FOK!forum / Muziek / Er bestaat geen 'goede' of 'slechte' muziek!
LoekBdonderdag 30 mei 2002 @ 14:54
Altijd hoor je maar : 'vroeger hadden ze tenminste nog goede muziek' (vooral m'n pa hoor ik het vaak zeggen) of alle top 40 muziek is slecht (of natuurlijk alles wat in de top 40 staat is goede muziek). Dat slaat dus nergens op, wie bepaald of de muziek van nu of vroeger 'goed' of 'slecht' is? de ene vind trance leuk om te horen en de ander luisterd liever naar metal, maar is de muzieksmaak van die ander dan 'slecht'? Ahoewel ik me kan voorstellen dat er kritiek is op met music maker gemaakte deuntjes als die van DJ Boozywoozy, er zijn genoeg mensen die dat leuk vinden, anders werden er geen duizenden cd's van verkocht.
#ANONIEMdonderdag 30 mei 2002 @ 14:55
Je kunt zeggen 'ik vind het slecht', niet 'het IS slecht'. Daar zit hem het verschil.
LoekBdonderdag 30 mei 2002 @ 14:56
quote:
Op donderdag 30 mei 2002 14:55 schreef postinggirl het volgende:
Je kunt zeggen 'ik vind het slecht', niet 'het IS slecht'. Daar zit hem het verschil.
precies
Zanderdonderdag 30 mei 2002 @ 14:57
Tja, het blijft uiteindelijk natuurlijk gewoon een kwestie van smaak. Maar je kunt wel andere criteria hanteren: originaliteit bijvoorbeeld. Het zoveelste Top40-snolletje dat een oude kraker covert met een *stamp**stamp**stamp*-beat eronder verdient bij mij al veel minder respect dan iemand die echt een eigen nummer schrijft. Maar goed: het blijft een subjectieve kwestie.
Merildonderdag 30 mei 2002 @ 14:58
Als LoekB iets goed vindt, dan moet het wel slecht zijn. Gaat altijd op.
Zanderdonderdag 30 mei 2002 @ 14:58
quote:
Op donderdag 30 mei 2002 14:58 schreef Meril het volgende:
Als LoekB iets goed vindt, dan moet het wel slecht zijn. Gaat altijd op.
De Wet van LoekB.
LoekBdonderdag 30 mei 2002 @ 14:59
quote:
Op donderdag 30 mei 2002 14:58 schreef Meril het volgende:
Als LoekB iets goed vindt, dan moet het wel slecht zijn. Gaat altijd op.
en dat bepaal jij?
MSXUserdonderdag 30 mei 2002 @ 14:59
Het ligt er maar net aan waar je mee in aanraking komt. Schotel iemand een zeer eenzijdig muziekbeeld voor en op een gegeven moment beginnen ze het nog goed te vinden ook.
Zo werkt het ook op de radio met zgn. 'pluggers'. Draai een plaat zo vaak dat mensen er niet meer omheen kunnen.
Zo blijkt maar weer dat een mens eigenlijk ook maar een kuddedier is
Pommeloerdonderdag 30 mei 2002 @ 14:59
Er bestaat ook helemaal geen 'goed' of 'slecht' .. tis altijd subjectief
stigcheldonderdag 30 mei 2002 @ 15:00
muziek is een persoonlijke smaak. Geen enkele muziek is slecht, maar niet alle muziek past bij mij.
Er is echter wel geluid dat sommige mensen muziek noemen, maar waar ik echt met alle goede wil van de wereld geen muziek in zie.
Het betere stampwerk, zeg maar, muziek die je nierstenen vergruizelt. Meer een soort olifantengeluid, zo laag dat je het niet hoort maar voelt. Ik kan er niets mee.

Als iets je een emotionele toestand bezorgt(waar je naar opzoek was) dan is dat voor jou goede muziek. Als het je niets doet, is het voor jou slechte muziek.
Ik vind rap niets, maar linkin park vind ik wel weer zeer ok. go figure

Tis allemaal relatief, maar ik kan er slecht tegen als mensen zeggen dat iets slecht is.

Zanderdonderdag 30 mei 2002 @ 15:02
quote:
Op donderdag 30 mei 2002 15:00 schreef stigchel het volgende:
Als het je niets doet, is het voor jou slechte muziek.
Zelfs dat hoeft nog niet perse. Bijv. sommige black metal vind ik zelf niet echt boeiend om naar te luisteren, maar ik hoor wel weer dat het soms technisch erg goed in elkaar zit, dus echt "slecht" vind ik het ook niet. Het doet mij alleen niet zoveel.
Darknessdonderdag 30 mei 2002 @ 15:12
de enige stroming die eigenlijk positief doorevolueerd is de DnB muziek..

als je luistert naar deze muziek, dan vindt je altijd wel iets wat je aantrekt in deze stroming..
dnb wordt niet gemaakt voor het geld, de meeste artiesten hebben gewoon een baan en doen dnb als hobby

de overige stromingen en dan zeker trance/pop/rock zijn toch allemaal 13 in een dozijn bandjes/nummers
en kan je zien als K-otic,zijn puur op geld gemaakt
en men geeft niets om de muziek
zolang men er aandacht aan geeft,denkt het gross dat het goed is,maar luistert men echt naar de muziek dan is het meestal echt niets of nagenoeg niets
DJ boozywoozy,mental Theo,Promo,tiesto,dj jurgen
alle bandjes/nummers waar wessel van diepen mee bemoeid is..

om maar wat voorbeelden te noemen..


conclusie

goeie bands/nummers/muziek: zijn meestal nummers/bands die niet commercieel zijn en dus de muziek spelen/maken/is omdat ze de muziekstijl mooi vinden

slechte bands/nummers/muziek: muziek die geplugged wordt door belachelijk veel mediahyping eromheen,zodat men gaat denken dat het nummer/muziek goed is..
kijk bijv Marco B., de cd's zijn altijd al platinum voordat er maar 1 cd verkocht is, omdat de FRS er 100.000 afneemt
tellen ze dit al in de cijfers mee...

LoekBdonderdag 30 mei 2002 @ 15:24
quote:
Op donderdag 30 mei 2002 15:12 schreef Darkness het volgende:
de enige stroming die eigenlijk positief doorevolueerd is de DnB muziek..

daar ben ik het niet helemaal mee eens...

als je luistert naar deze muziek, dan vindt je altijd wel iets wat je aantrekt in deze stroming..

dat vind jij ja, er zijn nog genoeg andere mensen die dat niet vinden...

de overige stromingen en dan zeker trance/pop/rock zijn toch allemaal 13 in een dozijn bandjes/nummers

dat vind jij, je gooit nou gewoon hele muzieksoorten op 1 hoop

en kan je zien als K-otic,zijn puur op geld gemaakt
en men geeft niets om de muziek

daar ben ik het wel mee eens, maar de jongens en meisjes van de groep geven zelf wel om muziek,het management erachter zit fout, hun niet

zolang men er aandacht aan geeft,denkt het gross dat het goed is,maar luistert men echt naar de muziek dan is het meestal echt niets of nagenoeg niets
DJ boozywoozy,mental Theo,Promo,tiesto,dj jurgen
alle bandjes/nummers waar wessel van diepen mee bemoeid is..

weer hetzelfde, dat is jouw mening!

om maar wat voorbeelden te noemen..


conclusie

goeie bands/nummers/muziek: zijn meestal nummers/bands die niet commercieel zijn en dus de muziek spelen/maken/is omdat ze de muziekstijl mooi vinden

slechte bands/nummers/muziek: muziek die geplugged wordt door belachelijk veel mediahyping eromheen,zodat men gaat denken dat het nummer/muziek goed is..

alwéér jóuw mening

kijk bijv Marco B., de cd's zijn altijd al platinum voordat er maar 1 cd verkocht is, omdat de FRS er 100.000 afneemt
tellen ze dit al in de cijfers mee..

Marco Borsato is een van de bestverkopende nederlandse artiesten (maar vind d'r zelf ook niks aan hoor), zijn muziek word door jong en oud gekocht, en daarom worden al zijn cd's platinum...


stigcheldonderdag 30 mei 2002 @ 15:27
commercialisatie is niet noodzakelijk een teken van 'slechte' muziek.

Een heel erg voorbeeld en ik zal buiten dit bericht ook nooit toegeven dat ik de ceedee heb, maar er zijn de Hanson broertjes. Enorm geplugged en zo mogelijk nog commercieler dan K-otic. Maar ze schrijven wel alles zelf, spelen zelf alle instrumenten in krijgen het voor elkaar om nog hele catchy deuntjes te maken.

Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen die de regel bevestingen, maar toch.

Het is wel zo, dat bands die het niet om het geld doen, ook geen concessies doen. Geen compromis, als de platenmaatschappij het niet zint dan zakken ze er maar in.
Dat levert vaak een consistenter en puurder muziekbeeld op.

Ik zeg: een echte muziekliefhebber specialiseert zich niet op 1 genre. Muziek is evolutie, het spectrum strekt zich uit van het begin tot het eind en overal zijn meesterwerkjes te vinden. Het focussen op 1 stukje (een band, stroming of tijdperk) is zo zonde.

maar ja, dat zeg ik dan.

search64donderdag 30 mei 2002 @ 15:29
quote:
Op donderdag 30 mei 2002 15:12 schreef Darkness het volgende:
de enige stroming die eigenlijk positief doorevolueerd is de DnB muziek..

als je luistert naar deze muziek, dan vindt je altijd wel iets wat je aantrekt in deze stroming..
dnb wordt niet gemaakt voor het geld, de meeste artiesten hebben gewoon een baan en doen dnb als hobby

de overige stromingen en dan zeker trance/pop/rock zijn toch allemaal 13 in een dozijn bandjes/nummers
en kan je zien als K-otic,zijn puur op geld gemaakt
en men geeft niets om de muziek
zolang men er aandacht aan geeft,denkt het gross dat het goed is,maar luistert men echt naar de muziek dan is het meestal echt niets of nagenoeg niets
DJ boozywoozy,mental Theo,Promo,tiesto,dj jurgen
alle bandjes/nummers waar wessel van diepen mee bemoeid is..

om maar wat voorbeelden te noemen..


conclusie

goeie bands/nummers/muziek: zijn meestal nummers/bands die niet commercieel zijn en dus de muziek spelen/maken/is omdat ze de muziekstijl mooi vinden

slechte bands/nummers/muziek: muziek die geplugged wordt door belachelijk veel mediahyping eromheen,zodat men gaat denken dat het nummer/muziek goed is..
kijk bijv Marco B., de cd's zijn altijd al platinum voordat er maar 1 cd verkocht is, omdat de FRS er 100.000 afneemt
tellen ze dit al in de cijfers mee...


Duidelijk een geval van iemand die zijn mening aan andere probeert op te leggen. Ten eerste; hoe kun je zeggen dat jou muziek de enige goede is, de enige die doorevolueert in positieve zin? Ken je alle muziek die er is dan? Ik vind dit maar een kortzichtige naïve mening. Ben het er ook niet mee eens (was misschien wel duidelijk).

Ik wil nog wel even zeggen dat slechte muziek WEL degelijk bestaat, maar dat dat per persoon verschilt. En dat is iets dat iedereen zo vind dus dit topic is ook weer klaar.

dr_diablosdonderdag 30 mei 2002 @ 15:31
quote:
Op donderdag 30 mei 2002 15:27 schreef stigchel het volgende:
en overal zijn meesterwerkjes te vinden.
Behalve in de R&B natuurlijk.
search64donderdag 30 mei 2002 @ 15:32
quote:
Op donderdag 30 mei 2002 15:27 schreef stigchel het volgende:
commercialisatie is niet noodzakelijk een teken van 'slechte' muziek.

Een heel erg voorbeeld en ik zal buiten dit bericht ook nooit toegeven dat ik de ceedee heb, maar er zijn de Hanson broertjes. Enorm geplugged en zo mogelijk nog commercieler dan K-otic. Maar ze schrijven wel alles zelf, spelen zelf alle instrumenten in krijgen het voor elkaar om nog hele catchy deuntjes te maken.

Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen die de regel bevestingen, maar toch.

Het is wel zo, dat bands die het niet om het geld doen, ook geen concessies doen. Geen compromis, als de platenmaatschappij het niet zint dan zakken ze er maar in.
Dat levert vaak een consistenter en puurder muziekbeeld op.

Ik zeg: een echte muziekliefhebber specialiseert zich niet op 1 genre. Muziek is evolutie, het spectrum strekt zich uit van het begin tot het eind en overal zijn meesterwerkjes te vinden. Het focussen op 1 stukje (een band, stroming of tijdperk) is zo zonde.

maar ja, dat zeg ik dan.


Helemaal mee eens, alleen een dingetje. Commercialisatie betekent misschien geen slechte muziek, maar ik vind dat er weinig gevoel in die muziek zit en dat het een beetje synthetisch overkomt. Over het algemeen VIND ik commerciele bands dus slechte muziek maken, maar ik zeg niet dat het ook slecht IS.
#ANONIEMdonderdag 30 mei 2002 @ 15:32
quote:
Op donderdag 30 mei 2002 15:31 schreef dr_diablos het volgende:

[..]

Behalve in de R&B natuurlijk.


Dat vind jij.
alkaholic63donderdag 30 mei 2002 @ 15:32
Slechte nummers bestaan echter wel, de uitvoering in iedergeval. Wat dacht je van Double date - email to berlin!!
search64donderdag 30 mei 2002 @ 15:33
quote:
Op donderdag 30 mei 2002 15:31 schreef dr_diablos het volgende:

[..]

Behalve in de R&B natuurlijk.


VIND jij. (ik vind er zelf ook geen klap aan maar goed)
search64donderdag 30 mei 2002 @ 15:34
quote:
Op donderdag 30 mei 2002 15:32 schreef alkaholic63 het volgende:
Slechte nummers bestaan echter wel, de uitvoering in iedergeval. Wat dacht je van Double date - email to berlin!!
Ik noem nummers die meedoen aan het songfestival geen muziek.
Zanderdonderdag 30 mei 2002 @ 15:34
quote:
Op donderdag 30 mei 2002 15:31 schreef dr_diablos het volgende:
Behalve in de R&B natuurlijk.
Oude R&B vind ik vaak wel goed (Otis Redding en zo)
stigcheldonderdag 30 mei 2002 @ 15:34
nou dat is ook niet waar.

Ik houd er persoonlijk helemaal niet van. Echt heel erg helemaal niet. Maar luister eens naar een cd van Shola Ama, dat is zeker de moeite waard.

Maar dat was je punt natuurlijk niet
Ik wilde het toch even zeggen

Wispdonderdag 30 mei 2002 @ 15:36
ok je hebt 2 criteria,
-je vind muziek mooi (smaak, subjectief)
-je kan het muzikaal waarderen (niveau, creativiteit)

je kan best zeggen dat je het niet mooi vind, dat is je eigen mening maar je kan wel zeggen dat het slecht is in de zin van niveau

bijvoorbeeld metal vind ik mooi en kan ik muzikaal waarderen
jazz vind ik niet mooi maar kan ik wel muzikaal waarderen, net als bijvoorbeeld veel muziek uit de 60'er jaren

hiphop en trance bijvoorbeeld vind ik niet mooi en kan ik muzikaal ook niet waarderen simpelweg omdat het qua niveau nogal laag ligt

dus als je pa zegt dat de muziek vroeger beter was bedoeld ie waarschijnlijk dat het toen hoger was qua niveau en niet puur om het geld werd gemaakt

search64donderdag 30 mei 2002 @ 15:38
quote:
Op donderdag 30 mei 2002 15:36 schreef Wisp het volgende:
ok je hebt 2 criteria,
-je vind muziek mooi (smaak, subjectief)
-je kan het muzikaal waarderen (niveau, creativiteit)

je kan best zeggen dat je het niet mooi vind, dat is je eigen mening maar je kan wel zeggen dat het slecht is in de zin van niveau

bijvoorbeeld metal vind ik mooi en kan ik muzikaal waarderen
jazz vind ik niet mooi maar kan ik wel muzikaal waarderen, net als bijvoorbeeld veel muziek uit de 60'er jaren

hiphop en trance bijvoorbeeld vind ik niet mooi en kan ik muzikaal ook niet waarderen simpelweg omdat het qua niveau nogal laag ligt

dus als je pa zegt dat de muziek vroeger beter was bedoeld ie waarschijnlijk dat het toen hoger was qua niveau en niet puur om het geld werd gemaakt


pcies
Grobbelzaterdag 1 juni 2002 @ 12:54
quote:
Op donderdag 30 mei 2002 14:54 schreef LoekB het volgende:
Altijd hoor je maar : 'vroeger hadden ze tenminste nog goede muziek' (vooral m'n pa hoor ik het vaak zeggen) of alle top 40 muziek is slecht (of natuurlijk alles wat in de top 40 staat is goede muziek).
Ik denk dat over het algemeen iemand de (commerciële) muziek uit zijn/haar eigen jeugd beter vind dan wat er tegenwoordig in de hitlijsten staat... Nostalgie kan vreemde effecten op iemands smaak hebben.

Als voorbeeld vind ik wat er tegenwoordig in de hitlijsten weinig interessant, en koester ik mijn "superieure" smaak (Notwist, Einstürzende Neubauten, Pinback, Sonic Youth, Pavement, Motorpsycho, The Beta Band etc). Maar als ik een CD koffertje openmaak met alle cd's die ik in mijn jeugd had aangeschaft, zitten daar toch best wat enge dingetjes tussen die puur en alleen maar beter zijn in mijn ogen dan de huidige generatie pulp vanwege die nostalgie.

[Dit bericht is gewijzigd door Grobbel op 01-06-2002 12:59]

#ANONIEMzaterdag 1 juni 2002 @ 12:56
quote:
Op zaterdag 01 juni 2002 12:54 schreef Grobbel het volgende:

[..]

Ik denk dat over het algemeen iemand de (commerciële) muziek uit zijn/haar eigen jeugd beter vind dan wat er tegenwoordig in de hitlijsten staat... Nostalgie kan vreemde effecten op iemands smaak hebben.


Dat is bij mij ook zo, maar niet alleen uit nostalgie hoor. Het WAREN gewoon betere nummers. Lees het topic Bespreek hier de top 15 van exact 10 jaar geleden. maar eens.
Grobbelzaterdag 1 juni 2002 @ 13:03
quote:
Op zaterdag 01 juni 2002 12:56 schreef postinggirl het volgende:

[..]

Dat is bij mij ook zo, maar niet alleen uit nostalgie hoor. Het WAREN gewoon betere nummers. Lees het topic Bespreek hier de top 15 van exact 10 jaar geleden. maar eens.


Natuurlijk, als ik dat lijstje zie dan krijg ik ook "die goeie oude tijd" neigingen. Maar waarom zou dat niet hetzelfde kunnen zijn voor mensen die over 10 jaar vol nostalgie terugkijken op de hitlijsten van dit jaar?
jesse79donderdag 6 juni 2002 @ 23:14
quote:
Op donderdag 30 mei 2002 15:34 schreef search64 het volgende:

[..]

Ik noem nummers die meedoen aan het songfestival geen muziek.


Muziek = muziek.

Alleen is het wel zo dat veel songfestivalinzendingen geschreven zijn om zo hoog mogelijk te eindigen. Of juist niet (zie de Ierse inzendingen van de laatste jaren, dus na de reeks overwinningen in de jaren '90). Of het wordt geschreven vanuit een ingebakken standpunt, zoals de Turkse inzendingen die steeds half pop en half "echt Turks" zijn (en dat wordt zo dwangmatig gedaan dat het vlees noch vis is, maar goed da's weer een klein beetje een subjectieve opmerking).

Dezzvrijdag 7 juni 2002 @ 11:24
Ik denk dat er nu veel muzikanten zijn, vooral uit het dance genre, die even snel een oud nummertje restylen om er snel geld mee te verdienen en er dan mee stoppen.
Het feit dat ze al oude nummers pakken zegt al genoeg, die waren dus gewoon beter!
Emizeavrijdag 7 juni 2002 @ 12:47
Muziek kan echt wel slecht zijn!

Ik bedoel als echt iedereen het slecht vind, dan is het geen mening meer, maar een feit...

Toffe_Ellendevrijdag 7 juni 2002 @ 13:02
geen gezeik.... zie mijn ondertitel [alweder]
Schuldige_Omstandervrijdag 7 juni 2002 @ 16:35
Jazeker, At Your Service van Jan rietman en Gerard Joling is echt heel erg super slecht. Emotieloos, slechte melodie, lelijke klanken, afschuwelijke tonen, en gruwelijke voordracht. 0 punte
LoekBvrijdag 7 juni 2002 @ 20:56
quote:
Op vrijdag 07 juni 2002 16:35 schreef Schuldige_Omstander het volgende:
Jazeker, At Your Service van Jan rietman en Gerard Joling is echt heel erg super slecht. Emotieloos, slechte melodie, lelijke klanken, afschuwelijke tonen, en gruwelijke voordracht. 0 punte
hiermee ben ik het met je eens, dit kan echt niet... maar dit mag ik weer niet zeggen, want er zijn vast wel mensen die dit wel mooi vinden...
Zandervrijdag 7 juni 2002 @ 20:58
quote:
Op vrijdag 07 juni 2002 20:56 schreef LoekB het volgende:
want er zijn vast wel mensen die dit wel mooi vinden...
Zelfs dat vraag ik me af. Als het singeltje opgedragen was aan zijn overleden kanariepiet in plaats van Fortuyn had het waarschijnlijk nog niet eens de tipparade (bestaat die eigenlijk nog...) gehaald. Dit moet toch wel het aller-allerslechtste plaatje zijn dat ik tot nu toe gehoord heb dit jaar...
Beathovenvrijdag 7 juni 2002 @ 22:13
quote:
Op donderdag 30 mei 2002 15:32 schreef alkaholic63 het volgende:
Slechte nummers bestaan echter wel, de uitvoering in iedergeval. Wat dacht je van Double date - email to berlin!!
Tja, dat was gewoon vals ingezongen.. maar de radio versie klonk wel ok. Dat nummer is volgens mij nog door Jeroen Flamman en Jeff Abraxus geproduceert.

Tegenwoordig ontbreekt het in de commerciele hoek een beetje aan goeie producers of de platenmaatschappijen zien meer geld in covers. Het lijkt wel alsof ze een goudmijn hebben gevonden. Ik hoop dat het overwaait, want ik heb de laatste tijd echt heel weinig 'nieuwe' tracks gehoord. Als je als nieuwe artiest meteen al met een cover binnenkomt geeft het wel een beetje je niveau aan.

Coveren is heel simpel..

- neem de eerste de beste zangeres
- zorg voor redelijke tot goeie apparatuur
- pluk een prof. uitgevoert MIDIfiletje van internet
- zoek de juiste instrumenten erbij, smijt er wat samples in, voer het tempo redelijk op en gooi de vocals erbij

klaar

creativiteitsgehalte =

dynastzondag 9 juni 2002 @ 07:56
Er bestaat wel foute muziek.
MuadDibzondag 9 juni 2002 @ 10:29
quote:
Op zondag 09 juni 2002 07:56 schreef dynast het volgende:
Er bestaat wel foute muziek.
Zelfs daar is een topic over!
dynastmaandag 10 juni 2002 @ 23:14
Whehehe.. laughing out loud
search64dinsdag 11 juni 2002 @ 10:55
quote:
Op donderdag 06 juni 2002 23:14 schreef jesse79 het volgende:

[..]

Muziek = muziek.

Alleen is het wel zo dat veel songfestivalinzendingen geschreven zijn om zo hoog mogelijk te eindigen. Of juist niet (zie de Ierse inzendingen van de laatste jaren, dus na de reeks overwinningen in de jaren '90). Of het wordt geschreven vanuit een ingebakken standpunt, zoals de Turkse inzendingen die steeds half pop en half "echt Turks" zijn (en dat wordt zo dwangmatig gedaan dat het vlees noch vis is, maar goed da's weer een klein beetje een subjectieve opmerking).


Dat is het geval met alle muziek die in de hitlijsten staat, denk je nou echt dat die mensen iets muzikaals hebben in te brengen in de brij van eenheidsworsten die overgeproduceerd worden en vrijwel zeker in de hitlijsten terecht komen?