quote:
Bahia, van uitblinker tot zondebok
Geschreven op 2010-11-26 om 10:06:46 | Bekeken: 1204 | Reacties: 19 | Foto: OrangePictures | Bron: AD.nl
Feyenoord draait slecht. De volksclub staat zestiende en heeft degradatiezorgen. Komende weken worden cruciaal. Zondag wacht ADO Den Haag, daarna 'concurrenten' Willem II en Excelsior. Verdediger André Bahia deelt mee in de malaise: "Het wordt tijd dat we punten pakken, zodat we na de winterstop weer naar boven kunnen kijken," zegt Bahia.
Vorig seizoen was Bahia één van de uitblinkers, nu kan hij er - volgens onder meer clubicoon Willem van Hanegem - niks meer van. Een monoloog van de Braziliaan.
"Het grootste verschil met het Feyenoord van vorig jaar en nu is de benadering. Het heeft ook met verschil in cultuur te maken. Hier in Nederland kijkt de buitenwereld anders naar een jongen van achttien dan naar een man van dertig. Als de jonge speler een fout maakt, dan luidt het commentaar: 'Kan gebeuren, hij is jong.' De oudere speler kan er meteen niks van. In Brazilië wordt iedereen gelijk behandeld.
Als je daar bij het eerste komt, ben je dus goed genoeg en draag je medeverantwoordelijkheid. Je leert zo meteen met de druk omgaan. Als excuus voor de slechte prestaties van ons wordt vaak gezegd dat het team jong is en dat er daarom fouten worden gemaakt. Als je dat vaak genoeg te horen krijgt, valt de prikkel van het moeten presteren weg. Helaas ontbreekt het aan een 'tegengeluid'.
Vorig jaar zat Kevin Hofland hier nog, hij kon heel goed de vinger op de zere plek leggen. Nu missen we zo iemand in de kleedkamer."
"Het feit dat er veel spelers langdurig ontbreken vanwege blessures helpt ook niet. Als je bij Ajax, FC Twente en PSV de vier beste spelers weghaalt, krijgen zij het ook moeilijk.
Vorig seizoen viel alles op de goede plek en draaide ik misschien wel mijn beste seizoen. Het team was in balans en er was chemie tussen Ron Vlaar en mij. We scoorden makkelijk, waardoor het voor de verdediging ook simpel voetballen was. We hielden vaak de nul. Dit seizoen is alles anders. Ik ben eruit geweest met een blessure, Ron ook. We hebben tot dusverre niet veel samen gespeeld, dus is het weer even zoeken naar automatismen. Doordat we nu ook meer moeite hebben met scoren, komt er meer druk op de verdediging. Een fout is dan fataal."
"Als de resultaten tegenvallen, wordt er gezocht naar een zondebok. Willem van Hanegem pikte mij eruit in zijn column. In harde bewoordingen maakt hij duidelijk dat ik beter ander werk kan zoeken. Wat moet ik ermee? Ik kan tegen kritiek. Ben er zelfs blij mee als ik er beter van kan worden. Als dat niet het geval was had ik het hier nooit zo lang volgehouden. Ik ben een hele andere voetballer toen ik hier aankwam zes jaar geleden. Ik ben geen Messi of Ronaldinho die op hun achttiende al de beste waren.
Alleen met hard werken word ik beter. Ieder jaar heb ik stappen gemaakt. Ruim 150 duels heb ik gespeeld voor Feyenoord. Waar Brazilianen nog wel eens de naam hebben vaak te laat komen of ander problemen hebben, ben ik een uitzondering. Ik zet me voor de volle honderd procent in. Ik heb de club nooit in diskrediet gebracht, ben door Feyenoord nooit beboet of geschorst.
Als ik in Rotterdam loop, hoor ik nooit wat negatiefs van de supporters en voel ik alleen maar liefde. Dat is het enige dat telt. Ik weet wat ik tot nu toe heb bereikt en ben daar trots op. Niemand neemt mij het gevoel af dat ik een winnaar ben."
Blijft een held hoor, ondanks zijn matige spel.