Neem de proef op de som. Kijk heel kort in de zon, en flits een keer recht in je ogen. Ervaar het verschil 8-)
pi_89483988
Heeft iemand het tijdschrift Zoom van december?

Er staat namelijk een mooi vuurwerkfotografieartikel in.
Zou diegene dat in kunnen scannen?
pi_89485556
Ik heb zelf ook de Samsung ES15 maakt super foto's :D maar voor vuurwerkfoto's vond ik hem niet echt geschikt, het lukte hier iig niet echt om een goede foto te krijgen met die camera :o
When you open your mouth, make sure the sound you make is better than silence.
  vrijdag 3 december 2010 @ 19:39:03 #27
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_89488941
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 16:38 schreef Xilantof het volgende:
Geen probleem dus.
Mag ik eens m'n 80mW (pulserende) laser lostlaten op jouw sensor :P ?
Huilen dan.
  Donald Duck held vrijdag 3 december 2010 @ 19:45:48 #28
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_89489240
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  FOK!fotograaf zaterdag 4 december 2010 @ 13:43:19 #29
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_89515080
quote:
6s.gif Op vrijdag 3 december 2010 19:39 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Mag ik eens m'n 80mW (pulserende) laser lostlaten op jouw sensor :P ?
Ik heb het over zon en flitslicht, niet over laser :P
nee dus
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  zaterdag 4 december 2010 @ 14:20:02 #30
24533 ACT-F
pi_89516311
Dit gebeurt er als laser in je camera schijnt :'(

zaterdag 4 december 2010 @ 14:35:34 #31
136730 PiRANiA
pi_89516752
quote:
11s.gif Op zaterdag 4 december 2010 14:20 schreef ACT-F het volgende:
Dit gebeurt er als laser in je camera schijnt :'(

Camera's en lasers ^O^
pi_89578824
quote:
Handig.. Thanks :D
Ik ga het dit jaar ook es proberen denk ik zo hehe
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  FOK!fotograaf maandag 6 december 2010 @ 20:06:52 #33
89055 CompuMess
Bzzz ?!?
pi_89600719
's niet moeilijk hoor... camera op statief, ISO lekker laag, diafragma wat knijpen en een sluitertijd van een seconde of 30. Kwaad kan het absoluut niet. (of je moet een lawinepijl in je sensor geparkeerd krijgen... :X )

Meestal mag m'n camera met oud en nieuw op zolder uit het dakraam kijken en staat hij een uurtje op intervalstand foto's te maken. Ik zie dan de volgende ochtend middag wel wat ik allemaal heb gemist.. :)
Ja, ik heb ook een zooi spullen om ploaties mee te maken...
Fotooz
- Fotowerk Indian Summer Festivals -
pi_89611832
vuurwerk + laser!
Hmmmzz,... door het oog van de naald gekropen als ik die posts hierboven lees! ;-)

maandag 6 december 2010 @ 22:43:35 #35
136730 PiRANiA
pi_89612556
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 22:33 schreef Ekoyt het volgende:
vuurwerk + laser!
Hmmmzz,... door het oog van de naald gekropen als ik die posts hierboven lees! ;-)

[ afbeelding ]
Het levert wel wat moois op :o
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')