abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88952125
Kennen jullie die campagne? Zoniet: hier.

In ieder geval is hij hele dikke bullshit. Waarom vind ik dat? Simpelweg omdat mensen heel goed weten dat ze asociaal bezig zijn. Waarom staat dit dan in OUD? Omdat ik de ouders heden ten dage zo ongeveer de asociaalste groep mensen vind. Het lijkt wel het hoogste streven voor een hoop ouders om vooral zoveel mogelijk asociaal gedrag ("zelfredzaamheid") te demonstreren aan hun kinderen.

Ik denk dat ik niet de enige ben die deze dagen ergens heeft staan wachten op de aankomst van Sinterklaas. Voor een heleboel ouders is het niet logisch om op tijd te komen en tegelijkertijd weer heel logisch om toch vooraan te willen staan. Ik heb vandaag letterlijk een zak een poging zien ondernemen om dwars over een kinderwagen vooraan bij de dranghekken te komen om Sint een handje te geven. En dan nog een grote bek ook tegen de protesterende moeder.

Een andere tactiek is om je kind bij het achterhoofd te vatten en het zo voor je uit te laveren onder het motto van "ze mot vooraan staan het is immers voor kinderen". Gek genoeg moeten er ook kinderen voor opzij, kinderen die met hun ouders wél ruim op tijd aanwezig waren om vooraan te kunnen staan.

Even vragen is nog zo'n softie-waarde die je niet aan je kind door wil geven als ouders blijkbaar. Gewoon douwen met die ellebogen, je ertussen wurmen en op commentaar reageren met a) een glazige blik of b) een muil terug. En dan vooral veel drieletterwoorden zodat je kinderen goed leren hoe je een ander afblaft en je altijd je zin krijgt en het onderste uit de kan zonder dat je er iets voor hoeft te doen.

Dan deelt Piet snoep uit. De jongste kinderen worden afgetroefd (hoewel de Pieten erop letten) en de hardst gillende en dringende kinderen vangen het meest. Wangedrag -> beloning.

Een ander "mooi" voorbeeld is afzwemmen. Dan zit je daar met een zweterige hal vol ouders en zoveelstegraadsverwanten. Iedereen zit, dus iedereen kan het zien. *Plons* doet het eerste kindje en *klik* gaan de camera's. Elke papa wil zijn eigen kind natuurlijk in extreme sport-slomo vastleggen en moet daarvoor a) gaan staan b) de hoek verbeteren door naar voren te lopen en c) meelopen langs de badrand met de koter in kwestie. En dat met een stuk of 30 papa's tegelijk in wisselende samenstelling. Gevolg: rest van de tribune ziet niks meer. Beloning: de mooiste beelden voor de asociaalste mensen.

Bij een schooluitvoering is het gros van de ouders de eerste 5 minuten stil, daarna beginnen ze bij te beppen met elkaar. Men is alleen stil als de eigen kinderen op het podium staan. Behalve als de telefoon gaat natuurlijk, dat gaat voor.

Mijn vragen: ben ik de enige kuthippie die hier probeert de kinderen juist niet zo op te voeden? Of ben ik gewoon dom omdat mijn kinderen dus vaker aan het kortste eind trekken zo?
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_88952327
ik ben ook een kuthippie geloof ik -O-

Vandaag in Carré bij het Sinterklaasfeest: mensen die voor andere kinderen gaan staan om hun eigen kind in de handen van Piet of Sinterklaas te duwen. Letterlijk :{
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  Licht Ontvlambaar zaterdag 20 november 2010 @ 19:41:31 #3
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_88952390
Kuthippie meldt... Alleen dan wel eentje die gerust een grote mond open trekt als er iemand pontificaal voor Isa gaat staan.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_88952397
Ow, dan ben ik ook een kuthippie. And proud of it.
Het is allemaal te acosiaal voor woorden, en dan maken wij nog maar een heel klein beetje mee, omdat Senna nog erg klein is, natuurlijk. Ik kan me de situaties wel voorstellen. En wij gaan er toch niet aan mee doen. Dan wordt ze maar de laatste der Mohikanen die wel weet hoe je je sociaal gedraagt.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_88952560
Het is helaas meer dan een trend aan het worden. Het is een ontwikkeling die stevig aan het doorzetten is.

Ik vraag mij dan ook ten zeerste af hoe dit zich gaat verhouden over een jaar of tien. Dan moet de nu jonge generatie het over gaan nemen. Ik vind nu het verschil al enorm als ik kijk naar een gemiddelde groep jongeren van een jaar of 15 oud, en hoe het volgens mij was toen ik zelf rond die leeftijd was (ben nu 25).

Dit komt volgens mij allemaal voort uit het gebrek aan opvoeding. Er zijn gelukkig nog genoeg mensen die wel weten hoe ze hun kinderen moeten opvoeden, maar die komen in het gedrang door het gedrag van 'die anderen'. Zowel die ouders als hun kinderen hebben meer dan een schop onder de kont nodig. Discipline, respect en een fatsoenlijke algemene ontwikkeling moet ze bijgebracht worden.

Daarnaast mag in Nederland ook gewoon te veel. Hoe harder je schreeuwt, des te meer je gedaan krijgt. En dat is ook een van de facetten die hier aan bijdraagt.
I spoke proper England since I was a children.
pi_88952700
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 november 2010 19:45 schreef Reneuh het volgende:
Het is helaas meer dan een trend aan het worden. Het is een ontwikkeling die stevig aan het doorzetten is.

Ik vraag mij dan ook ten zeerste af hoe dit zich gaat verhouden over een jaar of tien. Dan moet de nu jonge generatie het over gaan nemen. Ik vind nu het verschil al enorm als ik kijk naar een gemiddelde groep jongeren van een jaar of 15 oud, en hoe het volgens mij was toen ik zelf rond die leeftijd was (ben nu 25).

Dit komt volgens mij allemaal voort uit het gebrek aan opvoeding. Er zijn gelukkig nog genoeg mensen die wel weten hoe ze hun kinderen moeten opvoeden, maar die komen in het gedrang door het gedrag van 'die anderen'. Zowel die ouders als hun kinderen hebben meer dan een schop onder de kont nodig. Discipline, respect en een fatsoenlijke algemene ontwikkeling moet ze bijgebracht worden.

Daarnaast mag in Nederland ook gewoon te veel. Hoe harder je schreeuwt, des te meer je gedaan krijgt. En dat is ook een van de facetten die hier aan bijdraagt.
Juist! Ik merk nu al dat ik de mensen van nog geen tien jaar jonger dan ik vaak ontzettend zelfverzekerd vind, op een manier die uitstraalt dat ze overal maar recht op menen te hebben, zonder dat er iets tegenover staat. Die trekken vaak zonder enige reserve hun scheur open zodra ze het niet aanstaat. De muurbloempjes en kat-uit-de-boomkijkers worden eruit gefokt lijkt het wel...
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_88953035
Je hebt ook te brave mensen.

Mijn vrouw is er zo eentje. Die loopt naar de starthalte van de bus in plaats van naar de halte hier een straat achter het huis, omdat ze anders de bus te lang ophoudt wanneer ze met de kinderwagen moet instappen...
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_88953109
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 november 2010 19:56 schreef Daffodil31LE het volgende:

Mijn vrouw is er zo eentje. Die loopt naar de starthalte van de bus in plaats van naar de halte hier een straat achter het huis, omdat ze anders de bus te lang ophoudt wanneer ze met de kinderwagen moet instappen...
Vertel haar maar dat ik voor kinderwagens gerust wil wachten, en voor ouderen met een rollator ook wel. Vervelende gastjes die geen OV-kaart hebben en met de chauffeur in discussie gaan/ grote bek opzetten omdat ze zonder te betalen toch mee willen schop ik het liefste zelf de bus uit. Helaas ben ik maar 1.70 en vrouw.
pi_88953216
Wat ik leuk vind van onze overheid is de campagne 'Onbewust Asociaal' en 'Het nieuwe rijden'. Stel, je komt bij een kruising, je moet rechtsaf, het kruispunt heeft stoplichten. Voor de baan rechtsaf is speciaal een uitvoegstrook gemaakt, naast de twee banen rechtdoor. Rechtdoor heeft rood, jij hebt groen, en voor je rijdt een 'nieuwe rijder', die dus z'n auto met een lullig vaartje laat uitrollen, waardoor jij niet naar je baan kan, en het stoplicht niet haalt. Behoorlijk onbewust asociaal van die nieuwe rijder...
The past is what made you, but the future is what you're gonna make!
pi_88953225
quote:
6s.gif Op zaterdag 20 november 2010 19:58 schreef kirsten. het volgende:

[..]

Vertel haar maar dat ik voor kinderwagens gerust wil wachten, en voor ouderen met een rollator ook wel. Vervelende gastjes die geen OV-kaart hebben en met de chauffeur in discussie gaan/ grote bek opzetten omdat ze zonder te betalen toch mee willen schop ik het liefste zelf de bus uit. Helaas ben ik maar 1.70 en vrouw.
Al zo vaak gezegd, maar ja. Belgische. En geen haar op de tanden.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_88954063
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 november 2010 20:01 schreef AlphaOmega het volgende:
Wat ik leuk vind van onze overheid is de campagne 'Onbewust Asociaal' en 'Het nieuwe rijden'. Stel, je komt bij een kruising, je moet rechtsaf, het kruispunt heeft stoplichten. Voor de baan rechtsaf is speciaal een uitvoegstrook gemaakt, naast de twee banen rechtdoor. Rechtdoor heeft rood, jij hebt groen, en voor je rijdt een 'nieuwe rijder', die dus z'n auto met een lullig vaartje laat uitrollen, waardoor jij niet naar je baan kan, en het stoplicht niet haalt. Behoorlijk onbewust asociaal van die nieuwe rijder...
Ik zit nu midden in mijn rijlessen, en ik had er nooit bij stilgestaan ( :') ) dat dat uitrollen Nieuw was en dus dat het vervelend zou kunnen zijn omdat het ook anders kan en is geweest. Echt heel heus onbewust dus in mijn geval :P
pi_88954157
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 november 2010 20:23 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Ik zit nu midden in mijn rijlessen, en ik had er nooit bij stilgestaan ( :') ) dat dat uitrollen Nieuw was en dus dat het vervelend zou kunnen zijn omdat het ook anders kan en is geweest. Echt heel heus onbewust dus in mijn geval :P
Ik probeer ook wel bewust te rijden, maar boven dat probeer ik veel meer sociaal te rijden. Als ik op de snelweg iemand inhaal, en dreig die persoon klem te rijden, dan geef ik ook wel even gas zodat dat niet gebeurt, net als dat ik gewoon al van het gas ga als ik zie dat ik anders iemand echt wel klem zal rijden. Dat probeer ik altijd te voorkomen. En rustig uitrollen waar mogelijk, ja, heel goed, maar niet als mijn stoplicht op groen staat! :)
The past is what made you, but the future is what you're gonna make!
  zaterdag 20 november 2010 @ 20:30:02 #13
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_88954307
Het ergste is misschien wel dat waarschijnlijk het merendeel van de ouders zich hier onder de noemer 'kuthippie' zal scharen. Ervanuitgaande dat hier een dwarsdoorsnede van de Nederlandse ouders (vooral moeders) post, hoe kan het dan zijn dat het gedrag IRL zo anders is?
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  zaterdag 20 november 2010 @ 20:45:40 #14
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_88954805
Misschien zijn het de vaders die zo aso zijn? :@ :P
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  † In Memoriam † zaterdag 20 november 2010 @ 20:46:28 #15
7074 moussy
kuttekop
pi_88954834
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 november 2010 20:45 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Misschien zijn het de vaders die zo aso zijn? :@ :P
en de opa's en oma's natuurlijk!
Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_88954940
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 november 2010 20:30 schreef Tinkepink het volgende:
Het ergste is misschien wel dat waarschijnlijk het merendeel van de ouders zich hier onder de noemer 'kuthippie' zal scharen. Ervanuitgaande dat hier een dwarsdoorsnede van de Nederlandse ouders (vooral moeders) post, hoe kan het dan zijn dat het gedrag IRL zo anders is?
Dat is denk ik dé hamvraag. Net als dat niemand ooit enige sympathie lijkt te koesteren voor mensen die dringen voor de trein, maar ik zie niet anders...
pi_88955240
Ik merk hier in Amsterdam dat het ook erg afhangt van de buurt waar je in woont. Als je bijvoorbeeld door de Molukkenstraat (Indische buurt) rijdt dan moet je om de haverklap remmen omdat er wéér iemand op een daar niet voor bestemde plek oversteekt. De hectiek en het rommelige van die straat vind ik heel karakteristiek voor de 'achterstandswijken'. Ik zet dat maar tussen aanhalingstekens omdat die wijken erg opgeknapt worden, de samenstelling van de wijken verandert en dat ook de sfeer ten goede komt.

Van de week ben ik voor het eerst met kinderwagen de tram ingegaan. Ik heb die situatie geprobeerd te vermijden omdat kinderwagens en openbaar vervoer een slechte combinatie vormen. Maar goed, inmiddels ontkom ik er niet aan omdat het te zwaar wordt m'n kind te dragen (ik ben heel behoorlijk zwanger). Nu klaag ik al een tijdje dat de studenten in de Utrechtse bus 12s nooit voor me opstaan, maar ditmaal waren het een moeder met kind en haar vriendin die de enige twee vrije plekken bij de kinderwagens in beslag namen en mij lieten staan. Ik wist niet wat me overkwam.

Het zijn vaak van die kleine dingen, maar ze geven me het gevoel dat mensen erg in hun eigen wereld leven. Ik vind het voorbeeld van het autorijden heel aardig: als je rekening houdt met je directe en minder directe omgeving dan kun je op de bewegingen van anderen anticiperen en ze meer ruimte geven. Er is al zo weinig ruimte, dus waarom zouden we elkaar het leven niet makkelijker maken?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_88955433
Ik was juist aangenaam verrast dat meestal! mensen in de tram wel opstonden en hun plaats aanboden toen ik zwanger was. Ook nog toen ik met kind in draagdoek met de tram ging. Met de buggy is een ander verhaal, daar moet je gewoon bij blijven staan, geloof ik.

Is het ook niet een beetje dat het veel meer opvalt als mensen zich asociaal opstellen, en we het niet zo snel zien of onthouden als mensen gewoon sociaal zijn?

De generatie van mijn ouders had ook al een dergelijke mening over de jeugd toen, dat zijn wij en wij denken weer zo over de generatie na ons. Heeft het daar ook niet een beetje mee te maken, de manier waarop iedere generatie kijkt na de mensen na hun?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_88955590
Ik was ruim op tijd bij de sint. Ik was op dat moment 40 weken zwanger.
Toen ik een mevrouw er op aansprak dat wij er al stonden en dat ze niet zo moest duwen in mijn buik kreeg ik een tjah jammer naar mijn hoofd. Want haar zoon moest er ook bij staan..
En ze bleef maar duwen :{ Ik heb echt mijn best gedaan om niet helemaal uit mijn dak te gaan.

Ouders die hun kind over de hekken tillen.. En dan ook nog het gek vinden als ik netjes vooraan bij het hek de kinderen daar niet laat staan als de politie ze weg stuurt voor de hekken. :(
pi_88955618
Nou, ik denk dat de drukte ook wel het slechtste in mensen naar boven haalt en dat het leven op veel manieren steeds drukker wordt. De Sinterklaasviering is wel een aardig voorbeeld, net als Koninginnedag: het zijn behoorlijk massale vieringen aan het worden en ik mijd ze liever. Dat geldt ook voor het openbaar vervoer in de spits: het is druk, er is weinig ruimte, en 'dus' wordt er meer om gevochten.

Over het algemeen zijn er ook veel lieve mensen, hoor, en die vallen me juist des te meer op. Een vriendelijk gebaar kan mijn hele dag goedmaken.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 20 november 2010 @ 21:13:14 #21
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_88955681
Ik vind generatiegenoten vaak een stuk asocialer dan jongeren om eerlijk te zijn. Heb een schurfthekel aan die over-assertieve dertigers en veertigers. Vooral die van het soort die alles perfect voor elkaar willen hebben (perfecte huis, goede baan, goed gekleed, succesvol etc) en dat ook eisen voor hun kinderen.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_88956934
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 november 2010 21:11 schreef Claudia_x het volgende:
Nou, ik denk dat de drukte ook wel het slechtste in mensen naar boven haalt en dat het leven op veel manieren steeds drukker wordt. De Sinterklaasviering is wel een aardig voorbeeld, net als Koninginnedag: het zijn behoorlijk massale vieringen aan het worden en ik mijd ze liever. Dat geldt ook voor het openbaar vervoer in de spits: het is druk, er is weinig ruimte, en 'dus' wordt er meer om gevochten.

Over het algemeen zijn er ook veel lieve mensen, hoor, en die vallen me juist des te meer op. Een vriendelijk gebaar kan mijn hele dag goedmaken.
Dat zeker, ik ben normaal ook niet zo zuur hoor, maar ik heb 2 uur in de waterkou gestaan voor een verklede vent in een jurk met een mal hoedje op en zijn geverfde vrienden, dus dan heb ik het even gehad met de mensheid :P
pi_88958801
Alle drie je voorbeelden zijn zo herkenbaar. Als juf sta ik elk jaar als we Sinterklaas onthalen op het schoolplein, ouders van kleuters naar achteren te dirigeren omdat ze pontificaal voor de kinderen van de groep 3 t/m 8 gaan staan. En dan is van tevoren al in onze nieuwsbrief gevraagd aan ouders om achteraan te gaan staan.

Bij het afzwemmen van mijn nichtje heb ik me groen en geel geërgerd aan een oma die steeds pal voor me ging staan. Ik kon niets zien.

Bij elke eindmusical heb ik me nog verwonderd over inderdaad: kletsende ouders in de zaal, bizar!
This life was not for you
though I learned from you
that beauty need only be a whisper
pi_88959494
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 november 2010 22:37 schreef Ahava het volgende:
Alle drie je voorbeelden zijn zo herkenbaar. Als juf sta ik elk jaar als we Sinterklaas onthalen op het schoolplein, ouders van kleuters naar achteren te dirigeren omdat ze pontificaal voor de kinderen van de groep 3 t/m 8 gaan staan. En dan is van tevoren al in onze nieuwsbrief gevraagd aan ouders om achteraan te gaan staan.

Bij het afzwemmen van mijn nichtje heb ik me groen en geel geërgerd aan een oma die steeds pal voor me ging staan. Ik kon niets zien.

Bij elke eindmusical heb ik me nog verwonderd over inderdaad: kletsende ouders in de zaal, bizar!
Ja! Dat geldt blijkbaar voor iedereen behalve iedereen. Iedereen heeft een smoesje: ja maar ze is zo klein of hij is een beetje verlegen.

Elk jaar is er bij ons een nieuwsbrief-item om gewoon niet te fietsen op de voetpaden rond de school. Klinkt op zich al heel normaal voetpad =/= fietspad
Maar nee: elke week wel weer een geval van viswijverij omdat iemand het gore lef heeft er iets van te zeggen dat hij/zij van de sokken gereden wordt door zo'n slagschip wat tegenwoordig voor fiets door moet gaan.

Want: die regels gelden even niet voor ons want Sanne-Myrthe is nog maar 1 en moet straks een middagslaapje dus haast en Duco-Willem kan er niet tegen als andere kindjes eerder bij de blokken zijn want dat tast zijn zelfvertrouwen aan.
pi_88959646
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 november 2010 19:56 schreef Daffodil31LE het volgende:

Ik durf niet eens met de kinderwagen in de bus te stappen, echt niet.

En ook erg: ik lees te veel op Fok, want ook in winkels en dergelijke probeer ik er op te letten dat niemand last heeft van mijn wagen en/of mijn kinderen. Allemaal gezien het feit dat men zich zo schijnt te ergeren aan kinderen :')

Jullie mogen gerust lachen, ik vind mezelf ook een watje op dat gebied. Ik zou dus juist wel wat assertiever willen zijn. (ik laat mijn kinderen verder niks gebeuren, hoor, dan ben ik wel assertief, maar het is meer het idee dat mensen zich aan kinderen ergeren, wat ik me nooit zo beseft had voor Fok)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')