Ik woon sinds anderhalve week samen met een vrouwelijke huisgenote. Op het eerst was ze heel erg aardig, en ook toeschietelijk. Ik dacht dat ik de ware paradijs had gevonden. Ze was ook vaak van huis weg, en ik had de hele plek voor mijn eigen gebruik, jeweetz !
Maar de laatste paar dagen heeft ze van zich een andere kant laten zien. Van haar mag ik het lampje in de doorgang niet eens aandoen, eveneens het keukenlicht, en dineerkamer-lampje, want dat is een grote energie-zuiger zegt ze en ze wil niet meebetalen aan de kosten (wij splitsen alles in de helft). Ik moet altijd mijn schoenen netjes buiten de ingang zetten voordat ik de woning binnentreed, ik mag geen chips eten in de woonkamer, etc etc. Kortom, zanikt en zeikt ze over alles en nog wat en ze heeft ook altijd een snauwende, scherpe opmerking klaar als ik iets doe dat volgens haar niet correct of "netjes" is. Ze vindt het blijkbaar leuk om mij altijd terecht te wijzen.
De eerste paar dagen zei ik bijna niets tegen haar tot mijn verdediging, maar met de loop der dagen lijkt het alsof dit een ware kenau is, of eentje-in-training (wannabe dus). Ik laat me niet meer over de rug lopen, en heb onlangs meerdere malen (de laatste 2 dagen vooral) mijzelf verdedigd en een beetje met haar geruzied zelfs om te laten zien dat ze niet alles voor mij mag bepalen.
Ik zei tegen haar namelijk dat ik altijd ontzettend schoon ben en dat zij zelf heel erg vies doet door de vaatwasser niet te laten draaien voor een 6-tal dagen. Ook maakt ze er een potje van in de keuken tijdens het maken van pannekoeken want dan is er overal rook in de kamer. Ik heb haar hierop aangesproken, en ik heb haar gedrag letterlijk het woord "vies" genoemd. Ik liet een beetje emotie zien, en toen op dat moment zette ze de ruzie niet voort, maar liet het daarbij door te zwijgen. Wat mij overigens een beetje verbaasde, want ik had iets totaal anders verwacht.
Ik ben een beetje nerveus rond haar wanneer ze boos wordt, want ze lijkt dan niet altijd zich goed te beseffen wat ze allemaal zegt. Ik wil haar niet laten zien echter dat ik voor haar bang ben.
Wat moet ik doen?