abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89118360
Natuurlijk is de oorsprong hiervan puur racisme. Dat lijkt mij nogal evident.

Het feest op zich heeft inmiddels helemaal niets meer met racisme te maken.
Het is een hele mooie en voor kinderen hele spannende traditie. Kinderen leren hier geen racisme van. Als dat wel het geval was geweest, hadden we hier allang "apartheid" gehad. En dat ze zich eens vergissen bij een donkere persoon, goh, erg hoor. Hooguit wat lullig, maar meteen een leermomentje voor ouder en kind. Ook is de rol van Zwarte Piet zeker de laatste jaren behoorlijk aan het veranderen. Sinterklaas wordt eigenlijk steeds verstrooider, en de Pieten steeds assertiever en slimmer. Moet ik me als blanke daar nu ook zorgen over gaan maken, of wat?

Ik kan niet begrijpen dat mensen zich hier echt heel druk over maken. Hebben die gewoon niks beters te doen of zo?
I'm just a Soul whose Intentions are Good
pi_89118378

Ik zie geen gelijkenis :')
pi_89118426
quote:
15s.gif Op woensdag 24 november 2010 22:34 schreef pisnicht het volgende:

[..]

Nee zwarte pieten zijn idd echt minder aan hun kleding herkenbaar...

[ afbeelding ]

De kerstman is net zo goed herkenbaar aan zijn vette voorkomen als dat een zwarte piet aan zijn geschminkte gezicht herkenbaar is. De meeste mensen zien de kerstman als een kerstman en de meeste mensen zien zwarte piet als zwarte piet, niet als neger.
Dat bedoelde ik niet. :)

Alleen de naam al: zwarte piet. Het is niet voor niets dat negers soms zwarte piet worden genoemd. Dat is wat de pieten voor kinderen herkenbaar maakt. Op tweede plaats de kleding.
pi_89118795
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 22:38 schreef djenneke het volgende:
Maar dat is het niet.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
pi_89118874
quote:
19s.gif Op woensdag 24 november 2010 22:28 schreef L.no het volgende:

[..]

oO/
Ik zie sinterklaas eigenlijk niet met een roe.
Ik heb het eigenlijk van dit liedje geleerd:

[..]

Fijn voor jou dat jij het niet racistisch ziet. :)
Maar Sinterklaas liet je een jaar lang werken :(
Ligt er misschien ook aan waar je opgegroeid bent, maar hier waren er nooit zoveel echte negers en sommigen speelden nog voor Zwart Piet :D
Ook ging hier een keer de zwarte pakjesbezorger aan iedereen wat pepernoten geven bij wie hij een pakketje bracht :')
pi_89119144
quote:
7s.gif Op woensdag 24 november 2010 22:38 schreef Sisiorange94 het volgende:
[ afbeelding ] [ afbeelding ]

Ik zie geen gelijkenis :')
Er zijn negers die wel beter lijken.

En dan nog: waarom denk je dat sommige donkere mensen zoals L.no zwartepiet worden genoemd?

Ra ra.
pi_89119170
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 22:46 schreef marcodej het volgende:

[..]

Maar dat is het niet.
Hangt er vanaf welke uitleg je prefereert.
  woensdag 24 november 2010 @ 22:58:02 #58
137556 L.no
Midlife crisis
pi_89119371
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 22:48 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Maar Sinterklaas liet je een jaar lang werken :(
Ligt er misschien ook aan waar je opgegroeid bent, maar hier waren er nooit zoveel echte negers en sommigen speelden nog voor Zwart Piet :D
Ook ging hier een keer de zwarte pakjesbezorger aan iedereen wat pepernoten geven bij wie hij een pakketje bracht :')
In Spanje ja. _O_ Lijkt me geweldig om te werken in dat weer ipv hier. :+ Ik snapte toen ik klein was dat nooit waarom dat een drama is als ik naar Spanje ging.
Ja, ik had ook familieleden die het gewoon speelden als wij het vierden. En trots vermelden dat ze geen schmink nodig hebben. _O_
Ik kreeg er voornamelijk last van op school waar 1%/2% neger zijn. Maar je hebt gelijk, het kan inderdaad aan de omgeving liggen, maar niet aan de hoeveelheid negers denk ik.
"Give me some chocolate or I will cut you" -Becky
pi_89119447
Altijd deze onzinnige discussie van gefrustreerde mensen.
pi_89119539
quote:
19s.gif Op woensdag 24 november 2010 22:58 schreef L.no het volgende:

[..]

In Spanje ja. _O_ Lijkt me geweldig om te werken in dat weer ipv hier. :+ Ik snapte toen ik klein was dat nooit waarom dat een drama is als ik naar Spanje ging.
Ja, ik had ook familieleden die het gewoon speelden als wij het vierden. En trots vermelden dat ze geen schmink nodig hebben. _O_
Ik kreeg er voornamelijk last van op school waar 1%/2% neger zijn. Maar je hebt gelijk, het kan inderdaad aan de omgeving liggen, maar niet aan de hoeveelheid negers denk ik.
Hm... wat voor ouders hebben die kinderen dan ook die zo tegen je praten :') Heb geen negers in de klas gehad op de basisschool, maar voor zover ik weet hadden de negers in andere klassen nergens last van. 0.5% was neger denk ik, maar we zagen het verschil niet. Ze roken alleen naar ander eten :D
pi_89120306
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 20:55 schreef anno2010 het volgende:
Ga een aktiecommitee oprichten ofzo
Als je nederlandse tradities niet vind passen, dan zoek je maar een ander land
ipv nederlandse tradities te verbieden

:(
Volgens mij zei niemand dat we sinterklaas moeten verbieden.
Als ik geen sinterklaas wil vieren met mijn kinderen dan is dat mijn zaak, daar hoef ik niet voor naar een ander land. Wat andere mensen doen moeten ze zelf weten, die mogen van mij alle feestdagen vieren die ze willen. Pasen vier ik ook niet, dat wil niet zeggen dat ik pasen wil verbieden.

Ik heb er gewoon moeite mee, met sinterklaas. Vanwege het racisme maar ook vanwege het voorliegen van je kinderen.

Overigens heb ik ook op mn vijfde mijn heldere kinderstemmetje door de treincoupe laten schellen MAMA KIJK ZWARTE PIET!!!!! Niet in iedere woonplaats is een donkere huidskleur iets wat algemeen was in het straatbeeld. Donkere mensen zag je op TV, als je ze in het echt zag waren het zwarte pieten. Dus ik kan me best voorstellen dat donkere mensen bekend zijn met zulke opmerkingen en het niet leuk vinden.
pi_89122198
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 22:54 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Nee, van context.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
pi_89149101
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 00:09 schreef marcodej het volgende:

[..]

Nee, van context.
Verklaar je nader.
I'm just a Soul whose Intentions are Good
pi_89149607
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:51 schreef djenneke het volgende:

[..]

Verklaar je nader.
nader je verklaar
  donderdag 25 november 2010 @ 23:23:17 #65
58548 pisnicht
dead girls can`t say no
pi_89160491
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 22:54 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Dan is het dus ook niet evident.
To most Christians, the Bible is like a software license. Nobody actually reads it. They just scroll down to the bottom and click "I agree."
#allmightygod
pi_89166963
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 22:38 schreef djenneke het volgende:

Het feest op zich heeft inmiddels helemaal niets meer met racisme te maken.
Het is een hele mooie en voor kinderen hele spannende traditie. Kinderen leren hier geen racisme van. Als dat wel het geval was geweest, hadden we hier allang "apartheid" gehad. En dat ze zich eens vergissen bij een donkere persoon, goh, erg hoor. Hooguit wat lullig, maar meteen een leermomentje voor ouder en kind. Ook is de rol van Zwarte Piet zeker de laatste jaren behoorlijk aan het veranderen. Sinterklaas wordt eigenlijk steeds verstrooider, en de Pieten steeds assertiever en slimmer. Moet ik me als blanke daar nu ook zorgen over gaan maken, of wat?

Ik kan niet begrijpen dat mensen zich hier echt heel druk over maken. Hebben die gewoon niks beters te doen of zo?
Quote voor de waarheid.
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 23:18 schreef Dipkip het volgende:

[..]

Overigens heb ik ook op mn vijfde mijn heldere kinderstemmetje door de treincoupe laten schellen MAMA KIJK ZWARTE PIET!!!!! Niet in iedere woonplaats is een donkere huidskleur iets wat algemeen was in het straatbeeld.
Inderdaad,was. Behalve als je in een dorp met 500 inwoners woont is het nu overal iets wat algemeen is in het straatbeeld, dus zo'n situatie zoals jij die schetst zie ik echt niet meer gebeuren.
Özil | Ki SY| Son HM| Lee SW| Taeguk Warriors|
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')