abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88913772
Weerpraatje: zet koudere weer door?

Op de weerkaarten tekent zich een interessante drukverdeling af. Boven Groenland en Scandinavië is de luchtdruk hoog en depressies houden zich op boven Frankrijk en centraal en het oosten van Europa.
Vanuit de Poolstreek daalt meer en meer kou af richting Nova Zembla en Lapland. In Scandinavië is het al volop winter met in de nachten zeer strenge vorst, waarden soms tussen de -20 en -25 graden.

Wanneer de luchtdruk boven het noorden van Europa hoog is en zuidelijk van ons land is de stroming noord of oost. En dus wordt er koudere lucht aangevoerd. Voor winter liefhebbers is het dan de vraag of deze kou ook daadwerkelijk weet door te dringen tot onze omgeving.
Gezien de luchtdruk verdeling is de vraag of we met een vroeg wintertje te maken gaan krijgen een reële.

Voorlopig lijkt dit nog niet het geval. In het weekend liggen we in het overgangsgebied tussen het hogedrukgebied boven Scandinavië en een depressie boven Frankrijk. Het is rustig weer maar van aanvoer van koude lucht is geen sprake.

Zondag verandert is deze situatie nagenoeg niets. Zondag draait de wind naar het oosten en vanuit Duitsland wordt wat koudere lucht aangevoerd.
Maandag trekt het lagedrukgebied vanaf Frankrijk naar Italië. Met een aantrekkende noordoostenwind wordt er vooral in de hogere luchtlagen koudere lucht aangevoerd.

Na het weekend komt er een wat duidelijkere noordoostelijke stroming op gang. Er wordt weliswaar koudere lucht aangevoerd, maar de echte kou kan ons niet bereiken. Daarvoor blijft het hogedrukgebied te noordelijk liggen en gaandeweg de week zullen kleine storingen de weg naar ons land weten te vinden. Deze kleine depressies zijn wel gevuld met hele koude lucht en wanneer ze ons via de Noordzee bereiken zou dat de eerste echte winterse buien van het seizoen op kunnen gaan leveren.Het kwik loopt dan vooral in de kustgebieden op.

Ook op de lange termijn (vanaf de tweede helft van volgende week) blijft de luchtdruk noordelijk van ons hoog en zuidelijk laag. De verwachting is dan ook dat het aan de koude kant blijft met van tijd tot tijd winterse neerslag en soms lichte vorst in de nacht. De kans op een vroege winter blijft dreigend aanwezig.

Piet Paulusma
pi_88921135
De laatste paar dagen wordt de knmi pluim keer op keer naar boven bijgesteld. Zoals het er nu naar uit ziet in het binnenland 's nachts lichte vorst en overdag toch wel een aantal graden boven nul. Veel meer dan regen en af en toe natte sneeuw lijkt er niet in te zitten.
pi_88951609
Donderdag lijkt er de meeste kans op sneeuw

pi_88951768
GFS ziet er knap koud uit. T/m 5 december elke dag vorst inclusief ijsdagen.

pi_88951782
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 november 2010 21:52 schreef Schuifpui het volgende:
De laatste paar dagen wordt de knmi pluim keer op keer naar boven bijgesteld. Zoals het er nu naar uit ziet in het binnenland 's nachts lichte vorst en overdag toch wel een aantal graden boven nul. Veel meer dan regen en af en toe natte sneeuw lijkt er niet in te zitten.
En vandaag weer naar beneden. Toch is het wel iets uitgesteld, nog een paar dagen wachten op meer zekerheid. Een aantal dagen geleden zou het rond dinsdag koud worden, nu pas donderdag.
  zaterdag 20 november 2010 @ 20:13:43 #206
309270 PattyBrard
De enige echte.
pi_88953693
Peter Timofeeff zei net dat het wel kouder wordt, maar dat het maar tijdelijk zouzijn..
pi_88957411
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 november 2010 20:13 schreef PattyBrard het volgende:
Peter Timofeeff zei net dat het wel kouder wordt, maar dat het maar tijdelijk zouzijn..
Ja Peter Piemelteef/scheef/zeef die staat bekend dat hij zomerweer lekker vind, dan zou ik zulke uitspraken ook doen :P
Weer of geen weer, altijd actueel www.onweer-online.nl
pi_88958979
quote:
ja, het is maar net hoe de wind waait.. mooi vak heeft die gast.
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
  zondag 21 november 2010 @ 00:05:08 #209
34663 SpeedyGJ
Zo snel als de bliksem O+
pi_88961587
quote:
Dikke anti winter persoon...
Als ik voor de TV zou staan dan had ik ook de balen in als het in het zuiden stormt en hier in het noorden niks krijg :') als we dan een 11bft aan de kust krijgen zou ik dat met een dikke lach presenteren :D
Geef mij Helga maar, die kan er tenminste wat van :Y let maar op die geeft vrieskou van -10 :D
pi_88967243
Broeikaseffect: regionaal koudere winters mogelijk

In een gezaghebbend wetenschappelijk tijdschrift (Journal of Geophysical Research) is recent een onderzoek gepubliceerd met als kern dat de winter op het noordelijk halfrond regionaal kouder kan worden. De oorzaak hiervan is de opwarming van de aarde.

Door de opwarming smelt het zeeijs waardoor de onderste lagen van de atmosfeer warmer worden. Deze opwarming leidt tot een verandering van stromingen in de atmosfeer met als gevolg regionaal koudere winters. De wetenschappers hebben o.a de afname van het ijs in de Barentszee onderzocht. Men heeft deze gegevens verwerkt in een computermodel en de uitkomsten waren opvallend. Door de opwarming van de onderste atmosfeer veranderde het stromingspatroon waardoor delen van Europa beduidend kouder weer kregen.

vwk

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-11-2010 10:08:32 ]
  zondag 21 november 2010 @ 10:55:36 #211
309270 PattyBrard
De enige echte.
pi_88967979

Koud?

[ Bericht 35% gewijzigd door PattyBrard op 21-11-2010 11:45:56 ]
pi_88970315
@ Patty, zet de er dan ook bij:

Vanaf volgende week maandag dus mogelijk pas echt winter (vorst overdag)
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_88970813
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 12:26 schreef DroogDok het volgende:
@ Patty, zet de er dan ook bij:

[ afbeelding ]

Vanaf volgende week maandag dus mogelijk pas echt winter (vorst overdag)
:{
pi_88970899
I like
pi_88971104
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 12:44 schreef Boekenwurm het volgende:
I like
Alleen is het verschrikkelijk om 20 minuten in die kou naar school te fietsen :(
En als er dan ook nog zo veel sneeuw valt.. :{
pi_88971154
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 12:51 schreef braddofiel het volgende:

[..]

Alleen is het verschrikkelijk om 20 minuten in die kou naar school te fietsen :(
sneeuw opzich is niet erg...
de ellende daarna is ronduit klote :P
pi_88971219
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 12:51 schreef braddofiel het volgende:

[..]

Daar word je hard van.
pi_88971283
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 12:54 schreef Boekenwurm het volgende:

[..]

Daar word je hard van.
Ja, als je bedoeld dat ik dan bevries, dan word ik daar inderdaad hard van :(

Jammer dat het OV richting mijn school zo matig is.
pi_88971505
De kou komt een paar weken te vroeg, in week 50 heb ik pas vakantie!
Life is Music
  zondag 21 november 2010 @ 13:35:37 #220
97042 Sj0rSz
Erkend Oppersoftie
pi_88972508
In de pluim van weer.nl schieten veel members begin december 's nachts naar -10, maar daartegenover staat ook dat er veel members in de plus staan.

Maarre, laat de winter maar komen :D
Op donderdag 28 juni 2012 20:52 schreef Peterselieman het volgende:
We hebben Sjorsduels. Saaie wedstrijden waarin niets gebeurt en die ellendig lang duren :P
pi_88980111
Sneeuw, het liefs zoveel dat de auto het parkeervak niet uit wil ^O^
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zondag 21 november 2010 @ 17:37:08 #222
316115 BigSmurf
Groots in kleinigheden!
pi_88980747
Ik vind kou totaal niet erg, kan je je prima op kleden en met een verwarming aan merk je er binnen niks van. Die sneeuw is ook nog daar aan toe, zolang je er nog enigszins doorheen kan rijden met zowel fiets als auto, en zolang de trein nog gewoon rijdt.

De ellende begint pas als er een heel dik pak valt of wanneer we van die hatelijke papsneeuw krijgen. Valt er 2 - 3 centimeter, dooit het overdag, wordt het pap, 's nachts vriest het op en je hebt dagen erna nog de ellende ervan. En uiteraard als de wissels weer bevriezen en de treintjes dus niet rijden. :')

Doe mij maar een koude, neerslagloze winter, kan er tenminste ook normaal geschaatst worden.
pi_88980797
Sneeuw! *O*
  zondag 21 november 2010 @ 18:14:09 #224
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_88981785
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 17:39 schreef HappyGirl91 het volgende:
Sneeuw! *O*
*O* *O*
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_88981834
Ik wil een witte kerst. O+

En niet zoals afgelopen keer dat het net keihard dooit en het buiten allemaal smurrie wordt :(

[ Bericht 0% gewijzigd door RealZeus op 22-11-2010 11:26:05 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')