Ik zal wat meer over mijn idee vertellenquote:Op maandag 22 november 2010 07:53 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Ligt er aan wat je er op draait. Aangezien de mini-NAS systemen nog veel minder specs hebben zou het in theorie wel moeten kunnen. Misschien zoeken naar een 'light' Linux variant bedoeld voor dit doel en Windows maar zien te mijden.
Ik denk dat je een heel eind moet komen:quote:Op maandag 22 november 2010 17:34 schreef ik_jij_en_jou het volgende:
[..]
Ik zal wat meer over mijn idee vertellen
Ik heb een bigtower als desktop met daar de nodige schuifruimte in.
Deze wil ik niet elke keer aan zetten als ik wat wil zien qua films, en deze doet ook het downloaden en uitpakken.
Dus ik wil in de kelder een "servertje" zetten met een 200Gb aan ruimte ofzo waar ik wat series op kan zetten, die ik draadloos met mn media-station kan kijken.
De "server" kan ook bedraad aangesloten worden heb ik bekeken.
De vraag blijft echter, is een servertje op 800mhz genoeg voor mijn doel.
Het gaat btw om een Dell PowerEdge 1400SC met scsi schijven en 866mhz aan rekenkracht.
Vooral zorgen dat je genoeg geheugen hebt en dat je disk I/O niet 100% door je cpu moet komen. Als 't een Dell pizzadoos is, gok ik dat dit redelijk goed geregeld is.quote:Op maandag 22 november 2010 14:35 schreef Henno het volgende:
Ik heb een MSI Intel 945-GSE Atom bordje hiervoor met Atom N270... plus 2 GB RAM en twee energiezuinige 'Green' schijven van 1,5 TB in RAID-1 (ZFS mirror pool).
Met FreeBSD 8.1-RELEASE erop werkt dat allemaal uitstekend ondanks de niet zeer krachtige CPU. Het ding zuipt tussen de 20 en 25 Watt als ie vol bezig is.
Doet nu het volgende:
- Netwerkstorage (Samba)
- DHCP server (ISC DHCPd)
- DNS server (ISC BIND)
- IMAP server voor lezen van e-mail (Dovecot)
- SMTP server voor versturen/ontvangen van e-mail (Postfix)
- Hosten van clansite (Apache 2.2, PHP 5.3, MySQL 5.1)
- Subversion repository voor clansite (SVN DAV Apache module)
- Project management voor clansite (Trac)
- Downloaden van Usenet (sabnzbd+)
Ik zou ze allemaal niet kopen. Het is oude afgeschreven rommel. Waarschijnlijk maken ze een teringherrie waar je gestoord van wordt en heb je aan energieverbruik een atom-systeem (wat bovendien sneller is) binnen 2 jaar terugverdiend.quote:Op maandag 22 november 2010 19:45 schreef ik_jij_en_jou het volgende:
Ik was net op mn pda bezig, dus kon geen links posten.
Maar kunnen jullie me vertellen wat de betere is van deze MP-links:
Compaq ProLiant DL320
Dell PowerEdge 1400SC
Rackable-server-system
De Compaq en de Rack hebben bij mij een kleine voorkeur, maar dat is meer omdat ik zat IDE HDDs heb liggen en dus voldoende ruimte kan krijgen.
De Dell heeft daar in tegen al genoeg ruimte waar voor ik hm wil gebruiken, en ziet er gewoon vertrouwd uit
Het is niet dat ik totaal geen verstand van pc's heb, maar van verschillende servers heb ik gewoon geen kaas gegeten.
Een server is in feite niets anders dan een pc, zij het dat de hardware geoptimaliseerd is om in een datacenter of computerzaal 24/7 dienst te kunnen doen. Daarom zitten ze vaak in een rack mountable behuizing. Voor thuis kan je net zo goed een normale pc behuizing nemen met normale hardware. Goedkoper in de aanschaf, stiller en nog een stuk zuiniger ook.quote:Op maandag 22 november 2010 19:45 schreef ik_jij_en_jou het volgende:
Het is niet dat ik totaal geen verstand van pc's heb, maar van verschillende servers heb ik gewoon geen kaas gegeten.
Dat dus. Als je rekening houdt met het feit dat er altijd iets kapot kan gaan en dat risico ook meecalculeert is zo'n eenvoudig Atom-PCtje meer dan voldoende voor thuis. Ik zou bijvoorbeeld echt geen Proliant DL360 thuis willen, dat ding klinkt alsof het elk moment kan opstijgen en volgens HP is dat "By Design". En als je aan zo'n server alsnog iets kapot gaat, kost het je een vermogen om het weer gefixt te krijgen buiten de garantieperiode (als je de onderdelen nog ergens kunt vinden) Losse onderdelen voor bijv. een HP Proliant server zijn echt niet goedkoop.quote:Op maandag 22 november 2010 21:07 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Een server is in feite niets anders dan een pc, zij het dat de hardware geoptimaliseerd is om in een datacenter of computerzaal 24/7 dienst te kunnen doen. Daarom zitten ze vaak in een rack mountable behuizing. Voor thuis kan je net zo goed een normale pc behuizing nemen met normale hardware. Goedkoper in de aanschaf, stiller en nog een stuk zuiniger ook.
Wat heeft een thin client met een homeserver te makenquote:Op maandag 22 november 2010 22:53 schreef PiRANiA het volgende:
Voor de beginners: http://samenkopen.net/action_products/131499
Ik koop zelf een nieuw bordje denk.
Hier kan je prima een servertje op zettenquote:Op maandag 22 november 2010 22:58 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Wat heeft een thin client met een homeserver te maken
Welke server wil je draaien op een Embedded OSquote:Op maandag 22 november 2010 22:58 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Hier kan je prima een servertje op zetten. Weinig verbruik, vrij stil
.
Ik neem/nam aan dat je wel je eigen OS er op kan zetten?quote:Op maandag 22 november 2010 22:59 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Welke server wil je draaien op een Embedded OS
Mwah, je kan een thin client niet zomaar als een normale PC zien. Dat zal echt niet zomaar gaan, dat gaat gepaard met heel veel beperkingen.quote:Op maandag 22 november 2010 23:00 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Ik neem/nam aan dat je wel je eigen OS er op kan zetten?
Okay. Ontopic dan maar weerquote:Op maandag 22 november 2010 23:01 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Mwah, je kan een thin client niet zomaar als een normale PC zien. Dat zal echt niet zomaar gaan, dat gaat gepaard met heel veel beperkingen.
Niet gekquote:Op maandag 22 november 2010 23:04 schreef Metalfreak het volgende:
Op Tweakers hebben ze trouwens deze maand een special hierover en de budgetserver vind ik geen gek systeem, alleen snap ik hun keuze voor de kast niet helemaal.
http://tweakers.net/revie(...)010-thuisserver.html
goedkoop, incl voeding en goed weg te werken (en door de layout zou je em bij je tv apparatuur neer kunnen zettenquote:Op maandag 22 november 2010 23:04 schreef Metalfreak het volgende:
Op Tweakers hebben ze trouwens deze maand een special hierover en de budgetserver vind ik geen gek systeem, alleen snap ik hun keuze voor de kast niet helemaal.
http://tweakers.net/revie(...)010-thuisserver.html
Alleen geen inbouwmogelijkheden voor een ITX-bord. Dat wordt dus doe-het-zelven. Rare keuze wat dat betreft.quote:Op maandag 22 november 2010 23:07 schreef mschol het volgende:
[..]
goedkoop, incl voeding en goed weg te werken (en door de layout zou je em bij je tv apparatuur neer kunnen zetten)
Lijkt me niet. Een paar MB opslagruimte is daar echt niet genoeg voor. Bovendien zijn het over het algemeen geen i386 processoren volgens mij.quote:Op maandag 22 november 2010 22:58 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Hier kan je prima een servertje op zetten. Weinig verbruik, vrij stil
.
Alleen maakt die voeding wat veel geluid om naast de TV te staan. Heb zelf een ION systeempje onder mijn TV staan, met een passief gekoelde externe voeding, maar een actief gekoelde voeding maakt toch echt teveel herrie.quote:Op maandag 22 november 2010 23:07 schreef mschol het volgende:
[..]
goedkoop, incl voeding en goed weg te werken (en door de layout zou je em bij je tv apparatuur neer kunnen zetten)
Past een ITX qua bevestiging niet in een ATX kast?quote:Op maandag 22 november 2010 23:13 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Alleen geen inbouwmogelijkheden voor een ITX-bord. Dat wordt dus doe-het-zelven. Rare keuze wat dat betreft.
Welk OS?quote:Op dinsdag 23 november 2010 07:57 schreef Scorpie het volgende:
Ik zoek voor 1 van mijn servers nog een goeie how-to over het instellen van automatische downloads met bijvoorbeeld sabnzbd ofzo.
Dat maakt toch niet zoveel uit? Er is bijna geen architectuur te vinden waar geen Linuxkernel op draait.quote:Op maandag 22 november 2010 23:19 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Bovendien zijn het over het algemeen geen i386 processoren volgens mij.
Ik snap sowieso het voordeel van Dropbox boven normale (S)FTP toegang niet eigenlijkquote:Op dinsdag 23 november 2010 10:06 schreef PiRANiA het volgende:
Alleen dropbox draait niet op ARM ben ik bang
Gebruik je ubuntu? Dan transmission voor torrentsquote:Op dinsdag 23 november 2010 10:28 schreef sc00p het volgende:
Ik heb een Pentium 4 HT 3,4ghz met 2gb geheugen.
Heb een camera bij mijn oprit, deze zit hierop aangesloten en deze neemt snachts op wat er gebeurd, dit doe ik met Active webcam, hiervoor zoek ik nog een alternatief aangezien deze vrij zwaar is voor de processor .
SABnzbd voor usenet, torrents doe ik nu nog met utorrent, maar dat ga ik denk ik ook web based doen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |