Ellende kun je natuurlijk ook over jezelf afroepen hè? Vooral in relaties. Als jij constant gaat denken 'mijn vriendin gaat een keer vreemd', 'mijn vriendin gaat een keer vreemd' en je je er ook naar gedraagt dan zal ze best een keer vreemd kunnen gaan... (Ook als je niet zo denkt... wet van de grote getallen en de vervallen moraal van de hedendaagse vrouw :p ).
Maar goed, ik ben de beroerdste niet. Ik sta zelf wel open voor dit soort fenomenen, ik vind alleen de statistieken totaal niet overtuigend. En aangezien het onderzoek wel vanuit die hoek gebracht wordt, heeft het voor mij geen toegevoegde waarde.
Ik heb wel zelf met mijn Natuurkundige achtergrond geprobeerd een soort van model/visualisatie te maken van hoe het überhaupt zou kunnen en het komt een beetje op het volgende neer: (let wel dit is filosofie geen natuurkunde):
Als we naar objecten in de ruimte kijken dan kunnen we hun positie beschrijven door hun plaatsvector. Dus door hun x, y en z coördinaten. Ik bevind me nu bijvoorbeeld op (x1, y1,z1) en mijn pc staat 15 cm voor me dus die zou ik kunnen beschrijven door (x1, y1+0.15, z1).
(Natuurlijk moet je ook de dimensies van het object beschrijven en dingen netjes definiëren, maar goed het gaat om het plaatje).
In principe kan ik niet hier zijn en honderd meter verderop tegelijkertijd. Toch bestaat 100m verderop gewoon naast hier... We zeggen niet: hier bestaat maar verderop bestaat niet. De ruimtelijke delen bestaan tegelijkerTIJD, 'naast' elkaar.
Dus zouden we de objecten beter kunnen beschrijven door 4 coördinaten (x,y,z,t).
Ik zit nu achter de pc: (x1,y1,z1,t1) maar over een uur ben ik heel ergens anders (x2,y2,z2,t2).
Nu, gooi je een steentje in een plas water dan onstaat er van die kringen/golven. In het verloop van de tijd bewegen die zich in alle 3 de ruimtelijke richtingen, NIET alleen 1 kant op. Nu als we de dingen nu in 5 coordinaten beschrijven (x,y,z,t,m) en stellen dat alle plaats en tijd tegelijkerM bestaat. Als we dan een gebeurtenis op een bepaald punt zien als het steentje; dan kunnen we aanvoelen dat deze gebeurtenis (bijv. in 2032) invloed heeft op gebeurtenissen voor- en nadat zij plaatsgevonden heeft. (Hoe dichterbij hoe meer invloed).