FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Koffer gestolen tijdens vlucht, wat te doen?
Siyaradonderdag 25 november 2010 @ 09:33
Beste Fokkers,

Gister kwam ik terug van een zakenreis naar Wenen, en helaas was mijn handbagage iets te groot voor het luik boven de stoelen. Gelukkig was er een KLM medewerkster zo vriendelijk om mijn koffer dan in het bagageluik voorin te plaatsen, waardoor ik zelf gewoon achterin ging zitten en mijn koffer dus niet in de gaten kon houden.

Vervolgens, toen we succesvol geland waren, liep ik terug naar voren om mijn koffer te pakken, waar mevrouw doodleuk aangaf dat ze het luik net had open gedaan voor iemand anders, dat er maar 1 koffer in zat en dat die dus al was meegenomen.

Aangezien er echt maar 1 koffer in zat, en deze in het luik zat voor Business class, ben ik lichtelijk bang dat er opzet in het spel is, en dat iemand dus bewust mijn koffer gestolen heeft. Een dame van de KLM zei later dat zodra ik de bagage in het vliegtuig moest afgeven, dat ik een tag zou hebben moeten krijgen, maar dit is niet gebeurd dus heb niet echt een bewijs ofzo.

Lang verhaal kort te maken, dame van de KLM claimed dat het niet hun schuld is, stuurt me door naar politie, en politie wil geen aangifte opnemen omdat ze zeggen dat het de schuld van KLM is. Ik ben gecovered via een reisverzekering van de zaak, maar ik heb zelf ook het idee dat KLM fout zit dus ik direct via hun zou moeten handelen.

Iemand die opheldering zou kunnen geven?

Thanks!
appelsjapdonderdag 25 november 2010 @ 09:43
Nja als je een reisverzekering hebt, who cares. Het geld krijg je toch wel.
Daniel1976donderdag 25 november 2010 @ 09:48
Damn lastige situatie.
Hoe groot is jullie bedrijf? En hoeveel mensen vliegen er met KLM?
Als ik onze secretaresse laat bellen dat we nooit meer met KLM vliegen dan beginnen ze wel even te piepen.

Had je trouwens niet het vliegtuig uit kunnen rennen opzoek naar je koffer?
Bill_Edonderdag 25 november 2010 @ 09:50
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 09:48 schreef Daniel1976 het volgende:
Damn lastige situatie.
Hoe groot is jullie bedrijf? En hoeveel mensen vliegen er met KLM?
Als ik onze secretaresse laat bellen dat we nooit meer met KLM vliegen dan beginnen ze wel even te piepen.

Had je trouwens niet het vliegtuig uit kunnen rennen opzoek naar je koffer?

Dat dus.. Beetje raar dat hij ineens weg was, het is niet zo dat als je het vliegtuig uitstapt je ineens overal heen kan lopen.
Boca_Ratondonderdag 25 november 2010 @ 09:52
De koffer is gestolen dus ik snap niet dat je geen aangifte mag doen van diefstal. :?
jeoffdonderdag 25 november 2010 @ 09:52
Volgens mij moet je bewijs van aangifte tonen aan de reisverzekering anders betalen die ook niet!
appelsjapdonderdag 25 november 2010 @ 09:53
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 09:52 schreef jeoff het volgende:
Volgens mij moet je bewijs van aangifte tonen aan de reisverzekering anders betalen die ook niet!
Onzin, een aangifte is genoeg.
Lienekiendonderdag 25 november 2010 @ 09:54
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 09:53 schreef appelsjap het volgende:

[..]

Onzin, een aangifte is genoeg.
Hij kan dus geen aangifte doen.
StefannPSVdonderdag 25 november 2010 @ 10:03
Onzin, voor diefstal mag je altijd aangifte doen..
Lienekiendonderdag 25 november 2010 @ 10:04
quote:
7s.gif Op donderdag 25 november 2010 10:03 schreef StefannPSV het volgende:
Onzin, voor diefstal mag je altijd aangifte doen..
TS heeft kennelijk een andere ervaring.
jeoffdonderdag 25 november 2010 @ 10:05
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 09:53 schreef appelsjap het volgende:

[..]

Onzin, een aangifte is genoeg.
onzin, je moet altijd een kopie van het aangifteformulier opsturen
#ANONIEMdonderdag 25 november 2010 @ 10:26
De vraag is ook wat je überhaupt aan die verzekering hebt. Die willen meestal bonnetjes zien en keren dan de dagwaarde uit. Nou, joepie. :{
qlteldonderdag 25 november 2010 @ 10:27
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 10:04 schreef Lienekien het volgende:

[..]

TS heeft kennelijk een andere ervaring.
Het is bekend dat de politie in het algemeen roept dat je geen aangifte kan doen. Echter, als er iets van je gestolen wordt (en bij andere misdrijven), kun je aangifte doen en zal de politie dat op moeten nemen.
Am-Edonderdag 25 november 2010 @ 10:59
Ik zie niet zo, hoe KLM hier verantwoordelijk is.
Zij hoeven toch niet in de gaten te houden wie welke baggage meeneemt?
DroogDokdonderdag 25 november 2010 @ 11:02
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 10:59 schreef Am-E het volgende:
Ik zie niet zo, hoe KLM hier verantwoordelijk is.
Zij hoeven toch niet in de gaten te houden wie welke baggage meeneemt?
Zij hebben het in bewaring genomen en zijn dus verantwoordelijk.
Siyaradonderdag 25 november 2010 @ 11:16
quote:
2s.gif Op donderdag 25 november 2010 09:50 schreef Bill_E het volgende:

[..]

Dat dus.. Beetje raar dat hij ineens weg was, het is niet zo dat als je het vliegtuig uitstapt je ineens overal heen kan lopen.
Uit het vliegtuig rennen was misschien een optie geweest, stewardess heeft dat ook gedaan maar wou niet verder gaan de hal in, omdat ze bang was niet terug te kunnen keren naar het vliegtuig nadat ze door de deur ging.

quote:
Damn lastige situatie.
Hoe groot is jullie bedrijf? En hoeveel mensen vliegen er met KLM?
Als ik onze secretaresse laat bellen dat we nooit meer met KLM vliegen dan beginnen ze wel even te piepen.

Had je trouwens niet het vliegtuig uit kunnen rennen opzoek naar je koffer?
Naja, 90 duizend man wereldwijd, en ik ga het misschien ook nog wel op die boeg gooien.

Ik denk zelf ook dat KLM verantwoordelijk is, door het niet taggen van de koffer en door het meegeven aan de verkeerde persoon...
Daniel1976donderdag 25 november 2010 @ 11:21
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 11:16 schreef Siyara het volgende:
Naja, 90 duizend man wereldwijd, en ik ga het misschien ook nog wel op die boeg gooien.

Ik denk zelf ook dat KLM verantwoordelijk is, door het niet taggen van de koffer en door het meegeven aan de verkeerde persoon...
Dan doen! Wij zijn ook zo'n soort bedrijf. Wij hebben elke dag wel 150 tot 200 man in een huurauto zitten en elke dag ook tussen de 30 en 150 man in de lucht. Wanneer je zoiets fijntjes oplepelt is er vaak nog wel iets te doen.
Siyaradonderdag 25 november 2010 @ 11:35
Ik heb net een klacht ingediend bij KLM, telefonisch gaven ze aan niks te kunnen betekenen, en dat ik het maar moest proberen met een online klacht. Heb daar even 3x duidelijk mijn bedrijfsnaam genoemd, maar afhandeling kan wel een paar weken duren volgens hen.

Nu nog even contact met onze company-reisverzekering opnemen, en kijken wat precies de policy is enzo.
Guppydonderdag 25 november 2010 @ 11:43
Goed kans dat ze het erop gooien dat je bagage niet voldeed aan de normen voor handbagage. Hij was immers te groot en had dus in de eerste plaats niet meegemogen in de cabine. Niet dat ze dat het recht geeft er dan maar niet meer op te letten, maar goed.

Wat ik me ook ineens bedenk, is hij niet voor vertrek weer van boord gehaald? Omdat ie te groot was/daar niet hoorde of zo? Ik zeg maar wat hoor.

Of is ie niet op de bagageband terechtgekomen, omdat ze m toch nog in het laadruim hebben gegooid ivm te groot?
Siyaradonderdag 25 november 2010 @ 11:47
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 11:43 schreef Guppyfriend het volgende:
Goed kans dat ze het erop gooien dat je bagage niet voldeed aan de normen voor handbagage. Hij was immers te groot en had dus in de eerste plaats niet meegemogen in de cabine. Niet dat ze dat het recht geeft er dan maar niet meer op te letten, maar goed.

Wat ik me ook ineens bedenk, is hij niet voor vertrek weer van boord gehaald? Omdat ie te groot was/daar niet hoorde of zo? Ik zeg maar wat hoor.

Of is ie niet op de bagageband terechtgekomen, omdat ze m toch nog in het laadruim hebben gegooid ivm te groot?
Hij voldeed aan de gestelde eisen voor de handbagage, pastte ook in het rekje wat ze hebben staan om van te voren te checken, was alleen een extreem klein vliegtuig.

De sterwardess heeft aan mij bevestigd dat ze het luik voor iemand anders heeft open gedaan, en dat die kerel de enige koffer daarin heeft meegenomen, ze is er zelfs nog achteraan gerend.

Ik hoop uiteraard dat hij nog terecht komt...
Guppydonderdag 25 november 2010 @ 11:48
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 11:47 schreef Siyara het volgende:

[..]

Hij voldeed aan de gestelde eisen voor de handbagage, pastte ook in het rekje wat ze hebben staan om van te voren te checken, was alleen een extreem klein vliegtuig.

De sterwardess heeft aan mij bevestigd dat ze het luik voor iemand anders heeft open gedaan, en dat die kerel de enige koffer daarin heeft meegenomen, ze is er zelfs nog achteraan gerend.

Ik hoop uiteraard dat hij nog terecht komt...
Ja oke, dat is wel slordig... Laat verder ook weinig te raden over, hier is gewoon gefaald. Ik hoop ook dat ie nog terugkomt.
Snapcount2donderdag 25 november 2010 @ 11:50
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 11:47 schreef Siyara het volgende:

[..]

Hij voldeed aan de gestelde eisen voor de handbagage, pastte ook in het rekje wat ze hebben staan om van te voren te checken, was alleen een extreem klein vliegtuig.

De sterwardess heeft aan mij bevestigd dat ze het luik voor iemand anders heeft open gedaan, en dat die kerel de enige koffer daarin heeft meegenomen, ze is er zelfs nog achteraan gerend.

Ik hoop uiteraard dat hij nog terecht komt...
Kan de KLM je op zijn minst niet helpen met het doen van aangifte? Heeft de stewardess geen aangifte gedaan op het vliegveld?
Siyaradonderdag 25 november 2010 @ 11:52
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 11:50 schreef Snapcount2 het volgende:

[..]

Kan de KLM je op zijn minst niet helpen met het doen van aangifte? Heeft de stewardess geen aangifte gedaan op het vliegveld?
Stewardess stuurde me door naar politie, politie zegt contact opnemen met KLM, net met m'n lokale bureau gebeld en kan daar eventueel vanavond aangifte doen voor verzekeringskwesties.

Maar goed, ik vraag me ook af hoe dat gaat, ik heb echt geen bonnetjes meer van m'n pakken die ik bij me had, en dat is echt al snel 400 euro om te vervangen..
Snapcount2donderdag 25 november 2010 @ 12:10
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 11:52 schreef Siyara het volgende:

[..]

Stewardess stuurde me door naar politie, politie zegt contact opnemen met KLM, net met m'n lokale bureau gebeld en kan daar eventueel vanavond aangifte doen voor verzekeringskwesties.

Maar goed, ik vraag me ook af hoe dat gaat, ik heb echt geen bonnetjes meer van m'n pakken die ik bij me had, en dat is echt al snel 400 euro om te vervangen..
Wel vreemd aangezien er Marechaussee rondloopt op Schiphol en die daar de politietaken horen uit te voeren volgens mij.

Die bonnetjes hoef je je niet druk om te maken. Er zijn bij mij ook wat spullen verdwenen bij calamiteiten tijdens een vakantie en ik heb een lijstje ingeleverd met kleding en spullen die ontbraken en die netjes vergoed gekregen van de verzekering.
Siyaradonderdag 25 november 2010 @ 13:32
Kreeg je dagwaarde of nieuw-waarde?
Snapcount2donderdag 25 november 2010 @ 13:35
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 13:32 schreef Siyara het volgende:
Kreeg je dagwaarde of nieuw-waarde?
Ik kreeg destijds het geld terug dat ik nodig had om mijn spullen te vervangen. Dat was wat kleding en een stel schoenen. (nieuwwaarde dus...)
Siyaradonderdag 25 november 2010 @ 13:39
Daar hoop ik inderdaad ook op... ik zal dit topic wel kicken zodra ik meer weet :-)