quote:
Op vrijdag 26 november 2010 14:16 schreef Chilled het volgende:Hallo allemaal!
Ik zou graag willen beginnen met haken

En ik zou graag willen beginnen met een kleed voor op de bank, recht toe recht aan. Hebben jullie beginnerstips voor me? Ik ben al voor naalden aan het kijken enzo, maar er zijn er zoveel dat ik niet echt weet waar ik moet beginnen en welke het beste zijn!
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen

Wat je ook kan doen is op Ravelry een account aan maken, daar even zoeken of 'afghan' of 'blanket'. Je hebt er hele simpele tussen zitten, zo heb ik een pdfje van eentje die inderdaad iets van 160 lossen en dan een hele hoop keer heen en weer is. Simpel maar bedenk wel dat het een gigantisch lang project vaak is! Zoek iets wat je tussendoor ook kan doen, anders ga je je denk ik snel vervelen met de deken. Je kan bv. beginnen met een paar simpele beestje. Kan je rond haken? Zodra je dat kan (niet moeilijk hoor, na een paar keer heb je het truukje wel door) kan je hele schattige beestjes maken zonder al te veel moeite!
Wat naalden betreft maakt het denk ik niet zo heel veel uit. Het ligt aan het patroon wat je wil maken, maar ik denk dat je voor een deken best 5.0 kan nemen ofzo. De naalden zijn ingedeeld op dikte, en de meeste gaan per halve mm (dus van 1.0 tot gigantisch groot), maar de meest gebruikte zijn denk ik wel de 3.0-3.5 en de 4.5-5.0. Maar dat hangt natuurlijk helemaal van het project, van je wol (hoe dik die is) en van wat je zelf leuk vindt af. Als je iets met dunne wol maakt met een grote naald, krijg je veel gaten in je werk. 't Kan leuk zijn, maar vaak is het niet zo mooi. Daarom staat er ook altijd de maat naalden bij die de mensen gebruikt hebben.
Wat je ook kan doen (als je even tijd hebt) is op Ebay een setje kopen. Ik had zelf voor 7 dollar alles van 2.0 tot 8.0, het duurt alleen een weekje of 3 voordat dat binnen is. Scheelt wel even, want hier los (Stockholm) kosten ze zo ongeveer 3 of 4 euro per stuk.
- edit-
wat Trui zegt dus!
trouwens, wat een leuke muts is het geworden Trui! Ik vind die voering er juist heel leuk bij passen, lekker vrolijk ( en zoals je weet hou ik wel van kleurtjes

)