Cobra4 | maandag 15 november 2010 @ 23:28 |
Duitse Auschwitzfilm leidt tot veel commotie BERLIJN - Een nieuwe Duitse speelfilm over concentratiekamp Auschwitz leidt in Duitsland tot veel commotie. De film van regisseur Uwe Boll toont tot in detail de gruwelijkheden van de nazi's in het vernietigingskamp in het huidige Polen. In de trailer van de film, die op internet is te vinden, is onder meer te zien hoe Joden tevergeefs proberen te ontsnappen uit een gaskamer. Ook is te zien hoe gouden tanden uit monden worden getrokken en hoe lichamen van kinderen worden verbrand. Duitse filmcritici hebben al gezegd de film, die begin volgend jaar uitkomt, te gaan boycotten. De regisseur verdedigt zich deze week in een interview in het Duitse weekblad Stern. „Het publiek heeft al veel te lang de softe beelden gekregen door films als Schindler's List en La vita è bella”, stelt Boll. „Zo was het niet. Het was de hel op aarde en dat laat ik zien.” Dat soort „softe films” dringt volgens de Duitse filmer niet meer door tot de huidige jeugd. „Ik wil er vooral aan bijdragen dat de Holocaust nooit wordt vergeten”, stelt Boll in Stern. „Ik verheerlijk het geweld van de nazi's niet, zoals dat wel gebeurt in horrorproducties als Saw of Hostel.” De regisseur speelt ook zelf in de film. In de trailer is hij te zien als SS'er die de wacht houdt bij de gaskamer. Het maken van een realistisch drama over Auschwitz lijkt een vreemde stap in de carrière van de regisseur. De 45-jarige Boll verwierf vooral naam met slecht ontvangen, doorgaans bloederige gameverfilmingen en actiefilms. Ook maakte hij recent een komedie over de Holocaust, Bluberella. Kenners hebben hem verscheidene keren gekozen tot slechtste levende filmregisseur ter wereld. Boll heeft Auschwitz ingestuurd voor het Filmfestival van Berlijn, dat begin februari plaatsheeft. Het is nog niet duidelijk of de film daar ook zijn wereldpremière beleeft. Ook is niet bekend of Auschwitz in de Nederlandse bioscopen te zien zal zijn. Bron: www.telegraaf.nl Trailer: | |
Demon_Hunter | maandag 15 november 2010 @ 23:32 |
Snap dat het nog wel gevoelig ligt natuurlijk, en dan is er ook de vraag of dit nou allemaal wel zo nodig is... | |
ThaTim | maandag 15 november 2010 @ 23:32 |
Uwe Boll hoort geen films te maken. | |
Cobra4 | maandag 15 november 2010 @ 23:35 |
Dat is dus wat ik dacht. Maar ik zal eens aan een paar Duitse collega's vragen hoe zij er over denken. | |
TimMer1981 | maandag 15 november 2010 @ 23:37 |
Volledig terecht dat deze film gemaakt is. Dat slappe gelul van links Nederland van het type "dit mag nooit meer gebeuren" en meer van dat soort inhoudsloos geneuzel moet gewoon in de vuilnisbak verdwijnen, idem dito met rechtse politici automatisch voor Hitler uitmaken. Je wilt de jeugd voorlichten? Laat deze film maar zien. Zeker weten dat ze er wel twee keer over nadenken om "voor de grap" een Hitergroet te brengen. | |
splendor | maandag 15 november 2010 @ 23:40 |
Maar daar heb je ook documentaires als Nuit et Brouillard voor. Hoewel ik dit soort films wel toejuich (dingen laten zien zoals ze zijn, niet de Hollywood manier), krijg ik toch een hele rare bijsmaak bij Uwe Bole. Postal vond ik wel lachen, maar vooral om je het niet serieus moet nemen. En dit is juist wel serieus bedoeld. | |
teknomist | maandag 15 november 2010 @ 23:41 |
SAW meets Schindlers' List? ![]() | |
Tinos85 | maandag 15 november 2010 @ 23:44 |
Lijkt me best interessant om te zien. | |
TimMer1981 | maandag 15 november 2010 @ 23:46 |
Dit bedoel ik dus: we zijn ondertussen zover dat mensen denken dat daadwerkelijke historie eigenlijk een slechte hack&slash-film is. | |
Cobra4 | dinsdag 16 november 2010 @ 00:35 |
Ik heb het even aan mijn Duitse collega's gevraagd. Zij vinden het een goed idee dat deze film is gemaakt. Zeker voor de jeugd. | |
Bluesdude | dinsdag 16 november 2010 @ 01:06 |
Het lijkt wel alsof je zegt dat "rechts Nederland" niet van mening was en is dat 'dit mag nooit gebeuren' . Dat is toch echt minachtend voor "rechts Nederland" .. Je noemt dat algemeen maatschappelijk gevoel "inhoudsloos geneuzel" .. Dat vonden honderden miljoenen mensen die de oorlog hebben meegemaakt dus niet de laatste 65 jaar. Nogal arrogant van je zoals je het allemaal pretendeert beter te weten. | |
TimMer1981 | dinsdag 16 november 2010 @ 01:15 |
Ik heb het over het dusdanig vaak van uitdrukkingen gebruiken dat ze uiteindelijk nietszeggend meer worden. Zelfde als dat iedereen altijd "diep geschokt" is als er iets gebeurd is. Uitholling van betekenisvolle teksten. Daarom kots ik ook van het misbruik van WO2 en het nazisme door politici en andere linkse mongolen. Rechts Nederland doet niet aan dat soort hersenloze teksten, die gaan er simpelweg vanuit dat ieder weldenkend mens nooit meer taferelen als WO2 wil zien, laat staan meemaken. Je hoeft mij niet te vertellen hoe en wat over WO2: mijn oma had ondergedoken Joden in huis, daarna kreeg ze gedwongen Duitse soldaten in huis. Mijn opa was dwangarbeider in Duitsland. Van beiden heb ik bergen verhalen gehoord. Daar bovenop heb ik honderden documentaires en tientallen films erover gezien. Als er één respect heeft voor degenen die held en/of slachtoffer van WO2 waren ben ik het wel. Ik ben niet degene die met herdenkingskransen loop te voetballen op Dodenherdenking; daarvoor moet je bij die fijne mocro's zijn... [ Bericht 5% gewijzigd door TimMer1981 op 16-11-2010 01:23:31 ] | |
Bluesdude | dinsdag 16 november 2010 @ 01:31 |
Het idee van 'dit nooit meer' was en is algemeen gedragen en ook zo doorverteld aan de volgende generaties door rechtse en linkse mensen. Je komt er niet door niks te zeggen aan de volgende generaties en er maar op vertrouwen dat het niet meer gebeurd.. dat is verwaarlozing.. dat is naief. Wat jij met die film wil is precies hetzelfde wat de generaties voor jou miljoenen keren beoogden: de geschiedenis doorvertellen... de angsten, de pijnen. de boosheid en de lessen.. Jij wilt ook de boodschap "dit nooit meer" overbrengen... | |
TimMer1981 | dinsdag 16 november 2010 @ 01:55 |
"Uitholling"; meer zeg ik niet. Een aardig deel van de bevolking en met name de jeugd voelt woorden allang niet meer, die moet je veel dieper raken om ze te bereiken. Confrontatie met de bikkelharde realiteit is de enige manier. Zo zijn er ook steden in de VS die jeugdige "gangsta's" (oftewel van dat opgefokte, ongeschoolde mongolische gouden kettingenvolk met broeken die op hun knieën hangen ![]() [ Bericht 3% gewijzigd door TimMer1981 op 16-11-2010 02:03:40 ] | |
Bluesdude | dinsdag 16 november 2010 @ 02:12 |
Maar je wilt wezenlijk niets nieuws.. Ook jij zegt: "dit nooit meer" .. De harde methode is een middel.... maar zeker niet zaligmakend. En natuurlijk zijn er al velen voor jou geweest die directe beelden hebben laten zien. Ik herinner me nog een schoolfilm van nazikampen. Echte beelden, echte uitgemergelde mensen.. Schokkend... natuurlijk... Wat aanmatigend is dat je pretendeert dat jij het allemaal beter weet hoe het moet en dat het shockeffect nooit is nagestreefd.. En dat het allemaal de schuld is van links.. | |
TimMer1981 | dinsdag 16 november 2010 @ 11:45 |
Dus jij vind dat het allemaal wel goed zit, voetballend met kransen en wel? Yep. Een onderwerp dusdanig misbruiken dat het nietszeggend wordt. Fortuyn en Wilders, simpelweg democratisch gekozen politici voor Hitler, ongeveer de ziekste mens ooit, uitmaken: hoe gestoord/ziek/achterlijk is dat? Juist het feit dat deze mensen hun zegje kunnen doen zonder voor hun leven te vrezen werd voor gevochten in WO2 en dat wordt nu simpelweg te grabbel gegooid door links omdat iedereen die het niet met links eens voor "fascistisch", "racistisch", "xenofoob", "polariserend" en weet ik het wat niet meer uitgemaakt wordt en de mond gesnoerd dient te worden, op welke manier dan ook. Dan vraag ik je: wie is er dan de fascist? | |
Cobra4 | dinsdag 16 november 2010 @ 11:48 |
Het eventuele Fortuyn en Wilders bashen, en de reacties daar op, graag in een ander topic. Dit topic gaat over de Duitse Auschwitz film. | |
TimMer1981 | dinsdag 16 november 2010 @ 11:49 |
Ja en wat wil je erover kwijt voor de rest? Sommigen vinden het goed dat hij gemaakt is, anderen niet en weer anderen zijn "geschokt" ( ![]() | |
Cobra4 | dinsdag 16 november 2010 @ 11:53 |
Dat zijn drie mooie uitgangspunten. Het zeiken voor of tegen politici heeft daar geen ruk mee te maken. Of is iedereen hier zo verziekt dat geen enkel onderwerp besproken kan worden zonder Wilders oid erbij te halen? | |
tralalala | dinsdag 16 november 2010 @ 12:04 |
Tja, zo heb je ook The Holocaust Experience in de USA, zelf ervaren hoe het is om een gaskamer in te lopen met naast je een schreeuwende gids. ![]() Ieder zijn ding zeg maar. Ik denk dat een documentaire als "Auschwitz: The Nazis and the 'Final Solution" & "Nazi Concentration Camps" met een beetje inlevingsvermogen toch wel een stuk indrukwekkender zijn. | |
Cobra4 | dinsdag 16 november 2010 @ 12:09 |
De BBC documentaire "Auschwitz"? Inderdaad erg indrukwekkend. | |
tralalala | dinsdag 16 november 2010 @ 12:11 |
Deze, BBC inderdaad. | |
AchJa | dinsdag 16 november 2010 @ 12:43 |
Uwe Boll ![]() | |
Cobra4 | dinsdag 16 november 2010 @ 12:56 |
In dit geval zeker. ![]() | |
ErwinRommel | dinsdag 16 november 2010 @ 13:03 |
Lijkt mij zelf ook wel eens tijd om een niet geromantiseerde film, hoe omstreden het ook mag zijn, daarover te maken. En tja, dat zal tegen de tere zieltjes hun geweten instrijken. | |
Cobra4 | dinsdag 16 november 2010 @ 13:06 |
![]() | |
ErwinRommel | dinsdag 16 november 2010 @ 13:08 |
Ik snap die critici ook niet. Goed, Auschwitz was een verschrikking, maar dat men 1 kilo-ton boter op de kop heeft om dan weer niet een "echte weergave" daarvan te vertonen zegt meer over de critici dan over de regiseur van deze film. | |
AchJa | dinsdag 16 november 2010 @ 13:19 |
Op het moment dat de naam Uwe Boll genoemd wordt zijn de mensen er als de kippen bij om eea bij voorbaat al af te fakkelen. ik weet dat zijn reputatie niet al te best is, maar bv Tunnelrats vond ik prima te pruimen. En ik mag de instelling van die vent wel, hij trekt zich van niemand iets aan en gaat lekker zijn eigen gang. | |
rubje | dinsdag 16 november 2010 @ 13:37 |
Gezien het feit dat de maatschappij is veranderd waarbij de verschillen steeds groter worden en daarbij ook de nonchalance tav minderheden wordt gebagataliseerd,lijkt mij zo een film alleen maar goed om nogmaals te onderstrepen waar het heen kan gaan als we niet veranderen. ![]() ![]() | |
Nibb-it | dinsdag 16 november 2010 @ 14:03 |
Dan kan je ze ook een stukje van Shoah laten zien.. Zijn amper gruwelijke beelden maar de verhalen zijn des te indrukwekkender. | |
TimMer1981 | dinsdag 16 november 2010 @ 18:20 |
Exact; ik vond Tunnelrats overigens ook best aardig. Zoals ik al zei: woorden werken niet meer bij het merendeel, helaas. | |
Cobra4 | woensdag 17 november 2010 @ 18:08 |
Helaas ja. Dan moet het maar met deze film. | |
Nibb-it | woensdag 17 november 2010 @ 19:28 |
Tegenwoordig zijn er zelfs al feesten met de naam Housewitz, tanzen macht frei (al was dat volgens mij een 'grap', zal het eens opzoeken) ![]() ![]() Edit, ja 'grapje' dus. erg ziek. http://nl.wikipedia.org/wiki/Housewitz | |
TimMer1981 | woensdag 17 november 2010 @ 19:50 |
Knul: dat was een "kunstenaar", GroenLinks-volk dus, die vond dat het wel eens over mocht zijn met "al dat serieuze, sippe gedoe". Daarom zei ik al een paar keer: links besmeurt de nagedachtenis. Bovendien ging dit niet door wegens massaal protest (duh...). | |
Bluesdude | woensdag 17 november 2010 @ 19:59 |
Ik zou het niet weten of die kunstenaar "links" is...maar het is onzin om zijn wandaad heel links aan te rekenen. Net alsof "links" geen interesse heeft voor dat stukje geschiedenis. Je misbruikt de ellende van toen voor je politieke tics van nu.. | |
bijdehand | donderdag 18 november 2010 @ 09:08 |
Bol kan best films maken, maar al zijn gamefilms zijn mislukt. Ik ga deze wel kijken denk ik. | |
Buitendam | donderdag 18 november 2010 @ 10:27 |
Sinds de Saw-reeks is er een groot publiek voor zogenaamde Gore films. De film wordt zeker een hit, door dit publiek. Wat ik wel respectloos vind is dat het onderwerp Auschwitz is. | |
Athlon64x | donderdag 18 november 2010 @ 14:32 |
Vind dit nog wel meevallen het is geen Martyrs ofzo. Trouwens misschien wordt dit Uwe Bolle zijn eerste goeie film. escape from sobibor zat ook een paar rare enge stukjes in. | |
Athlon64x | donderdag 18 november 2010 @ 14:33 |
inderdaad ben horror fan maar saw vind ik totaal niet op horror lijken publiek is ook niet wild te maken voor een nieuwe Alien het eigenste dat ze willen is gore | |
Buitendam | donderdag 18 november 2010 @ 15:38 |
Films als Saw, Hostel etc. Mensen in nachtmerriesituaties met bloed, pijn en veel geschreeuw. Wat ik dan slap van zo'n regisseur vind is zo'n nep antwoord als 'schindlers list en la vita e bella waren te romantisch' en meer van dat geneuzel. Ben dan ook een vent en zeg dat dit filmgenre al jaren veel publiek trekt, en daarom deze film hebt gekozen. Ik denk dat het overgrote deel van het publiek met het motto 'boh, gek. Deze moet ik zien ![]() | |
Im.Kant. | donderdag 18 november 2010 @ 18:51 |
Regisseurs van belabberd kaliber als Bol vinden het blijkbaar nodig gore-scenes in hun film te stoppen om het publiek te 'imponeren'. Walgelijk. Die man is uit op shockeren a là de SAW-reeks. Films als Schindlers List of The Boy in the Striped Pyjamas laten de gruwelijkheid van de holocaust op een emotionele wijze zien. Dát is imponerend. Uwe Bol verfilmt de holocaust zoals porno-producenten de liefde verfilmen. | |
znarch | donderdag 18 november 2010 @ 18:56 |
Ga toch weg. Dit soort fimls maken gewoon meer indruk dan een Schindlers List of een The Boy in the Striped Pyjamas. Dat jij er niet tegen kunt staat daar lost van. | |
Im.Kant. | donderdag 18 november 2010 @ 19:04 |
Ik kan me voorstellen dat mensen die verdorven zijn door alle gore/horror films iets abstracts als mentaal en emotioneel leed niet meer kunnen begrijpen. | |
tisauch | dinsdag 23 november 2010 @ 09:29 |
* tisauch vond de trailer behoorlijk heftig. Aan de andere kant, waarom verbloemen wat (helaas) destijds de realiteit was. | |
Pool | dinsdag 23 november 2010 @ 09:57 |
De realiteit is niet alleen het bloed. De realiteit bestaat ook en vooral uit de emoties en keuzes van degenen die bij de gruwelen betrokken waren. En ik kan me niet voorstellen dat deze pulpregisseur dat laatste beter doet dan de makers van Schindler's List e.d. Bepaalde details niet laten zien en die overlaten als suggestie aan de fantasie van het publiek kan een film bovendien veel meeslepender en heftiger maken dan het rondspuitne van ketchup. | |
Ericr | donderdag 25 november 2010 @ 11:27 |
Nu laat zoiets verschrikkelijks als de holocaust weinig plaats voor nuance maar deze film lijkt vooral gemaakt uit effectbejag. Een film als The Grey Zone gaat ook vrij ver in het tonen van de omstandigheden tijdens de vergassingen in Auschwitz en ook in een serie als Holocaust komt een vergassing voorbij en zo zijn er wel meer films te vinden waarin de machinale doodsmachine van de Duitsers aan bod komen. Echter is het aan de regisseur of hij dat in beeld wil brengen alleen om er effect mee te scoren of om het te laten zien als gedeelte van het vernietigingsproces en meer niet. Bij Boll lijkt het zoals gezegd alleen om het effect te gaan. Een vergassing als intermezzo tussen het graaien in de bak met popcorn. Dat woorden of getuigenissen weinig indruk meer achter laten ligt aan de personen zelf die klaarblijkelijk verdoofd zijn door wat opgetekend is uit de monden van getuigen uit die tijd. Wie echter zonder blikken of blozen de bijna volle 9 uur kan Shoah kan kijken zonder geschokt te zijn of bepaalde boeken kan lezen over de Holocaust, waarin de meeste gruwelijke feiten aan bod komen, zonder daarbij in ieder geval eeen gevoel te krijgen van mededogen moet misschien maar zich eens afvragen waar het is misgegaan in de bovenkamer. Boll is trouwens met nog 2 'hoogstaande' films bezig die zich ook afspelen in WO 2 : Boll had waarschijnlijk het idee dat het recyclen van de Duitse uniformen wel handig was, 3 keer troep voor de prijs van 1 ![]() [ Bericht 32% gewijzigd door Ericr op 25-11-2010 11:33:24 ] | |
sjoebalka | vrijdag 26 november 2010 @ 15:35 |
Mee eens! Als dit een hit wordt verwacht ik dat het meer komt door hak-en-zaagfans dan door drama fans... | |
ExperimentalFrentalMental | vrijdag 26 november 2010 @ 15:47 |
Zeer goede film | |
jamesstewart | donderdag 2 december 2010 @ 17:42 |
Eens het een en ander opgezocht over Uwe Boll, van alle films die hij gemaakt heeft zitten er maar een paar bij die winst hebben gemaakt. Dan heb je het over relatief gezien weinig winst (1 miljoen op 15 miljoen enz.). De meesten van zijn films hebben echter veel verlies gemaakt, b.v. 10 miljoen opbrengst en een budget van 30 miljoen. Hij financiert zelf de films, maar dat is zijn ''film bedrijf''. Als zijn films geen winst maken, hoe kan hij dan zijn bedrijf in stand houden? Ik begrijp niet waar hij zijn geld allemaal vandaan haalt iig. Ik heb één film gezien van Uwe Boll, dat was Far Cry en wat was dat een slechte film zeg... ik ben zelf heel erg geïnteresseerd in de Tweede Wereldoorlog en besteed er elke dag mijn tijd/geld aan, dus ben wel benieuwd naar deze film. Tot nu toe zijn er heel weinig WW2 films geweest die ik slecht vond. | |
Im.Kant. | donderdag 2 december 2010 @ 21:39 |
Hij wordt gesponsord door de Duitse overheid, heb ik eens gelezen. Die willen graag een Duitse film-industrie aanmoedigen. | |
Cobra4 | donderdag 2 december 2010 @ 21:41 |
Goede zaak. Duitse WO2 films zijn zeker de moeite waard. Kijk maar naar 08/15, Das Boot en Stalingrad. | |
jamesstewart | donderdag 2 december 2010 @ 22:15 |
Hij bedoelt dat Uwe Boll geholpen word met zijn films door de overheid, dus niet alleen deze WO2 film. Ik ken niet al zijn films, maar veel van zijn films staan in de top 100 slechtste films op IMDB. Over het algemeen zijn Duitse WO2 inderdaad zeer goed, ik heb er zelf ook heel veel liggen. Vooral de ''Die Deutsche Krieg Kollektion'' was een zeer goede aanvulling op mijn collectie van (Duitse) WO2 films. Met o.a. de 08/15 reeks ![]() | |
Im.Kant. | donderdag 2 december 2010 @ 22:34 |
In dit geval hadden ze wat mij betreft wel wat selectiever met hun subsidie mogen omspringen ![]() |