abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88695724
Hallo Allemaal,

Ik zit met een probleem en hoop da er hier iemand is die mij kan helpen / adviseren.

Ik werk nu bijna drie jaar voor een bedrijf in Spijkenisse. Zelf woon ik in Groningen en mijn werkzaamheden voer ik uit in Delfijl. In de arbeidsovereenkomst wordt verwezen naar de bedrijfseigen CAO. In Deze CAO worden alle vestigingen van het bedrijf in Nederland genoemd, behalve Delfzijl. Nu heeft mijn werkgever hier altijd gretig gebruik van gemaakt, ik had zo goed als nergens recht op omdat de CAO niet op delfzijl van toepassing is (ik heb dit meerdere maken per email bevestigd gehad van mijn manager).

Nu heb ik een nieuw baan gevonden waar ik per 1 januari wil beginnen. Er staan geen afspraken over opzegtermijnen in de arbeidsovereenkomst, echter wel in de CAO (twee maanden), maar aangezien de CAO niet van toepassing is geldt in mijn ogen de wettelijke opzegtermijn van één maand.

Mijn werkgever is het hier niet mee eens en claimt dat de CAO in dit geval wel van toepassing is, maar wat betreft werktijden, arbeidsomstandigheden en vergoedingen etc niet. Is er hier iemand die mij met dit probleem kan helpen? Ik wil heel erg graag bij dit bedrijf weg en kan de nieuwe baan alleen per 1 januari krijgen, per 1 februari wordt te laat ivm inwerktijd voor geplande projecten.
  zondag 14 november 2010 @ 12:39:45 #2
19431 Dwan
Likken als lassie
pi_88695846
Ik ben geen expert maar zover ik weet is een contract altijd leidend en als er in de CAO naar 2 maanden word verwezen moet dit in het contract worden overgenomen. zo niet dan gelden de afspraken die 1 op 1 zijn gemaakt en dit geval het wettelijk opzeg termijn.

Raad pleeg even de rechtswinkel in je buurt zodat je het zeker weet maar ik denk dat gewoon recht hebt op 1 maand opzeg termijn. mail je brief en geef je brief incl ontvangst wel op tijd. soms is de 1e van de maand leidend en niet 1 maand vanaf het ontvangst van je brief.

succes en zorg dat je heeeeeel snel hier van af komt. hoofdstuk sluiten en verder gaan.
Dwannie is like god is rubbing your tummy
pi_88695893
Je hebt toch ook de bevestiging dat die CAO niet op jou toepasbaar is? Dan lijkt het me 1 maand opzegtermijn!
Komt keesje bij de leraar: "Meester, ik word gepest, iedereen noemt me schele keesje"
Waarop de leraar antwoordt: "Wat kan jou dat nou schelen keesje ?"
_o_
pi_88695949
lekker zo'n werkgever! Alleen een CAO als dat hem uitkomt.

Volgens mij zijn er twee situaties mogelijk: OF je valt onder de CAO, OF je valt er niet onder. Maar dat geldt dan ook voor alle voorwaarden en bepalingen.

Aangezien je inmiddels bevestigd hebt gekregen, dat je niet onder de CAO valt, zou ik in mijn schiftelijke opzegging daarom slechts reppen van 1 maand opzegtermijn, klaar!
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
  zondag 14 november 2010 @ 12:58:53 #5
178850 Greavous
Humans, tsk. tsk.
pi_88696266
quote:
Voor de werknemer
De opzegtermijn voor de werknemer bedraagt 1 maand. Deze wettelijke opzegtermijn kan alleen schriftelijk worden gewijzigd. Dit kan in de individuele arbeidsovereenkomst (let hier dus op als je een nieuw contract tekent) maar ook in de CAO. Ondanks deze mogelijkheden om af te wijken van de wettelijke regeling mag de opzegtermijn voor de werknemer nooit langer zijn dan 6 maanden.

De opzegtermijn voor de werknemer kan alleen langer zijn dan de wettelijke termijn wanneer de opzegtermijn voor de werkgever 2 keer zo lang is. Wanneer de werkgever de opzegtermijn voor de werknemer verlengt en deze verlenging niet volgens de regels is gedaan, geldt de wettelijke regeling.
bron: klik!

En aangezien jouw werkgever al enkele malen schriftelijk bevestigd heeft dat de Cao voor jou niet van toepassing is, 1 maand opzegtermijn dus.

De wet op Collectieve arbeidsovereenkomsten schrijft namelijk voor dat een cao alleen als geheel van toepassing is en nimmer gedeeltelijk, mocht de cao wel zulke bepalingen hebben dan is hij op grond van de wet in zijn geheel ongeldig.

Let er wel op dat je voor het einde van november opzegt, de wettelijke opzegtermijn kan namelijk alleen maar ingaan op de 1e van de aankomende maand, dwz, als je opzegt na 1 december gaat de termijn pas op 1 januari in.

Daarnaast zou je eens in de cao moeten kijken of de opzegtermijn van de kant van de werkgever langer is dan de 2 maanden die er in staan, dat is namelijk verplicht, als die ook op 2 maanden staat dan mag de opzegtermijn voor de werknemer maar 1 maand zijn.
Humanity is just a collection of insignificant lifeforms..
  Moderator zondag 14 november 2010 @ 13:08:48 #6
42184 crew  DaMart
pi_88696486
quote:
1s.gif Op zondag 14 november 2010 12:39 schreef Dwan het volgende:
Ik ben geen expert maar zover ik weet is een contract altijd leidend en als er in de CAO naar 2 maanden word verwezen moet dit in het contract worden overgenomen. zo niet dan gelden de afspraken die 1 op 1 zijn gemaakt en dit geval het wettelijk opzeg termijn.
Een CAO gaat altijd boven een arbeidsovereenkomst, wanneer de CAO van toepassing is. De afspraken uit de CAO hoef je dus niet ook nog eens in de arbeidsovereenkomst op te nemen. Sterker nog, het is juist verstandiger om dat niet te doen, omdat als de CAO wijzigt, je anders ook al die bepalingen in de arbeidsovereenkomst moet gaan aanpassen.

Het lastige in deze situatie is dat de CAO in de arbeidsovereenkomst wel van toepassing is verklaard, waardoor de bepalingen uit de CAO ook voor TS zouden gelden. Maar dat geldt dan uiteraard ook voor de bepalingen waarvan de werkgever zegt dat ze niet van toepassing zijn. TS zou dus eens kunnen gaan uitrekenen waar hij allemaal recht op heeft, en dat bij zijn werkgever claimen wanneer die vast blijft houden aan het toepassen van slechts één bepaling uit de CAO die in zijn voordeel is. Zoals hiervoor al gezegd: het is alles of niets, en aangezien de CAO in de arbeidsovereenkomst van toepassing is verklaard, is het mijns inziens meer alles dan niets.

quote:
1s.gif Op zondag 14 november 2010 12:58 schreef Greavous het volgende:

[..]

Daarnaast zou je eens in de cao moeten kijken of de opzegtermijn van de kant van de werkgever langer is dan de 2 maanden die er in staan, dat is namelijk verplicht, als die ook op 2 maanden staat dan mag de opzegtermijn voor de werknemer maar 1 maand zijn.
Wanneer in de arbeidsovereenkomst een afwijkende opzegtermijn staat, dan klopt dit inderdaad. In een CAO mag echter wel worden afgesproken dat een opzegtermijn die afwijkt van de wettelijke opzegtermijn voor werkgever en werknemer gelijk is.

Zie ook artikel 7:672 BW:

quote:
6. Van de termijn, bedoeld in lid 3, kan schriftelijk worden afgeweken. De termijn van opzegging voor de werknemer mag bij verlenging niet langer zijn dan zes maanden en voor de werkgever niet korter dan het dubbele van die voor de werknemer.

8.Bij collectieve arbeidsovereenkomst of bij regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan, mag de termijn van opzegging, bedoeld in lid 6, tweede volzin, voor de werkgever worden verkort, mits de termijn niet korter is dan die voor de werknemer.
  Licht Ontvlambaar zondag 14 november 2010 @ 13:16:46 #7
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_88696713
Gaat het over een contact voor onbepaalde tijd of bepaalde tijd? In dat laatste geval, staat er een opzegtermijn in bedongen? Zo ja, dan is die van toepassing, zo nee, dan zit je tot de einddatum aan het contract vast...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_88698600
Bedankt voor alle reacties! Het gaat om een contract voor onbepaalde tijd, volgens de vakbond is de CAO inderdaad niet van toepassing. Mijn advocaat is hier niet heemaal zeker van en weet niet precies wat we er mee moeten.

Er wordt in mijn arbeidsovereenkomst verwezen naar de CAO van het bedrijf, maar in de CAO zelf staat de devisie Delfzijl niet vermeld. Bovendien wordt er op andere vlakken verwezen naar bv artikel 4.3 sub 5 van de CAO, terwijl het in de CAO niet verder gaat dan artikel 4.3 sub 4. sub 5 bestaat gewoon niet en zo zijn er nog een aantal dingen. Behoorlijk slordig voor een bedrijf met meer dan 33.000 werknemers wereldwijd.
pi_88700172
Ik zal hieronder nog eveneen aantal tegenstrijdige citaten vermelden:

Contract:

De werktijd is conform de CAO roosterregeling

U valt onder de CAO voor het inspectie-personeel
Voor wat betreft de in acht te nemen opzegtermijn, verwijzen wij naar de van toepassing zijnde CAO

CAO:

De werknemer is gehouden de individuele arbeidsovereenkomst te ondertekenen waarin dze CAO van toepassing wordt verklaard

De werkgever gaat met de werknemer schriftelijk een indiviuele arbeidsovereenkomst aan waarin deze CAO van toepassing wordt verklaard.

Bij beeindiging voor het dienstverband voor (on)bepaalde tijd wordt ten aanzien van de opzegtermijn het Burgerlijk Wetboek gevolgd, met dien verstande dat voor de werknemer een minimale opzegtermijn van 2 (twee) maanden van toepassing is en oor de werkgever een minimale opzegtermijn van 4 (vier) maanden.

Vervolgens staat er de volgende regeling zijn van toepassing Hier worden alle vestigingen in benoemd, behalve Delfzijl.

Correspondentie met werkgever (in email):

Mijn vraag:

Goedemiddag,

Graag zou ik een aantal documenten ontvangen omtrent mijn arbeidsovereenkomst en CAO.

Het gaat om de volgende documenten:

- De regeling met betrekking tot het dienstrooster welke niet in de CAO is opgenomen, maar
waar wel naar wordt verwezen in artikel 26 van de buitendienst CAO.

- De CAO roosterregeling waarnaar wordt verwezen in de arbeidsovereenkomst.

- De bundel personeelsregelingen SGS (NL) Groep waar eveneens naar wordt verwezen in de
arbeidsovereenkomst.

- De bedrijfsspecifieke personeelsregelingen.

Ik hoop dat u mij deze documenten kan doen toekomen.

Alvast bedankt.

Antwoord:

Beste Robert,

Met betrekking tot punt 1 en 2: het rooster in Delfzijl en de wijze van werken valt buiten het CAO. De regio Delfzijl is een zelfstandige en aparte unit.
Met betrekking tot de 2 vragen over de personeelsregelingen verwijs ik je naar "......"

Hopelijk heb ik je hiermee voldoende geinformeerd.

Met vriendelijke groet,

En de documenten met de twee vragen personeelsregeling blijken achteraf niet te bestaan..
  zondag 14 november 2010 @ 18:47:05 #10
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_88707457
Dan is het toch opgelost? Als je werkgever het zelf zegt.
All she wants and needs is just a little taste..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')