Dat bedoelde ik niet.quote:Op woensdag 24 november 2010 22:34 schreef pisnicht het volgende:
[..]
Nee zwarte pieten zijn idd echt minder aan hun kleding herkenbaar...
[ afbeelding ]
De kerstman is net zo goed herkenbaar aan zijn vette voorkomen als dat een zwarte piet aan zijn geschminkte gezicht herkenbaar is. De meeste mensen zien de kerstman als een kerstman en de meeste mensen zien zwarte piet als zwarte piet, niet als neger.
Maar dat is het niet.quote:Op woensdag 24 november 2010 22:38 schreef djenneke het volgende:
Natuurlijk is de oorsprong hiervan puur racisme. Dat lijkt mij nogal evident.
Maar Sinterklaas liet je een jaar lang werkenquote:Op woensdag 24 november 2010 22:28 schreef L.no het volgende:
[..]
![]()
Ik zie sinterklaas eigenlijk niet met een roe.
Ik heb het eigenlijk van dit liedje geleerd:
[..]
Fijn voor jou dat jij het niet racistisch ziet.
Er zijn negers die wel beter lijken.quote:Op woensdag 24 november 2010 22:38 schreef Sisiorange94 het volgende:
[ afbeelding ] [ afbeelding ]
Ik zie geen gelijkenis
In Spanje ja.quote:Op woensdag 24 november 2010 22:48 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Maar Sinterklaas liet je een jaar lang werken![]()
Ligt er misschien ook aan waar je opgegroeid bent, maar hier waren er nooit zoveel echte negers en sommigen speelden nog voor Zwart Piet![]()
Ook ging hier een keer de zwarte pakjesbezorger aan iedereen wat pepernoten geven bij wie hij een pakketje bracht
Hm... wat voor ouders hebben die kinderen dan ook die zo tegen je pratenquote:Op woensdag 24 november 2010 22:58 schreef L.no het volgende:
[..]
In Spanje ja.Lijkt me geweldig om te werken in dat weer ipv hier.
Ik snapte toen ik klein was dat nooit waarom dat een drama is als ik naar Spanje ging.
Ja, ik had ook familieleden die het gewoon speelden als wij het vierden. En trots vermelden dat ze geen schmink nodig hebben.
Ik kreeg er voornamelijk last van op school waar 1%/2% neger zijn. Maar je hebt gelijk, het kan inderdaad aan de omgeving liggen, maar niet aan de hoeveelheid negers denk ik.
Volgens mij zei niemand dat we sinterklaas moeten verbieden.quote:Op woensdag 24 november 2010 20:55 schreef anno2010 het volgende:
Ga een aktiecommitee oprichten ofzo
Als je nederlandse tradities niet vind passen, dan zoek je maar een ander land
ipv nederlandse tradities te verbieden
![]()
Nee, van context.quote:Op woensdag 24 november 2010 22:54 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Hangt er vanaf welke uitleg je prefereert.
Dan is het dus ook niet evident.quote:Op woensdag 24 november 2010 22:54 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Hangt er vanaf welke uitleg je prefereert.
Quote voor de waarheid.quote:Op woensdag 24 november 2010 22:38 schreef djenneke het volgende:
Natuurlijk is de oorsprong hiervan puur racisme. Dat lijkt mij nogal evident.
Het feest op zich heeft inmiddels helemaal niets meer met racisme te maken.
Het is een hele mooie en voor kinderen hele spannende traditie. Kinderen leren hier geen racisme van. Als dat wel het geval was geweest, hadden we hier allang "apartheid" gehad. En dat ze zich eens vergissen bij een donkere persoon, goh, erg hoor. Hooguit wat lullig, maar meteen een leermomentje voor ouder en kind. Ook is de rol van Zwarte Piet zeker de laatste jaren behoorlijk aan het veranderen. Sinterklaas wordt eigenlijk steeds verstrooider, en de Pieten steeds assertiever en slimmer. Moet ik me als blanke daar nu ook zorgen over gaan maken, of wat?
Ik kan niet begrijpen dat mensen zich hier echt heel druk over maken. Hebben die gewoon niks beters te doen of zo?
Inderdaad,was. Behalve als je in een dorp met 500 inwoners woont is het nu overal iets wat algemeen is in het straatbeeld, dus zo'n situatie zoals jij die schetst zie ik echt niet meer gebeuren.quote:Op woensdag 24 november 2010 23:18 schreef Dipkip het volgende:
[..]
Overigens heb ik ook op mn vijfde mijn heldere kinderstemmetje door de treincoupe laten schellen MAMA KIJK ZWARTE PIET!!!!! Niet in iedere woonplaats is een donkere huidskleur iets wat algemeen was in het straatbeeld.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |