Diep triest hoop dat de daders levenslang krijgenquote:BERGEN - Een fabrieksarbeider uit de Belgische stad Bergen onderging jarenlang de gruwelijkste vernederingen en martelingen op zijn werk. Het slachtoffer, dat zelfmoordgedachten had door het aanhoudende geweld, is nu al 3 jaar thuis met een posttraumatisch stress-syndroom.
Dat meldt de gedrukte versie van Het Laatste Nieuws vandaag.
De collega's van M. bij het bedrijf Mactac in Soignies bleken inventief in hun folterpaktijken: ze bonden hun collega tijdens zijn nachtdienst vast, sloten hem op, bespoten hem met een hogedrukreiniger of vernederden hem seksueel. Hoewel er in totaal zo'n 25 mensen aan de lawaaierige nachtelijke martelingen deelnamen, kwam er nooit een onderzoek naar de gruweldaden. Negen jaar lang gingen de onmenselijke vernederingen door.
Domineren
Volgens M. begonnen de pesterijen al toen hij nog maar enkele dagen in dienst was in het bedrijf. Een verantwoordelijke van de arbeider gooide papiersnippers tussen de boterhammen van de man of smeerde zijn machine in met vet. Daarna belaagde de verantwoordelijke zijn slachtoffer ook fysiek. "Hij moest tonen aan de rest hoe hij me domineerde, liefst zo primair mogelijk", vertelt M.
Al snel liepen de pesterijen uit de hand: toen hij zich verweerde tegen zijn collega's, werden zijn spullen kapot gemaakt en deed men hem fysiek pijn. Een sterke en jonge kracht vernederde M. seksueel, onder meer door zijn penis in het gezicht van zijn slachtoffer te duwen.
Steeds meer collega's van M. sloten zich bij de pesters aan. Triest dieptepunt was toen een weerloze M. in een ijzeren kooi werd opgesloten, onder talkpoeder bedolven ("Ik dacht dat ik ging stikken", zegt hij) en per vorklift naar buiten gereden. In de winterkoude werd hij vervolgens met een hogedrukreiniger schoongespoten.
Shockerende bewakingsvideo
Uit trots wilde de man noch in het bedrijf noch tegenover zijn gezin spreken over de feiten. Uiteindelijk kreeg M. via een collega toch een bewakingsvideo in handen die de feiten registreerde. Hij gaat met zijn verhaal naar een verantwoordelijke en de bedrijfarts, maar die tonen zich bezorgder om de video dan om M.'s welzijn. Daarna hielden de vernederingen en martelingen op, maar tegen de daders werd niet opgetreden.
Eind 2007 was M. aan het einde van zijn Latijn: de voortdurende denigrerende opmerkingen, en de vrees dat het bedrijf een reden zocht om hem aan de deur te zetten, dreven hem tot het uiterste. Toen M. de moed vond om de feiten aan te kaarten bij zijn vrouw en dochter, heeft het gezin er alles aan gedaan om M. te steunen na de jarenlange martelgang.
Wat een sukkels, ze wachten negen jaar, en willen dan nog beweren dat ze daadkrachtig gehandeld hebben.quote:De directie van het bedrijf MACtac heeft in een mededeling gezegd dat het de hele zaak betreurt en stelt dat de pesterijen totaal onaanvaardbaar zijn. Het bedrijft stelt ook dat het slachtoffer altijd geweigerd heeft om de video te laten zien tot in 2008. "Toen hebben we ook strenge maatregelen genomen, met name het ontslag van de pesters", aldus de mededeling.
Wel grof, man had jarenlang schrik om ervoor uit te komen, enb nu plaatsen ze de beelden gewoon op het net.quote:Op donderdag 18 november 2010 11:35 schreef Beregd het volgende:
[..]
Wat een sukkels, ze wachten negen jaar, en willen dan nog beweren dat ze daadkrachtig gehandeld hebben.
Hier ook een link naar beelden + waarschuwing
http://www.deredactie.be/(...)118_PesterijenMactac
België, de ghetto van Europaquote:Op donderdag 18 november 2010 11:39 schreef DeTolk het volgende:
Ik krijg hier een brok van in m'n keel
Dit geloof je toch niet. negen jaar lang vernederd worden
Freaks daar in Belgie
dutroux-belgiëquote:Op donderdag 18 november 2010 11:36 schreef dr.dunno het volgende:
typisch weer Dutroux-België om op zo'n manier in het nieuws te komen, walgelijk.
Dat vind ik ook nogal raarquote:Op donderdag 18 november 2010 11:37 schreef Beregd het volgende:
[..]
Wel grof, man had jarenlang schrik om ervoor uit te komen, enb nu plaatsen ze de beelden gewoon op het net.
Goed om hem nog dieper te laten zinken.
Ik mag toch hopen dat de directie ook veroordeeld wordt wegens "schuldig verzuim" of zoiets.quote:Op donderdag 18 november 2010 11:44 schreef Boris_Karloff het volgende:
Ik kan er niet goed bij waarom iemand het zolang laat duren. De eerste keer dat ze me zoiets flikken dan word ik waarschijnlijk op staande voet ontslagen omdat ik er 1 een paar klappen verkoop. En ik zou er niet rouwig om wezen.
Hoe zou dat kunnen dan, nadat de beelden bekend waren bij de directie hielden de pesterijen op. Waarschijnlijk als ze eerder op de hoogte waren geweest waren de pesterijen eerder gestopt. Hoewel het de pesterijen op generlei wijze goedpraat heeft de gepeste ook wel een verantwoordelijkheid in de duur van het geheel.quote:Op donderdag 18 november 2010 11:45 schreef Beregd het volgende:
[..]
Ik mag toch hopen dat de directie ook veroordeeld wordt wegens "schuldig verzuim" of zoiets.
dit dusquote:Op donderdag 18 november 2010 11:36 schreef trovey het volgende:
Beroerd, maar hij is nooit op de gedachte gekomen om ander werk te zoekenJezelf 9 jaar laten vernederen door een stelletje bosmongolen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |