abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 25 november 2010 @ 21:00:19 #76
322318 .Neovo.
Driven By The Future
pi_89152242
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 07:53 schreef JDude het volgende:

[..]

Wut? :').
Als je verbruik toeneemt, leg je minder kilometers af per liter brandstof. Wat bedoel je precies?
Als ik er vanuit ga dat ik bij bijvoorbeeld 100km/u 5 liter benzine verbruik, en bij 120 km/u 6 liter benzine, dan kan ik theoretisch toch net zo goed 120 rijden?

In het instructieboekje staat dat de auto ongeveer 5 liter verbruikt bij 100 km/u en ruim 6 liter bij 120 km/u. Nou weet ik dat je in praktijk nooit de opgegeven waarden haalt. Maar ik begon er toen wel bij na te denken.
pi_89152320
En die 5 en 6 liter, is dat per 100/120km, of allebei over 100km. Dat is namelijk het hele punt he :P
  donderdag 25 november 2010 @ 23:11:42 #78
314083 ovhees
no fear, i`m here
pi_89159884
quote:
14s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:08 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Ok. Dus jij zegt dat je met 200 1 op 15 rijdt..? Doe je goed. Mijn 1,8 8kleppertje @ 1150KG met 115PK en (100%) langere gangen dan jou auto deed 6.6L op 100KM @ flatout 205KMPU.. :')

Maak dat de kat wijs gozer :')
Kan best dat je het niet gelooft, maar op bijna 600 km ging er echt maar 40 liter in.
Een motor loopt het meest efficient als je op het toerental rijdt, waarbij je het maximum koppel hebt.
In mijn geval is dat rond de 5000 toeren.

Mijn oude Scorpio 2.9 V6 was nog extremer:
reed je netjes 100 ,dan deed ie net 1 op 6..
Ging je nu 160 rijden, dan werd het ineens 1 op 8..

(was overigens nog steeds maar 3500 toeren.)
Idiot outside, but why?
  vrijdag 26 november 2010 @ 01:19:31 #79
305427 mylifeisgrey
amor omnia vincit
pi_89164633
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 23:11 schreef ovhees het volgende:

[..]

Kan best dat je het niet gelooft, maar op bijna 600 km ging er echt maar 40 liter in.
Een motor loopt het meest efficient als je op het toerental rijdt, waarbij je het maximum koppel hebt.
In mijn geval is dat rond de 5000 toeren.

motor loopt inderdaad het meest efficient zo dicht mogelijk bij maxkoppel toerental en zoveel mogelijk geopende gasklep.(bij benadering dat benzinemengsel door inspuiten/carbarateur etc precies gelijk overal blijft en nog wat andere zooi, maar dat is moeilijk mee te nemen en hangt van auto en allerlei dingen af. het zal niet zeer veer schelen in elk geval)
dan krijg je zoveel mogelijk vermogen*tijd per hoeveelheid benzine

om dit te ondersteunen:
-bij gasklep dicht gaat de motor ook als een vacuumpomp werken, er gaat daar dan veel energie verloren aan.

-er zijn verliezen (langs de zuigerringen/kleppen die niet op het allerperfectste moment in de perfecte stand kunnen staan/benzinemengsel ontbrand niet meteen/etc....) . daarom is ook niet het koppel bij elk toerental even hoog

indien volgas, zijn bij het maximumkoppeltoerental die 2 verliezen het minst.

probleem is dat je niet altijd dat vermogen(dat koppel*desbetreffend toerental) wil hebben tijdens het rijden

voor minder vermogen: als je de gasklep niet volledig opent, verandert het maxkoppelplek(voor die gasklepopening) naar minder toeren.
dus dan is minder toeren gewenst

mensen die zeggen dat een bepaald toerental altijd het beste is :r
hangt er dus vanaf hoeveel vermogen je wilt hebben.

bij 'vermogen nodig' is dus een toerental tussen 0 en maxkoppeltoeren gewenst voor het beste rendement
en heb je meer vermogen nodig dan daar te 'halen' dan moet je volgas blijven houden en boven het maxkoppeltoerental komen.(het maxvermogentoerental is bij meer toeren dan maxkoppeltoerental)

zegt natuurlijk NIET of dat ook het zuinigst per KM is, het is als je je motor zo gebruikt wel dat je zo min mogelijk benzine verbruikt per tijd voor het vermogen wat je wilt hebben.

quote:
Mijn oude Scorpio 2.9 V6 was nog extremer:
reed je netjes 100 ,dan deed ie net 1 op 6..
Ging je nu 160 rijden, dan werd het ineens 1 op 8..

(was overigens nog steeds maar 3500 toeren.)
ipv 100 160 km/uur rijden is 1,6 X zo snel
benadering van energie nodig voor een afstand:
luchtweerstand:-zorgt voor 1,6^2 zoveel luchtweerstand
luchtweerstand=force, en om dan even zelfde snelheid te houden is force*snelheid aan vermogen nodig
dus 1,6^3 zoveel vermogen nodig
je bent ook 1,6X zo snel op je bestemming, dus uiteindelijk 1,6^2 zoveel joules nodig.

rolweerstand blijft ongeveer gelijk
rolweerstand=force en om dan even zelfde snelheid te houden is force*snelheid aan vermogen nodig
dus 1,6 zoveel vermogen nodig
echter per afstand ga je ook 1,6 X zo snel, dus uiteindelijk zelfde hoeveelheid joules nodig.
rolweerstand is relatief klein (vergeleken met luchtweerstand) met deze hogere snelheden.

dus je had dus bijna 1,6^2 keer zoveel energie nodig per afstand!

als je motor dus met die snelheid(en toerental en gasklepopening) een meer dan die bijna 1,6^2 keer beter rendement heeft dan met 100rijden(en dat toerental en gasklepopening), dan verbruik je minder benzine per km :D

[ Bericht 2% gewijzigd door mylifeisgrey op 26-11-2010 02:32:25 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')