abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 17 november 2010 @ 20:20:22 #1
285093 Pruikmans
Bob Ross schopt kont!
pi_88834903
De ventilator in mijn badkamer was overleden en ik heb bij de Gamma een nieuwe gescoord.
Een model met hydrostaat en nalooptimer, net als de vorige.
De vorige zat gewoon met een draadje en een stekker aangesloten op een stopcontact wat een halve meter van de ventilator zit.
Die zat alleen ook met de aarde (geel/groen) aangesloten

kleuren draad uit het snoer zijn bruin, blauw en geel/groen.
Op de ventilator zit een aansluiting van blauw, bruin en zwart.
Ik weet dat de zwarte de schakeldraad is voor als je hem geschakeld wil hebben met je licht.
En de geel/groene is de aarde en die heb ik niet nodig volgens de gebruiksaanwijzing.
Als ik echter bruin aansluit op bruin op de ventilator en blauw op blauw dan doet de ventilator niks, er gaat een rood lampje branden maar inschakelen doet hij niet.
Het is een model wat zelf aan zou moeten gaan als de vochtigheid hoger word en vanzelf weer uit moeten gaan als de vochtigheid weer op normaal niveau is.
Dat deed de vorige wel, tot hij er de brui aan gaf.
Ik krijg het echter niet voor elkaar om hem zo aan te sluiten....
Geen verstand van elektriciteit :)

Iemand die weet hoe ik hem aan moet sluiten zodat het werkt als de ventilator die overleden is?

Alvast dank!
  woensdag 17 november 2010 @ 20:25:39 #2
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_88835197
hang de bruine eens aan bruin& zwart?

En lees de handleiding? misschien staat het daar wel in hoe je in verschillende situaties wat aan moet sluiten
  woensdag 17 november 2010 @ 20:46:46 #3
285093 Pruikmans
Bob Ross schopt kont!
pi_88836377
Heb ik gedaan, maar de handleiding bespreekt twee mogelijkheden:
- aansluiten voor aan/uit via lichtschakelaar
- aansluiten voor aan/uit via lichtschakelaar én timer en/of vochtigheidssensor

Als ik blauw op blauw aansluiten en bruin op zwart gaat het rode lampje branden maar schakeld de ventilator niet in als de vochtigheid stijgt.
Getest boven de waterkoker...
Als ik bruin aansluit op bruin en doorlus naar zwart loopt de ventilator permanent maar schakelt niet uit.
pi_88836525
kan je het het merk en type geven, misschien kan iemand daar wat mee
  woensdag 17 november 2010 @ 20:53:02 #5
285093 Pruikmans
Bob Ross schopt kont!
pi_88836775
OK

[ Bericht 100% gewijzigd door Pruikmans op 17-11-2010 20:56:11 ]
  woensdag 17 november 2010 @ 20:55:39 #6
285093 Pruikmans
Bob Ross schopt kont!
pi_88836922
Het is een IVC Air met hydrostaat, nalooptimer en vanzelf openende lamellen.
artikelnummer 694960.

BIj de Gamma vandaan, ¤74,95
pi_88840114
Je oude ventilator was ook aangesloten met de geelgroene aardedraad, was deze draad niet voor iets anders gebruikt dan voor aarde?
Zeker klussers willen nog weleens blunderen door een aardedraad een andere functie te geven dan waar hij voor bedoeld is, vaak doordat ze niet weten hoe ze er een extra draad bij moeten trekken, daardoor wordt door sommigen de aardedraad van het aardnet ontkoppeld en doorgelusd met de draad welke ze nodig hebben.
En zo heb je dus best kans dat je aardedraad dus eigenlijk bedoeld is als zwarte schakeldraad.
Natuurlijk absoluut niet volgens de regels maar ja leg dat sommigen maar uit.
Kijk anders eens in je oude ventilator waarop de draden waren aangesloten.
  woensdag 17 november 2010 @ 22:08:04 #8
285093 Pruikmans
Bob Ross schopt kont!
pi_88841531
De originele opstelling zat met de aardedraad op zwart aangesloten.
En als ik in de stekker kijk zie ik de aardedraad keurig aangesloten op de aard-aansluiting van de stekker.
Niks raars dus geloof ik.

Maar als ik het met de huidige probeer doet hij niks.
pi_88841787
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 22:08 schreef Pruikmans het volgende:
De originele opstelling zat met de aardedraad op zwart aangesloten.
En als ik in de stekker kijk zie ik de aardedraad keurig aangesloten op de aard-aansluiting van de stekker.
Niks raars dus geloof ik.
En hiervoor heb je ook een ventilator gehad met vochtsensor?

Normaal gesproken is het voor ventilatoren met naloop cq vochtsensor 3 draden benodigd.
Deze heeft 1 bruine nodig als vaste spanning. Deze zorgt ervoor dat de fan nog even blijft draaien als het licht is uitgezet.
Een zwarte als geschakelde vanaf het lichtpunt, deze start de ventilator
en een blauwe als zijnde de nul.
Doorlussen is dus ook geen optie, daarmee los je het probleem niet op.
In het uiterlijke geval zal je een draad bij moeten trekken.

Groen/geel is de aarde en wordt vaak niet gebruikt doordat het geheel van kunststof is, echter zijn er dus mensen die i.p.v. een schakeldraad de aardedraad gebruiken.

Echter geef jij aan dat deze op het aardnet is aangesloten dan kan dat dus niet.

Kun je geen foto's posten van de oude en de nieuwe ventilator en dan met name van het aansluitblok.

ps, vaak moet je de vochtsensor wel instellen, het kan best zijn dat deze veel te hoog of te laag ingesteld staat.
  woensdag 17 november 2010 @ 22:25:51 #10
285093 Pruikmans
Bob Ross schopt kont!
pi_88842663
Vorige model was er eentje met sensor en timer, net als deze.

Oud:
Van boven naar beneden:
Zwart, hier zat geel groen aangesloten
Blauw, hier zat blauw aangesloten
Bruin, hier zat bruin aangesloten

Nieuw:
Van links naar rechts volgens gebruiksaanwijzing:
Zwart, schakeldraad
Blauw, blauw aangesloten
Bruin, bruin aangesloten en doorgelust naar zwart op dit moment

pi_88843216
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 22:25 schreef Pruikmans het volgende:
Vorige model was er eentje met sensor en timer, net als deze.

Oud:
Van boven naar beneden:
Zwart, hier zat geel groen aangesloten
Blauw, hier zat blauw aangesloten
Bruin, hier zat bruin aangesloten

[ afbeelding ]
Lijkt er toch op dat ze de aardedraad als schakeldraad hebben gebruikt.
Ook je oude ventilator behoeft geen aardaansluiting te hebben.
quote:
Nieuw:
Van links naar rechts volgens gebruiksaanwijzing:
Zwart, schakeldraad
Blauw, blauw aangesloten
Bruin, bruin aangesloten en doorgelust naar zwart op dit moment

[ afbeelding ]
Doorlussen werkt sowieso niet.
Ik zou toch maar eerst de aardedraad volgen en kijken waar deze in je installatie is op aangesloten.
Is de ventilator via een stekker aangesloten ( hierbij bedoel ik een normale randaarde stekker)
en is hierbij de aarde wel op aarde aangesloten, maak dan eens het stopcontact open om te kijken wat ze daar op het aardpunt hebben aangesloten.
Beter is het om alles even te meten met een multimeter, dan ben je toch wat safer.

Is alles goed aangesloten dan moet er toch een draad bij getrokken worden.
De blauwe zou de nul moeten zijn en de bruine de fase, deze zorgt er voor dat indien het te vochtig is de ventilator aangaat, maar deze schakelt de ventilator niet in wanneer je het licht aandoet.
pi_88843324
PS, met de oranje potmetertjes kun je de nalooptijd en de inschakeling bij welk percentage vocht mee instellen.
pi_88854103
Heeft het niet met de gevoeligheid van de vochtsensor te maken? Je zegt dat het lampje wel brandt maar niet aanslaat. Stond je oude ventilator dan niet gewoon gevoeliger ingesteld?
I got soul, but I'm not a soldier
  donderdag 18 november 2010 @ 10:26:08 #14
285093 Pruikmans
Bob Ross schopt kont!
pi_88854348
De oude stond op ongeveer 60% vochtigheid ingesteld en een nalooptijd van 20 minuten.

Als ik de nieuwe instel op 40% (het minimale) dan slaat hij bij het douchen niet aan, ook al staat de douche vol met mist en vochtige lucht.

Zal inderdaad maar eens kijken in het stopcontact om te zien hoe ze het daar aan hebben gesloten!
(en een multimeter kopen...)

In principe hoeft hij van mij pas aan te springen als de vochtigheid te hoog word, en niet meteen als het licht aangaat.
Dus dan zou een schakeldraad niet strikt noodzakelijk zijn geloof ik.
Daarom heb ik juist weer een model met hygrometer gekocht, om hem ook automatisch aan te kunnen laten slaan als het nodig is.
  donderdag 18 november 2010 @ 14:45:39 #15
285093 Pruikmans
Bob Ross schopt kont!
pi_88862839
Net nog even in het stopcontact gekeken en de aardedraad (groen geel) is gewoon als randaarde aangesloten vanuit de aansluitdoos.
Kan nog even in de lichtschakelaar kijken om te zien hoe het daar zit....

Klinkt als tijd voor een multimeter om zeker te weten hoe het zit!
pi_89083316
heb ik toch ook zo'n ventilator gekocht. ik hoop toch dat de ventilator zichzelf inschakeld als de vochtigheid te hoog wordt. anders gaat ie retour!
pi_103108507

[ Bericht 100% gewijzigd door Marietje64 op 15-10-2011 11:46:03 ]
pi_103108544

[ Bericht 100% gewijzigd door Marietje64 op 15-10-2011 11:46:54 ]
  zaterdag 15 oktober 2011 @ 19:42:07 #19
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_103121869
Als ik het goed begrijp heb je een stekker aan je ventilator gemaakt. probeer eens de stekker andersom in het stopcontakt te doen., waarschijnlijk dat hij het dan wel doet.

Die dingen zijn fase gevoelig namelijk. Bruin moet echt fase zijn en blauw en de nul. doe je dat anders om, brandt het lampje wel, maar de electronica doet niks.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
  zaterdag 15 oktober 2011 @ 19:46:56 #20
3185 Adelante
To let it go now
pi_103122037
Het is een topic van een jaar oud he, cvboer :P
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  zaterdag 15 oktober 2011 @ 19:51:24 #21
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_103122229
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 19:46 schreef Adelante het volgende:
Het is een topic van een jaar oud he, cvboer :P
Shit, je hebt gelijk, heb er eerlijk gezegd niet op gelet. excuses.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_117329131
Hallo pruikmans,
Ik heb precies dezelfde ventilator gekocht en precies hetzelfde probleem. Hoe heb je dit uiteindelijk opgelost ? Ik hoop dat je me uit de brand kunt helpen..

groet
pi_117329834
en de klikjes op de ventilator, is dat minimaal of moet je hem echt 20 keer naar links ronddraaien ? ik voel geen einde waarbij het minimale aangeeft....zowel bij de vochtigheidsinstelling als de tijd...
pi_117401306
iemand nog suggesties ?
pi_117402671
Ik moet ook nog een ventilator in m'n badkamer maar ik koop wel een andere geloof ik :p

c_/
met een koekje
  zondag 30 september 2012 @ 13:07:48 #26
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_117420373
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2012 21:08 schreef sombo het volgende:
Hallo pruikmans,
Ik heb precies dezelfde ventilator gekocht en precies hetzelfde probleem. Hoe heb je dit uiteindelijk opgelost ? Ik hoop dat je me uit de brand kunt helpen..

groet
Het topic is een jaar oud :P
pi_117420674
quote:
10s.gif Op zondag 30 september 2012 13:07 schreef cvboer het volgende:

[..]

Het topic is een jaar oud :P
2 jaar, pruikmans heeft bijna een nieuwe nodig dus wie weet.....
pi_117582188
gaat meer om de bedrading, heeft iemand daar nog een antwoor op ?
pi_117582670
Om de ventilator aan te kunnen sluiten, zodat hij aangaat bij het inschakelen van bv de verlichting en weer uitschakelt als de luchtvochtigheid voldoende gedaald is, heb je de zwarte schakeldraad van de lamp nodig, de bruine draad voor de constante spanning en de blauwe draad als nulgeleider
pi_117705404
Ondanks dat hij bijna 2 jaar oud is, heeft de "plaatser" niet het antwoord gegeven wat hij defintief gedaan heeft. Mijn vraag is aan exlurker: kun je deze zonder zwarte schakeldraad ook aktief maken. Ik bedoel: er staat nu constant spanning op, dan zou hij toch ook moeten gaan draaien boven een bepaalde vochtigheid ? ik ga anders een zwarte draad trekken, de ventilator bij mij heeft nooit gedraaid en daar is nooit een zwarte draad in de buurt geweest, alleen de gee/groene hangt er nog bij om te bebruiken of deze vorige bewoner heeft deze als zwarte draad gebruikt
pi_117708060
Geel /groen is aarde, dus die nooit gebruiken
Om de ventilator te kunnen starten zou je even een doorverbinding kunnen maken met een stukje draad tussen bruin en de aansluiting voor de zwarte draad, de ventilator blijft dan wel altijd draaien, maar dan wet je in ieder geval dat hij werkt
pi_120923490
Deze (*&(*&^%^#-ventilator kan niet alleen met een vochtsensor werken. Dit in tegenspraak met de verpakking en de handleiding. Ik heb dezelfde gekocht, veel te lang mee lopen martelen en geconcludeerd dat het onmodelijk is (ik heb op alle mogelijke manieren aangesloten, de functie zit er gewoon niet op).

Kortom: nogal waardeloos apparaat, het doet niet alles wat op de verpakking staat.... erg jammer.

(Voor mij balen, want schakeldraadje trekken naar de lichtschakelaar is geen optie, ik kan 'm terugbrengen en de bouwmarktmedewerkers maar eens vertellen dat ze een zuigend product verkopen...)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')