Ik las gisteren een uiterst confronterend artikel dat 100% overeen komt met mijn situatie.
Slachtoffers van pesten zijn geestelijk kapot gemaakt, ontberen daardoor fundamentele vaardigheden en blijven tot ver in de 20 maagd.
Desastreuze uitwerking van pesten.
Lijden na jarenlang structureel bloot te hebben gestaan aan extreme pesterijen gebeurt vrijwel altijd onzichtbaar voor de buitenwereld. Tijdens de schoolperiode moest het slachtoffer zich noodgedwongen beperken tot overleven waardoor hij geen kans heeft gehad de noodzakelijke vaardigheden aan te leren en cruciale netwerken op te bouwen. Met als gevolg dat hij na zijn schoolperiode eenzaam en alleen achterblijft. Geen vrienden, geen netwerk en geen sociale vaardigheden die in de hedendaagse maatschappij cruciaal zijn om correct te kunnen functioneren. Vanwege de onzichtbaarheid is dit probleem hooguit doorgedrongen tot een publiek geheim. Normaliter is het daarom onmogelijk om inzicht te krijgen in de omvang van de schade. Vaak weten we pas dat er iets gaande was op het moment dat er een zelfmoord volgt en zelfs dan doen de media er alles aan om het niet bekend te laten worden. Op het internet zien we echter de meest schrijnende gevallen langskomen van slachtoffers van pesten die de hoop inmiddels hebben opgegeven.
Emotioneel lichten zij een tipje van de sluier op van het leed dat hen is aangedaan en hen tot op de dag van vandaag achtervolgt. Kenmerkend bij veel oudere maagden is het gegeven dat velen voortdurend getreiterd zijn in hun jeugd. Hierbij gaat het niet om een klein pesterijtje of af en toe eens plagen, maar om jarenlang structureel pesten. Beginnend in de eerste jaren van de basisschool waarna het veelal pas ophoudt na het voortgezet onderwijs. Ruim 10 jaar lang elke dag het pispaaltje van de klas zijn is helaas geen uitzondering. Pesterijen blijven niet beperkt tot kleine handelingen die honderden keren terugkomen. Fysieke mishandeling zoals duwen, slaan en schoppen vormen eerder de norm dan een incident. Zijn de pesters in kwestie seksueel gefrustreerd, dan volgt er niet zelden seksuele intimidatie. Desondanks geven slachtoffers aan vooral geestelijk kapot te zijn gemaakt. Negeren, buitensluiten, belachelijk maken en vertrouwen schenden hebben zo'n impact dat iemands leven compleet geruïneerd wordt.
Geen wonder dat de gevolgen van het jarenlang blootstaan aan pesterijen zo ernstig zijn. Slachtoffers hebben bijna altijd zeer weinig tot geen vrienden. Erger nog, ze zijn niet meer in staat om ooit nog (nieuwe) vrienden te maken. Wie wil proeven hoe het is zonder vrienden, moet maar eens een maandje alles alleen doen zonder contact te zoeken met anderen. U zult merken dat u meer afhankelijk bent van vrienden dan u zou verwachten. Eenzaamheid is daar het logische gevolg van. Altijd alleen thuiskomen, de hel ervaren van het alleen zijn met de feestdagen en nooit vrienden mee naar huis kunnen nemen. Succes bij vrouwen is tot het minimum gedaald waardoor de kans op het ervaren van liefde en geluk tot nul wordt gereduceerd. Met lede ogen moeten ze aanzien hoe de meeste mensen een gelukkig leven leiden en minstens 95 % van hen aan seks doet. Elke keer als een gesprek over liefde gaat voelen ze weer de pijn. Velen leiden een teruggetrokken bestaan waarbij ze zichzelf zo veel mogelijk opsluiten om contact met mensen te vermijden.
Onzekerheid beheerst altijd iemands houding en uitstraling. Wat resulteert in het altijd met het hoofd naar beneden lopen, stil en onopvallend proberen te bewegen, zeer moeilijk gesprekken kunnen beginnen en onderhouden, afstand houden en pogingen om mensen te ontwijken. Leven doen ze enkel voor school en werk vanwege de verplichting dat er toch geld op tafel moet komen. Een overheersend schuldgevoel is altijd aanwezig. Schuldgevoel over wat ze denken anderen aan te doen en het idee dat de wereld beter af is zonder hen. Gedrag verandert in het meest noodzakelijke waardoor ze de verkeerde dingen aanleren en slecht voor zichzelf zorgen. Onschuldig fysiek contact wordt gemeden als de pest. Zelfs voor vriendschappelijke knuffels deinzen ze terug. Kwetsbaarheid is daar een van de redenen voor. De opgebouwde muur is om te overleven en mag onder geen beding in elkaar storten. Vertrouwen ontbreekt. Altijd is er een gevoel nergens bij te horen en de wens om zo onzichtbaar mogelijk te zijn zodat ze niet weer gekwetst kunnen worden.
Wanneer deze situatie aanhoudt heeft dat op den duur grote gevolgen voor de gezondheid. Slachtoffers melden dat ze door de geestelijke last niet eens meer in staat zijn om fatsoenlijk te eten en te drinken. De eetlust is volledig weg en menigeen zit elke avond alleen thuis geforceerd een magnetronmaaltijd weg te werken om het enkele feit dat eten nu eenmaal moet. Geestelijk gaat het al niet veel beter. Sociale fobie, straatvrees, chronische stress, angst voor mensen en zware depressies maken het leven ondragelijk. Sommigen proberen nog met jarenlange therapie er bovenop te komen, maar velen leggen zich er uiteindelijk bij neer. Leven gebeurt van dag tot dag. Toekomst is er niet meer. Waaghalzen zoeken hun toevlucht in de drank, hoeren en het opzoeken van gevaren in de hoop te overlijden. Bij dergelijke vormen van wanhoop geven ze de moed op en denken ze aan zelfmoord. Sommigen noemen het 30 jaar worden de fatale termijn. Zijn ze dan nog maagd, dan overwegen ze zichzelf op te hangen of voor de trein te gooien.
Dit is wat mij overkomen is, pesterijen vanaf basisschool tot mn 20ste vooral van meiden hebben er voor gezorgd dat geestelijk gesloopt ben en dat ik niet in staat ben contact met ze te maken.
Ik heb daardoor zo'n negatief zelfbeeld opgebouwd dat ik me anders zie in de spiegel. Nu weet ik dus dat niet mijn uiterlijk is wat het probleem is.
Elk stukje tekst in dat artikel komt 100% overeen met mijn situatie. Het is extreem pijnlijk om altijd alleen te leven omdat ik niet in staat ben contact te maken met andere mensen. Het is allemaal zo duidelijk opeens wat er met mij aan de hand is.